De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Initiator Atletiek Theoretische basiskennis lopen Basiskennis didactiek/methodiek lopen Voorjaar 2010 Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Initiator Atletiek Theoretische basiskennis lopen Basiskennis didactiek/methodiek lopen Voorjaar 2010 Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen."— Transcript van de presentatie:

1 1 Initiator Atletiek Theoretische basiskennis lopen Basiskennis didactiek/methodiek lopen Voorjaar 2010 Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

2 2 Lesoverzicht ‘Lopen’ Zaterdag 13/03 (9u-17u30) –Theoretische basiskennis lopen –Basiskennis didactiek/methodiek lopen voormiddag: fundamentele loopbeweging + variaties in spelvormen namiddag: sprint + start + aflossingen Zaterdag 01/05 (13u30-17u30) –Theoretische basiskennis lopen –Basiskennis didactiek/methodiek lopen hindernissen + uithouding Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

3 3 Lesoverzicht ‘Lopen’ Zaterdag 22/05 (9u-13u00) –Didactische oefeningen lopen spelvormen aan elkaar (‘oefenexamen’) voorbereiding meenemen op lesdag zelf opdracht (cf. mail ) Examens –theorie (08/05) opdracht spelvormen (cf. mail ) ppt + cursustekst –praktijk didactiek (05/06) indien opdracht lopen Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

4 4 Herhaling Fundamentele loopbeweging als rode draad doorheen de loopnummers Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

5 5 Herhaling Onderdeel ‘Lopen’ bestaat uit: –sprint –start –aflossingen –hindernissen –uithouding Op een speelse manier technieken/houdingen aanleren => gebruik techniek- en variatie-as lopen Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

6 6 Opbouw lessen Voor iedere loopdiscipline komen volgende zaken aan bod: –doelstellingen bij de jeugd –methodologie bij de opbouw + foutenanalyse –vergelijking techniek kind – volwassene –veiligheid Niet steeds spelvormen, ook oefenvormen Theorie wordt meteen getoetst aan de praktijk Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

7 7 1. Hindernissen: algemeen Hindernissen ter voorbereiding van hordelopen en steeple In training over ≠ soorten hindernissen lopen Nuttig voor alle loopdisciplines: lenigheid, beweeglijkheid, snelheid, tempogevoel, enz. Belangrijk om op jonge leeftijd correct te werken! Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

8 8 1. Hindernissen: doelstellingen bij de jeugd Kinderen gewoon maken om hindernissen te overschrijden –kegels –hoepels –matten –dozen –horden –lijnen –beken –… Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

9 9 1. Hindernissen: doelstellingen bij de jeugd HindernissenLOPEN! –over de hindernissen lopen, niet springen –oefeningen/spelen gericht op een snelle overschrijding (lage hindernissen vs. hoge hindernissen) –niet vertragen voor of na een hindernis Technische richtlijnen: –aanvalsbeen = eerste been –bijtrekbeen = tweede been Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

10 10 1. Hindernissen: doelstellingen bij de jeugd Technische richtlijnen: –aanvalsbeen gaat recht vooruit –bijtrekbeen gaat zijwaarts over de hindernis –niet twijfelen voor een hindernis –vlot ritme tussen de hindernissen Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

11 11 1. Hindernissen: methodologie + foutenanalyse Kinderen leren wennen aan overschrijdingen: hindernissen kriskras door elkaar met verschillende hoogten en verschillende tussenafstanden (uitdagende leeromgeving) Nadien komen hindernissen in een rechte lijn aan bod Eerst snelheid, dan afstand, dan hoogte! Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

12 12 1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Varieer je opstelling naargelang de mogelijkheden van de kinderen –ieder kind moet snel over de hindernissen kunnen lopen (meerdere spel- en oefenrijen) => Hoogte en tussenafstand aanpassen aan het individu Zowel met het linker- als het rechterbeen als eerste over de hindernissen durven gaan (cf. sprintstart) Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

13 13 1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Vijf belangrijke basiseigenschappen bij horden: –snelheid –horde-impuls –hordetechniek –ritmegevoel/ritmescholing –beweeglijkheid Deze eigenschappen heb je nodig om een goede hordenoverschrijding te verkrijgen Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

14 14 1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Snelheid (zie ook sprint) –is cruciale factor –snelheid is bij jeugd belangrijkste succesfactor –correcte sprinttechniek (fundamentele loopbeweging…) –snelle uitvoering is noodzakelijk, maar eerst rustig inoefenen (verschil snelle vs. trage uitvoering) Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

15 15 1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Horde-impuls –voorwaartse impuls (cf. sprint) –lopen over ‘zones’ (40 tot 70 cm) waardoor je verplicht wordt uit te duwen –lengte zone enkel verlengen indien sprinthouding behouden blijft –3- en 4-passenritme (4 of 5 steunen!) om links en rechts in te oefenen en impuls aan te leren Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

16 16 1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Hordetechniek –op het juiste moment ≠ acties (armen, benen en romp) –niet in wedstrijdvorm en frequente prikkels –zowel links als rechts oefenen –techniek op te splitsen in enkele deelfragmenten: afzet overschrijding landing Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

17 17 1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Hordetechniek –afzet: op de bal van de voet knie-inzet voldoende afstand tot horde –overschrijding: aanvalsbeen: knie hoog – onderbeen uitzwaaien bij bovenbeen horizontaal – na hindernis zo snel mogelijk naar beneden – LZP zo snel mogelijk voorwaarts bijtrekbeen: gebogen in de knie, hiel richting zitvlak – knie via oksel naar borst (onderbeen niet uitzwaaien) – voetplaatsing bij been voor het lichaam Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

18 18 1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Hordetechniek –overschrijding: romp: licht voorovergebogen bij overschrijding –landing: behouden van ritme en snelheid voorwaarts georiënteerd voeten en bekken voorwaarts! Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

19 19 1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Ritme –algemene ritmescholing –ritme laten horen/zien en progressief versnellen naar de hindernis –variëren in ritme (korte/lange tussenafstand): 1-pas, 2- passen, 3-passen, enz. –ritme mag niet gestoord worden Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

20 20 1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Beweeglijkheid –wordt belangrijker bij stijgende hoogte –speels leniger worden: over/onder toestellen kruipen, trappen, zwaaien, zigzaggen, enz. –oefenvormen lenigheid: hordezit, lenigheidoefeningen aan barre/rek, partneroefeningen, enz. (oefn. pg. 175/176) Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

21 21 1. Hindernissen: methodologie en foutenanalyse Fouten (pg. 169/170) –te hoog opspringen voor de horde –opgelegd ritme niet halen/niet aanvoelen –aanvalsbeen niet recht vooruit –bijtrekbeen raakt de horde (enkel/voet) –te wilde armbewegingen –wedstrijden: te dicht op eerste horde Basisoefeningen (cf. praktijk) Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

22 22 1. Hindernissen: vergelijking volwassenen - kind Kortere zweeffase (landing zo kort mogelijk na de horde) Betere coördinatie en lenigheid Verbeterde hordeoverschrijding Snellere overschrijding Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

23 23 1. Hindernissen: praktische en organisatorische tips Specifieke, gerichte opwarming noodzakelijk Werk gedifferentieerd Afspraken: –langs één zijde over de hindernis –hindernissen zijn veilig en uitdagend Technisch correcte overschrijding => minder blessures Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

24 24 1. Hindernissen: vragen? Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

25 25 2. Uithouding: algemeen De eigenschap die toelaat om een inspanning met geringe intensiteit een lange tijd vol te houden Is ‘speciaal’ in de loopdisciplines (cf. techniek- en variatie-as) Fundamentele loopbeweging met specifieke karakteristieken: –voetafrol –lagere knieheffing –kortere paslengte en romp rechtop Is heel makkelijk trainbaar (talent vs. training) Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

26 26 2. Uithouding: doelstellingen bij de jeugd Verschil kennen tussen snel en traag lopen: kweken van ‘tempogevoel’ Fysieke doelstellingen worden niet gesteld. Atleten verbeteren via spelvormen hun cardiovasculair systeem Plezier beleven aan rustig lopen (niet steeds de eerste willen zijn) Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

27 27 2. Uithouding: methodologie en foutenanalyse Lang lopen verbetert de loopcoördinatie Starten met spelvormen (cf. variëren met loopspelen) Overgaan naar alternatieve trainingsvormen: –oriëntatielopen –circuittraining –loopspelen (bv. vierkantloop) –… Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

28 28 2. Uithouding: methodologie en foutenanalyse Trainer loopt zoveel mogelijk mee: –motiverend voor de atleten –kan tempo bepalen Wandelcrossen: –in bos/park –stappen & lopen met ≠ opdrachten/tips onderweg Initiatie hartslagbepaling Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

29 29 2. Uithouding: methodologie en foutenanalyse Fouten –te snel lopen –op de bal van de voet lopen –onvoldoende beenstrekking –schouders te gespannen Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

30 30 2. Uithouding: vergelijking volwassenen - kind Kind in speelsere omgeving met duidelijke afspraken qua begrenzing en tempo Volwassene veeleer ‘droge’ oefenstof Volwassene is coördinatief sterker => energiesparend lopen Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

31 31 2. Uithouding: praktische en organisatorische tips Veiligheid qua terrein (afbakening, ondergrond, grootte, enz.) Duidelijke afspraken Overbelasting vermijden Wees aanwezig Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

32 32 2. Uithouding: vragen? Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen


Download ppt "1 Initiator Atletiek Theoretische basiskennis lopen Basiskennis didactiek/methodiek lopen Voorjaar 2010 Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen."

Verwante presentaties


Ads door Google