De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Professionalisering ICT SNS REAAL 22 juni 2011.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Professionalisering ICT SNS REAAL 22 juni 2011."— Transcript van de presentatie:

1 1 Professionalisering ICT SNS REAAL 22 juni 2011

2 2 Alexander Baas

3 3 Wie is SNS REAAL? Kernproductgroepen Hypotheken en (mkb)financiering Sparen en beleggen Verzekeren en pensioenen Beursgenoteerde bankverzekeraar Richt zich op de Nederlandse consumentenmarkt en het midden- en kleinbedrijf fte’s 23 kantoorlocaties en een landelijk netwerk van SNS Winkels

4 4 SNS REAAL

5 5

6 6 SNS Retail SNS Property Finance REAAL Zwitserleven

7 7 SNS REAAL IT & Change (ITC) AXA IT SNS IT REAAL IT ZL IT

8 8 Professionalisering SNS IT Eindsituatie Voorbereiden IT organisatie 200x Uitvoeren Evalueren Plannen Uitvoeren Evalueren Plannen Evalueren Plannen Evalueren Plannen Uitvoeren beheerst service gericht IT organisatie 1999 klant gericht business gericht

9 9 Haal meer uit uw ICT Interventies die ertoe doen (Rob Poels)  Hygiëne  Financiële besturing  Dialoog  Versterking ICT

10 10 Hygiëne  Taakverdeling:  Wat:Business  Hoe:Centrale ICT organisatie  Gelijke beloning & ontwikkeling business en IT medewerkers  Een standaard voor projectmatig werken

11 11 Transparantie IT kosten (en diensten)  ABC diensten  Portfoliomanagement  Projecten / programma’s  Application Life Cycle Management Financiële besturing

12 12 Dialoogbevorderende interventies  ICT Beleid op basis van businessbeleid ICT Organisatie Business Strategie Architectuur Business - IT alignment ICT Beleid SNS Bank* IP projecten Investeringen * incl. Meerjarenplan Architectuur, Infrastructuur & Systeemontwikkeling * incl. Groepsstandaarden (SNS IT / Reaal IT) Markt en Omgeving Wet- en Regelgeving IT projectenplan IT begroting ICT Voorzieningen Operationele plannen

13 13 Dialoogbevorderende interventies  ICT projecten linken aan de business strategie  OTACE  Trainen van ICT-ers: denken en praten in business taal  IT Bankier  Dienstenboek en SLA / SLR

14 14 Versterken ICT kerncompetentie  Implementeren best practises:  ITIL  CMM  Prince  Certificeren  Vieren van “Toppers”  Afdeling vernieuwingsbudget  Deming circle  Kennismanagement

15 15 ICT Sourcing: zelf doen en uitbesteden  SNS en REAAL kennen sterke ICT functie  Business zet in op distributiefunctie  SNS Retail verkoopt ook andere bankproducten  REAAL & Zwitserleven in sterk veranderend landschap  ICT moet outperformen in:  Concurrentiepositie  kosten  functionaliteit: Distributie  Executiekracht  Sourcingsbeleid:  Hergebruik  Kopen (middle of the road)  Maken (outperform)

16 16 Cloud Computing  “Style of Computing”  Bedreigingen:  Beschikbaarheid, Integriteit & Vertrouwelijkheid  Banken hebben lange historie in uitbesteden  Toezichthouder beziet dit als uitbesteden  ISAE3402 goede basis KansenFinanciële instelling StandaardisatieConvergeren is populair AutomatiseringNu is IT aan de beurt SchaalbaarCommodity onderdelen

17 17 Cloud Computing  2011 in het teken van ervaring opdoen  IAAS:  Linux server capaciteit  Storage  SAAS  CRM RegioBank  Google Apps  2012 grotere implementaties  Geen Office 2010 (365 of Apps)  Domain based approach IAAS

18 18 Het Nieuwe Werken embedded

19 19 Waarom is HNW bij SNS REAAL bijzonder? Veel aandacht voor gedragsverandering, in uitgebreid ontwikkelprogramma Stimuleren van thuis of elders werken Iedereen doet mee, dus ook de directies en Raad van Bestuur Zichtbare voorbeeldfunctie en enthousiasme bij de top van de organisatie De HNW-omgeving is voor alle medewerkers gelijk Krachtig programmamanagement Structurele en zorgvuldige evaluaties Integrale aanpak: Fysieke werkomgeving, ICT-middelen en werkstijlen volledig op elkaar afgestemd

20 20 De integrale aanpak

21 21 SNS REAAL-medewerkers in het verleden... Werkten met of op desktops en vaste telefoons, dus waren minder mobiel binnen en buiten kantoor Werden aangestuurd op basis van input en control De werkwijze

22 22 SNS REAAL-medewerkers in het heden... Werken met een laptop en smartphone in een moderne, gestandaardiseerde IT-omgeving Werken grotendeels digitaal, dus papierarm Maken met hun leidinggevenden afspraken over te behalen resultaten De werkwijze

23 23 Betrokkenheid RvB in woorden en daden is cruciaal. Betrokkenheid leidinggevende is sleutel voor succes. Voor een medewerker is het moeilijk inschatten hoe Het Nieuwe Werken werkt, die onzekerheid kan weerstand oproepen Wat hebben we geleerd? De heftige cultuuromslag vraagt tijd, begeleiding en geduld Medewerkers kunnen pas optimaal werken als de fysieke en technische omgeving compleet is

24 24 Wat gaat goed? Medewerkerstevredenheid van 7,1 naar 7,5 naar 7,6 Sterke vermindering reistijd (naar kantoor én naar vergaderingen) 89% vindt SNS REAAL aantrekkelijker als werkgever 95% raadt Het Nieuwe Werken aan andere collega’s aan 68% ervaart een verbetering in de werk-privé balans 72% doet meer in minder tijd 94% werkt wel eens thuis Wat kan beter? 28% zegt door HNW beter samen te werken 46% zegt door HNW beter hun klant te kunnen bedienen Resultaten perceptiemeting


Download ppt "1 Professionalisering ICT SNS REAAL 22 juni 2011."

Verwante presentaties


Ads door Google