De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een Nieuwe Economie ….? Prof.dr. Maarten Janssen (Erasmus Universiteit) 30 maart 2001.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een Nieuwe Economie ….? Prof.dr. Maarten Janssen (Erasmus Universiteit) 30 maart 2001."— Transcript van de presentatie:

1 Een Nieuwe Economie ….? Prof.dr. Maarten Janssen (Erasmus Universiteit) 30 maart 2001

2 Nieuwe economie: Een Paar Feiten Makkelijke toegang tot veel informatie Hoge investeringen in IT Organisatorische herstructurering Ontwikkeling van netwerken Ontstaan van elektronische marktplaatsen Veranderende rol voor intermediairs

3 Nieuwe economie: Fictie? Friction free economy Einde van de conjunctuurcyclus Eeuwigdurende groei Lage inflatie Einde van intermediairs

4 Nieuwe economie: Feit of Fictie? Makkelijke toegang tot markten: wie profiteert? Wat is de rol van intermediairs in de Nieuwe economie?

5 Volledig Vrije Mededinging: Een Definitie Veel vragers, veel aanbieders Vrije en kosteloze toegang tot de markt Volledige Informatie: geen zoekkosten Homogene goederen Session 5. Prof. dr. Maarten Janssen The Economics of Digital Business

6 Lage Zoekkosten: Een Visie 1 “Bill Gates regales … the world’s leaders with the promise of friction-free capitalism: the idea that ubiquitous and equal access to information will create the closest thing yet to Adam Smith’s perfect market” Session 5. Prof. dr. Maarten Janssen The Economics of Digital Business

7 Lage Zoekkosten: Een Visie 2 “Electronic market places are likely to move commodity markets closer to the competitive ideal where buyers and sellers are fully informed … We expect that electronic marketplaces will favor buyers, will promote price competition among sellers and will reduce sellers’ market power” (Yannis Bakos) Session 5. Prof. dr. Maarten Janssen The Economics of Digital Business

8 Lage Zoekkosten: Wat empirische gegevens Depends High High Scale Economies Low Unlikely Low Scale Economies High Demand for Variety Low Demand for Variety Session 5. Prof. dr. Maarten Janssen The Economics of Digital Business

9 Elektronische Marktplaatsen: Alternatieve Visies Toegenomen onzekerheid over kwaliteit en leveringsvoorwaarden Schaalvoordelen en Marktmacht Ondanks Lage Zoekkosten blijken mensen weinig te zoeken voor bepaalde producten Ander strategisch gedrag –Meer Personalized pricing –Meer Productdifferentiatie Session 5. Prof. dr. Maarten Janssen The Economics of Digital Business

10 Intermediairs Instanties die niet zelf direct belang hebben bij een transactie (zoals producenten en consumenten), maar transacties faciliteren Voorbeelden: - Supermarkten - Banken -Makelaars

11 Retailing is a big business... Source: Dobson and Waterson (1999)

12 Voordelen van Intermediairs Faciliteren van matchen en reduceren van zoekkosten Creëren van vertrouwen Verlagen van transactie-kosten bij elkaar brengen en divesrificatie van risico’s

13 Disintermediation, re-intermediation, of...? US dollars per transaction Source: OECD Report 1999

14 Invloed van Internet op bestaansgronden van intermediairs Maak een onderscheid: - Traditionele marketen - Marketen voor informatie-goederen

15 The Java Repository Resource verzamelaar voor Java Programmeurs Doel: Bij elkaar brengen van gebruikers en Programmeurs Geleverde diensten: - Documentatie - Standardisering - Verzameling van software elementen - Matching

16 Bargainfinder verschaft: prijsinformatie over CD’s CD verkopers vertonen weerstand

17 Conclusie Erg veel onzekerheid (vooral over gevolgen, niet Er gebeurt veel onderzoek (vooral op nivo van markten en bedrijfsstrategieën) Wrijvingsloze markten zullen niet ontstaan veranderende rol voor intermediairs


Download ppt "Een Nieuwe Economie ….? Prof.dr. Maarten Janssen (Erasmus Universiteit) 30 maart 2001."

Verwante presentaties


Ads door Google