De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mission Statement ….de deltametropool? - Waarom wel, waarom niet - Chris Wolfs Delta Design 05/02/04 TU Delft Faculty of Architecture.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mission Statement ….de deltametropool? - Waarom wel, waarom niet - Chris Wolfs Delta Design 05/02/04 TU Delft Faculty of Architecture."— Transcript van de presentatie:

1 Mission Statement ….de deltametropool? - Waarom wel, waarom niet - Chris Wolfs Delta Design 05/02/04 TU Delft Faculty of Architecture

2 A B C# Bundeling van thema’s Statements Ontwerpvisies volgens OMA, H+N+S, TKA, Luigi Snozzi betreffende de Deltametropool! Metropolitaans programma naar eigen inzichten Metropoolvergelijking en eigen fascinatie A B C

3 # Statements Kernachtige visie van de 4 ontwerpateliers OMA - Deltametropool wordt onmogelijk beschouwd waarbij geen landschappelijke en infrastructurele netwerken mogelijk zijn. - Grote vlakken verstedelijk gebied met weinig relatie stad/land. H+N+S - Groene Hart als identiteitsdrager waarbij het gebied toegankelijker en recreatiever wordt. Daarbij is er veel plaats voor waterberging en innovatieve woonmilieus. - Identiteit door vele en verschillende landschappen, cultuurhistorische waarde van de steden en dorpen. TKA - Identiteit door vele en verschillende landschappen, cultuurhistorische waarde van de steden en dorpen. - Verbeteren van transportnetwerken. Daarnaast worden er ensembles van stad en land ontwikkeld. Luigi Snozzi - Gedurfde aanpak maar weinig relatie stad/land. Groene Hart blijft een leeg en ongebruikt open gebied. - Zeer hoge kosten A B C

4 # metropolitaan programma A B C Wat maakt een Metropool een Metropool (vergeleken met Londen of Parijs)? Omvang (inwonersaantal, oppervlakte) Optimaal netwerk van verbindingen - rode stedelijke netwerk - groene ecologie netwerk - blauwe water netwerk - grijze infrastructuur netwerk Verplaatsingsduur (max 3/4 uur) in de metropool Hoog voorzieningsniveau Rijkelijk en divers aanbod van woon/werkmilieus Differentiatie aan recreatiemogelijkheden Hoog cultureel en sociaal aanbod

5 # metropolitaan programma Luchthaven Schiphol Havengebied Rotterdam A B C Welke metropolitaanse artefacten zijn aanwezig in de ‘Deltametropool’ Luchthaven Schiphol (rood) Havengebied Rotterdam (rood) HSL (Noord – Zuid) (grijs) Aanbod van ecologische hoofdstructuren (groen) Steden met sterke eigen identiteit De Randstad heeft dus potentie om een Metropool te worden! Maar er ontbreekt nog het een en ander om een Metropool te zijn!

6 A B C Wat is er nodig om van de Randstad een Deltametropool te maken? Optimalisering netwerken op een hoger schaalniveau (op stadsniveau zijn de verbindingen al goed, alleen de regionale en nationale verbindingen) Identiteitbepaling van de Metropool (iedere stad heeft zijn eigen sterke identiteit maar wat is de identiteit van de Deltametropool? De identiteit van de steden afzonderlijk!) Samenhang tussen steden afzonderlijk verhogen (nu nog veel regionale netwerken waardoor op hoger schaalniveau slechte verbinding ontstaat tussen de noord – en zuidvleugel en rest van Europa. Upgrading en downgrading is een mogelijkheid om de congestie op te lossen (afslaggevoeligheid verlagen!!)) Ecologische structuren verbinden tot een divers groen/blauw netwerk (onsamenhangend geheel van groene structuren. Hierdoor grote druk op Groene Hart door het niet goed benutten van restgroen en een zwak imago van het Groene Hart) # metropolitaan programma

7 A B C Wat is er nodig om van de Deltametropool een goed werkende Metropool te maken? Identiteit - ‘De identiteit van een metropool = de identiteit van het centrum ………’ (OMA) De Deltametropool heeft geen eenduidig centrum maar polycentrische kernen waarbij samenhang en verbinding optimaal moet zijn om de specifieke sferen (identiteiten) van de kernen afzonderlijk te ervaren. Dit is de essentie van de Deltametropool! Verstedelijking - Variatie. Hoogstedelijk in de compacte steden, gedifferentieerd aanbod aan landelijke woon- milieus - Aantrekkelijk aanbod van woon/werk voorzieningen. Groene Hart - Het Groene Hart ook duidelijk zien als hart, de kloppende groene motor die een aantrekkelijk en levend landschap schept waar experimenteel ontwerpen mogelijk is. De landbouw trekt weg als gevolg van ruimtegebrek en toenemende milieuregels. Daarmee verdwijnt ook de belangrijkste beheerder van het landschap. Dus nieuwe mogelijkheden: - Gun boeren een tweede kans (schaalvergroting) - Verbeteren van recreatiemogelijkheden (bereikbaarheid) - Benoeming plekken voor experimenteren met nieuwe woonvormen # metropolitaan programma

8 A B C# metropool vergelijking Vergelijking met Londen! DeltaLonden Grootte:2200 m21500 m² Inwoners:6,5 miljoen7,19 miljoen Vliegvelden:36 Aantal voetbalclubs: Amsterdam (Ajax)Arsenal (topclubs)Rotterdam (Feijenoord)Chelsea Tottenham Hotspur

9 A B C Londen heeft 2 vliegvelden in de top 20 grootste vliegvelden in de wereld Grootste vliegvelden ter wereld (gemeten naar passagiersaantallen in 2002 (aantallen in miljoenen) Atlanta 76 Chicago 66 Londen (Heathrow) 63 Tokyo (Haneda) 61 Los Angeles 56 Dallas/Fort Worth 52 Frankfurt 48 Parijs (Charles de Gaulle) 48 Amsterdam (Schiphol) 40 Denver 35 Phoenix 35 Las Vegas 35 Houston 33 Madrid 33 Hong Kong 33 Minneapolis/Saint Paul 32 Detroit 32 Bangkok 32 San Francisco 31 Miami 30 Londen (Gatwick) 29 # metropool vergelijking

10 A B C# eigen fascinatie Locatie: Bollenstreek en aangrenzende strandwallen en duinen.

11 Kuststrook Duinen Achterliggende gebied (bollengebied) Opdracht: Onderzoek naar mogelijke stedelijke functies om het Groene Hart te ontzien en een aantrekkelijk en gevarieerd woon/werkaanbod te creëren # eigen fascinatie A B C kust Achterliggende strandwallen (bollengebied) duinen bestaande bebouwing


Download ppt "Mission Statement ….de deltametropool? - Waarom wel, waarom niet - Chris Wolfs Delta Design 05/02/04 TU Delft Faculty of Architecture."

Verwante presentaties


Ads door Google