De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ketenmanagement in de publieke sector, in het bijzonder in de sociale zekerheid 23 januari 2006 door: Roel in’t veld.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ketenmanagement in de publieke sector, in het bijzonder in de sociale zekerheid 23 januari 2006 door: Roel in’t veld."— Transcript van de presentatie:

1 Ketenmanagement in de publieke sector, in het bijzonder in de sociale zekerheid 23 januari 2006 door: Roel in’t veld

2 Inhoud: 1. ketens en netwerken 2. specifieke kenmerken sociale zekerheid 3. omgang ketenpartners 4. informatiestructuur = macht

3 Begripsverwarring Gestold Vloeiend Centraal Decentraal Structuur Proces Verticaal Horizontaal Chaos?

4 Proces Horizontaal Gestold Centraal Structuur Verticaal Decentraal Vloeiend Ketens & Netwerken

5 Netwerken Een eindig aantal actoren dat zich van elkaars bestaan bewust is….. Semi-autonome actoren Horizontale verhoudingen Bilaterale en multilaterale transacties Relaties zijn geheel of gedeeltelijk complementair Centrale waarde: Empathie!

6 K e t e n s Stelsels zijn verstatelijkt…. Stelsels zijn onderling verbonden

7 Het ketenconcept is de dominante metafoor: Processen zijn geschakeld overeenkomstig een bedrijfskolom

8 Hoe verhouden ketens zich tot netwerken? Ketensturing vindt plaats door netwerken

9 Netwerken zijn de sociale component….. Ketens symboliseren de bedrijfsmatige kant van dezelfde medaille!

10 Europese commissie: ‘Structuring better their relation with the institutions, networks could make a more effective contribution to EU-policies’

11 Er zijn meer arrangementen in de samen leving dan ketens en netwerken Dus is de vraag naar verhoudingen met overige arrangementen van belang

12 Er bestaat grote spanning tussen de centraliteit van de staat en de centrumloze grondslag van netwerken

13 2. Specifieke kenmerken sociale zekerheid 2.1 veel ketens naast en door elkaar 2.2 hoog ideologisch gehalte 2.3 verticaal en horizontaal complex gecombineerd 2.4 pooling vraagstuk

14 3.Omgang ketenpartners 3.1 publiek, hybride en privaat gemengd 3.2 niet geconsolideerde verhoudingen 3.3 kwetsbaarheid van empathie 3.4 externe druk discontinue 3.5 conceptuele onzekerheid

15 4. Informatiestructuur = macht 4.1 informatie komt beschikbaar uit informatiestructuur 4.2 informatiestructuur is star 4.3 machtsverhouding gedetermineerd door infrastructuur 4.4 front office –back office complicaties

16 5. Actuele kwesties n Interfaces cwi:uwv:gemeente kwetsbaar n Front-office of cliënt die zich door keten heen beweegt n De illusies rond vraagsturing n Beheer van gebonden relaties


Download ppt "Ketenmanagement in de publieke sector, in het bijzonder in de sociale zekerheid 23 januari 2006 door: Roel in’t veld."

Verwante presentaties


Ads door Google