De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 2009

Verwante presentaties


Presentatie over: "Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 2009"— Transcript van de presentatie:

1 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 2009
les 4 : Opleidingsvisie Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 2009

2 Lesplan Inleiding Opleidingsvisie : initiatie zoneprincipes Opleidingsvisie : initiatie wedstrijd-en tussenvormen

3 1. Inleiding Verwelkoming Aanwezigheden

4 Organisatie : lessenrooster maandagsessie als voorbeeld
week topic infrastructuur 19/01/09 M 1 - taakomschrijving van de initiator (1u) - didactiek (3u) leslokaal (4u) 26/01/09 didactiek (4u) terrein (2u) + leslokaal (2u) 02/02/09 M 2 - opleidingsvisie : FUN + FORMATION (1u) - opleidingsvisie : speler staat centraal (1u) - toepassing FUN in de praktijk (2u) terrein (1u) + leslokaal (3u) 09/02/09 - opleidingsvisie : initiatie zoneprincipes (2u) - opleidingsvisie : initiatie wedstrijd- en tussenvormen (2u) 16/02/09 opleidingsvisie : initiatie leerplan van 7 tot 17 jaar (4u) 23/02/09 basismotorische vaardigheden (4u) 02/03/09 M 3 - basismotorische vaardigheden (2u) - specifieke didactische oefeningen (2u) 09/03/09 specifieke didactische oefeningen 7 jarigen (4u) 10/03/09 26/04/09 stage in club naar keuze met 7-16-jarigen (4u)

5 Organisatie : lessenrooster maandagsessie als voorbeeld
week topic infrastructuur 16/03/09 M 3 specifieke didactische oefeningen 10 jarigen (4u) terrein (2u) + leslokaal (2u) 23/03/09 specifieke didactische oefeningen 13 jarigen (4u) 30/03/09 specifieke didactische oefeningen 16 jarigen (4u) 06/04/09 M 1 veilig sporten preventief (4u) leslokaal (4u) 20/04/09 veilig sporten curatief (4u) 27/04/09 theorie EX theoretische examens (didactiek - veilig sporten - basismotorische vaardigheden – opleidingsvisie) 28/04/09 08/05/09 praktijk EX in club naar keuze met 7-, 10-, 13- of 16-jarigen 09/05/09 jury 17/08/09 HEX theoretische herexamens (didactiek - veilig sporten - basismotorische vaardigheden – opleidingsvisie) 25/08/09 praktijk HEX 26/08/09

6 2. Opleidingsvisie : initiatie zoneprincipes

7 ZONEVOETBAL ALS OPLEIDINGSFILOSOFIE
Zone Individuele mandekking ! Een spelconcept en geen spelsysteem ! Zoneprincipes bij balverlies (B- ) maar ook bij balbezit (B+ ) !  Zoneprincipes zijn spelprincipes die tijdens 11 tegen 11 toegepast worden en waaruit nadien teamtactics afgeleid worden.  Leerplan bevat teamtactics die in 5-5, 8-8 en aangeleerd worden (zie volgend deel: leerplan)

8 DEFINITIE ZONEVOETBAL
EN COLLECTIEF POSITIESPEL MET ALS DOEL DE TEGENSTAND TE BEHEERSEN IN DE ZONE, NAMELIJK DE ZONE TUSSEN DE BAL EN HET DOEL EN DE VOLLEDIGE WAARHEIDSZONE 1 geheel van 11 spelers > som van 11 individualiteiten Evenwichtige verdeling en beperking van de fysieke inspanningen Gedeelde collectieve verantwoordelijkheid Zeer snelle omschakeling van balbezit naar balverlies en omgekeerd: bv. na balrecuperatie kan er “blind” gespeeld worden (omdat balbezitter min of meer weet waar medespeler staat)

9 Zone : PRINCIPES BIJ 1. EEN DEFENSIEF BLOK OPRICHTEN
Individuele pressing door de speler die zich het dichtst bij de bal bevindt

10 Zone : PRINCIPES BIJ 1. EEN DEFENSIEF BLOK OPRICHTEN
Individuele pressing door de speler die zich het dichtst bij de bal bevindt Dekking door de dichtstbijzijnde medespeler(s)

11 Zone : PRINCIPES BIJ 1. EEN DEFENSIEF BLOK OPRICHTEN
Individuele pressing door de speler die zich het dichtst bij de bal bevindt Dekking door de dichtstbijzijnde medespeler(s) De andere spelers vormen een compact blok rond de zone bal-doel

12 Zone : PRINCIPES BIJ 1. EEN DEFENSIEF BLOK OPRICHTEN
Individuele pressing door de speler die zich het dichtst bij de bal bevindt Dekking door de dichtstbijzijnde medespeler(s) De andere spelers vormen een compact blok rond de zone bal-doel De keeper geeft dekking aan het blok

13 Zone : PRINCIPES BIJ 1. EEN DEFENSIEF BLOK OPRICHTEN
Individuele pressing door de speler die zich het dichtst bij de bal bevindt Dekking door de dichtstbijzijnde medespeler(s) De andere spelers vormen een compact blok rond de zone bal-doel De keeper geeft dekking aan het blok

14 Zone : PRINCIPES BIJ 1. EEN DEFENSIEF BLOK OPRICHTEN COMPACT BLOK
10-15 m afstand tussen de spelers spelers die kruisen SYSTEMATISCH BEWUST buitenspel - dekking door de DOELMAN

15 Zone : PRINCIPES BIJ 2. HET BLOK GLIJDT EN KANTELT ZO SNEL MOGELIJK

16 Zone : PRINCIPES BIJ 2. HET BLOK GLIJDT EN KANTELT ZO SNEL MOGELIJK

17 Zone : PRINCIPES BIJ 2. HET BLOK GLIJDT EN KANTELT ZO SNEL MOGELIJK

18 Zone : PRINCIPES BIJ 3. KENMERKEN VAN EFFICIENT BLOK -High pressure
1. AANPASSEN AAN DE BESTAANDE WEERSTAND -High pressure

19 Zone : PRINCIPES BIJ 3. KENMERKEN VAN EFFICIENT BLOK -High pressure
1. AANPASSEN AAN DE BESTAANDE WEERSTAND -High pressure -Medium pressure

20 Zone : PRINCIPES BIJ 3. KENMERKEN VAN EFFICIENT BLOK -High pressure
1. AANPASSEN AAN DE BESTAANDE WEERSTAND -High pressure -Medium pressure -Low pressure

21 Zone : PRINCIPES BIJ 3. KENMERKEN VAN EFFICIENT BLOK
1. AANPASSEN AAN DE BESTAANDE WEERSTAND -High pressure -Medium pressure -Low pressure 2. BEHEERSEN VAN DE GEVARENZONE VOOR DOEL -Voldoende spelers in het centrum -Hoe dichter bij doel, hoe strikter de dekking 3. AFSLUITEN VAN DE DIREKTE SPEELHOEKEN, nl - vertikale passing - diagonale passing - voorzet trappen

22 Zone : PRINCIPES BIJ WANNEER ? 4. COLLECTIEVE PRESSING
Bal tussen het blok en de zijlijn

23 Zone : PRINCIPES BIJ WANNEER ? 4. COLLECTIEVE PRESSING
Bal tussen het blok en de zijlijn - Bij overtal - Bij moeilijke bal en zwakke tegenspeler

24 Zone : PRINCIPES BIJ WANNEER ? 4. COLLECTIEVE PRESSING WAAR ?
- Bal tussen het blok en de zijlijn - Bij overtal - Bij moeilijke bal en zwakke tegenspeler WAAR ? Hoogte middellijn

25 Zone : PRINCIPES BIJ WANNEER ? 4. COLLECTIEVE PRESSING WAAR ? HOE ?
Bal tussen het blok en de zijlijn - Bij overtal - Bij moeilijke bal en zwakke tegenspeler WAAR ? Hoogte middellijn HOE ? VM geeft startsignaal VM - Collectieve pressing : + sluiten van de speelhoeken + geen speelruimte voor tegenpartij + zich niet laten uitschakelen

26 Zone: PRINCIPES BIJ De eigen speelruimte vergroten

27 Zone: PRINCIPES BIJ De eigen speelruimte vergroten
Rationele bezetting van zones: aanspeelbaarheid

28 Zone: PRINCIPES BIJ De eigen speelruimte vergroten
Rationele bezetting van zones: aanspeelbaarheid Bewegingen zonder bal : - vrijlopen - plaatswissels/switch - inschuiven (overtal)

29 Zone: PRINCIPES BIJ De eigen speelruimte vergroten
Rationele bezetting van zones: aanspeelbaarheid Bewegingen zonder bal : - vrijlopen - plaatswissels/kruisbew. - inschuiven (overtal) Zo snel mogelijk een nauwkeurige dieptepass of diagonale pass geven

30 Zone: PRINCIPES BIJ 1 De eigen speelruimte vergroten
2 Rationele bezetting van zones: aanspeelbaarheid Bewegingen zonder bal : - vrijlopen - plaatswissels/kruisbew. - inschuiven (overtal) Zo snel mogelijk een nauwkeurige dieptepass of diagonale pass geven 5 De zwakke zone (in, naast of achter het blok) opzoeken d.m.v. snelle balcirculatie

31 Zone: PRINCIPES BIJ 6 DOELPOGING bij werkelijke doelkans (shot, kop, enz)

32 Zone: PRINCIPES BIJ 6 DOELPOGING bij werkelijke doelkans (shot, kop, enz) 7 Steeds het MOMENT van balverlies voorzien 3/4/5 DTP Defensively Thinking Players

33 Zone: PRINCIPES BIJ 6 DOELPOGING bij werkelijke doelkans (shot, kop, enz) 7 Steeds het MOMENT van balverlies voorzien 3/4/5 DTP Defensively Thinking Players Een defensieve « T » behouden

34 Bij de jeugd : 1-4-3-3 in zone
VASTE NUMMERS : identificatie met bepaalde functie ! 1. Keeper 2. Rechter flankverdediger 3. Rechter centrale verdediger 4. Linker centrale verdediger 5. Linker flankverdediger 6. Rechter verdedigende MV 8. Linker verdedigende MV 10. Aanvallende middenvelder 7. Rechter flankaanvaller 9. Centrumspits 11. Linker flankaanvaller 9 11 7 10 8 6 5 2 4 3 1

35 Waarom bij jeugd ? Een maximaal aantal mogelijkheden voor het driehoeksspel

36 Waarom bij jeugd ? Efficiënte bezetting van de te bespelen (B+) en te verdedigen (B-) ruimte Omschakeling B+/B- en B-/B+ betekent snelle aanpassing van posities = flexibiliteit Verdediging met 4 i.p.v. met 3: gemakkelijker verdedigen van de breedte van het terrein tegen 3 aanvallers nog 1 speler over: gevaar voor individuele mandekking in de zone is kleiner  verbeteren van “zone”positiespel i.f.v. mogelijk doelgevaar uitverdedigen en inschuiven mogelijk door alle 4 de verdedigers  verbeteren van opbouwende kwaliteiten verbeteren van onderlinge coaching wanneer ze geconfronteerd worden met wisselende tegenstanders; dit in tegenstelling met 3 verdedigers tegenover 3 aanvallers waar individuele mandekking wordt toegepast

37 Waarom 1-4-3-3 bij jeugd ? middenveld met 3 centrale middenvelders
terug spelverdeler(s) opleiden (10) inschuiven en taakovername wordt gestimuleerd (6 en 8) 3 aanvallers meer aanspeelpunten vooraan in de voet ( fysieke arbeid) buitenspelers (7 en 11) worden gestimuleerd om te durven dribbelen diepe spits opleiden als targetman (aanbieden en terugleggen), als diep vrijlopende aanvaller (in de rug van de verdediging) en als afwerker vóór doel aanmoedigen om voetbaloplossingen te vinden (= creativiteit) doordat er voor iedere aanvaller minder ruimte is

38 ZONEFILOSOFIE : WAAROM ?
VERBETEREN VAN het lezen van de spelsituaties het “decision making” proces het durven initiatief te nemen het collectief spel (defensief en offensief) het communicatievermogen het concentratievermogen ZONE WITH YOUTH FOOTBALL PLAYERS = Putting brains in the muscles !

39 3. Opleidingsvisie : initiatie wedstrijd-en tussenvormen

40 WEDSTRIJD- en TUSSENvormen
« Teambuilding als route naar succes » Rinus MICHELS (2000) STRAATVOETBAL was en is de belangrijkste natuurlijke opleidingsvorm. Helaas zijn door allerlei factoren de mogelijkheden voor straatvoetbal sterk verminderd of zelfs verdwenen. Spelers dienen geconfronteerd te worden met trainingseenheden die de ingrediënten bevatten van het echte spel om zo de vereiste voetbalkwaliteiten voor het 5-5, 8-8 en te ontwikkelen. Aan het POSITIESPEL worden enorme hoge eisen gesteld. Dit moet je al ontwikkelen bij de jeugd.

41 WET VAN DE TRANSFER “Een verworven vaardigheid in de uitvoering van een geheel van activiteiten (de training) kan slechts overgebracht worden in een nieuw geheel (de match) als er een zo groot mogelijk aantal overeenkomsten tussen de 2 situaties bestaan” ?

42 Trainen dmv wedstrijdvormen
WET VAN DE TRANSFER Bij het aanleren van vaardigheden via geïso-leerde vormen is de kans reëel dat de spelers ze in de wedstrijd niet kunnen uitvoeren omdat ze de spelsituatie niet herkennen Tijdens de training dezelfde spelsituaties als in een wedstrijd aanbieden Trainen dmv wedstrijdvormen

43 WET VAN DE GELEIDELIJKHEID Trainen dmv wedstrijdvormen
De spelers kunnen in de wedstrijd de door de jeugdopleider gegeven richtlijnen niet uitvoeren omdat de spelsituatie te complex is Tijdens de training spelsituaties, die minder complex zijn dan in de wedstrijd, aanbieden Trainen dmv wedstrijdvormen

44 WET VAN DE GELEIDELIJKHEID Trainen dmv tussenvormen
Soms is de meest eenvoudig wedstrijdvorm nog te complex om zich te concentreren op de juiste uitvoering (bv wreeftrap) Nog meer eenvoudige leersituaties in meer geïsoleerde omstandigheden aanbieden Trainen dmv tussenvormen

45 Trainen dmv wedstrijdvormen
WET VAN DE HERHALING De spelers dienen vaak met dezelfde doelstellingen uit het leerplan geconfronteerd te worden Tijdens de trainingen identieke spelsituaties regelmatig laten terugkomen Trainen dmv wedstrijdvormen

46 Trainen dmv tussenvormen
WET VAN DE HERHALING Soms komt de aan te leren vaardigheid te weinig voor in de wedstrijdvorm (bv. kopspel) Meer specifieke leersituaties in meer geïsoleerde omstandigheden aanbieden Trainen dmv tussenvormen

47 WEDSTRIJDVORM REGEL VAN 6
1. afgebakend terrein met doel(en) op de doellijn 2. 1 bal 3. speler(s) bij ploeg in balbezit 4. speler(s) bij ploeg niet in balbezit 5. minstens 1 keeper in groot centraal doel 6. echte wedstrijdreglementen

48 K WEDSTRIJDVORM minstens 1 groot doel op doellijn centraal (symmetrie)
5-5 en 8-8 = 5m op 2m = 7,32m op 2,44m verdedigd door keeper kleine doeltjes (kegels) mag langs één zijde, bij voorkeur 2 (1 links en 1 rechts) K

49 WEDSTRIJDVORM: numerieke gelijkheid 8+K/K+8

50 X O N O K X° K X N O 3+2N+K/3+K WEDSTRIJDVORM 20m 30m
met neutrale spelers

51 WEDSTRIJDVORM: neutrale spelers 7+K+2N/K+7

52 numerieke ongelijkheid
WEDSTRIJDVORM numerieke ongelijkheid 30m X O 20m ° X K O X 3/2+K

53 WEDSTRIJDVORM: numerieke ongelijkheid 9/K+7

54 WEDSTRIJDVORM Slechts 3x bal raken Geen verplichte opdrachten naast de echte voetbalreglementen ! Doelpunt telt alleen maar na voorzet

55 O X X O O X K K X° O X O 4+K+2/4+K+2 GEEN WEDSTRIJDVORM
Spelvorm met kaatsers 40m O X X O O X 30m K K O X O 4+K+2/4+K+2

56 GEEN WEDSTRIJDVORM Lijnvoetbal 30m X O 20m O X O 3/3 zonder doelen

57 X X X O O O K K X° O X O O O X X 7+K/K+7 GEEN WEDSTRIJDVORM
Met afgebakende zones 50m X X X O O O 40m K K O X O O O X X Spelers blijven in hun vaste zone

58 TUSSENVORMEN 1. Positiespelen - spelvormen 2. Afwerkingsoefeningen
3. Technische oefeningen 4. Collectieve looppatronen 5. Automatisme zonder “echte” tegenstanders (shadow-game) 6. Conditionele oefenvormen (al dan niet met bal) 7. Rustpauzes: tactische besprekingen/tactische simulaties, enz

59 Trainingsvoorbereiding : denkproces
ANALYSE VAN DE BEGINSITUATIE (in functie van het beheersen van vaardigheden of leerplandoelstellingen) EVALUATIE VAN DE UITVOERING VAN DE OPLOSSING  of  THEMA VAN DE TRAININGEN Doelstellingen  spelprobleem OPLOSSING VAN HET PROBLEEM VERTALEN IN RICHTLIJNEN Richtlijnen tijdens wedstrijdvormen en tijdens tussenvormen

60 Trainingsvoorbereiding
thema uit doelstelling afleiden en verwoorden als spelprobleem Bepalen van de oplossing van het spelprobleem Vertaling van de oplossing in richtlijnen Keuze van de wedstrijdvormen i.f.v. het oplossen van het spelprobleem Keuze van de tussenvormen al dan niet i.f.v. het oplossen van het spelprobleem

61 Trainingsvoorbereiding
Thema uit doelstelling afleiden en verwoorden als spelprobleem 1 “ECHT” SPELPROBLEEM zo concreet en nauwkeurig mogelijk definiëren 4W-vragen beantwoorden: * Wie is betrokken bij het spelprobleem ? * Wat is het spelprobleem ? * Waar doet het spelprobleem zich voor ? * Wanneer stelt het probleem zich ?

62 Trainingsvoorbereiding
Thema uit doelstelling afleiden en verwoorden als spelprobleem : T+18 : efficiënte bezetting: 1ste – 2de paal en 11m Wie De centrumspits (9) en de flankspeler (7) Wat Kiezen positie in dezelfde zone (2de paal) waardoor de geboden doelkans niet optimaal kan benut worden. Waar In de waarheidszone van de tegenpartij voor doel Wanneer Een medespeler infiltreert langs de flank, de achterlijn haalt en een bruikbare voorzet kan trappen. De centrumspits (9) en de aanvallende middenvelder (10) nemen niet deel aan de infiltratie via de flank.

63 Trainingsvoorbereiding
Bepalen van de oplossing van het spelprobleem meerdere oplossingen zijn mogelijk ! zo concreet en nauwkeurig mogelijk definiëren van één of meerdere oplossingen 4W-vragen beantwoorden: * Wie is betrokken bij het oplossen van het probleem? * Wat is de oplossing ? * Waar wordt het probleem opgelost ? * Wanneer moet het probleem opgelost worden ?

64 Trainingsvoorbereiding
Bepalen van de oplossing van het spelprobleem Vb T+18 : efficiënte bezetting: 1ste – 2de paal en 11m Wie De centrumspits (9), de aanvallende middenvelder (10) en de flankspeler (7 of 11) Wat Kiezen op het gepaste moment positie richting 1ste paal, 2de paal en 11m waardoor de geboden doelkans optimaal kan benut worden. Waar In de waarheidszone van de tegenpartij voor doel Wanneer Een medespeler infiltreert langs de flank, de achterlijn haalt en een bruikbare voorzet kan trappen. De centrumspits (9) en de aanvallende middenvelder (10) nemen niet deel aan de infiltratie via de flank.

65 Trainingsvoorbereiding Vertaling van de oplossing in richtlijnen
* Eenduidige en gemakkelijk begrijpbare coachingpunten (zo kort en duidelijk mogelijk) * Evolutie van “coach is coaching” naar “players are coaching” * Coaching betekent dat de trainer de spelers helpt en de spelers elkaar helpen om het spelprobleem op te lossen * * Richtlijnen worden op het terrein coachingswoorden !!!

66 Trainingsvoorbereiding Vertaling van de oplossing in richtlijnen
Belang van de 4 W’s op de kwaliteit van de coaching (inhoud/vorm) * Wie  de spelers die je coacht * Wat  de coachingswoorden * Waar  opstelling als jeugdopleider * Wanneer  de coachingsmomenten (eventueel met bevriezen spelsituatie)

67 Trainingsvoorbereiding
Vertaling van de oplossing in richtlijnen Voorbeelden van coachingswoorden BALVERLIES BALBEZIT POSITIE PRESS DEKKING LOS SCHUIVEN SLUITEN REMMEN DICHTER VERANDER OPEN GEEF RUG ZAKKEN VOORUIT DIEP WEG ALLEEN VRAAG Coaching door de spelers: eventueel te vermelden in trainingsvoorbereiding (wie coacht wie?).

68 Trainingsvoorbereiding
Keuze van de wedstrijdvormen i.f.v. het oplossen van het spelprobleem Belang van de 4 W’s op de keuze van de wedstrijdvorm * Wie identiteit spelers en veldbezetting (= elftalposities) * Wat identiek karakter probleem en oplossing in wedstrijd en training * Waar plaats en grootte van het terrein * Wanneer identiek tijdstip dat het probleem en oplossing zich in wedstrijd en training voordoet + frequentie

69 KEUZE WEDSTRIJDVORM pedagogische progressie voorzien in training  spelprobleem is gemakkelijker of moeilijker door speler(s) op te lossen 4 variabelen bij kiezen van wedstrijdvorm afmetingen aantal spelers totaal : 2+K/2+K  6+K/6+K numeriek verschil beide ploegen: 3+3N+K/3+K  4+K/3 identiteit spelers veldbezetting (elftalposities) symmetrisch: beide ploegen met zelfde elftalposities asymmetrisch: beide ploegen in verschillende elftalpositie

70 SYMMETRISCHE VELDBEZETTING 8+K tegen K+8 in een 4-1-3

71 ASYMMETRISCHE VELDBEZETTING 8 tegen 8+K
4V 3MV 1A 3A 3MV 2V

72 Keuze juiste wedstrijdvorm afhankelijk van
KEUZE WEDSTRIJDVORM Keuze juiste wedstrijdvorm afhankelijk van Aard van het spelprobleem (= trainingsdoel!!!) Psychomotorische rijpheid van de speler Fysieke mogelijkheden van de speler  Aantal spelers  complexiteit  Grootte terrein  balcontacten (scoringskansen en besluitvorming)/per speler BASICS TEAMTACTICS

73 Wedstrijdvormen : « BASICS »
Aanleren, verbeteren en perfectioneren van basistechnieken en basistactieken in wedstrijdechte omstandigheden:  vanaf 7 jaar Zoveel mogelijk leermomenten kleine speeloppervlaktes kleine aantallen

74 Wedstrijdvormen : « TEAMTACTICS »
Uitvoeren van taak binnen 5-5 : ruitvorm 8-8 : dubbele ruitvorm 11-11 : Leermomenten in echte wedstrijdomstandigheden aard van het spelprobleem bepalen = wie, wat, waar en wanneer dit bepaalt de grootte van het terrein en het aantal spelers  elftalposities

75 Trainingsvoorbereiding
Keuze van de tussenvorm al dan niet i.f.v. het oplossen van het spelprobleem - er kan gekozen worden voor een tussenvorm die de spelers helpt om later in de wedstrijdvorm het spelprobleem op te lossen - er kan gekozen worden om moeilijke technieken (kopspel, amorti, wreeftrap,...) in te oefenen en te perfectioneren - er kan gekozen worden voor het fun-element (bv shooting-game) of voor een conditioneel element (bv lenigheid), enz...  geen verplichting dat de tussenvorm altijd in verband met het trainingsthema staat

76 TRAININGSOPBOUW VAN EEN TRAININGSSESSIE
TUSSENVORMEN W E D V O R M 1 W E D V O R M 2 W E D V O R M 3 C O L I N G D W O P W A R M I N G t Afwisseling van wedstrijdvormen en tussenvormen 1 sessie kan meerdere trainingseenheden omvatten

77 METHODIEK PROGRESSIEVE METHODE
tijd c o m p l e x i t 3/3 3/2 4/4 2/1 Er wordt met de meest vereenvoudigde wedstrijdvorm (hier 2 tegen 1) gestart om nadien progressief meer complexe vormen aan te bieden en te eindigen met de meest complexe wedstrijdvorm (hier 4 tegen 4).

78 METHODIEK ZANDLOPERMETHODE
4/4 3/3 ZANDLOPERMETHODE tijd c o m p l e x i t 3/2 Er wordt tijdens de herkenningsfase met de eindvorm gestart om nadien af te dalen tot de meest vereenvoudigde wedstrijdvorm die nodig is om het probleem op te lossen. Nadien worden progressief meer complexe vormen aangeboden om te eindigen met dezelfde wedstrijdvorm als in het begin.

79 ORGANISATIE Begin van de wedstrijdvorm Einde van de wedstrijdvorm
- vrij - geconditioneerd: beginpositie spelers en beginpass Einde van de wedstrijdvorm - golven: omkeerbaarheid - continu: bepaalde tijd laten spelen of trainer kiest moment van einde Gebruik van bestaande belijning

80 ORGANISATIE Het strafschopgebied
Gebruik van bestaande lijnen en afmetingen: enkele tips 16,5m Het strafschopgebied 5,5m 40,32m = (2x11m) + (2x5,5m) + 7,32m 11m Variabel maar te berekenen met behulp van 9,15m streepje

81 ORGANISATIE Gebruik van bestaande lijnen en afmetingen: enkele tips
WV 8+K/8+K met 2 strafschop-gebieden op terrein van L/2 + 16,5m op volledige breedte Verplaatsbaar doel op 7m van verste punt van cirkel plaatsen 7m

82 BESLUIT = FLEXIBILITEIT
Tussenvorm is een volwaardige oefenvorm Wedstrijdvorm na opwarming en voor coolingdown = absolute must binnen de methode Een 3de, 4de,… wedstrijdvorm tussenin indien mogelijk maar afh. van tijdsduur training, leerproces spelers, ... Keuze van de wedstrijdvorm ook afhankelijk van: - weersomstandigheden - beschikbaarheid spelers - beschikbaarheid van het terrein


Download ppt "Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 2009"

Verwante presentaties


Ads door Google