De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?) 13.30 uur: Opening 13.30 uur: Opening 13.45 uur: Europese Geluidpolitiek 13.45 uur: Europese Geluidpolitiek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?) 13.30 uur: Opening 13.30 uur: Opening 13.45 uur: Europese Geluidpolitiek 13.45 uur: Europese Geluidpolitiek."— Transcript van de presentatie:

1

2 Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?) 13.30 uur: Opening 13.30 uur: Opening 13.45 uur: Europese Geluidpolitiek 13.45 uur: Europese Geluidpolitiek (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen UIC) (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen UIC) 14.15 uur: De richtlijn omgevingsgeluid 14.15 uur: De richtlijn omgevingsgeluid 15.00 uur: Bronbeleid 15.00 uur: Bronbeleid 15.30 uur: Handhaving en bewijsvoering 15.30 uur: Handhaving en bewijsvoering 15.50 uur: Strategie 15.50 uur: Strategie 16.15 uur: Vragen&Discussie 16.15 uur: Vragen&Discussie 16.30 uur: Borrel en bezoek van de stands 16.30 uur: Borrel en bezoek van de stands

3 STAIRRS Management Game Pieter Dings

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13 Financiële instrumenten Paul de Vos

14 Financiën in balans ? Infra-beheer Overheid Vervoerders Aannemers Vervoersmarkt personeelmaterieel Resultaat?  

15 UIC actieplan UIC actieplan  Alle goederenwagens in Europees netwerk  Versnelde ombouw naar K-blokken  Life cycle kosten vs. investering

16 Budget transfer op interfaces Jaarlijkse kosten bestaande situatie in mio  (NB. Fictieve getallen) Vervoerders met gewone treinen Infra managers vervoerders met stille treinen 12,000 Schermen, gevelisolatie Overige infra kosten 60,000 20,000

17 Budget transfer op interfaces (2) Jaarkosten toekomstige situatie in mio  (NB. Fictieve getallen) Vervoerders Ovr. treinen Infra managers vervoerders met stille treinen 0 Overige infra kosten 60,000 Max. 12,000 Max.12,000 Bijdrage aan “arme” landen Min.8,000

18 BUDGET TRANSFER FLOWS   (variabele) infra heffing   Performance regiem (korting en boete)   Subsidie aan bepaalde vervoerder   Subsidie aan de branche (X)   Veiling   Verhandelbare emissie rechten Infra Publiek Rijk Exploitatie Privaat Arm

19 Classificatie op basis van geluid Pieter Dings

20 Financiële instrumenten discrimineren.... en discriminatie vraagt om kwantitatieve aanduiding van “stil” en “lawaaierig” en zit daar nog iets tussen?

21 Klassificatie van materieel IC hogesnelheidstreinen stoptreinen goederen

22 .. en van spoortypen houten dwarsliggers brug betonnen dwarsliggers ballastloos spoor

23 Klassificatie geluidemissie treinsnelheid klassen categorieën Wat is lawaaierig, en wat is stil, en zit er nog iets tussen?

24 Dus dit kunnen we nu opdelen in duidelijke verantwoordelijkheden

25 wielruwheid baangeluid voertuiggeluid railruwheid en eventueel kunnen die alle in klassen opgedeeld worden F E D C B A B 0 1 2 3 toegev.blok gietijzer blok schijf 3 2 1 0

26 en als je dat nou weet, wat dan? geluidafhankelijke infraheffing geluidafhankelijke infraheffing korting voor de stillere trein geluidafhankelijke toedeling geluidafhankelijke toedeling geen lawaaitreinen in de nacht subsidie voor stille techniek subsidie voor stille techniek vervroegd vervangen van lawaaierig materieel waar beginnen als het stiller moet waar beginnen als het stiller moet geluid: wiel of baan (ontwerp, demping, afstraling) geluid: wiel of baan (ontwerp, demping, afstraling) ruwheid: wiel of rail (slijpen, remsysteem) ruwheid: wiel of rail (slijpen, remsysteem)

27 Integraal capaciteitsmanagement Paul de Vos

28 Instrumenten van ICM Gedragsbeïnvloeding  Belonen:  korting voor stille treinen  prioriteit bij capaciteitstoedeling  verhandelbare emissierechten  investeringssubsidie voor milieuvriendelijkheid  Straffen:  hogere infraheffing voor lawaaiïge treinen  gebruiksregels: nachtverbod, snelheidsbeperking, routering, voorrang

29 Instrumenten van beleid

30 Voorbeeld: effectieve geluidpaden  Twee klassen: “stil” en “luid”  Verschil 6 dB, d.w.z. 1xluid=8xstil  op traject X zijn tussen 23.00 en 7.00 uur beschikbaar: 50 paden  extremen: 6 luide en 2 stille treinen  of50 stille treinen  Meer klassen, meer nuance  bijv. goederen/reizigers, stil/luid, nationaal/internationaal

31 Actieplannen  Reductie van geluidproductieplafond  Maatregelen aan de baan (slijpen, dempers)  Alleen stille voertuigen (BüF)  etc.

32 en emplacementen ?  Nationaal probleem  L den kan voordelen opleveren  gebruiksregels,  geluidproductiegrenswaarden,  geluidproductieplafonds  effectieve “overstands-units”  andere keer

33 PRESTATIES DOOR INNOVATIES


Download ppt "Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?) 13.30 uur: Opening 13.30 uur: Opening 13.45 uur: Europese Geluidpolitiek 13.45 uur: Europese Geluidpolitiek."

Verwante presentaties


Ads door Google