De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

“Het landschap zag eruit als het lesmateriaal bij geometrie of natuurkunde, waarin alles uit rechte lijnen bestond en perfect en nauwkeurig moest zijn.

Verwante presentaties


Presentatie over: "“Het landschap zag eruit als het lesmateriaal bij geometrie of natuurkunde, waarin alles uit rechte lijnen bestond en perfect en nauwkeurig moest zijn."— Transcript van de presentatie:

1 “Het landschap zag eruit als het lesmateriaal bij geometrie of natuurkunde, waarin alles uit rechte lijnen bestond en perfect en nauwkeurig moest zijn. De gebouwen waren kubussen en driehoeken, en ze gaven me een bijna beangstigend gevoel. De letters op de richtingborden leken Engels, maar ik begreep er niets van – het leek wel algebra.” Ayaan Hirsi Ali

2  Achtergrond › 2 x discussie  Beschrijving onderzoek › Discussie  Bevindingen Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari

3 3 Wiskunde Uitdagend Moei- lijk Puzzelen Ab- stract

4  Uitleg proberen te begrijpen  Stof bestuderen  Oefeningen maken  ‘Het’ niet begrijpen  … 4 Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013

5  Wat denk je? › Wat voel je?  Wat doe je?  Wat is effectief en wat niet?  Wiskunde leren is méér dan de wiskunde zelf leren.  Het is ook: › Leren wat te doen als ‘het’ niet gaat  Wiskunde leren op meta-niveau 5 Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013

6 Cognitie Meta- cognitie Affectie Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari Verbanden leggen, kritisch nadenken, herformuleren Uitkomst controleren, oorzaken succes en falen onderzoeken Emoties, doorzettingsvermogen, vertrouwen hebben

7 het nadenken faalervaring bevestigt de gedachte Gedachten als “Ik ben niet goed in wiskunde” Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari blokkeren Kan dit omgedraaid worden?

8  Relatie met geslacht: 8 Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013 Attributie van succes JongensMeisjesSucces Capaciteiten Inspanning / geluk Falen Te weinig inspanning Niet genoeg capaciteiten  (Overcoming Math Anxiety, Tobias, 1993) Wat zijn (mogelijke) gevolgen?

9  Welke belemmerende gedachten / gevoelens hebben uw leerlingen?  Is er iets aan te doen? Door u? Door de leerlingen zelf?  Korte discussie Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari

10  Hoe maken uw lln hun wiskundehuiswerk? › Waar? Met wie?  Wat doen zij › als ze een opgave niet snappen? › als ze uw uitleg niet snappen?  Zijn hun strategieën effectief?  Is er iets aan te doen aan het niet-begrijpen? › Door u? Door de leerlingen zelf?  Korte discussie Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari

11  Wat gebeurt er als je het moeilijk vindt? › Wat denk je? Wat doe je? Wat voel je?  Hoe overkom je die moeilijkheden? › Wat doe je? (of niet?) › En werkt dat?  Gevraagd aan de experts Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari

12  9 studenten diepgravend geïnterviewd  150 studenten bevraagd d.m.v. vragenlijst  Analyses met o.a. onderscheid naar › Geslacht › Wiskundige capaciteit (hoe bepaal je dat?)  Uitkomsten zinnig voor VO? 12 Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013

13  Leerlingen worden geholpen / belemmerd in hun wiskundebeoefening door van alles: › De tijd die ze in wiskunde stoppen › Leerstrategieën › Emoties › Zelfbeeld › Ideeën over wiskunde › …  En natuurlijk › Kwaliteit van onderwijs › Intelligentie / aanleg › … 13 Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013

14  Moeilijkheid van de wiskunde › Is wiskunde niet gewoon ontzettend moeilijk?  Inzicht hebben of ontwikkelen › Is inzicht te ontwikkelen?  Samen of alleen › Wiskunde doe je alleen, toch?  Ploeteren › Lang doorgaan of juist niet?  Zelfbeeld › Wat als je geen wiskunde kunt? 14 Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari 2013 Wat vindt u? Wat vinden uw lln? Wat is effectief?

15 Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari

16  Ook wiskundestudenten vinden wiskunde moeilijk. › Man èn vrouw › Minder goede èn goede studenten  ‘Je kunt wiskunde zo moeilijk maken als je wilt’.  Is dat tof? Of juist niet? Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari

17  Inzicht is iets wat je kunt ontwikkelen › Helft van de wi.st. heeft wiskundeknobbel › Goede werkhouding minstens zo belangrijk als talent  Een beeld bij de stof hebben is nodig om de stof leuk te vinden.  Hoe inzicht te ontwikkelen? Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari

18  Samenwerken › beter begrip van de stof › vermindering van negatieve gedachten en gevoelens  Alleen › (ondanks voordelen van samenwerken) voorkeur aan een studieplek waar ze in alle rust na kunnen denken Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari

19  Hard werken en verschillende manieren gebruiken is noodzakelijk  Op tijd pauzeren of hulp inroepen ook: › frisse kijk op de stof › verhelpt frustraties  Lang doorgaan contraproductief Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari

20 Minder zorgen, minder negatieve emoties › minder belemmerd door tegenslag Meer van slag door niet-begrijpen van theorie, uitleg of opgave. Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari

21 Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari

22  Situatie: de stof niet begrijpen  Zelfbeeld: › “Bovengemiddeld goed”  Raakt geïrriteerd / voelt zich uitgedaagd  Gebruikt meer verschillende studiestrategieën › “Ondergemiddeld goed”  Voelt zich dom / moedeloos Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari

23  Hoe omgaan met negatieve emoties? › Pauzeren, realiseren dat het gewoon lastig is  Is er eigenlijk een tweedeling? › mensen die wiskunde kunnen › mensen die geen wiskunde kunnen Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari

24  “Er is altijd iets wat je nog kunt doen” Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari

25  Hoe ziet dat eruit, ‘inspanning’? Wat kunnen leerlingen doen om effectiever te studeren? › Opgave herlezen › Vergelijkbare opgave erbij pakken › Hulp vragen › Opgave even laten liggen › Plaatje tekenen › Getal invullen › Samen opgave proberen › Eerst een andere opgave maken › Theorie herlezen › … Pauzeer Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari Wiskunde is moeilijk Wiskunde vergt inzet Besef: Werk samen Probeer tot rust te komen

26 Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari

27  Ook wiskundestudenten vinden wiskunde uitdagend, interessant, lastig en tijdrovend.  Wiskunde is lastig en tijdrovend › Voor iedereen!  Gebruik verschillende strategieën  Inspanning is belangrijk, pauze ook  Heb vertrouwen! Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari

28  Vragen?  Contact:  Scriptie: pdf Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari

29 Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari

30  Cultureel bepaald  Ontwikkeling van de hersenen heeft invloed op wat op welke leeftijd moeilijk is Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari

31  Wiskunde in één keer moeten kunnen  “Mijn ouders kunnen ook geen wiskunde”  Zelfoverschatting (door jongens) › opgave aan tafel van docent laten maken › opgave voor bord laten maken -> reactie van klasgenoten Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari

32  Positieve feedback  Hoge cijfers geven (of niet?) › Of over kleinere stukken stof  Hoge verwachting suggereren  Vertrouwen uitspreken  Benadrukken wat de leerling wèl kan Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari

33  Wiskunde kost tijd  Van de foute weg leer je de weg kennen  Doorzetten helpt, ook op langere termijn (dus juist wel pauzeren/opzij leggen en later weer verder)  Cijfers zijn geen selectiemiddel: een laag cijfer betekent niet dat de leerling geen wiskunde kan! Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari

34  Ouders opvoeden  (alfa-)collega’s opvoeden Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari

35  Samenwerken om het alleen te kunnen  Van uitleggen leer je veel  Realiseer wat je zelf kunt als je een ander hoort Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari

36  Huiswerk nakijken  Fouten in rood opschrijven  Doorzetten (mooi effect voor de rest van je leven)  Gehele uitwerking bestuderen Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari

37  Wees eerlijk: wiskunde is moeilijk  Er is géén scheidslijn tussen mensen die wel wiskunde kunnen en niet.  Om over na te denken (en misschien onderwerp voor NWD 2014?):  Hoe kunnen we wiskunde uitleggen zodat leerlingen meer vertrouwen hebben in hun wiskundige capaciteiten?  Ik hoor graag uw reactie: Wiskundebeleving van leerlingen - Aldine Aaten - 2 februari


Download ppt "“Het landschap zag eruit als het lesmateriaal bij geometrie of natuurkunde, waarin alles uit rechte lijnen bestond en perfect en nauwkeurig moest zijn."

Verwante presentaties


Ads door Google