De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Verandermanagement Dennis Rutten. Vandaag Kennismaken Brainstormen Verandermanagement Formele zaken Boek en toetsing Weekoverzicht Opbouw cursus Posterpresentaties.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Verandermanagement Dennis Rutten. Vandaag Kennismaken Brainstormen Verandermanagement Formele zaken Boek en toetsing Weekoverzicht Opbouw cursus Posterpresentaties."— Transcript van de presentatie:

1 Verandermanagement Dennis Rutten

2 Vandaag Kennismaken Brainstormen Verandermanagement Formele zaken Boek en toetsing Weekoverzicht Opbouw cursus Posterpresentaties – inschrijven Hoofdstuk 1: Weerstand als bondgenoot

3 Brainstormen Verandermanagement Waar denk je aan bij het woord verandermanagement? Welke competenties moet een verandermanager hebben?

4 Maatschappij Transitie-management Verandermanagement Strategie Cultuur Verander- management: Organiseren, Coordineren, Plannen, Beheersen (bron: Management, Daft) Leiderschap Inhoud Organisatie Communicatie Aanpak Individu Psychologie Mensen Weerstand Belangen

5 Inlevingsvermogen Flexibel Handhaven in politiek beladen omgeving Stressbestendig Communiceert makkelijk Samenwerken Inzicht in processen Bron: Passie Oplossingsgericht Overtuigingskracht Consultant Verandermanagement Voorbeeld vacature voor Verandermanager

6 Materiaal & Toetsing Boek Voor de verandering. Over leidinggeven aan organisatieverandering – Paul Kloosterboer. SDU uitgevers. ISBN Cursuswijzer Werkboek Toetsing Posterpresentatie (25% eindcijfer) Instructie in werkboek Tweetallen Tentamen (75% eindcijfer) Open boek Case met open vragen Beide cijfers minimaal 5,5

7 Posterpresentaties Zie werkboek voor uitgebreide toelichting Tweetallen Inschrijven voor week 3 of week 6 Veranderingsproces uit stagebedrijf Max 6 sheets/posters (A4) Handout (print) voor klasgenoten Mondelinge toelichting op presentatie van 10 minuten Vorm van mondeling toelichting is vrij Keuze één van de thema’s uit werkboek (waarbij elk thema 2 keer voorkomt): (Probleemdefinitie, weerstand, aanpak, stijl van verandermanager, communicatie, strategie & vitaliteit, krachtenveld, cultuurverandering)

8 Formele zaken - weekoverzicht WeekWerkvormInhoud 1: do (16 april)InstructiecollegeHoofdstuk 1: Weerstand als bondgenoot 2: di! (21 april)GastcollegeVerandermanagement voor de Facility manager 2: do (21 april)InstructiecollegeHoofdstuk 2: Van aanpakken weten Hoofdstuk 3: Stuurbekrachtiging 3: do (7 mei) Dubbel! PracticumPresentaties 4: A:ma(13 mei) B: do(14mei) InstructiecollegeHoofdstuk 4: Hoog Rendement Strategie ontwikkelen 5: di (19 mei)GastcollegeLeidinggeven aan verandering 5: di (19 mei)InstructiecollegeHoofdstuk 5: Reorganiseren met vertrouwen Hoofdstuk 6: Kompas voor cultuurverandering 6: di (26 mei)PracticumPresentaties 6: do (28 mei)PracticumPresentaties 7: A:di(2 juni) B:do(4 juni) InstructiecollegeVoorbereiding tentamen

9 Opbouw verandermanagement Deel 1: Veranderprincipes 1: Weerstand als bondgenoot  Wie gaan we veranderen? 2: Van aanpakken weten  Welke aanpak kiezen we? 3: Stuurbekrachtiging  Wie leiden de verandering? Deel 2: Organisatieverandering 4: Strategie ontwikkelen  Waar gaan we naartoe? 5: Reorganiseren met vertrouwen  Hoe gaan we te werk? 6: Kompas voor cultuurverandering  Hoe gedrag en houding veranderen? Bron: “Voor de verandering. Over leidinggeven aan organisatieverandering”, P. Kloosterboer.

10 Inhoud Veranderingen Organisatiekundige stappen Voorbeeld Organisatieverandering Weerstand als bondgenoot Veranderd worden Emoties bij veranderingen Verandermoeheid Rouwtaken  bouwtaken (Integrale veranderaanpak) Bron: “Voor de verandering. Over leidinggeven aan organisatieverandering”, P. Kloosterboer.

11 Veranderingen Een verhuizing van een fabriek van Amersfoort naar Assen Mensen, planning, kosten, inrichting, taakverdeling, etc. Het uitbesteden van de schoonmaak SLA’s, Ontslagen/herplaatsing, Controle, Externe communicatie, fysieke ruimte in kantoor, etc. Het centraliseren van de Inkoop …

12 Organisatiekundige stappen 1. Probleem definitie 2. Strategische opties ontwikkelen 3. Strategische keuzes maken 4. Uitwerken en invullen 5. Invoeringsbesluit nemen 6. Invoeren 7. Bewaken en evalueren Voorbeeld stage? Bron: “Voor de verandering. Over leidinggeven aan organisatieverandering”, P. Kloosterboer.

13 Context Probleem: Back officeFront office Raad van Bestuur Staf SCC Y SCC X SCC Z

14 1. Probleemdefinitie Geen inzicht of de service centers kostenefficient werken Strategisch niveau: Inzicht krijgen in de winstgevendheid van de verschillende servicecenters. Tactisch niveau: Operationeel niveau: Managementrapportage geeft winst/verlies Inkomsten Kosten Salaris Transportkosten Afschrijvingen Kantoorkosten Onderhoudskosten Overige kosten Bruto winst/verlies Budget centerProfit center InkomstenVERKOCHTE DIENSTEN KostenINGEKOCHTE DIENSTEN Salaris Transportkosten Afschrijvingen Kantoorkosten Onderhoudskosten Overige kosten Bruto winst/verlies

15 2. (Strategische) opties 2. Strategische opties ontwikkelen Managementrapportage in Systeem X of in Systeem Y 3. Strategische keuzes maken Systeem X

16 4. Uitwerken en invullen Kostprijzen moesten bepaald worden Mogelijkheden tot invoer van gegevens Toekomstige verantwoordelijken opleiden voor invoer Managers informeren Systemen aanpassen Verschillende info uit systemen koppelen Afstemming met het management

17 4. Invoeren 5. Invoeringsbesluiten nemen Belanghebbenden informeren Verantwoordelijken opleiden Overgang per Invoeren Testfase December Bewaken en evalueren

18 Weerstand Managers Voorheen budgetverantwoordelijk. Responsible/Accountable “De cijfers kloppen niet. Jullie maken een fout!” Eigen team Systeem X of systeem Y Operationele mensen “dus dit moet Ik echt gaan doen!?” (veranderprincipe 2: “Zonder weerstand geen verandering”) Medewerkers binnen de Service centers “ik wil echt niet voor een ander bedrijf werken!” Projectteams “als we maar niet worden afgeschoten”

19 1. Veranderd worden – uiting weerstand Frans personeel sluit manager op Werknemers van een Franse fabriek hebben in de nacht van dinsdag op woensdag hun werkgever gegijzeld. De werknemers waren boos over plannen om de helft van het personeel te ontslaan. Met de gijzeling hoopten ze af te dwingen dat minder mensen hun baan zouden verliezen. Leraren zetten staking door UTRECHT - Leraren in het voortgezet onderwijs gaan woensdag staken. Overleg tussen vakbonden en werkgevers heeft vrijdag geen cao-akkoord opgeleverd. De bonden bereiden een landelijke stakingsactie in de Veemarkthallen in Utrecht voor. Bron: 14 november 2008www.nu.nl

20 2. Hoe veranderen? filmpje roltrap

21 Veranderd worden Populatie bij verandering Toepasbaar op: Organisatieverandering Nieuwe technologie Mode … Bron: “Voor de verandering. Over leidinggeven aan organisatieverandering”, P. Kloosterboer.

22 3. Emoties bij verandering Inhoud vaak ondergeschikt aan emoties. Ook bij “nieuwe” zaken (vb. oudcollega’s) Geen verandering. Bevestiging. Ma=di=wo=do Verandering

23 4. Verandermoe? Bijna een miljoen werknemers heeft last van spanning als gevolg van reorganisaties en veranderingen op het werk. 80% van ondervraagden in onderzoek FNV bondgenoten zegt dat het werk in afgelopen twee jaar is veranderd. Probleem is niet gevraagde flexibiliteit werknemers, maar niet betrekken van werknemers bij verandering. Aan 25% wordt niet meegedeeld waarom veranderingen plaatsvinden. Meeste veranderingen van bovenaf opgelegd en managers kunnen niet duidelijk maken waarom veranderingen noodzakelijk zijn. Zodra werknemers meer invloed hebben op inrichting van hun werk in nieuwe situatie ontstaan er minder gezondheidklachten. Werknemers zijn gelukkiger, productiever en gemotiveerder zodra ze meer bij hervormingen van bedrijf en van hun werk betrokken worden. (Samenvatting artikel onderzoek FNV Bondgenoten in NRC Next 18 februari 2009)

24 5. Rouwtaken  bouwtaken Ontkennen  Bewust maken Woede  Pijn (h)erkennen en toekomst discussie losmaken Onderhandelen  Duidelijkheid scheppen en medeverantwoordelijk maken Depressie/berusting  Onomkeerbaar maken Berusting  Ondersteunen Aanvaarding  Bekrachtiging Bron: “Voor de verandering. Over leidinggeven aan organisatieverandering”, P. Kloosterboer.

25 6. Integrale veranderaanpak Rationeel & emotioneel gelijktijdig OrganisatiekundigVeranderkundig 1. Probleem definitie1. Bewust maken 2. Strategische opties verkennen 2. Pijn (h)erkennen en discussie losmaken 3. Strategische keuzes maken3. Duidelijkheid scheppen 4. Uitwerken, invullen4. Medeverantwoordelijk maken 5. Invoeringsbesluit nemen5. Onomkeerbaar maken 6. Implementeren6. Ondersteunen leer- en gewenningsproces 7. Bewaken en evalueren7. Bekrachtigen Bron: “Voor de verandering. Over leidinggeven aan organisatieverandering”, P. Kloosterboer.

26 Vragen & Afsluiting Vragen? Aankomende dinsdag gastcollege Facility Manager


Download ppt "Verandermanagement Dennis Rutten. Vandaag Kennismaken Brainstormen Verandermanagement Formele zaken Boek en toetsing Weekoverzicht Opbouw cursus Posterpresentaties."

Verwante presentaties


Ads door Google