De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Generatieverschillen en het motiveren van jonge medewerkers Was er maar een generatiekloof! Alles beter dan de generatie-stilte van nu. DAG VAN DE BUURTUSPER.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Generatieverschillen en het motiveren van jonge medewerkers Was er maar een generatiekloof! Alles beter dan de generatie-stilte van nu. DAG VAN DE BUURTUSPER."— Transcript van de presentatie:

1 Generatieverschillen en het motiveren van jonge medewerkers Was er maar een generatiekloof! Alles beter dan de generatie-stilte van nu. DAG VAN DE BUURTUSPER Mathieu Weggeman Antwerpen, 25 april 2012

2 ► Verschillen tussen generaties ► Het motiveren van de jonge medewerker Generatieverschillen

3 De stille generatie geboren: 1930 – 1945 invloed in organisaties vanaf: 1965 De autoriteit weet wat goed is! - luisteren en gehoorzamen - gericht op het verwerven van persoonlijk gezag - zich beveiligende en cocoonende gepensioneerden kenmerkende opvattingen en waarden: - Waarden: materialistisch, conventioneel - Prioriteiten: kennis (“Jammer van de lage opleiding toen”), reizen, vrijwilligerswerk (levenslust) Generatieverzicht ebaseerd op Becker (Generaties en hun kansen, 1993), Bontekoning (2008), Gladwell (The Tipping Point, 2002) en Jensen (The Dream Society, 2001).

4 geboren: 1945 – 1955 invloed in organisaties: vanaf 1980 Wij – het volk – weten wat goed is! - protesteerden tegen autoriteit; zitten nu zelf in topposities. - zijn verslaafd geworden aan beheersing en P&C - gericht op het verwerven van macht, geld, status - de golfende elite (Rotary, Skybox, Harley Davidson, Maladiven, sterrenrestaurants) De protestgeneratie; huidige regimebeheerders - Waarden: hard werken, zuinig zijn, fatsoen, consensus (polderen) - Prioriteiten: vaste aanstelling (pensioen), carrière, gezin, privacy

5 Kan de Protestgeneratie nog veranderen?

6 geboren: 1955 – 1970 invloed in organisaties vanaf: 1990 Het volk weet wat goed is, maar wat het individu vindt is ook belangrijk! - bruggen bouwen - ‘beetje’ aanpassen - verkeren in onopvallende maar stabiele netwerken; privé leven is bepalender dan het werkleven Generatie X; ook wel ‘de verloren generatie’ genoemd - Waarden: quality of life, niet overtuigen maar bewust maken, diversiteit is constructief, zorgen voor elkaar (vanuit een gevoelde verantwoordelijkheid daarvoor) - Prioriteiten: processen tussen mensen, professionaliseren

7 geboren: 1970 – 1985 invloed in organisaties vanaf: 2000 “Lastige, verwende, aandacht- vragende, niet loyale, egoïstische en materialistische professionals zonder doorzettingsvermogen. Watjes die als het moeilijk wordt, weg gaan of lichamelijke klachten gaan vertonen”. Ik zelf weet wat goed is! - recht op zelfontplooiing; respect voor elkaar - luisteren naar een ‘autoriteit om de autoriteit’ is een culturele vergissing van vorige generaties; zij zijn niet tegen luisteren, discussiëren of protesteren maar het moet wel nut hebben anders is het energieverspilling - gericht op concrete meetbare of voelbare resultaten; willen weten waar ze op afgerekend worden - het is leuk zolang als het leuk is; maken daarom deel uit van wisselende coalities; homo zappens - leven in de Global Casino dankzij ICT De pragmatische generatie of de verwen-generatie - Waarden: streven naar plezier en dynamiek, inhoud gaat boven positie, organiseren in netwerken, opportunistisch (kansen grijpen) - Prioriteiten: verbinding met leiders, snelheid (geen geduld)

8 Het cool-idealisme van de dertigers, de èn-èn generatie: èn genieten van het leven, èn je idealen nastreven “We verbeteren feestend de wereld” (Ruud Lubbers wordt toegejuicht op Low Lands) - Ze gaan graag naar bijeenkomsten die in het teken staan van een wereldprobleem; “Moet wel een leuk feest zijn, anders ‘zappen’ we weg” “Waarom mag goed doen niet ook leuk zijn?” - Ze laten zich graag aansporen om een zinvolle bijdrage te leveren, ook al is dat goede niet volledig doordacht (worden daarom door de protestgeneratie naïef genoemd)

9 geboren: 1985 – 2000 invloed in ‘organisaties’: vanaf NU Wat goed is doet er niet toe! - hiërarchieloos en geen rankings omdat ieder in meerdere culturen en netwerken leeft - ben jezelf en ‘feel good’ - niet links of rechts, maar issue-driven - kopen en verkopen verhalen en belevenissen (van de Information Age naar de Imagination Age) - hebben meerdere dramatische specialisaties - keigoed in multitasking en parallel processing - communiceren 24x7 binnen vlottende netwerken - informele elite: DJ’s/VJ’s, designers, ‘connectors’ kenmerkende opvattingen en waarden: De netwerk generatie - Waarden: hier en nu, originaliteit/creativiteit (niet aanpassen), leren (kennis is vluchtig, is alleen situationeel van belang) - Prioriteiten: participeren in netwerken (via social network media), ontwikkelen ‘meervoudige identiteit’ (avatars)

10 Wernemer 2.0 wil vooral kansen krijgen, zich prettig voelen en behulpzaam zijn WAARDEPROTEST GENERATIE (>50) GENERATIE X 35< x <50 PRAGMATISCHE GENERATIE (<35) Kansen krijgen Intelligent zijn Fanatiek zijn Serieus zijn Je prettig voelen Hogerop komen Ervaring7.2 6 Spaarzaam zijn Gezag hebben Macht uitoefenen Gewoon zijn Behulpzaam zijn Een nuchter persoon zijn Erkenning krijgen (Bron: dr. Aart Bontekoning)

11 VAN TEKST NAAR BEELD CULTUUR TEKST =sequentieel, analytisch, logisch, eenstemmig nodigt uit tot precisering BEELD =parallel, holistisch (het is er ineens helemaal), polyfoon, nodigt uit tot interpretaties Oudere generatie: impact Tekst > Beeld (the Information Age) Jongere generatie: impact Tekst < Beeld (the Imagineering Age) - beeldcultuur: komen de taal binnen als visuele gedichten - virtueel = reëel - het verhaal (narratief) = de waarheid

12 Zo begon het: de oude tekstsymbolen werden gebruikt om beelden mee te maken My smmr hols wr CWOT. B4, we usd 2go2 NY 2 C my bro, his GF & thr 3 :-) kds. (#_*) blauw oog (^/) roos (||) hamburger kop thee [_]> kop koffie ~ <> vis / ik ben christelijk ^00^ hooggeleerd

13 My smmr hols wr CWOT. B4, we usd 2go2 NY 2 C my bro, his GF & thr 3 :-) kds. Vertaling: My summer holidays were a complete waste of time. Before, we used to go to New York to see my brother, his girlfriend and their three nice kids. o:)<] engel (:-x) my lips are sealed 8^) cool guy :-)B Dolly Parton C|:-) Charlie Chaplin *\o/* cheerleader ~:c) baby ~8:c) baby meisje _/*_*\_ knappe meid q(^_^)p guitige meid [:-( wat een klasse kapper ('_')zzzzzzz saai (/.o[) piraat W817 Zo begon het: de oude tekstsymbolen werden gebruikt om beelden mee te maken

14 ► Verschillen tussen generaties ► Het motiveren van de jonge medewerker Generatieverschillen

15 KENMERKEN VAN DE INFORMELE ECONOMIE (voorlopige bevindingen) -Is ontstaan als gevolg van constructieve wrijving tussen generaties (met name tussen de protestgeneratie en de netwerkgeneratie) -Bottom-up ondernemerschap; werken is creatief en boeiend en de betekenis ervan is het willen realiseren van een collectieve ambitie, -Innovaties komen voort uit ‘vonken’ die afvliegen van tegen elkaar opbotsende dynamische netwerken -Uitvoering vindt plaats in een orale- en beeldcultuur (i.t.t. de schriftelijke- en tekstcultuur van de regimebeheerders) -De informele economie is onbureaucratisch en niet ver-juridificeerd, (de gevestigde orde noemt dat anarchistisch ;-) -Commitments zijn horizontaal in het netwerk, aan de eigen vakinhoudelijke specialisaties en aan de actuele klus of taak (i.p.v. aan de hiërarchie en “de organisatie”). -Parallel processing / multitasking is de voorkeursmanier van werken flow -Motivatie om mee te doen: flow, in mindere mate geld en zeker niet carrière Linus Torvald

16 De nieuwe generatie wil samenwerken op basis van gedeelde waarden “The key message to managers of professionals is: create meaning! Help your subordinates to find the excitement in their work. Doing this is the key to quality and productivity” (Maister, 1985) Personal values Organizational values Shared values

17 HET GROTE MISVERSTAND ITEM Wat professionals belangrijk vinden: Wat managers denken dat professionals belangrijk vinden: Interessant werk15 Waardering en bevestiging28 Betrokkenheid (PPP) 310 Arbeidszekerheid42 Goed salaris (GSM) 51 Promotie- en groeimogelijkheden63 Goede arbeidsomstandigheden74 Persoonlijke loyaliteit86 Tactvol optreden werkgever97 Hulp bij problemen109 BRON SYSTEMATICA (Management Team)

18 Fragmenten van collectieve ambities: Disneyland “We give our customers an experience of happiness” ????? “We recognize that this is a unique time, when our products will change the way people work and live. It’s an adventure and we’re in it together” Holec “De nadruk ligt op ondernemingszin, zakelijk gerichte agressie en bereidheid tot persoonlijke inzet. Kennis en kunde zijn belangrijk, karakter en loyaliteit niet minder. Van fouten mag – maar ook: moet – worden geleerd” Johnson & Johnson “We believe our first responsibility is to the doctors, nurses and patients, to mothers and all others who use our products and services” Philips Research “Een research succes is pas een succes als het leidt tot een business succes”

19 Korein: Kinderen staan aan het begin van de meest fascinerende ontdekkingstocht die er bestaat: het leven. Kinderen zitten vol levenslust en nieuwsgierigheid. Ze groeien en ontwikkelen zich de hele dag door, stap voor stap. En laat dat nu precies zijn waar wij bij Korein met zijn allen voor staan: de ontwikkeling van kinderen. ‘It takes a village to raise a child’ Als medewerker van Korein maak je deel uit van dat dorp.

20 We are ladies and gentlemen, serving ladies and gentlemen. - geeft aan wat voor soort medewerkers zij graag willen - geeft aan wat voor soort medewerkers zij graag willen - geeft aan het type klanten waar zij zich op richten - geeft aan het type klanten waar zij zich op richten - geeft de essentie van hun bijdrage weer: to serve - geeft de essentie van hun bijdrage weer: to serve Ritz Carlton Hotels

21 De motivatie om mee te doen is flow ( Mihaly Csikszentmihalyi ) Moeilijkheid van de taken: Kennisniveau: Hoog Laag Hoog Angst Stress zorg spanning Gebied waarin FLOW kan optreden routine apathie verveling

22 De Werknemer 2.0 Nu is belangrijk: ‘lifestyle werk’ kortlopende projecten herkenbare bijdrage idem + sociale contacten afwisseling idem + regelcapaciteit > 40 uur = niet zo slim ‘Vroeger’ was belangrijk: status langdurige carrière onderdeel groot geheel inhoud van het werk vaste baan imago werkgever > 40 uur = betrokken (naar: van Steensel, 2007)

23 De Jonge Generatie wordt gemotiveerd door outputsturing Input (wie) Output (wat) Throughput; werkproces (hoe) Arbeid Grondstoffen Kapitaal Vragen Kennis (= mensen) Producten/diensten Projectresultaten Milieueffecten Reputatie/image Antwoorden HOE = de professionele autonomie van de vakmens WAT = de strategische autonomie van de manager inputsturing throughput- of processturing outputsturing

24 Wat Werknemer 2.0 geleerd heeft van de spelletjes: – Veel zelfvertrouwen: games geven veel positieve feedback stimuleert arrogantie – Hoog tempo (=> hoge productiviteit) en risicobereid: ze gaan snel om met grote hoeveelheden informatie; hoe meer stimuli, hoe beter; optimistisch over het potentiële resultaat – Competitie: vergroot de betrokkenheid bij de organisatie; ze hebben een hang naar heroïsme – Gericht op Prestatie: ze houden van prestatiebeloning – Gericht op samenwerking: sociaal samen spelen; kennis is geen macht – Zelfsturend op de throughput: “Geef me een concreet project en reken me af op het resultaat”. – Gericht op leren: nieuwe uitdagingen, variatie in taken, reizen; belangrijkste reden om een bedrijf te verlaten: het ontbreken van een talentontwikkelingsprogramma. (bron: ondermeer Beck & Wade, Harvard Business School Press, 2006)

25 ► Verschillen tussen generaties ► Het motiveren van de jonge medewerker Generatieverschillen

26 Een organisatie die de jonge medewerker motiveert (samenvatting) - Heeft een collectieve ambitie waaraan trots ontleend kan worden - Neemt de waarden van de jonge generatie serieus, (MVO, duurzaamheid, PPP) - Geeft de medewerker taken in zijn of haar flow-gebied - Stuurt op output - Houdt van zelfsturende teams - Regelt af en toe competities tussen teams - Zorgt dat er voldoende afwissling en variatie is in het werk is - Biedt leermogelijkheden en uitdagingen - Is flexibel met wensen op het gebied van de work-life balance (ook kleine contracten, onbetaald verlof voor een langere reis e.d.) - Praktiseert human interest (weet hobbies, verjaardag, partner)

27 Here is Edward Bear, coming downstairs now, bump, bump, bump, on the back of his head, behind Christopher Robin. It is, as far as he knows, the only way of coming downstairs, but sometimes he feels that there really is another way, if only he could stop bumping for a moment and think of it.


Download ppt "Generatieverschillen en het motiveren van jonge medewerkers Was er maar een generatiekloof! Alles beter dan de generatie-stilte van nu. DAG VAN DE BUURTUSPER."

Verwante presentaties


Ads door Google