Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTheophiel Smit Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Desk Research
2
Desk research Is gebasseerd op onderzoek dat al gedaan is door anderen en/of informatie die je kan zoeken op internet/bibliotheken.
3
Informatie zoeken – The Big 6 1. Taak definitie Welke informatie ga je zoeken 2. Waar ga je zoeken: selecteer bronnen 3. Hoe ga je info zoeken zoeken in de bronnen 4.Resultaten bestuderen 5. Synthese Resultaten uit meerdere bronnen organiseren en presenteren 6 Evalutatie. Beoordeel resultaat
4
Terminologie
5
Kwantitatief vs Kwalitatief Kwantitatief Hij is 203 cm lang Zij eten 6 maaltijden per dag Zij spaart 1500 euro per maand Het cruiseschip bedient 3000 passagiers De kat weegt 20 kilo Kwalitatief Hij is lang Zij eten constant Zij is heel goed met geld Het cruiseschip is heel groot De kat is dik
6
Primair vs Secundair Primair onderzoek (uit de eerste hand) Focus groep opzetten van een groep skateboarders tussen 12- 18 Een onderzoeksburo inhuren om gegevens te verzamelen omtrent het gemiddelde inkomen van aston martin bezitters Secondair onderzoek (ander materiaal raadplegen) Een skateboard magazine lezen om jongeren subculturen Het aankopen van gepubliceerde data over de luxe automarkt
7
Formatief vs Summatief Formatief onderzoek Wordt uitgevoerd aan het begin van het onderzoek Summatief onderzoek Wordt uitgevoerd aan het einde van het onderzoek
8
Inzicht
9
Het plannen van je onderzoek Plannen gaat om Inzicht niet Informatie
10
Taak definitie Waar wil je antwoord op hebben: Formuleer je zoekvraag Focus in je onderzoek Wat wil je weten? : afbakenen
11
Concurrentie Producten - Communicatie en Reclame Omzet - Mensen – Marktaandeel - Prijzen Strategie – Partnerships – Websites Nieuws – Klanten – segmenten – Geschiedenis – eigenaren Organisatiestructuur – winstgevendheid – Groei – Missie – Management Distributiekanalen – patenten – merken – Financien – positionering - winkels
12
Branche informatie Marktaandelen – Grootte – Groei – Positionering – Bedrijven – Entreebarrieres Regels en wetten – Producten – prijzen - Distributie – reclame uitgaven – segmenten leveranciers - merken
13
Trends & Maatschappij Cultuur – politiek – sociaal – mensen – nieuws – economie – psychologie – geographie – theologie – geschiedenis – ecologie – biologie
14
Mensen en gedrag Wensen - behoeften – levenstijl – psychografie – demografie – gebruikerseisen – koopgedrag – segmenten – karakteristieken – budget
15
Psychografisch en Demografisch Psychografisch Een kwanitatieve methode om subjectieve informatie te meten, zoals: Meningen Religie Muziek smaak Karakter trekken Levenstijl keuzes Demografisch Een kwantitatieve methode die gebruikt wordt om feitelijke informatie, zoals: Leeftijd Geslacht Sexuele orientatie Gezinsgrootte Inkomen
16
Producten Gebruiker gegevens – design – user interfaces – conversie ratios – bezoekers – gebruikers eisen – wensen – behoeften – technologie – innovatie – functionaliteiten – design – winkels – prijzen – marktaandeel – gebruikersvriendelijkheid – commentaar- klachten – klanttevredenheid
17
Visueel onderzoek User interfaces – Kleurenschemas – Moodboards – Mode - Kleur theorie – Trends – Design
18
Zoekstrategie
19
Waar ga je zoeken? Internet Bibliotheken (literatuur, tijdschriften, kranten Instituten Externe gegevens (onderzoeken, databases, rapporten)
20
Internet: Creatief google zoeken Tussen aanhalingstekens Zoeken naar filetype:doc (pdf,ppt etc) Zoeken naar domein. Allinttitle: (zoekt naar domeinen met die woorden in Geavanceerd zoeken Soople.com
21
Deep web zoeken Het verborgen internet zoeken Niet alles is geindexeerd door zoekmachines. 1 op 100/1000 Direct search (http://www.freepint.com/gary/direct.htm)http://www.freepint.com/gary/direct.htm Databases ( http://infomine.ucr.edu/ )http://infomine.ucr.edu/
22
Bronnen van informatie
23
Instituten en banken CBS (statistieken) CIA Worldfactbook Rabobank branche info (ondernemersplannen) (e.a. banken) Beleggingsinformatie (koop/verkoop adviezen) OECD, Economist
24
Externe databases
25
Marketing inzichten www.marketingfacts.nlwww.marketingfacts.nl / Emerce.nl
26
Experts raadplegen Vraag waar aan mensen waar je info vandaan haalt Ted (presentaties) Slideshare (presentaties) Twitter Linked-in Sites van conferenties
27
Mediascanning Kranten Tijdschriften (branche algemeen)
28
Bedrijven sites Apple site vs microsoft site
29
Reclame Adformatie Adverblog Thisisandad.com Lurzer’s Archive
30
Social media overzichten
31
Social bookmarks
32
Economisch inzicht Kranten dossiers Kranten Economist Financieel dagblad
33
Gebruikers onderzoek
34
Twitter
35
Trendwatchers Trendwatching.com/ springwise.com / goodideas
36
BLog onderzoek
37
Adwords
38
Website verkeer
39
Verificatie van bronnen Altijd belangrijk, en met name bij informatie van internet site Wikipedia is geen goede bron Wie heeft de site gepubliceerd: whois of sidn.nl
40
Refereren aan bronnen Vermeld altijd waar je de informatie vandaan hebt Wanneer het van een website komt vermeld de datum wanneer je site hebt bezocht Wie heeft het gepubliceerd
41
Synthese: Antwoord op vraag?
42
Conclusies trekken Wat doe je met je informatie: Inzicht Gebruikers eisen / Functionele eisen Strategie bepalen Nieuw onderzoek plannen Beslissen
43
Inzicht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.