De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

En opeens wist ik het, ik word: Piloot Piloot Politicoloog Politicoloog Nieuwslezer Nieuwslezer Artiest Artiest Tramconducteur Tramconducteur Professor.

Verwante presentaties


Presentatie over: "En opeens wist ik het, ik word: Piloot Piloot Politicoloog Politicoloog Nieuwslezer Nieuwslezer Artiest Artiest Tramconducteur Tramconducteur Professor."— Transcript van de presentatie:

1 En opeens wist ik het, ik word: Piloot Piloot Politicoloog Politicoloog Nieuwslezer Nieuwslezer Artiest Artiest Tramconducteur Tramconducteur Professor Professor Bioloog Bioloog Verpleger Schilder Geograaf Bedrijfsleider Fysiotherapeut Vader Schrijver

2 Welkom Profielkeuzevoorlichting Afd.hoofd: Dhr.W. Huysmans Decaan: Dhr. C.T. van’t Oever Mentoren: Dhr. Gongrijp, Mevr. Van Donselaar en Mevr.Grundel

3 Hoe kies ik ??? Wat wil ik later worden? Wat vind ik nu leuk? Wat zijn mijn sterke/zwakke kanten? Waar wil ik studeren? Wil ik eerst een jaar werken? Is het financieel mogelijk?

4 Programma keuzeklassen Mentor start met keuzegids. Mentor start met keuzegids. Studiebeursbezoek Studiebeursbezoek Interesse-test Interesse-test Economie/MO lesje Economie/MO lesje Keuzegesprekje met mentor Keuzegesprekje met mentor Voorlopige profielkeuze Voorlopige profielkeuze Aanlegtest Ouderavond Definitieve keuze voor 3e rapport. (26maart.). Rapportvergadering met advies 22 April Eindrapport juni vastgestelde keuze. Externe bemiddeling

5 Ballonnen en actuele vragen Voorstel minister: Examens moeten (veel) zwaarder, weg met de zesjescultuur! Voorstel minister: Examens moeten (veel) zwaarder, weg met de zesjescultuur! Pubers zijn fysiek niet in staat te kiezen. Nieuwe onderzoeken wijzen uit…. Pubers zijn fysiek niet in staat te kiezen. Nieuwe onderzoeken wijzen uit…. Minors en Majors veranderen de verhouding tussen hogeschool en universiteit Minors en Majors veranderen de verhouding tussen hogeschool en universiteit

6 Een nieuw studiehuis? Een studiewijze waarbij: Een studiewijze waarbij: Zelfstandigheid, probleemoplossend leren en vaardigheden centraal staan. Zelfstandigheid, probleemoplossend leren en vaardigheden centraal staan.  Minder versnippering  Verbreding/verdieping  Wiskunde c en nlt

7 Enkele begrippen Studielast uur= 1000 uur op school en 600 thuis (15 uur per week) Studielast uur= 1000 uur op school en 600 thuis (15 uur per week) Het examendossier: CE en SE (schoolexamen) m.b.v. het p.t.a. (Programma van toetsing en afronding) Het examendossier: CE en SE (schoolexamen) m.b.v. het p.t.a. (Programma van toetsing en afronding) Mentoruren en studiebegeleiding: Per week is er een mentoruur. Met 10 – 15 leerlingen wordt de voortgang besproken. Mentoruren en studiebegeleiding: Per week is er een mentoruur. Met 10 – 15 leerlingen wordt de voortgang besproken.

8 Welke nieuwe vakken/onderdelen? Algemene natuurwetenschappenanw Algemene natuurwetenschappenanw Culturele Kunstzinnige Vormingckv Culturele Kunstzinnige Vormingckv Klassieke Culturele Vormingkcv Klassieke Culturele Vormingkcv Maatschappijleermaat Maatschappijleermaat Profielwerkstuk Profielwerkstuk Orientatie op Studie en Beroeposb Orientatie op Studie en Beroeposb Filosofie Filosofie Management en Organisatiemo Management en Organisatiemo Maatschappijwetenschappenmaw Maatschappijwetenschappenmaw Natuur, leven en technologienlt Natuur, leven en technologienlt

9 Onderwerpen maw Politieke besluitvorming Politieke besluitvorming Massamedia Massamedia Criminaliteit en rechtstaat Criminaliteit en rechtstaat Multiculturele samenleving Multiculturele samenleving Internationale betrekkingen Internationale betrekkingen Ontwikkelingssamenwerking Ontwikkelingssamenwerking Mens en werk Mens en werk Milieu en beleid Milieu en beleid

10 NLT vwo Organisatie 440 sbu 440 sbu 11 modules van 40 sbu 11 modules van 40 sbu Schoolexamen (SE) Schoolexamen (SE)

11 Onderwerpen forensische technieken forensische technieken wiskunde D wiskunde D invloed van alcohol in het verkeer invloed van alcohol in het verkeer numeriek modelleren numeriek modelleren programmeren programmeren medicijnen op maat medicijnen op maat dynamisch modelleren dynamisch modelleren klimaatveranderingen klimaatveranderingen moderne fysica moderne fysica 3D-visualisatie 3D-visualisatie meten aan melkwegstelsels meten aan melkwegstelsels

12 Waarom NLT kiezen? Goede voorbereiding op een β-studie Goede voorbereiding op een β-studie Beter voorbereid een vervolgstudie kiezen Beter voorbereid een vervolgstudie kiezen Verband tussen de β-vakken Verband tussen de β-vakken Toepassing van wiskunde in de β-vakken Toepassing van wiskunde in de β-vakken

13 WO vervolgopleidingen biomedische technologie biomedische technologie elektrotechniek elektrotechniek geneeskunde geneeskunde meteorologie meteorologie chemische technologie chemische technologie natuurkunde natuurkunde wiskunde wiskunde informatica informatica lucht- en ruimtevaarttechniek lucht- en ruimtevaarttechniek geologie geologie

14 Docententeam mw. dr. A. Groen (biol) mw. dr. A. Groen (biol) mw. drs. M. van der Gulik (wis) mw. drs. M. van der Gulik (wis) mw. drs. J. Mik (biol) mw. drs. J. Mik (biol) ing. H. Plekker (info) ing. H. Plekker (info) dr. G.A.Q. Salvati (natl) dr. G.A.Q. Salvati (natl) drs. B. van Ulden (schk) drs. B. van Ulden (schk)

15 Welke profielen zijn er ? Cultuur en MaatschappijCM Cultuur en MaatschappijCM Economie en MaatschappijEM Economie en MaatschappijEM Natuur en GezondheidNG Natuur en GezondheidNG Natuur en TechniekNT Natuur en TechniekNT

16 Hoe zijn de profielen opgebouwd? 1. Een gemeenschappelijk deel 2. Een Profieldeel 3. Verbreding/verdieping 4. Een vrij deel Het vrije deel bestaat uit: Minimaal een examenvak Minimaal een examenvak Schooleigen onderdelen (320 uur). Schooleigen onderdelen (320 uur).

17 Schoolkeuzes Het aanbod van vakken in de vrije ruimte versmallen i.v.m. roostertijden Het aanbod van vakken in de vrije ruimte versmallen i.v.m. roostertijden Het keuzevak ligt in het verlengde van een profiel. (b.v. NT met biologie) Het keuzevak ligt in het verlengde van een profiel. (b.v. NT met biologie) Het keuzevak past bij het profiel van de school (b.v. muziek, tekenen, frans, duits, spaans) Het keuzevak past bij het profiel van de school (b.v. muziek, tekenen, frans, duits, spaans)

18 Wat kiezen ze ? 2007/8 8/909/10 NT NG61512 EM CM

19 Vragen ? Tot wanneer kan ik het profiel nog veranderen ? Tot wanneer kan ik het profiel nog veranderen ? Antw: Moeilijk. Je kunt wel twee profielen openhouden (b.v. NT met biol) Antw: Moeilijk. Je kunt wel twee profielen openhouden (b.v. NT met biol) Is de studielast gelijk over alle jaren verdeeld ? Is de studielast gelijk over alle jaren verdeeld ? Antw: In principe wel. Toch starten er een paar vakken pas in de 5e, sommige vakken zijn al afgesloten. Antw: In principe wel. Toch starten er een paar vakken pas in de 5e, sommige vakken zijn al afgesloten.

20 Vragen ? Doorstroomprofielen keuze123 Lees het keuzemagazine Bel de mentor Bel de dekaan


Download ppt "En opeens wist ik het, ik word: Piloot Piloot Politicoloog Politicoloog Nieuwslezer Nieuwslezer Artiest Artiest Tramconducteur Tramconducteur Professor."

Verwante presentaties


Ads door Google