De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Mediafabriek Nieuwsgaring en nieuwsfabricage

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Mediafabriek Nieuwsgaring en nieuwsfabricage"— Transcript van de presentatie:

1 De Mediafabriek Nieuwsgaring en nieuwsfabricage

2

3 De mediafabriek. Hoe wordt het nieuws gemaakt?
Deel 1: achtergrond Waarom zijn er kranten? Is er sprake van een conflict tussen informatie en commercie? Wat zijn de gevolgen van een toenemende commercialisering? Deel 2: oefening Waarom staat dit artikel in de krant?

4 Waarom zijn er kranten? Om de lezer te informeren
(Open vraag voor leerlingen – debat) Functie kranten: Venster op de wereld Inzicht verschaffen Vierde macht Voorbeeld: Arabische lente, De Standaard, De Morgen (april 2011)

5 Waarom zijn er kranten? Om de lezer te informeren
Omdat de uitgever geld wil verdienen Functie kranten: Venster op de wereld Inzicht verschaffen Vierde macht

6 Commercialisering 1989 Verzuilde kranten Ontzuilde kranten
Bron: Mediaconcentratie in Vlaanderen, 2010. Verzuilde kranten Ontzuilde kranten Conglomeraten

7 Conflict informatie – commercie?
In de beste aller werelden is er geen conflict Krant: én het brengen van accurate informatie én een manier om geld te verdienen Bakker: én lekker brood bakken én brood mee verdienen Bankier: én het geld van mensen goed beheren én er zelf goed aan verdienen

8 Conflict informatie – commercie?
“Ik ben ondertussen lang genoeg werkzaam in de media om te weten dat het nog nooit zo goed is geweest. De markt voor kwaliteitskranten is groter dan ooit. De waardering van de lezers ook.” “Alles draait om de simpele vraag hoe winst te maken in een verzadigde mediamarkt. Zoveel opties zijn er niet.” Yves Desmet (De Morgen) Ides Debruyne (Fonds Pascal Decroos)

9 Conflict informatie – commercie?
“Geen enkel mediabedrijf geneest zichzelf. Waar de markt de dominante speler is, werkt zelfregulering niet of nauwelijks.” “De Standaard heeft het nooit beter gedaan dan vandaag.” Peter Vandermeersch (ex-De Standaard) Luc Huyse (KU Leuven)

10 Conflict informatie – commercie?
“De commercialisering van de media heeft de werking van kranten zodanig veranderd dat journalisten structureel vatbaar geworden zijn voor de publicatie van verhalen die bol staan van leugens, vervormingen en propaganda” Reactie op mediakritisch essay “Een jaar verder, en heeft u al een anti-mediabetoging gezien? Wat wil u, beste lezer, dat ik daarop zeg?” Karel Verhoeven (De Standaard) Nick Davies (The Guardian)

11 Gevolgen commercialisering
Commercialisering van de media? Kosten verlagen Opbrengsten vergroten

12 Gevolgen commercialisering
Kosten verlagen 1. Minder journalisten Ideale journalistieke proces Data meegeven van aantal journalisten? (voor-) onderzoek ter plaatse interviews artikel schrijven nalezen

13 Gevolgen commercialisering
Kosten verlagen 1. Minder journalisten Realiteit artikel schrijven

14 “We schrijven tegenwoordig geen artikelen meer, we produceren ze aan de lopende band.
Het werk van een redacteur is tegenwoordig een stuk simpeler, want het werk wordt nu gedaan door persbureaus” Nigel Hawkes (Journalist The Times)

15 Gevolgen commercialisering
Kosten verlagen Minder journalisten Copy-paste uit Persagentschappen & persberichten

16 Gevolgen commercialisering
Kosten verlagen Minder journalisten Copy-paste uit Persberichten Buitenlandse kranten

17 Gevolgen commercialisering
Kosten verlagen Minder journalisten Copy-paste uit Persberichten Buitenlandse kranten Public Relations Kleine eigenbelang

18 Gevolgen commercialisering
Kosten verlagen Minder journalisten Copy-paste uit Persberichten Buitenlandse kranten Public Relations Kleine eigenbelang Grotere sturing

19 Gevolgen commercialisering
Kosten verlagen 2. Snel en veilig Officiële bronnen (Objectiviteit) Schrikdraad

20 Gevolgen commercialisering
Opbrengsten verhogen Geef ieder wat hij wil lezer adverteerder eigenaar

21 Gevolgen commercialisering
Opbrengsten verhogen 1. Geef lezer wat hij wil Entertainment Bevestig vooroordelen Speel op emotie

22 Gevolgen commercialisering
Opbrengsten verhogen 2. Geef adverteerder wat hij wil Inhoud die goed met advertentie samengaat

23 Gevolgen commercialisering
Opbrengsten verhogen 3. Geef eigenaar wat hij wil Zelfpromotie Cross-promotie

24 Gevolgen commercialisering
Waarom staat dit in de krant? Om de lezer te informeren? Kies je eigen stad in Monopoly! Arabische lente Massa- vernietigings- wapens gevonden in Irak! Open VLD-kiezer Meeste seks Parachutemoord Volg het proces live! Welk horloge past bij jou? Onze krant verkoopt weer meer!

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34 En nu aan jullie! Oefening: waarom staat dit in de krant?
Neem een krant Ga na waarom een artikel in de krant staat… Plak één of meerdere stickers Overtuig je klasgenoten van jouw journalistieke analyse


Download ppt "De Mediafabriek Nieuwsgaring en nieuwsfabricage"

Verwante presentaties


Ads door Google