De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

IJzeren Rijn Presentatie Midden-Limburgse bestuurders Minister Verkeer en Waterstaat 4 oktober 2001.

Verwante presentaties


Presentatie over: "IJzeren Rijn Presentatie Midden-Limburgse bestuurders Minister Verkeer en Waterstaat 4 oktober 2001."— Transcript van de presentatie:

1 IJzeren Rijn Presentatie Midden-Limburgse bestuurders Minister Verkeer en Waterstaat 4 oktober 2001

2 Proposities Wij zijn niet tegen een IJzeren Rijn Gefundeerde bezwaren –leefbaarheid stadswijken –verstoring natuurwaarden –geen structurele oplossing voor de lange termijn –brede internationale visie ontbreekt

3 Constructieve bestuurlijke opstelling Aandragen alternatieven Gedegen studies –Rapport Koeman (juridische aspecten0 –Rapport IVAM (effecten van reactiveren) –Het internationale perspectief (nog onderzoeken) (is ook advies van de MER-commissie) Geen NIMBY Bestuurlijke dialoog

4 Het voorstel van de minister: kernpunten Tijdelijk rijden op historisch tracé met maximaal 8 treinen per dag Tijdelijk rijden via Montzenlijn en start aanleg omleiding Roermond en tunnels in Meinweg en Weerterbergen Enkel spoor tussen Roermond en Duitse grens

5 Voorstel minister in kaart

6 Beoordeling voorstel minister Positieve elementen –minister onderkent problemen midden- limburg Negatieve elementen –Grote onzekerheid over tijdsduur aanleg A3- alternatief –Tijdelijk rijden per 2002 voldoet niet aan Vogel- en Habitatrichtlijnen en aan Spoorwegwet –Aantasting De Meinweg –Regioschade tijdelijk rijden 1 miljard gulden –Tijdelijk rijden voor 4 jaren niet efficiënt –A3-alternatief doorkruist MIT-projecten A73, N280 en N293 –Vier oost-west-gerichte goederenlijnen binnen 150km hemelsbreed

7 De lokatie nader beschouwd: kaart rw73 - N280

8 Conclusie: er zit een tegenspraak Veel van geplande de goederentreinen op de IJzeren Rijn rijden nu via de Montzenlijn. Voorstel minister is van via historische lijn en van alsnog via Montzenlijn. Huidige capaciteit van de Montzenlijn is tot 2010 voldoende

9 Ons dilemma De minister biedt een oplossing die niet stand kan houden. Intussen zouden we we akkoord moeten gaan met een tijdelijk gebruik.

10 Nog een onduidelijkheid: de Monzenlijn De huidige capaciteit is tot 2010 voldoende om aan vervoersvraag vanuit Antwerpen te voldoen. Bovendien is tegen geringe investeringen capaciteit uit te breiden.

11 Onze zorg Wij zitten straks permanent met een goederenspoor door een omgeving waar dat absoluut onverantwoord is

12 Onze stellingname: Kom tot een heldere afweging: –Tijdelijk rijden via Montzenlijn –Snel starten met brede internationale studie –Alle vastgestelde wettelijke procedures consequent volgen.


Download ppt "IJzeren Rijn Presentatie Midden-Limburgse bestuurders Minister Verkeer en Waterstaat 4 oktober 2001."

Verwante presentaties


Ads door Google