De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Veiligheid in de Chemische industrie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Veiligheid in de Chemische industrie"— Transcript van de presentatie:

1 Veiligheid in de Chemische industrie
Theo Zwygers Lyondellbasell

2 LyondellBasell – Wie zijn we?
4 Business Units: Chemicals, Fuels, Polymers & Technology Omzet in 2009: $ 30.8 miljard 15000 Medewerkers wereldwijd 3 Productielocaties in Nederland Botlek, Maasvlakte & Moerdijk Hoofdkantoor: Rotterdam 14 Productielocaties in de rest van Europa Duitsland (5), Italie (3), England (2), Frankrijk (3), Spanje (1) Productielocaties buiten Europa (inclusief JV’s): USA, Mexico, Brazilie, Argentinie, Saudi Arabie, China, Thailand, Zuid-Korea, Japan, Malaysie, Australie Emergency Reponse

3 Veiligheid, onze “licence to operate”
“Everyday Excellence” Operational Excellence Health, Safety, Environmental Stewardship & Reliability Goal Zero No compromises on safety, strict standards and practices 24/7 safety mentality, at home, at work and on the road Personal safety, Process safety & Systems safety Global operations & global standards Global benchmarking, target setting Global Knowledge Exchange networks, driving learnings & improvements Emergency Reponse

4 LyondellBasell – visie op transport
Strategie: Prioriteit: 1st: Pijpleiding, 2nd: Schip, 3th: Spoor, 4th:Weg Specificaties globaal gedreven door de meest stringente wetgeving, bekende ‘best practices’, en interne regels Bij voorkeur 1 vaste vervoerder voor alle transport van gevaarlijke goederen over de weg  SQAS Milieu Waar keuze voorhanden is, meest “groene” oplossing heeft voorkeur Modaliteit spoor (of intermodaal) heeft voorkeur over weg Kosten Spoor/intermodaal meest kostenefficiënt Emergency Reponse

5 Vervoer Gevaarlijke goederen ex Nederlandse plants
Hoeveelheid gevaarlijke goederen ex NL fabrieken: Botlek 410 kT, Maasvlakte 630 kT, Moerdijk 0 Aanvoer grondstoffen naar de fabriek: 60-80% per schip 20-40% per pijpleiding Afvoer produkten van de fabriek: 30% pijpleiding, via terminals, vervolgens schip, spoor en weg % per schip, waarvan 10-20% weer per spoor en weg 10% per spoor % weg transport Aanvoer - In Aanvoer - Uit Botlek/Europoort Maasvlakte 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Pijpleiding 21% 20% 30% 17% 25% 24% 16% 27% 29% 42% 40% 57% 65% 71% 74% 51% 70% 54% 32% 1% Schip 78% 79% 69% 80% 83% 75% 76% 77% 73% 58% 60% 19% 11% 10% 12% 28% 85% 49% Spoor 0% 4% 8% 5% 3% 7% 13% Truck 15% 14% 23% 18% 9% Emergency Reponse

6 Definitie Gevaarlijke Goederen
Algemeen: UN definities, maar...... Lyondell doet risico analyses voor al haar produkten: “Product Stewardship Risk Review”  definiëren van gevaarlijke goederen Per product wordt een analyse gemaakt (gebaseerd op intrinsiek gevaar en een blootstellingsanalyse) Voor Categorie 1 produkten: Elk jaar een “Product Stewardship Risk Review” Speciale vereisten zoals “dedicated” transportmiddelen, “pre delivery audit” voor nieuwe klanten, training voor chauffeurs en andere logistieke partners Voorbeelden van Cat 1 producten in NL: Allylalcohol (giftig), TBHP (corrosief), Propyleenoxide (licht ontvlambaar, explosief) Aanvoer - In Aanvoer - Uit Botlek/Europoort Maasvlakte 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Pijpleiding 21% 20% 30% 17% 25% 24% 16% 27% 29% 42% 40% 57% 65% 71% 74% 51% 70% 54% 32% 1% Schip 78% 79% 69% 80% 83% 75% 76% 77% 73% 58% 60% 19% 11% 10% 12% 28% 85% 49% Spoor 0% 4% 8% 5% 3% 7% 13% Truck 15% 14% 23% 18% 9% Category 1, 2 or 3 Product Risk CategorizationMatrix Product Risk Review For Category 1: special product practices Emergency Reponse

7 Risk Management & Communicatie
RI&E - plant CEFIC/VNCI samenwerking & delen ervaringen SQAS voor vervoerders Productspecifieke richtlijnen voor transport & behandeling Leren van Incidenten Contact met overheid kan beter - industrie eerder betrekken in besluitvormingsproces RIE = Risico Inventarisatie en Evaluatie. Meer info op: Emergency Reponse

8 LyondellBasell en Basisnet Spoor
Warme BLEVE combinatie vanuit Botlek mogelijk – Isobutyleen & Propyleenoxide Grootste probleem zijn combinaties die samengesteld worden na Kijfhoek – door Railion/DB Schenker Moeilijkheden bij invoering regels enkel in NL – binnenkomende treinen kunnen warme BLEVE combinaties hebben Belangrijk om discussie en beslissings platform te verbreden en zeker te stellen dat mogelijke nieuwe regels zo breed mogelijk kunnen worden toegepast De enige produkten die wij in NL produceren die betrekking hebben op warme BLEVE vrij rijden zijn Isobutyleen (Gevaaridentificatiecode 2) en PO (gevaaridentificatiecode 33). PO in RTC’s wordt normaliter allemaal vanuit Maasvlakte gedaan bij ons. Dus geen kans dat het samen met Isobutyleen (Botlek) in een trein terechtkomt. Tenzij Railion dit later zo samenstelt, maar hier hebben wij geen zicht op/inspraak in. Alleen tijdens een TA van Maasvlakte (zoals in 2008) rijden er PO wagons van de Botlek (en dan in >80% van de gevallen ook samen met Isobutyleen). Dit zijn dan dus bijna altijd warme BLEVE combinaties. Dit gebeurt 1 x per 5 jaar gepland (TA) en kan ook ongepland gebeuren (onverwachte shutdown Maasvlakte). Emergency Reponse

9 Incident Interventie & preventie bij Lyondellbasell
Intern LyondellBasell: 24/7 Callout systeem Emergency Response contract met SGS EWACS In > 60 talen beschikbaar CEFIC ICE Programma Level 1/2/3 interventie DCMR = centraal informatiepunt in NL PRM reporting Maandelijkse rapportage en discussie met senior management van alle ‘near misses’ en incidenten Continue ‘awareness’, opleiding en training ‘do’s and don’ts’ Emergency Reponse

10 Incident Interventie in de praktijk, Kenia
Emergency Reponse

11 Conclusies en aanbevelingen
Als industrie zijn we gebaat bij een zo breed mogelijke aandacht & analyse voor veiligheid van onze processen, producten en transporten Daar we grens over schrijdend opereren, is het belangrijk dat regelgeving zo Europees, of globaal mogelijk wordt ontwikkeld Spoor transport is intrinsiek veiliger dan weg transport, met transport infrastructuur als bijvoorbeeld de Betuwelijn De bevolkings dichtheid concentreert zich meer en meer rond de toegang tot publiek transport, bijvoorbeeld trein. Dit is incompatibel met het vervoer van gevaarlijke stoffen, en weg transport is geen goed alternatief. Lange termijn planning voor ruimtelijke ordening dient gebaseerd te zijn op wat, waar en hoe kan plaatsvinden, scenario planning inclusief industrie Overheden dienen het bedrijfsleven vroeg te betrekken bij nieuwe initiatieven, gebruik maken van de enorme hoeveelheid kennis en uitwisselings structuren Emergency Reponse

12 Disclaimer Before using a LyondellBasell product, customers and other users should make their own independent determination that the product is suitable for the intended use. They should also ensure that they can use the LyondellBasell product safely and legally. This document does not constitute a warranty, express or implied, including a warranty of merchantability or fitness for a particular purpose. In addition, no immunity under LyondellBasell intellectual property or third parties' intellectual property rights shall be implied from this document. No one is authorized to make any warranties, issue any immunities or assume any liabilities on behalf of LyondellBasell except in a writing signed by an authorized LyondellBasell employee. Unless otherwise agreed in writing, the exclusive remedy for all claims is replacement of the product or refund of the purchase price at the option of LyondellBasell, and in no event shall LyondellBasell be liable for special, consequential, incidental, punitive or exemplary damages. 


Download ppt "Veiligheid in de Chemische industrie"

Verwante presentaties


Ads door Google