De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Training users. 2 Agenda Kwaliteit Sturen obv. informatie Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Training users. 2 Agenda Kwaliteit Sturen obv. informatie Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus."— Transcript van de presentatie:

1 1 Training users

2 2 Agenda Kwaliteit Sturen obv. informatie Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus

3 3 Transportbedrijven Nederland Bron; ING sectorvisie wegtransport, 2008

4 4 Bron; ING sectorvisie wegtransport, aug 2008 Invloed financiële crisis ??

5 5 Bron; ING sectorvisie wegtransport, Bedrijven met meer dan 50 % binnenlands vervoer

6 6 Bron; ING sectorvisie wegtransport, 2008 bedrijf

7 7 Bron; ING sectorvisie wegtransport, 2008 bedrijf

8 8 Basis principe bedrijfsvoering Ieder bedrijf bestaat door het hebben van klanten Klanten die bereid zijn een prijs te betalen voor de geleverde producten / diensten Een prijs die hoog genoeg is om een bedrijf te laten blijven bestaan ( continuiteit )

9 9 Wat klanten willen? De juiste diensten Op het juiste moment In de juiste hoeveelheid Tegen een juiste prijs

10 10 Wat is hiervoor nodig ? Vakmanschap mensen Goede organisatie processen KWALITEIT

11 11 SPIRAAL KWALITEITSVERBETERING CONTINUITEIT MEER EN TEVREDEN KLANTEN BETERE KWALITEIT EN LAGERE KOSTEN HOGERE PRODUCTIVITEIT KOSTENVERMINDERING KWALITEIT VERBETEREN

12 12 1.PROCESMANAGE MENT OPSLAG ORDER PICKEN TRANSPORT PROBLEMEN VOORKOMEN AFTER SALES PROBLEMEN OPLOSSEN KLANT

13 13 2.FOCUS OP KLANT WAT IS BELANGRIJK VOOR KLANT? VERLEEN SERVICE LEVER TOP KWALITEIT KOM ALLE AFSPRAKEN NA

14 14 3. PROCESVERBETE RING PROBEER VOORTDUREND PROCESSEN TE VERBETEREN HOUD REKENING MET BEHOEFTEN KLANT ALLE MEDEWERKERS DRAGEN BIJ AAN SUCCES

15 15 Agenda Kwaliteit Sturen obv. informatie Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus

16 16 DATA INFO

17 17 Informatie = Data op basis waarvan we beslissingen kunnen nemen!

18 18 Focus op processen!

19 19 Procesniveau aanvoerIntern transportorderpicken expeditie laden transport lossenopslag Bedrijf Grof Detail scannenwegrijdeninslaanscannen

20 20 meten is weten gissen is vergissen fout fouten / onregelmatigheden worden doorgegeven aan volgende schakel herstelwerk in volgende schakel of fout wordt doorgegeven METEN = WETEN weten waar de schoen wringt onderbouwing van probleem actie ondernemen fout ORDERVERWERKING ORDERPICKING EXPEDITIE

21 21 Slim spel met Simulatie Logistiek Inzichtelijk Maken Belang van samenwerken Belang van communicatie Leren om over muurtjes heen te kijken Leren om de denken in oplossingen Lekker eenvoudig vergeleken met de echte praktijk (geen verstoringen)

22 22 Agenda Kwaliteit Sturen obv. informatie Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus

23 23 T BV Taken: zaken die uitgevoerd moeten worden. Zie ook blauwdruk van de organisatie (stap 2 roadmap)

24 24 Bevoegdheden; een verkregen organisatorisch recht om een bedrijfsproces te sturen binnen de grenzen van een gegeven doel (Mulder & Tepper, 2001 pag: 91) TBVTBV

25 25 Verantwoordelijkheden vloeien voort uit de bevoegdheden Verantwoordelijkheid: is de verplichting om verantwoording af te leggen over het behaalde resultaat en de gebruikte middelen TB V

26 26

27 27 Het sturen van bedrijfsprocess en Bron:Mulder en Tepper 2001

28 28 Bedrijfsprocessen –goederenontvangst –inslag –opslag –voorraadbeheer –uitslag –distributie Resultaatgebied: a)Voorraad beheerst b)Zending geleverd Resultaat (PI): a)Verschil tussen Fysieke & adm. voorraad b)werkelijke Leverdatum = afgesproken leverdatum Norm: a)+ /- 1% b)+/- 24 uur

29 29 Resultaatgebieden voor een magazijn inkomende goederen vrijgegeven voorraad aangevuld voorraad beheerst orders gepickt klachten afgehandeld …..

30 30 Gelaagdheid van processen in magazijn Inkomende goederen vrijgegeven Leveranciers prestaties bekendKlachten afgehandeld Leverbetrouwbaarheid vastgesteld Voorraad beheerst Leveringen beoordeeld Orders gepickt

31 31 resultaatgebieden voor transport Ritten gepland Wagens geladen Documenten uitgegeven Goederen afgeleverd Onderhoud gepleegd Diesel verbruik beheerst …..

32 32 Gelaagdheid van transport processen Dieselverbruik beheerst kosten per ritGoederen geleverd Budget behaald Klachten verwerkt Onderhoud gepleegd Planning gerealiseerd

33 33 regelkring Bron;A. ten Broeke ea. Kluwer 1998

34 34 Agenda Kwaliteit Sturen obv. informatie Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus

35 35 BSC balanced scorecard Wat is het? Communicatiemiddel voor visie en resultaat, tussen management en werknemers

36 36 Hoofdlijnen BSC hulpmiddel voor vertaling strategie in concrete acties brede kijk op totale prestaties van bedrijf model voor processturing alle belanghebbenden zijn erbij betrokken denken in oorzaak-gevolg relaties aandacht voor korte en lange termijn aspecten raamwerk voor rapportage bron; op kop met de BSC, R.S. Kaplan& D. P. Norton, 1998

37 37 De vier Perspectieven

38 38 Doel BSC Het creëren van een lerende organisatie om de kwaliteit van de dienstverlening te vergroten

39 39 Communicatie van strategie & resultaten Welke prestaties ga je meten? Indicatoren die iets zeggen over de kritische succes factoren (KSF )

40 40 Kenmerken van succesfactoren Activiteiten van belang om succesvol te zijn Leveren bijdrage aan realiseren van doelstellingen Hebben betrekking op toekomst Veranderen mee met bedrijfsdoelstellingen Zijn door jezelf te beinvloeden Zijn concreet, meetbaar, realistisch, motiverend en tijdgebonden Bron: J.Jansen, sturen met BSC, 2005

41 41 Kenmerken prestatie indicatoren Financieel en niet financieel Smart - specifiek - meetbaar - acceptabel ( realistisch ) - relevant - tijdgebonden Afgeleid van doelstellingen en kritische succesfactoren Door jezelf te beïnvloeden Gericht op juistheid Gemakkelijk en snel te begrijpen Bron: J.Jansen, sturen met BSC, 2005

42 42 Voorbeeld KSF en PI Het aanbieden van gewenst servicelevel tegen acceptabele kosten Strategie / doel KSF betrouwbaarheid productiviteit PI schade % voorraad betrouwbaarheid leverbetrouwbaarheid gemiddelde kostprijs per km

43 43 Agenda Sturen obv. informatie Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus

44 44 vier invalshoeken dashboard financieel operationeelcommercieel personeel

45 45 Gelaagdheid indicatoren bedrijf x Management dashboard facturatieplanningklantservicewarehouseexpeditie

46 46 vier invalshoeken dashboard financieel operationeel commercieel personeel warehouse

47 47 operationeel PRESTATIE INDICATOREN Bezettingsgraad magazijn Gemiddelde inslag per uur Gemiddelde uitslag per uur warehouse

48 48 personeel PRESTATIE INDICATOREN Ziekte verzuim Personeelsverloop Overuren per afdeling warehouse

49 49 commercieel PRESTATIE INDICATOREN Omzetontwikkeling grootste klanten Omzet nieuwe klanten Gemiste ( verloren) omzet warehouse

50 50 financieel warehouse PRESTATIE INDICATOREN Omzet per periode warehouse Schadekosten intern transportmateriaal Onderhoudskosten intern transportmateriaal

51 51 Agenda Sturen obv. informatie Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus

52 52 Controle cyclus Korte termijn: hoe informatie uit rapportage te halen? Korte termijn acties obv. normen en regelgrenzen Lange termijn : benoemen verbeteracties

53 53 planning & controle cyclus plando checkact

54 54 Korte termijn 1. CHECK Attentie Beheersing is nodig Oorzaken, problemen feiten Oplossing en bijsturen 2. ACT

55 55 directe acties Periode ( week) % regelgrens Norm regelgrens Directe actie O27; aantal tijdleveringen op tijd O31; % onregelmatigheden O32; % naleveringen

56 56 Agenda Sturen obv. informatie Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus


Download ppt "1 Training users. 2 Agenda Kwaliteit Sturen obv. informatie Taken, bevoegdheden & verantwoordelijkheden Balanced score card Praktijk Verbetercyclus."

Verwante presentaties


Ads door Google