De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Mediafabriek Nieuwsgaring en nieuwsfabricage.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Mediafabriek Nieuwsgaring en nieuwsfabricage."— Transcript van de presentatie:

1 De Mediafabriek Nieuwsgaring en nieuwsfabricage

2

3 De mediafabriek. Hoe wordt het nieuws gemaakt? Deel 1: achtergrond –Waarom zijn er kranten? –Is er sprake van een conflict tussen informatie en commercie? –Wat zijn de gevolgen van een toenemende commercialisering? Deel 2: oefening –Waarom staat dit artikel in de krant?

4 Waarom zijn er kranten? Om de lezer te informeren

5 Waarom zijn er kranten? Om de lezer te informeren Omdat de uitgever geld wil verdienen

6 Commercialisering 1989 Verzuilde kranten Ontzuilde krantenConglomeraten

7 Conflict informatie – commercie? In de beste aller werelden is er geen conflict Krant: én het brengen van accurate informatie én een manier om geld te verdienen Bakker: én lekker brood bakken én brood mee verdienen Bankier: én het geld van mensen goed beheren én er zelf goed aan verdienen

8 Conflict informatie – commercie? “Alles draait om de simpele vraag hoe winst te maken in een verzadigde mediamarkt. Zoveel opties zijn er niet.” Yves Desmet (De Morgen) “Ik ben ondertussen lang genoeg werkzaam in de media om te weten dat het nog nooit zo goed is geweest. De markt voor kwaliteitskranten is groter dan ooit. De waardering van de lezers ook.” Ides Debruyne (Fonds Pascal Decroos)

9 Conflict informatie – commercie? “Geen enkel mediabedrijf geneest zichzelf. Waar de markt de dominante speler is, werkt zelfregulering niet of nauwelijks.” Peter Vandermeersch (ex-De Standaard) “De Standaard heeft het nooit beter gedaan dan vandaag.” Luc Huyse (KU Leuven)

10 Conflict informatie – commercie? “De commercialisering van de media heeft de werking van kranten zodanig veranderd dat journalisten structureel vatbaar geworden zijn voor de publicatie van verhalen die bol staan van leugens, vervormingen en propaganda” Karel Verhoeven (De Standaard) “Een jaar verder, en heeft u al een anti-mediabetoging gezien? Wat wil u, beste lezer, dat ik daarop zeg?” Nick Davies (The Guardian) Reactie op mediakritisch essay

11 Gevolgen commercialisering Commercialisering van de media? Kosten verlagen Opbrengsten vergroten

12 Gevolgen commercialisering Kosten verlagen 1. Minder journalisten Ideale journalistieke proces (voor-) onderzoek ter plaatseinterviews artikel schrijven nalezen

13 Gevolgen commercialisering Kosten verlagen 1. Minder journalisten Realiteit artikel schrijven

14 “We schrijven tegenwoordig geen artikelen meer, we produceren ze aan de lopende band. Het werk van een redacteur is tegenwoordig een stuk simpeler, want het werk wordt nu gedaan door persbureaus” Nigel Hawkes (Journalist The Times)

15 Gevolgen commercialisering Kosten verlagen 1.Minder journalisten Copy-paste uit Persagentschappen & persberichten

16 Kosten verlagen 1.Minder journalisten Copy-paste uit Persberichten Buitenlandse kranten Gevolgen commercialisering

17 Kosten verlagen 1.Minder journalisten Copy-paste uit Persberichten Buitenlandse kranten Public Relations Kleine eigenbelang

18 Gevolgen commercialisering Kosten verlagen 1.Minder journalisten Copy-paste uit Persberichten Buitenlandse kranten Public Relations Kleine eigenbelang Grotere sturing

19 Gevolgen commercialisering Kosten verlagen 2.Snel en veilig Officiële bronnen (Objectiviteit) Schrikdraad

20 Gevolgen commercialisering Opbrengsten verhogen Geef ieder wat hij wil lezeradverteerdereigenaar

21 Gevolgen commercialisering Opbrengsten verhogen 1. Geef lezer wat hij wil Entertainment Bevestig vooroordelen Speel op emotie

22 Gevolgen commercialisering Opbrengsten verhogen 2. Geef adverteerder wat hij wil Inhoud die goed met advertentie samengaat

23 Gevolgen commercialisering Opbrengsten verhogen 3. Geef eigenaar wat hij wil Zelfpromotie Cross-promotie

24 Gevolgen commercialisering Waarom staat dit in de krant? –Om de lezer te informeren? Kies je eigen stad in Monopoly! Welk horloge past bij jou? Open VLD-kiezer Meeste seks Arabische lente Onze krant verkoopt weer meer! Parachutemoord Volg het proces live! Massa- vernietigings- wapens gevonden in Irak!

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34 En nu aan jullie! Oefening: waarom staat dit in de krant? –Neem een krant –Ga na waarom een artikel in de krant staat… –Plak één of meerdere stickers –Overtuig je klasgenoten van jouw journalistieke analyse


Download ppt "De Mediafabriek Nieuwsgaring en nieuwsfabricage."

Verwante presentaties


Ads door Google