De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inleiding: 1)Hoe en bij wie 2)Cijfers NC:(On)zin van zijn bestaan 1)Speelvelden 2)Argumenten voor/ tegen 3)Kant kiezen Conclusie: 1)Toekomst 2)Wat houd.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inleiding: 1)Hoe en bij wie 2)Cijfers NC:(On)zin van zijn bestaan 1)Speelvelden 2)Argumenten voor/ tegen 3)Kant kiezen Conclusie: 1)Toekomst 2)Wat houd."— Transcript van de presentatie:

1

2 Inleiding: 1)Hoe en bij wie 2)Cijfers NC:(On)zin van zijn bestaan 1)Speelvelden 2)Argumenten voor/ tegen 3)Kant kiezen Conclusie: 1)Toekomst 2)Wat houd een moderne gezondheidszorg in? 3)Hoe is die te bereiken?

3  Bij wie…  Arts  Tandarts  (Kinésithérapie:uitgangsexamen)  (Ingenieur)  Bepaalde créatieve beroepen: ingangsexamen  Bij wie niet  Verpleging  Al de rest?

4  In Flanders field… Toegangsexamen  …Wat met de Walen… Contignentering, selectie  En de Belgen? Quota opgelegd per jaar volgens Medisch planbureau Maximum aantal nummers RIZIV/INAMI Arrêt 29 augustus 1997 Arrêt 7 november 2000

5

6  Is het toegangsexamen een kanon voor een vlieg  Is de limitatie aan FZ een vlieg voor een kanon van een probleem?  Blijft het geheel in harmonie  Of zijn ze allebij even komisch?

7  Van overschot naar limitering: Quota  Belgische Planningscommisie Medisch Aanbod  Van Quota naar minima: -huisartsen -urgentie/ acute geneeskunde -pedopsychiatrie -geriater

8  Slaagkansen -28255 (‘97-’11) waarvan 44%  Blijft de VG binnen de opgelegde quota?  Aantal deelnemers ≠aantal mensen dat effectief arts zou worden (2013: 578 5sec)

9  Van overschot naar limitering  Van limitering naar tekort  2005: Examen na de eerste 3 jaar  Na 1 jaar  Niet uitgevoerd van 2008-12  Vanaf 2012: selectie op basis examenresultaten eerste semester

10 Médecins maximum 2007 - 2011 2012 2013 2014 2015 - 2017 2018 2019 - 2020 Communauté flamande454534585 6157381.476738 Communauté française303356390 410492984492 Total 757 890 975 1.0251.2302.4601.230 Nombre minimum de médecins généralistes 2008 – 2014 2015 - 2017 2018 2019 - 2020 Communauté flamande180 216480240 Communauté française120 144320160 Total 300 360800400 Nombre minimum de médecins spécialistes 2008 – 2017 2018 2019 – 2020 Psychiatrie infanto-juvénile 20 4020 Médecine aiguë10 4020 Médecine d’urgence5 2010 Gériatrie- 4020

11  Voordien geen quota voor artsen met buitenlands diploma  Préselectie in -USA: afhankelijk per school -Engeland: per U verschillend, interviews -Frankrijk: examen na 1 jaar (8%) -Nederland: loting (2011)+decentrale selectie Vertrek van gediplomeerde naar buitenland

12  Eurika objectieve cijfers! Quota gebaseerd op kadaster …  Objectieve cijfers bestaan niet …Kadaster gebaseerd op? Nood aan complimentering: geg, volksgezondheidRIZIV, kadaster gezondheidsberoepen

13

14 L’objectif principal, dans une optique de santé publique, est d’organiser une offre de soins la plus en adéquation possible avec les besoins, bien répartie, accessible, le tout à un coût supportable pour la collectivité.

15  Pléthora vooral van huisartsen 1980-90  ‘explosie’ kosten gezondheidszorg  Angst voor SID  Overaanbod leidt tot onderkwaliteit  Corporatisme: tegen gaan concurrentie  Teveel spés teweinig huis

16 Behalen artsen diploma IndividuMaatschappij Economisch model

17  De moraal van het verhaal  individuele vrijheid: -recht op degelijk onderwijs -recht op een vrije studiekeuze  recht op een degelijke gezondheidszorg

18  Sociale mobiliteit  Wat is de functie van de universiteiten  Wie bepaald de richting die we uitgaan  Communautaire (On)Zin  Invloed op universiteit maar ook op secundair onderwijs

19  Macro: Een goede Gezondheidszorg kost geld Onderwijs kost geld Een slechte gezondheidszorg kost geld  Micro Oprecht begaan of afgedaan met gezondheidszorg Corporatisme in de 21 eeuw

20  Universiteiten hun capaciteit is te klein  Beperkte budgetaire middelen  Hooghouden kwaliteit van de opleiding  Garanderen van voldoende stageplaatsen  Hoge slaagpercentages vanaf het eerste jaar  Besparen kosten onderwijs  Zekerheid voor zij die aan de studie beginnen

21  In tijden van crisis dienen jongeren in de eerste plaats zo snel mogelijk jobgericht opgeleid worden, hun algemene ontwikkeling volgt later (vanzelf) wel  Een objectieve en efficiente manier om quota te bereiken  Besparing voor de student: geen nuteloos jaar verliezen/overdoen

22  Afschaffen numerus clausus voor huisarten e a vermaakt het tot ‘afdankertjes’  Als we mensen kunnen verbieden een bepaalde richting niet te doen, kunnen we ze mischien ook gebieden van er éen wel te doen ( knelpunt-specialisaties)

23  SID

24  Numerus Clausus is ondemocratisch slaagkansen afhankelijk per school scholen die seminarie toegangsexamen aanbieden ‘neutraal, objectief’ toegangsexamen bestaat niet Gaat tegen het recht van zelfontwikkeling in  Tekort/overbelasting van de huisartsen  Vergrijzing van patiënten/chronisch zieken  Evenwicht beroep/familie…

25  Afschaffen ingenieursexamen: slechts lichte stijging van het aantal studenten  Slecht verband tussen zij die hun eerste jaar buizen, de volgende studiejaren  =recht op aanpassing nieuwe omgeving  Toegangsexamen gaat uit van de kwaliteit van de student in het nu en ontkent de mogelijkheid van ieder om zich te ontwikkelen

26  Scholen passen hun opleiding specifiek aan de noden van het toegangsexamen: -wat met het algemeen secundair onderwijs?  Een selectie verhoogd nodeloos het sociale statuut van de toekomstige arts en verhoogd de kloof tussen arts-patient

27  SID klopt niet: meer huisartsen voorkomen vaak de nood aan latere en duurdere consultaties bij specialisten  Meer artsen= meer concurrentie = meer geconventioneerde artsen?  België was laat met invoeren van maxima, maar ook laat met ‘explosie’ kosten gezondheidszorg die de andere landen vooral inhaalde na invoering van NC

28  De explosie van gezondheiszorgkosten -niet het gevolg van teveel artsen -maar betaling à l’acte -met een forfaitair systeem zou overbod artsen niet tot extra (onnodige) kosten leiden  NC enkel via opleiding zorgt voor ‘brain drain’ 3WL, om het vuile werk te doen

29  Teveel artsen of vooral slechte spreiding -geen invulling vacatures à la campagne -geen invulling vacatures volksbuurten -overvulling waar het goed leven is  Beter een overaanbod dan onderaanbod aan artsen: nood aan basisartsen in niet- curatieve sector

30  Wanneer tussen verschillende feiten een ordening moet gemaakt worden van belangrijk naar minder, komt de politiek, of subjectieve orientatie in het spel

31 1)Toekomst 2)Wat houd een moderne gezondheidszorg in? 3)Hoe is die te bereiken?

32  Quota, minima en andere  Wat met de universiteiten  Wat met de specialisaties van de specialisaties

33  Waarom geen numerus clausus op basis van kadaster van medische cabinetten

34  Echelonering: eerste lijn  Fidelisering  GMD  Kiwi  Stimuleren van andere geneeskunde uitstroommogelijkheden  Cooperatie en groepspraktijken  Interne kwaliteitscontrole: peer review  Geneeskunde-opleiding= basisarts

35  Afbouw prestatiegeneeskunde  Stimulatie forfaitaire systemen  Verbieden supplementen ereloon

36  Budget onderwijs  Milionairsstax  Progressief taxeren  Sterke eerste lijn  Marktefficientie ≠Maatschappelijke efficientie≠economische efficientie  Politiek  Verkiezingen  Attitude als student

37


Download ppt "Inleiding: 1)Hoe en bij wie 2)Cijfers NC:(On)zin van zijn bestaan 1)Speelvelden 2)Argumenten voor/ tegen 3)Kant kiezen Conclusie: 1)Toekomst 2)Wat houd."

Verwante presentaties


Ads door Google