De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Concurrentiekracht vergroten van Surinaamse KMO's.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Concurrentiekracht vergroten van Surinaamse KMO's."— Transcript van de presentatie:

1 Concurrentiekracht vergroten van Surinaamse KMO's

2 Overzicht De Organisaties FINPYME ExportPlus programma 2011 FINPYME ExportPlus programma 2012 SEOUL FOOD 2012

3 De Organisaties IIC is lid van de IDB-group. Activiteiten zijn:  het bevorderen van economische ontwikkeling  het ondersteunen van de ontwikkeling van de private sector met de focus op KMOs. SBF is het Platform voor dialoog tussen de private sector, de publieke sector en het maatschappelijk middenveld. SBC is de operationele arm van het SBF.

4 De sponsors van het FINPYME ExportPlus programma zijn: – IIC, multilaterale financiële instantie en lid van de IDB-group – Korea-IIC SME Development Trust Fund, is de hoofdsponsor – IDB, is een multilateraal en regionaal ontwikkelingsinstituut

5 Wat houdt het programma in: Ondersteunt KMO’s om: – hun concurrentiekracht te verbeteren – en exportcapaciteit te vergroten Hoe: Technische Assistentie verlenen aan bedrijven: – om ze “EXPORT READY” te maken – en die REEDS EXPORTEREN

6 Technische Assistentie houdt in: Certificering – Assisteren / begeleiden van de KMOs in het traject naar certificering toe Operationeel – Efficiente en effectieve productie procedures, processen en systemen Management – “Upgrading” op het gebied van export – sales – marketing – production – HR – financial

7 1 ste Programma uitgevoerd in 2011: – Launch in november 2010 – Registratie van bedrijven tot eind april 2011 – Registratie van consultants tot eind april 2011 – Uitvoering van het programma juli – december 2011: Groeps Technische Assistentie (GTA) – workshops Individuele Technische Assistentie (ITA)

8 Programma 2011: Dertigtal bedrijven (incl. organisaties) begeleid. Strategische aanpak gericht op sectoren en een koppeling van groep en individuele technische assistentie voor de bedrijven (incl. organisaties). – Food sector – Beverage sector – Agrarische sector: subsector groente – Toerismesector – Grafische sector – Chemische sector – Houtverwerkingssector – ICT sector

9 Programma 2011: Groepsbegeleiding – Workshop: Export strategy Internet marketing International tourism marketing strategies: development of the tourism and hospitality sector Capacity building of the quality and food safety standards, the road towards certification Operational management Agriculture: Improving the value chain and implementing good practices in the horticulture industry in Commewijne and Kwatta

10 Programma 2011: Individuele begeleiding – Individuele technische assistentie naar de: Toerismesector (8 bedrijven) Agrarische sector (15 bedrijven / telers) Food & beverage sector (3 bedrijven) Grafische sector (2 bedrijven) ICT sector (1 bedrijf) Houtverwerkingssector (1 bedrijf)

11 SUCCES 1 ste programma FOLLOW UP!!! 2 de programma Het FINPYME ExportPlus programma is verlengd voor één (1) jaar – eind dec. 2012

12 Registratie voor het 2 de programma: tot EIND MAART 2012 – Criteria: Minimaal 3 jaar operationeel zijn Minimale omzet op jaarbasis van USD

13 Programma 2012 – Sectorale aanpak – voornamelijk: Agrarische sector Toerismesector Visserijsector Veeteeltsector Houtverwerkingssector

14 TENTATIEVE Programma uiteenzetting: Groeps- en Individuele Technische Assistentie Validation workshops: – Export strategy – Road towards certification – Improving the value chain and implementing good practices Innovative business strategies Suriname Tourism trade mark: standards and certification process Hygiene code for the Agriculture sector – subsector vegetables Fishery sector: – Inventory operational equipment / international standards and quality systems Animal husbandry: – International standards and quality systems Wood processing sector: – Technical / Operational development on finished products KOTRA (Korea Trade-Investment Promotion Agency): HRM / Corporate Governance / Financial management / other topic

15

16

17 SEOUL FOOD 2012 Smart Food, Delicious Life Gericht op: Agrarische sector Agri-business Horeca

18 SEOUL FOOD 2012 Smart Food, Delicious Life De exhibitiecategorieën zijn: Seoul Food & Hotel 2012 – Lokale en Internationaal paviljoen, w.o.: Agrarische producten / verwerkt en verpakte producten Seafood / verwerkt en verpakte producten Vleeswaren / verwerkt en verpakte producten Kipproducten Zuivelproducten, etc. Seoul FoodTech Foodmac paviljoen - Foodsafelty paviljoen - Foodpack paviljoen

19 SEOUL FOOD 2012 Smart Food, Delicious Life BENEFIT Knowledge sourcing Nieuwe inzichten om je “business” te differentieren (innovation) Nieuwe inzichten om je kosten te reduceren (efficiency- verbetering) Verbeteren van de toegevoegde waarde voor je klanten De effecten van de laatste consumententrends op je “business” Business networking Verhogen van je profiel op een concurrerende markt Inspelen op hoge kwaliteit en het genereren van verkopen Launchen van nieuwe producten en/of diensten direct op de “internationale” markt, etc.

20 SEOUL FOOD 2012 Smart Food, Delicious Life FACTS Grootte van de exhibitieruimte: m 2 Aantal participanten:± Aantal booths:± Aantal bezoekers: ± Aantal participerende landen:± 50

21 SEOUL FOOD 2012 Smart Food, Delicious Life COSTS SEOUL FOOD 2012 Booth kosten: USD 3.330,00 Overige inrichtingskosten: USD 2.670,00 Totale kosten: USD 6.000,00 sponsoring door IIC, lid van de IDB-group en uit het FINPYME ExportPlus programma. Participatie in de gemeenschappelijke Suriname booth is kosteloos. Individuele booth is voor eigen rekening. COSTS PARTICIPATING COMPANIES / ORGANIZATIONS Ticket: Paramaribo – Amsterdam – Seoul: ± USD 2.500,00 Per diem 9 tot10 dagen: accommodatie/voeding & drank: ± USD 4.000,00

22 SEOUL FOOD 2012 Smart Food, Delicious Life ORGANIZATION for participation Suriname Business Development Center (SBC). De Surinaamse delegatie vertrekt tentatief vanuit Paramaribo op 4 mei De organisatie en voorbereiding van de booth is op 6 en 7 mei 2012 na aankomst. De opening van SEOUL FOOD 2012 is op 8 mei 2012 en duurt tot en met 11 mei Terug in Suriname is vermoedelijk 13 mei 2012.

23 Contactinformatie: – Mw. Inez Redjosentono – Hr. Ratan Kalka Tel: Fax: Website: Website SEOUL FOOD 2012:

24 Thank you! Q & A


Download ppt "Concurrentiekracht vergroten van Surinaamse KMO's."

Verwante presentaties


Ads door Google