De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CDSL Community Development trough Service Learning.

Verwante presentaties


Presentatie over: "CDSL Community Development trough Service Learning."— Transcript van de presentatie:

1 CDSL Community Development trough Service Learning

2 WORLD OF KHLIM

3 LANGE TRAJECTEN

4 KORTE TRAJECTEN

5 uitgangspunten Toenemende interesse van studenten voor ZUID-bestemmingen Een té vrijblijvend stageconcept : Studenten ‘uit zicht’ Leerresultaten ? Toegevoegde waarde : studenten ? partners ? Continuïteit ?

6 een duurzaam (samenwerkings)model I.integratie onderwijs, onderzoek en dienstverlening II.respectvolle dialoog met de partner III.een praktisch pedagogisch/didactisch model –Competences / learning outcomes –werkvormen – materiaal –aantoonbare resultaten IV.Niet naast of boven, maar IN en VANUIT de bestaande curricula

7 Gemeenschap Onderwijs Dienstverlening Onderzoek ENGAGEMENT CDSL

8

9 = middel = doel Leerproces student

10

11 Service-learning ervaringsleren: lesgeven, leren en reflecteren, leeromgeving: reële werkomgeving dienstverlening aan de lokale gemeenschap.

12 Community development RESPECT: binnen elke gemeenschap zijn ervaring en kennis aanwezig EMPOWERMENT: mensen in/en hun omgeving appelleren op mogelijkheden waarover ze zelf beschikken om hun eigen leven in handen te nemen. EXPERTISE: studenten/professionals creëren verbinding, worden en maken experts.

13 Bewustwording van medeverantwoordelijkheid voor de planeet als aanzet tot levenslang maatschappelijk engagement

14 Tussen droom en daad … de handen uit de mouwen dus

15 Inbedding in curricula SAW-LER Lange CDSL-trajecten (40) Voortraject 10 credits BP /AO /Project Inhoudelijke voorbereiding, groepsdynamica, culturele informatie, Taal: B1-B2 (keuzevak) Stage: 30 credits –Implementatie BP /AO /Proj –Reflectie –Borging in terugkomtraject voortraject Korte CDSL-trajecten (12) Keuzetraject 12 credits Voorbereiden, uitwerken, toepassen, evalueren van het ‘inleefprogramma’ (6 credits) Taal en cultuur (3 credits) Groepsdynamica (3 credits) keuzetraject

16 pedagogisch-didactisch concept 1.Learning outcomes ICOMS 2.Werkvormen projectonderwijs, reflecterend leren, bachelorproef 3.Leermateriaal e-koffer 4.Terugkoppeling naar inhoud (projecten) naar (inter)persoonlijke groei

17 (blend-euh-d) ervaringsleren oh au

18 ICOMS: Learning Outcomes 1.Persoonlijke groei (personal growth) 2.Interculturele competentie 3.Taalbeheersing (vreemde taal) en taalhantering in een anderstalige context 4.Internationale betrokkenheid (global engagement – global citizenship) 5.Internationale vakkennis (international disciplinary learning)

19 Proj 3 Proj 2 Proj 1 Werkvormen: Projectonderwijs Groepsdynamica Bachelorproef / actie- onderzoek Portfolio Leermateriaal: Interdepartementaal => integratie verworven expertise (K V A) Werkboeken (verwachtingen, procedures, planning…) e-koffers Donderdagavonden – u

20 Terugkoppeling - Evaluatie lokale partner Presentatie implementatie BP-AO Terugkomtraject (10 dagen) –Presentatie + beoordeling implementatie BP-AO voor ‘vakjury’ –Afronding reflecterend leren –Projectvoorstel volgende groep –‘publieke’ presentatie voor collega’s en studenten

21 persoonlijke verrijking en professionalisering de student verbreding expertise de lokale instelling / gemeenschap expertise en kennis rond zuid-werking en reflectie op eigen werking de KHLim Verbreden en delen van expertise De Belgsiche/ Limburgse gemeenschap

22 RSA – BELA BELA: Remediëren – Stimuleren Spa park (pre)primary, Bosele dawn, Tekna, Talje..

23 Suriname onderwijs en zorg(leerlingen)

24 Taroudant – Marokko AHLI Taroudant – Marokko AHLI Lang - stages Differentiatie Leer- en ontwikkelingsproblemen Diagnostiek Handelingsplanning Kort - inleefreis themaweek Differentiatie Ontspanningsactiviteiten cultuur KHLim

25 Voordelen korte trajecten alternatief voor lang verblijf werkstudenten / avondstudenten kruisbestuiving tss de departementen KHLim

26 CDSL-principes VoorVoor TijdensTijdens NaNa evaluatieevaluatie Voorbereiding Implementatie tvv plaatselijke partner(s) Bijsturing / evaluatie Evaluatie Uitschrijven nieuw projectplan Presentatie KHLim

27 Ben – Stijn – Jan – Barbara – Lieven -Tom

28 Bedankt Merci Thanks Grazie Gracias Danke Sukran Obrigado Eucharisto Tack


Download ppt "CDSL Community Development trough Service Learning."

Verwante presentaties


Ads door Google