De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Geef gas in de ZONE 30!! 1.What’s in a name? 2.Sneak preview minisite Zone 30 3.Voorbeelden van regionale cultuurmarketing 4.Waarom samenwerken? 5.Wat.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Geef gas in de ZONE 30!! 1.What’s in a name? 2.Sneak preview minisite Zone 30 3.Voorbeelden van regionale cultuurmarketing 4.Waarom samenwerken? 5.Wat."— Transcript van de presentatie:

1

2 Geef gas in de ZONE 30!!

3 1.What’s in a name? 2.Sneak preview minisite Zone 30 3.Voorbeelden van regionale cultuurmarketing 4.Waarom samenwerken? 5.Wat samen doen? 6.Overlegstructuren 7.Regionale media 8.Cultuurregio’s 9.Pleidooi 10.Zone 30 en CultuurDatabank

4 What’s in a name? ZONE 30 VASTSTELLING “Ongeveer 80% van zowel het dans-, muziek- als theaterpubliek verplaatst zich niet verder dan 30 kilometer om een voorstelling bij te wonen.” ( Persbericht Cultuurkijker 2004 – Atlas Podiumkunsten, Re-Creatief Vlaanderen) “Tweederde van alle [vrijetijds]verplaatsingen blijft binnen de gemeentegrenzen. Een kwart van alle verplaatsingen betreft een afstand van meer dan 10 kilometer, één op de tien gaat over een afstand van meer dan 30 kilometer.” (NL, Sociaal en Cultureel Planbureau, “Op weg in de vrije tijd”, 2006) DAAROM –Belang communicatie en promotie lokaal / regionaal aanbod –Belang informatie en werving lokaal / regionaal publiek

5 What’s in a name? ZONE 30 ZONE 30 ≠ harde grens!!! ZONE 30 = symbool voor nabijheid van cultuuraanbod, cultuurparticipatie en cultuurmarketing

6 Adverteerder De charmante huurster van het tweede Doelgroep De buren Boodschap “Ik ben sexy” Strategie Het blootstellen van haar roze slip aan voorbijgangers What’s in a name? REGIONALE CULTUURMARKETING

7 REGIONAAL? –Samenwerking organisaties binnen een gemeente of regio –Samenwerking lokale overheid en (cultuur)organisaties –Samenwerking verschillende lokale overheden (en evt. organisaties) CULTUUR? –Breed cultuurbegrip: kunsten, amateurkunsten, verenigingsleven, … > eigen accenten nodig –Vrije tijd mét sterke culturele kern > UIT in de gemeente / regio > appelleert aan ander publiek dan cultureel kernpubliek

8 What’s in a name? REGIONALE CULTUURMARKETING CULTUURMARKETING? Aandacht trekken en prikkelen tot actie –Informatie over cultuuraanbod: wie, wat, waar, wanneer > kalender –Actieve publiekswerving > tips, acties, wedstrijden, events, ambassadeurs, interactie publiek, … Participatie faciliteren –Publiekservices > ticketing, signalisatie, parkings, … –Onthaal > balie, website, callcenter, infozuilen, … ≠ toerismemarketing ≠ city- of regiomarketing ≠ communicatie over het cultuurbeleid / praktische organisatie

9 What’s in a name? REGIONALE CULTUURMARKETING REGIONALE CULTUURMARKETING = –Communicatie over en promotie van het lokale cultuuraanbod in een gemeente of regio (+ evt. onthaal en publiekservices). –In een gezamenlijke aanpak / via overleg door cultuurorganisaties en/of lokale overheden. –Op basis van een breed cultuurbegrip, al dan niet in een bredere vrijetijdscontext. –In de eerste plaats gericht naar (occasionele) participanten die wonen of verblijven in de gemeente of regio, al dan niet met focus op specifieke doelgroepen. –Via diverse kanalen en initiatieven (website, magazine, evenement, onthaal, ticketing, acties, samenwerking regionale pers, onderzoek, …). –Cultuurmarketingplan ligt in verlengde van cultuurbeleidsplan.

10 Sneak Preview MINISITE ZONE 30 –Lancering begin 2007: –4 grote thema’s Strategie Communicatiekanalen Promotie Onthaal en publiekservices –Bij elk onderwerp Praktijkvoorbeelden Leestips –Sneak Preview

11 Voorbeelden EVENEMENTEN Landelijke thematische evenementen Erfgoeddag, Week van de Amateurkunsten, Bibliotheekweek, Seizoensstart, … Lokale thematische evenementen Neerdorpen klassiek!, Museumnacht Gent, … Lokale overkoepelende evenementen Gentse Feesten, Kulturama, Shots, Cultuurnacht Antwerpen, cultuurmarkten, uitreiking cultuurprijs, …

12 Voorbeelden WEBSITES Thematisch BrusselsMuseums.be, e17West.be, Route42.be, Popinlimburg.be, Accenten.be, VerenigingeninGenk.be, … Cultuur/vrije tijd InenUitLeuven.be, UitinMol.be, OPBrussel.be,...

13 Voorbeelden MAGAZINES EN BROCHURES Thematisch Gentse Musea, Cultuurmagazine Noordrand (CC), Vlieg UIT in regio Kortrijk (kinderaanbod CC), Agenda22 (CC), Cultuur Verenigd/t Ieper (verenigingen), … Cultuur/vrije tijd Agenda (Brussel), Exit (Brugge), Vrijetijdskrant Tervuren, Vrijetijdskrant St-Katelijne-Waver, In&Uit Hasselt, …

14 Voorbeelden ANDERE Doelgroepgerichte initiatieven: Cultuurcheque voor studenten (Gent), Broodje Brussel (pendelaars), Plustraject (Leuven, senioren), Kansenpas Aalst (kwetsbare groepen), OverSpelkaart (Mechelen, uitwisseling theaterpubliek), … Ticketing: TiNCK, Prospekta, …

15 Samenwerking WAAROM SAMENWERKEN? HOOFDDOELSTELLING mensen stimuleren om (meer) aan cultuur te participeren het gemakkelijker maken om aan cultuur te participeren HOE? Kennismaking: occasioneel en incidenteel publiek overzicht én selectie bieden en ze zo stimuleren om vaker te participeren. Doorstroming van publiek: stimuleren om eens iets anders uit te proberen. Specifieke doelgroepen op maat aanspreken: kinderen, jongeren, interculturele groepen, maatschappelijk kwetsbare doelgroepen, andersvaliden, … Faciliteren: onthaal- en publiekservices

16 Samenwerking WAAROM SAMENWERKEN? = 3 –Informatieservice voor het publiek, complementair aan de individuele communicatie van de cultuurorganisaties –Beperkte middelen efficiënter en effectiever inzetten door samen te investeren (b.v. in dure ondersteunende technologie) –Delen van kennis en ervaringen –Regio, gemeente, organisaties,... als een sterkere (cultuur)entiteit profileren –Optimaliseren van het totale cultuuraanbod binnen “zone 30” –Opportuniteiten voor onderlinge samenwerking detecteren –…

17 Samenwerking WAT SAMEN DOEN? Voor het publiek –Communicatie / promotie doelgroepenbeleid, website, magazine, e-zine, acties, promotionele evenementen, perswerking, reclame, … –Onthaal / publiekservices balie, telefoon, website, ticketing, bewegwijzering, … –Ondersteunende infrastructuur databanken, callcenter, ticketingsysteem, balie, … (Voor de sector: opleidingen, marketingondersteuning,...) (Creëren en afstemmen van aanbod) OnthaalPromotie Aanbod Onder- steunende infrastructuur

18 Samenwerking WAT SAMEN DOEN? frequent publiek occasio- neel publiek kinderenjongerensenioren intercult. groepen kwetsbare groepen … magazine brochure website e-zine acties & incentives events distributie regionale media … x x x x xx x x x x x xxxx x x x x (x) x xx x x xx x

19 Samenwerking OVERLEGSTRUCTUREN GEMEENTE Centraal cultuurmarketing overleg aangestuurd door gemeente Thematische werkgroepen: professionele kunsten, amateurkunsten, verenigingen, evenement, …. Verschillende beleidsdomeinen: jeugd, welzijn, onderwijs, toerisme, sport, economie, … REGIO Verschillende gemeenten in één regio of stad met omliggende gemeenten Overleg tussen aangrenzende regio’s Lokale en regionale pers en media?

20 Samenwerking REGIONALE PERS & MEDIA Kranten: Streekkrant, Passe-Partout, Nieuwsblad, de Standaard, … Magazines: Zone 09/02/03, Pas-Uit, Steps, … Radio: Radio 2, Mango, FM Brussel, be one, Topradio, GO, … TV: Focus/WTV, Ring TV, ROB-TV, ATV, AVS, TVL, TV Brussel, …  Meestal regionale cultuurinformatie/cultuurprogramma’s  Multi-channeling tendens: print + website + radio + TV + … Zone 09/02/03: nu ook website ROB-TV: ook radio ROB-fm WTV: ook website zieta.be Streekkrant + Steps, Passe-Partout + Pas-Uit …  Bedreiging of opportuniteit voor samenwerking?

21 Samenwerking CULTUURREGIO’S REGIO’S: WELKE AFBAKENING? Culturele regio-indelingen: –Overleg bibliotheken, cultuurcentra, erfgoed, … –Intergemeentelijke samenwerking: regio Kortrijk, Comeet, Ginter, CO7, … Andere –Toeristische regio’s: Pajottenland, Vlaamse Ardennen, … –Intercommunales: Leiedal, … –Sportregio’s –Politiezones –…–…

22 Samenwerking CULTUURREGIO’S MODEL RE-CREATIEF VLAANDEREN UITGANGSPUNT: Gemeenten met een uitgebreid cultuuraanbod oefenen ook een aantrekkingskracht uit op de omliggende gemeenten. CULTUURREGIO = gebied rond culturele kerngemeente(n) waarin 80% van de participanten aan dat aanbod wonen. Leuven: culturele kerngemeente Lubbeek: aangrenzende gemeente Kortenaken: gemeente in aantrekkingsgebied bron: Colpaert & Lauwerysen, EHSAL

23 Samenwerking CULTUURREGIO’S ARGUMENTEN VOOR SAMENWERKING Bestaande vormen van samenwerking Politieke en bestuurlijke redenen Inhoudelijk: gedrag publiek Argumenten te vinden in model Re-Creatief Vlaanderen? Praktische toepassing moet verder onderzocht worden. Eerste testjes: lijkt te kloppen indien culturele centrumgemeente, maar wat met “tussenzones”? Advies: Cultuur Lokaal en CultuurNet Vlaanderen

24 PLEIDOOI Overleg en samenwerking op vlak van cultuurmarketing Zoeken naar complementariteit Focus op occasioneel publiek en specifieke doelgroepen Focus op verbreding, verdieping én vernieuwing Cultuurmarketing als verlengde van cultuurbeleidsplan Niet alleen informeren maar ook prikkelen CultuurNet Vlaanderen wil een stimulerende en ondersteunende rol spelen naar het lokale en regionale niveau op vlak van cultuurmarketing AANBOD Marketingondersteuning CultuurDatabank inzetten voor regionale cultuurmarketing

25 ZONE 30 & CultuurDatabank CultuurDatabank is niet alleen cultuurweb.be!! Landelijke media: Standaard Online, Telenet, MSN, … Regionale media: ATV, regiopagina’s Nieuwsblad.be, … en ook… Regio’s: regio Kortrijk, regio Brussel Steden: Gent, Hasselt, Leuven, Mechelen, … Gemeenten: Bertem, Bierbeek, Lier, Geraardsbergen, … ! Overeenkomst met Toerisme Vlaanderen over gegevensverzameling en databanken!

26 ZONE 30 & CultuurDatabank LOKALE EN REGIONALE WEBSITES Zoekbox –Wat? Eenvoudige box met 3 velden: gemeente + wat + wanneer. –Handig! Heel eenvoudig, weinig technische kennis nodig. Kan onmiddellijk geïntegreerd worden in de website. –Opgelet! Zoekresultaat niet op eigen website maar op cultuurweb.be.

27 ZONE 30 & CultuurDatabank LOKALE EN REGIONALE WEBSITES i-Frames –Wat? Eenvoudige digitale kalender op maat van gemeenten. Antwoord op drie vragen: wat, waar en wanneer. Opties: ‘in de kijker’, vandaag, deze week, deze maand, bezienswaardigheden. –Handig! Eenvoudig te integreren, weinig technische kennis nodig. Volledige integratie in eigen website. Ideaal voor kleinere steden en gemeenten tot 30 à inwoners. Beperkte personalisatie mogelijk (kleuren, lettertypes, …). –Opgelet! Standaardtoepassing met beperkte aanpassingsmogelijkheden! Niet geschikt voor grote steden of voor regio’s.

28 ZONE 30 & CultuurDatabank LOKALE EN REGIONALE WEBSITES i-Frames:

29 ZONE 30 & CultuurDatabank LOKALE EN REGIONALE WEBSITES Webservices –Wat? Rijke digitale kalender op maat van steden en regio’s. Antwoord op de vragen wat, waar en wanneer. Meer opties: thematische navigatie, zoekfunctie, … –Handig! Naadloze en onzichtbare integratie in eigen website. Heel flexibel, volledig aanpasbaar aan eigen wensen (navigatie, vormgeving, …) Technische handleiding en ondersteuning. –Opgelet! Technisch veel complexer. Duurder door meer werkuren voor implementatie.

30 ZONE 30 & CultuurDatabank LOKALE EN REGIONALE WEBSITES Webservices:

31 ZONE 30 & CultuurDatabank LOKALE EN REGIONALE WEBSITES Databankkoppeling –Wat? Koppeling tussen gemeentelijke / regionale databank en CultuurDatabank. –Handig! Slechts op één plaats invoeren voor maximale publicatie. Back-up gegevens in eigen databank. Uitgebreide technische handleiding en ondersteuning. Databank Compatibel Label. –Opgelet! Zeer complexe aangelegenheid. Daarom voorbehouden aan geselecteerde partners.

32 ZONE 30 & CultuurDatabank LOKALE EN REGIONALE WEBSITES Databankkoppeling:

33 ZONE 30 & CultuurDatabank GEDRUKTE KALENDERS Datarapporten –Wat? Excel-document als basis voor gedrukte kalenders. Bundeling informatie uit de CultuurDatabank. Verder uit te filteren en redigeren. –Handig! Invoeren in de CultuurDatabank dubbel interessant. Kan gebruikt worden voor verschillende kalenders, e-zine, … Handleiding met tips& tricks en omzetting naar Word. –Opgelet! Niet drukklaar, moet eerst omgezet worden naar andere opmaak. ICT-kennis nodig: Excel én programma waarnaar omgezet wordt.

34 ZONE 30 & CultuurDatabank GEDRUKTE KALENDERS Datarapporten: In&Uit Hasselt

35 PLEIDOOI Overleg en samenwerking op vlak van cultuurmarketing Zoeken naar complementariteit Focus op occasioneel publiek en specifieke doelgroepen Focus op verbreding, verdieping én vernieuwing Cultuurmarketing als verlengde van cultuurbeleidsplan Niet alleen informeren maar ook prikkelen CultuurNet Vlaanderen wil een stimulerende en ondersteunende rol spelen naar het lokale en regionale niveau op vlak van cultuurmarketing AANBOD Marketingondersteuning CultuurDatabank inzetten voor regionale cultuurmarketing


Download ppt "Geef gas in de ZONE 30!! 1.What’s in a name? 2.Sneak preview minisite Zone 30 3.Voorbeelden van regionale cultuurmarketing 4.Waarom samenwerken? 5.Wat."

Verwante presentaties


Ads door Google