De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Training users.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Training users."— Transcript van de presentatie:

1 Training users

2 Agenda Kwaliteit Sturen obv. informatie
Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus

3 Transportbedrijven Nederland
Bron; ING sectorvisie wegtransport , 2008

4 Invloed financiële crisis ??
Bron; ING sectorvisie wegtransport , aug 2008

5 14. Bedrijven met meer dan 50 % binnenlands vervoer
Bron; ING sectorvisie wegtransport , 2008

6 bedrijf Bron; ING sectorvisie wegtransport , 2008

7 bedrijf Bron; ING sectorvisie wegtransport , 2008

8 Basis principe bedrijfsvoering
Ieder bedrijf bestaat door het hebben van klanten Klanten die bereid zijn een prijs te betalen voor de geleverde producten / diensten Een prijs die hoog genoeg is om een bedrijf te laten blijven bestaan ( continuiteit )

9 Wat klanten willen? De juiste diensten Op het juiste moment
In de juiste hoeveelheid Tegen een juiste prijs

10 Wat is hiervoor nodig ? Vakmanschap mensen Goede organisatie processen
KWALITEIT

11 SPIRAAL KWALITEITSVERBETERING
CONTINUITEIT MEER EN TEVREDEN KLANTEN BETERE KWALITEIT EN LAGERE KOSTEN HOGERE PRODUCTIVITEIT KOSTENVERMINDERING KWALITEIT VERBETEREN

12 1.PROCESMANAGEMENT KLANT ORDER AFTER SALES PROBLEMEN VOORKOMEN
OPSLAG ORDER PICKEN TRANSPORT PROBLEMEN VOORKOMEN PROBLEMEN OPLOSSEN AFTER SALES

13 2.FOCUS OP KLANT WAT IS BELANGRIJK VOOR KLANT? VERLEEN SERVICE
LEVER TOP KWALITEIT KOM ALLE AFSPRAKEN NA

14 3. PROCESVERBETERING PROBEER VOORTDUREND PROCESSEN TE VERBETEREN
HOUD REKENING MET BEHOEFTEN KLANT ALLE MEDEWERKERS DRAGEN BIJ AAN SUCCES

15 Agenda Kwaliteit Sturen obv. informatie
Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus

16 DATA INFO

17 Data op basis waarvan we beslissingen kunnen nemen!
Informatie = Data op basis waarvan we beslissingen kunnen nemen!

18 Focus op processen!

19 Procesniveau Bedrijf Detail Grof aanvoer Intern transport orderpicken
expeditie laden transport lossen opslag scannen wegrijden inslaan

20 meten is weten gissen is vergissen
ORDERVERWERKING ORDERPICKING EXPEDITIE fout fout fout fouten / onregelmatigheden worden doorgegeven aan volgende schakel herstelwerk in volgende schakel of fout wordt doorgegeven METEN = WETEN weten waar de schoen wringt onderbouwing van probleem actie ondernemen

21 Slim spel met Simulatie Logistiek Inzichtelijk Maken
Belang van samenwerken Belang van communicatie Leren om over muurtjes heen te kijken Leren om de denken in oplossingen Lekker eenvoudig vergeleken met de echte praktijk (geen verstoringen)

22 Agenda Kwaliteit Sturen obv. informatie
Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus

23 TBV Taken: zaken die uitgevoerd moeten worden.
Zie ook blauwdruk van de organisatie (stap 2 roadmap)

24 TBV Bevoegdheden; een verkregen organisatorisch recht om een bedrijfsproces te sturen binnen de grenzen van een gegeven doel (Mulder & Tepper, 2001 pag: 91)

25 TBV Verantwoordelijkheden vloeien voort uit de bevoegdheden
Verantwoordelijkheid: is de verplichting om verantwoording af te leggen over het behaalde resultaat en de gebruikte middelen

26

27 Het sturen van bedrijfsprocessen
Bron:Mulder en Tepper 2001

28 Bedrijfsprocessen goederenontvangst inslag opslag voorraadbeheer
uitslag distributie Resultaatgebied: Voorraad beheerst Zending geleverd Resultaat (PI): Verschil tussen Fysieke & adm. voorraad werkelijke Leverdatum = afgesproken leverdatum Norm: + /- 1% +/- 24 uur

29 Resultaatgebieden voor een magazijn
inkomende goederen vrijgegeven voorraad aangevuld voorraad beheerst orders gepickt klachten afgehandeld …..

30 Gelaagdheid van processen in magazijn
Inkomende goederen vrijgegeven Leveranciers prestaties bekend Klachten afgehandeld Leverbetrouwbaarheid vastgesteld Voorraad beheerst Leveringen beoordeeld Orders gepickt

31 resultaatgebieden voor transport
Ritten gepland Wagens geladen Documenten uitgegeven Goederen afgeleverd Onderhoud gepleegd Diesel verbruik beheerst …..

32 Gelaagdheid van transport processen
Dieselverbruik beheerst kosten per rit Goederen geleverd Budget behaald Klachten verwerkt Onderhoud gepleegd Planning gerealiseerd

33 regelkring Bron;A. ten Broeke ea. Kluwer 1998

34 Agenda Kwaliteit Sturen obv. informatie
Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus

35 BSC balanced scorecard
Wat is het? Communicatiemiddel voor visie en resultaat, tussen management en werknemers

36 Hoofdlijnen BSC hulpmiddel voor vertaling strategie in concrete acties
brede kijk op totale prestaties van bedrijf model voor processturing alle belanghebbenden zijn erbij betrokken denken in oorzaak-gevolg relaties aandacht voor korte en lange termijn aspecten raamwerk voor rapportage bron; op kop met de BSC, R.S. Kaplan& D. P. Norton, 1998

37 De vier Perspectieven

38 Doel BSC Het creëren van een lerende organisatie om de kwaliteit van de dienstverlening te vergroten

39 Communicatie van strategie & resultaten
Welke prestaties ga je meten? Indicatoren die iets zeggen over de kritische succes factoren (KSF )

40 Kenmerken van succesfactoren
Activiteiten van belang om succesvol te zijn Leveren bijdrage aan realiseren van doelstellingen Hebben betrekking op toekomst Veranderen mee met bedrijfsdoelstellingen Zijn door jezelf te beinvloeden Zijn concreet, meetbaar, realistisch, motiverend en tijdgebonden Bron: J.Jansen , sturen met BSC , 2005

41 Kenmerken prestatie indicatoren
Financieel en niet financieel Smart specifiek - meetbaar - acceptabel ( realistisch ) - relevant - tijdgebonden Afgeleid van doelstellingen en kritische succesfactoren Door jezelf te beïnvloeden Gericht op juistheid Gemakkelijk en snel te begrijpen Bron: J.Jansen , sturen met BSC , 2005

42 Voorbeeld KSF en PI Het aanbieden van gewenst servicelevel
Strategie / doel Het aanbieden van gewenst servicelevel tegen acceptabele kosten KSF betrouwbaarheid productiviteit PI schade % voorraad betrouwbaarheid leverbetrouwbaarheid gemiddelde kostprijs per km

43 Agenda Sturen obv. informatie
Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus

44 vier invalshoeken dashboard
financieel commercieel operationeel personeel

45 Gelaagdheid indicatoren bedrijf x
Management dashboard facturatie planning klantservice warehouse expeditie

46 vier invalshoeken dashboard
financieel warehouse operationeel commercieel personeel

47 operationeel PRESTATIE INDICATOREN Bezettingsgraad magazijn
Gemiddelde inslag per uur Gemiddelde uitslag per uur warehouse

48 personeel PRESTATIE INDICATOREN Ziekte verzuim Personeelsverloop
Overuren per afdeling warehouse

49 commercieel PRESTATIE INDICATOREN Omzetontwikkeling grootste klanten
Omzet nieuwe klanten Gemiste ( verloren) omzet warehouse

50 financieel PRESTATIE INDICATOREN Omzet per periode warehouse
Schadekosten intern transportmateriaal Onderhoudskosten intern transportmateriaal warehouse

51 Agenda Sturen obv. informatie
Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus

52 Controle cyclus Korte termijn: hoe informatie uit rapportage te halen?
Korte termijn acties obv. normen en regelgrenzen Lange termijn : benoemen verbeteracties

53 planning & controle cyclus
do act check

54 Korte termijn 1. CHECK Oorzaken , problemen Attentie
Beheersing is nodig Oorzaken , problemen 2. ACT feiten Oplossing en bijsturen

55 directe acties % Directe actie Periode ( week)
regelgrens Norm Directe actie Periode ( week) O27; aantal tijdleveringen op tijd O31; % onregelmatigheden O32; % naleveringen

56 Agenda Sturen obv. informatie
Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus


Download ppt "Training users."

Verwante presentaties


Ads door Google