De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Initiator Voetbal (Getuigschrift C) les 4 : Opleidingsvisie Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 2009.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Initiator Voetbal (Getuigschrift C) les 4 : Opleidingsvisie Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 2009."— Transcript van de presentatie:

1 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) les 4 : Opleidingsvisie Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 2009

2 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Lesplan 1.Inleiding 2.Opleidingsvisie : initiatie zoneprincipes 3.Opleidingsvisie : initiatie wedstrijd-en tussenvormen

3 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1. Inleiding 1.Verwelkoming 2.Aanwezigheden

4 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Organisatie : lessenrooster maandagsessie als voorbeeld weektopicinfrastructuur 19/01/09M 1- taakomschrijving van de initiator (1u) - didactiek (3u) leslokaal (4u) 26/01/09M 1didactiek (4u)terrein (2u) + leslokaal (2u) 02/02/09M 2- opleidingsvisie : FUN + FORMATION (1u) - opleidingsvisie : speler staat centraal (1u) - toepassing FUN in de praktijk (2u) terrein (1u) + leslokaal (3u) 09/02/09M 2- opleidingsvisie : initiatie zoneprincipes (2u) - opleidingsvisie : initiatie wedstrijd- en tussenvormen (2u) leslokaal (4u) 16/02/09M 2opleidingsvisie : initiatie leerplan van 7 tot 17 jaar (4u)leslokaal (4u) 23/02/09M 2basismotorische vaardigheden (4u)terrein (1u) + leslokaal (3u) 02/03/09M 2 M 3 - basismotorische vaardigheden (2u) - specifieke didactische oefeningen (2u) terrein (2u) + leslokaal (2u) 09/03/09M 3specifieke didactische oefeningen 7 jarigen (4u)terrein (1u) + leslokaal (3u) 10/03/09 26/04/09 stagein club naar keuze met 7-16-jarigen (4u)

5 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Organisatie : lessenrooster maandagsessie als voorbeeld weektopicinfrastructuur 16/03/09M 3specifieke didactische oefeningen 10 jarigen (4u)terrein (2u) + leslokaal (2u) 23/03/09M 3specifieke didactische oefeningen 13 jarigen (4u)terrein (2u) + leslokaal (2u) 30/03/09M 3specifieke didactische oefeningen 16 jarigen (4u)terrein (2u) + leslokaal (2u) 06/04/09M 1veilig sporten preventief (4u)leslokaal (4u) 20/04/09M 1veilig sporten curatief (4u)leslokaal (4u) 27/04/09theorie EX theoretische examens (didactiek - veilig sporten - basismotorische vaardigheden – opleidingsvisie) 28/04/09 08/05/09 praktijk EX in club naar keuze met 7-, 10-, 13- of 16-jarigen 09/05/09jury 17/08/09theorie HEX theoretische herexamens (didactiek - veilig sporten - basismotorische vaardigheden – opleidingsvisie) 17/08/09 25/08/09 praktijk HEX in club naar keuze met 7-, 10-, 13- of 16-jarigen 26/08/09jury

6 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 2. Opleidingsvisie : initiatie zoneprincipes

7 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) ZONEVOETBAL ALS OPLEIDINGSFILOSOFIE Zone Individuele mandekking ! Een spelconcept en geen spelsysteem ! Zoneprincipes bij balverlies (B- ) maar ook bij balbezit (B+ ) !  Zoneprincipes zijn spelprincipes die tijdens 11 tegen 11 toegepast worden en waaruit nadien teamtactics afgeleid worden.  Leerplan bevat teamtactics die in 5-5, 8-8 en aangeleerd worden (zie volgend deel: leerplan)

8 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) COLLECTIEF POSITIESPEL MET ALS DOEL DE TEGENSTAND TE BEHEERSEN IN DE ZONE, NAMELIJK DE ZONE TUSSEN DE BAL EN HET DOEL EN DE VOLLEDIGE WAARHEIDSZONE DEFINITIE ZONEVOETBAL  1 geheel van 11 spelers > som van 11 individualiteiten  Evenwichtige verdeling en beperking van de fysieke inspanningen  Gedeelde collectieve verantwoordelijkheid  Zeer snelle omschakeling van balbezit naar balverlies en omgekeerd: bv. na balrecuperatie kan er “ blind ” gespeeld worden (omdat balbezitter min of meer weet waar medespeler staat) EN

9 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1. EEN DEFENSIEF BLOK OPRICHTEN Individuele pressing door de speler die zich het dichtst bij de bal bevindt Zone : PRINCIPES BIJ

10 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1. EEN DEFENSIEF BLOK OPRICHTEN Individuele pressing door de speler die zich het dichtst bij de bal bevindt Dekking door de dichtstbijzijnde medespeler(s) Zone : PRINCIPES BIJ

11 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1. EEN DEFENSIEF BLOK OPRICHTEN Individuele pressing door de speler die zich het dichtst bij de bal bevindt Dekking door de dichtstbijzijnde medespeler(s) De andere spelers vormen een compact blok rond de zone bal- doel Zone : PRINCIPES BIJ

12 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1. EEN DEFENSIEF BLOK OPRICHTEN Individuele pressing door de speler die zich het dichtst bij de bal bevindt Dekking door de dichtstbijzijnde medespeler(s) De andere spelers vormen een compact blok rond de zone bal- doel De keeper geeft dekking aan het blok Zone : PRINCIPES BIJ

13 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1. EEN DEFENSIEF BLOK OPRICHTEN Individuele pressing door de speler die zich het dichtst bij de bal bevindt Dekking door de dichtstbijzijnde medespeler(s) De andere spelers vormen een compact blok rond de zone bal- doel De keeper geeft dekking aan het blok Zone : PRINCIPES BIJ

14 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1. EEN DEFENSIEF BLOK OPRICHTEN 30-35m COMPACT BLOK m afstand tussen de spelers - spelers die kruisen - SYSTEMATISCH BEWUST buitenspel - dekking door de DOELMAN DOELMAN Zone : PRINCIPES BIJ

15 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 2. HET BLOK GLIJDT EN KANTELT ZO SNEL MOGELIJK Zone : PRINCIPES BIJ

16 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 2. HET BLOK GLIJDT EN KANTELT ZO SNEL MOGELIJK Zone : PRINCIPES BIJ

17 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 2. HET BLOK GLIJDT EN KANTELT ZO SNEL MOGELIJK Zone : PRINCIPES BIJ

18 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) -High pressure 1.AANPASSEN AAN DE BESTAANDE WEERSTAND Zone : PRINCIPES BIJ 3. KENMERKEN VAN EFFICIENT BLOK

19 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) -Medium pressure 1.AANPASSEN AAN DE BESTAANDE WEERSTAND -High pressure Zone : PRINCIPES BIJ 3. KENMERKEN VAN EFFICIENT BLOK

20 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) -Medium pressure 1.AANPASSEN AAN DE BESTAANDE WEERSTAND -High pressure -Low pressure Zone : PRINCIPES BIJ 3. KENMERKEN VAN EFFICIENT BLOK

21 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) -Voldoende spelers in het centrum -Hoe dichter bij doel, hoe strikter de dekking - vertikale passing - diagonale passing - voorzet trappen 3.AFSLUITEN VAN DE DIREKTE SPEELHOEKEN, nl 2. BEHEERSEN VAN DE GEVARENZONE VOOR DOEL -Low pressure -Medium pressure 1.AANPASSEN AAN DE BESTAANDE WEERSTAND -High pressure Zone : PRINCIPES BIJ 3. KENMERKEN VAN EFFICIENT BLOK

22 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) - Bal tussen het blok en de zijlijn WANNEER ? Zone : PRINCIPES BIJ 4. COLLECTIEVE PRESSING

23 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) - Bal tussen het blok en de zijlijn WANNEER ? - Bij overtal - Bij moeilijke bal en zwakke tegenspeler Zone : PRINCIPES BIJ 4. COLLECTIEVE PRESSING

24 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) - Bal tussen het blok en de zijlijn WANNEER ? - Bij overtal - Bij moeilijke bal en zwakke tegenspeler WAAR ? - Hoogte middellijn Zone : PRINCIPES BIJ 4. COLLECTIEVE PRESSING

25 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) - Bal tussen het blok en de zijlijn WANNEER ? - Bij overtal - Bij moeilijke bal en zwakke tegenspeler WAAR ? - Hoogte middellijn HOE ? - VM geeft startsignaal VM - Collectieve pressing : + sluiten van de speelhoeken + geen speelruimte voor tegenpartij + zich niet laten uitschakelen Zone : PRINCIPES BIJ 4. COLLECTIEVE PRESSING

26 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1De eigen speelruimte vergroten Zone: PRINCIPES BIJ

27 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1De eigen speelruimte vergroten 2Rationele bezetting van zones: aanspeelbaarheid Zone: PRINCIPES BIJ

28 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1De eigen speelruimte vergroten 2Rationele bezetting van zones: aanspeelbaarheid 3Bewegingen zonder bal : - vrijlopen - plaatswissels/switch - inschuiven (overtal) Zone: PRINCIPES BIJ

29 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1De eigen speelruimte vergroten 2Rationele bezetting van zones: aanspeelbaarheid 3Bewegingen zonder bal : - vrijlopen - plaatswissels/kruisbew. - inschuiven (overtal) 4Zo snel mogelijk een nauwkeurige dieptepass of diagonale pass geven Zone: PRINCIPES BIJ

30 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1 De eigen speelruimte vergroten 2 Rationele bezetting van zones: aanspeelbaarheid 3Bewegingen zonder bal : - vrijlopen - plaatswissels/kruisbew. - inschuiven (overtal) 4Zo snel mogelijk een nauwkeurige dieptepass of diagonale pass geven 5 De zwakke zone (in, naast of achter het blok) opzoeken d.m.v. snelle balcirculatie Zone: PRINCIPES BIJ

31 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 6 DOELPOGING bij werkelijke doelkans (shot, kop, enz) Zone: PRINCIPES BIJ

32 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 6 DOELPOGING bij werkelijke doelkans (shot, kop, enz) 7 Steeds het MOMENT van balverlies voorzien 3/4/5 DTP Defensively Thinking Players Zone: PRINCIPES BIJ

33 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 6 DOELPOGING bij werkelijke doelkans (shot, kop, enz) 7Steeds het MOMENT van balverlies voorzien 3/4/5 DTP Defensively Thinking Players Een defensieve « T » behouden Zone: PRINCIPES BIJ

34 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) VASTE NUMMERS : identificatie met bepaalde functie ! 1. Keeper 2. Rechter flankverdediger 3.Rechter centrale verdediger 4.Linker centrale verdediger 5.Linker flankverdediger 6.Rechter verdedigende MV 8.Linker verdedigende MV 10. Aanvallende middenvelder 7. Rechter flankaanvaller 9.Centrumspits 11. Linker flankaanvaller Bij de jeugd : in zone

35 Initiator Voetbal (Getuigschrift C)  Een maximaal aantal mogelijkheden voor het driehoeksspel Waarom bij jeugd ?

36 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Efficiënte bezetting van de te bespelen (B+) en te verdedigen (B-) ruimte Omschakeling B+/B- en B-/B+ betekent snelle aanpassing van posities = flexibiliteit Verdediging met 4 i.p.v. met 3: - gemakkelijker verdedigen van de breedte van het terrein - tegen 3 aanvallers nog 1 speler over: gevaar voor individuele mandekking in de zone is kleiner  verbeteren van “zone”positiespel i.f.v. mogelijk doelgevaar - uitverdedigen en inschuiven mogelijk door alle 4 de verdedigers  verbeteren van opbouwende kwaliteiten - verbeteren van onderlinge coaching wanneer ze geconfronteerd worden met wisselende tegenstanders; dit in tegenstelling met 3 verdedigers tegenover 3 aanvallers waar individuele mandekking wordt toegepast Waarom bij jeugd ?

37 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) middenveld met 3 centrale middenvelders – terug spelverdeler(s) opleiden (10) – inschuiven en taakovername wordt gestimuleerd (6 en 8) 3 aanvallers – meer aanspeelpunten vooraan in de voet (  fysieke arbeid) – buitenspelers (7 en 11) worden gestimuleerd om te durven dribbelen – diepe spits opleiden als targetman (aanbieden en terugleggen), als diep vrijlopende aanvaller (in de rug van de verdediging) en als afwerker vóór doel – aanmoedigen om voetbaloplossingen te vinden (= creativiteit) doordat er voor iedere aanvaller minder ruimte is Waarom bij jeugd ?

38 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) ZONEFILOSOFIE : WAAROM ?  het lezen van de spelsituaties  het “decision making” proces  het durven initiatief te nemen  het collectief spel (defensief en offensief)  het communicatievermogen  het concentratievermogen VERBETEREN VAN ZONE WITH YOUTH FOOTBALL PLAYERS = Putting brains in the muscles !

39 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 3. Opleidingsvisie : initiatie wedstrijd-en tussenvormen

40 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) WEDSTRIJD- en TUSSENvormen « Teambuilding als route naar succes » Rinus MICHELS (2000)  STRAATVOETBAL was en is de belangrijkste natuurlijke opleidingsvorm. Helaas zijn door allerlei factoren de mogelijkheden voor straatvoetbal sterk verminderd of zelfs verdwenen.  Spelers dienen geconfronteerd te worden met trainingseenheden die de ingredi ë nten bevatten van het echte spel om zo de vereiste voetbalkwaliteiten voor het 5-5, 8-8 en te ontwikkelen.  Aan het POSITIESPEL worden enorme hoge eisen gesteld. Dit moet je al ontwikkelen bij de jeugd.

41 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) (de training) (de match) “Een verworven vaardigheid in de uitvoering van een geheel van activiteiten (de training) kan slechts overgebracht worden in een nieuw geheel (de match) als er een zo groot mogelijk aantal overeenkomsten tussen de 2 situaties bestaan” ? WET VAN DE TRANSFER

42 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Bij het aanleren van vaardigheden via geïso- leerde vormen is de kans reëel dat de spelers ze in de wedstrijd niet kunnen uitvoeren omdat ze de spelsituatie niet herkennen Tijdens de training dezelfde spelsituaties als in een wedstrijd aanbieden Trainen dmv wedstrijdvormen Trainen dmv wedstrijdvormen WET VAN DE TRANSFER

43 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) De spelers kunnen in de wedstrijd de door de jeugdopleider gegeven richtlijnen niet uitvoeren omdat de spelsituatie te complex is Tijdens de training spelsituaties, die minder complex zijn dan in de wedstrijd, aanbieden Trainen dmv wedstrijdvormen Trainen dmv wedstrijdvormen WET VAN DE GELEIDELIJKHEID

44 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Soms is de meest eenvoudig wedstrijdvorm nog te complex om zich te concentreren op de juiste uitvoering (bv wreeftrap) Nog meer eenvoudige leersituaties in meer geïsoleerde omstandigheden aanbieden Trainen dmv tussenvormen Trainen dmv tussenvormen WET VAN DE GELEIDELIJKHEID

45 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) De spelers dienen vaak met dezelfde doelstellingen uit het leerplan geconfronteerd te worden Tijdens de trainingen identieke spelsituaties regelmatig laten terugkomen Trainen dmv wedstrijdvormen Trainen dmv wedstrijdvormen WET VAN DE HERHALING

46 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Soms komt de aan te leren vaardigheid te weinig voor in de wedstrijdvorm (bv. kopspel) Meer specifieke leersituaties in meer geïsoleerde omstandigheden aanbieden Trainen dmv tussenvormen Trainen dmv tussenvormen WET VAN DE HERHALING

47 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1. afgebakend terrein met doel(en) op de doellijn 2. 1 bal 3. speler(s) bij ploeg in balbezit 4. speler(s) bij ploeg niet in balbezit 5. minstens 1 keeper in groot centraal doel 6. echte wedstrijdreglementen REGEL VAN 6 WEDSTRIJDVORM

48 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) K minstens 1 groot doel op doellijn -centraal (symmetrie) -5-5 en 8-8 = 5m op 2m = 7,32m op 2,44m -verdedigd door keeper kleine doeltjes (kegels) mag langs één zijde, bij voorkeur 2 (1 links en 1 rechts) WEDSTRIJDVORM

49 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) WEDSTRIJDVORM: numerieke gelijkheid 8+K/K+8

50 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) K X X X° O O O 30m 20m20m 3+2N+K/3+K N N met neutrale spelers WEDSTRIJDVORM K

51 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) WEDSTRIJDVORM: neutrale spelers 7+K+2N/K+7

52 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) K X X ° X O O 30m 20m20m 3/2+K numerieke ongelijkheid WEDSTRIJDVORM

53 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) WEDSTRIJDVORM: numerieke ongelijkheid 9/K+7 6m

54 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Geen verplichte opdrachten naast de echte voetbalreglementen ! Slechts 3x bal raken Doelpunt telt alleen maar na voorzet WEDSTRIJDVORM

55 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Spelvorm met kaatsers K X X X X° K O O O O 40m 30m30m 4+K+2/4+K+2 X XO O GEEN WEDSTRIJDVORM

56 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) X X X° O O O 30m 20m20m 3/3 zonder doelen Lijnvoetbal GEEN WEDSTRIJDVORM

57 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Met afgebakende zones K X X X X° K O O O O 50m 40m40m 7+K/K+7 X X O O O X Spelers blijven in hun vaste zone GEEN WEDSTRIJDVORM

58 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1.Positiespelen - spelvormen 2.Afwerkingsoefeningen 3.Technische oefeningen 4.Collectieve looppatronen 5.Automatisme zonder “echte” tegenstanders (shadow-game) 6.Conditionele oefenvormen (al dan niet met bal) 7.Rustpauzes: tactische besprekingen/tactische simulaties, enz TUSSENVORMEN

59 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) ANALYSE VAN DE BEGINSITUATIE (in functie van het beheersen van vaardigheden of leerplandoelstellingen) THEMA VAN DE TRAININGEN Doelstellingen  spelprobleem OPLOSSING VAN HET PROBLEEM VERTALEN IN RICHTLIJNEN  Richtlijnen tijdens wedstrijdvormen en tijdens tussenvormen EVALUATIE VAN DE UITVOERING VAN DE OPLOSSING of  Trainingsvoorbereiding : denkproces

60 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) thema uit doelstelling afleiden en verwoorden als spelprobleem Bepalen van de oplossing van het spelprobleem Keuze van de wedstrijdvormen i.f.v. het oplossen van het spelprobleem Vertaling van de oplossing in richtlijnen Trainingsvoorbereiding Keuze van de tussenvormen al dan niet i.f.v. het oplossen van het spelprobleem

61 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1 “ECHT” SPELPROBLEEM zo concreet en nauwkeurig mogelijk definiëren 4W-vragen beantwoorden: * Wieis betrokken bij het spelprobleem ? * Wat is het spelprobleem ? * Waardoet het spelprobleem zich voor ? * Wanneerstelt het probleem zich ? Thema uit doelstelling afleiden en verwoorden als spelprobleem Trainingsvoorbereiding

62 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Thema uit doelstelling afleiden en verwoorden als spelprobleem : T+18 : efficiënte bezetting: 1 ste – 2 de paal en 11m Trainingsvoorbereiding Wie De centrumspits (9) en de flankspeler (7) Wat Kiezen positie in dezelfde zone (2de paal) waardoor de geboden doelkans niet optimaal kan benut worden. Waar In de waarheidszone van de tegenpartij voor doel Wanneer Een medespeler infiltreert langs de flank, de achterlijn haalt en een bruikbare voorzet kan trappen. De centrumspits (9) en de aanvallende middenvelder (10) nemen niet deel aan de infiltratie via de flank.

63 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) meerdere oplossingen zijn mogelijk ! zo concreet en nauwkeurig mogelijk definiëren van één of meerdere oplossingen 4W-vragen beantwoorden: * Wie is betrokken bij het oplossen van het probleem? * Wat is de oplossing ? * Waarwordt het probleem opgelost ? * Wanneer moet het probleem opgelost worden ? Bepalen van de oplossing van het spelprobleem Trainingsvoorbereiding

64 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Bepalen van de oplossing van het spelprobleem Vb T+18 : efficiënte bezetting: 1 ste – 2 de paal en 11m Trainingsvoorbereiding Wie De centrumspits (9), de aanvallende middenvelder (10) en de flankspeler (7 of 11) Wat Kiezen op het gepaste moment positie richting 1ste paal, 2de paal en 11m waardoor de geboden doelkans optimaal kan benut worden. Waar In de waarheidszone van de tegenpartij voor doel Wanneer Een medespeler infiltreert langs de flank, de achterlijn haalt en een bruikbare voorzet kan trappen. De centrumspits (9) en de aanvallende middenvelder (10) nemen niet deel aan de infiltratie via de flank.

65 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) * Eenduidige en gemakkelijk begrijpbare coachingpunten (zo kort en duidelijk mogelijk) * Evolutie van “coach is coaching” naar “players are coaching” * Coaching betekent dat de trainer de spelers helpt en de spelers elkaar helpen om het spelprobleem op te lossen * * Richtlijnen worden op het terrein coachingswoorden !!! Vertaling van de oplossing in richtlijnen Trainingsvoorbereiding

66 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Belang van de 4 W’s op de kwaliteit van de coaching (inhoud/vorm) * Wie  de spelers die je coacht * Wat  de coachingswoorden * Waar  opstelling als jeugdopleider * Wanneer  de coachingsmomenten (eventueel met bevriezen spelsituatie) Vertaling van de oplossing in richtlijnen Trainingsvoorbereiding

67 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) BALVERLIES POSITIEPRESS DEKKINGLOS SCHUIVENSLUITEN REMMENDICHTER BALBEZIT VERANDEROPEN GEEF RUG ZAKKENVOORUIT DIEPWEG ALLEENVRAAG Voorbeelden van coachingswoorden Vertaling van de oplossing in richtlijnen Trainingsvoorbereiding Coaching door de spelers: eventueel te vermelden in trainingsvoorbereiding (wie coacht wie?).

68 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Belang van de 4 W’s op de keuze van de wedstrijdvorm * Wie identiteit spelers en veldbezetting (= elftalposities) * Wat identiek karakter probleem en oplossing in wedstrijd en training * Waar plaats en grootte van het terrein * Wanneer identiek tijdstip dat het probleem en oplossing zich in wedstrijd en training voordoet + frequentie Keuze van de wedstrijdvormen i.f.v. het oplossen van het spelprobleem Trainingsvoorbereiding

69 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) pedagogische progressie voorzien in training  spelprobleem is gemakkelijker of moeilijker door speler(s) op te lossen pedagogische progressie voorzien in training  spelprobleem is gemakkelijker of moeilijker door speler(s) op te lossen 4 variabelen bij kiezen van wedstrijdvorm 4 variabelen bij kiezen van wedstrijdvorm – afmetingen – aantal spelers  totaal : 2+K/2+K  6+K/6+K  numeriek verschil beide ploegen: 3+3N+K/3+K  4+K/3 – identiteit spelers – veldbezetting (elftalposities)  symmetrisch: beide ploegen met zelfde elftalposities  asymmetrisch: beide ploegen in verschillende elftalpositie KEUZE WEDSTRIJDVORM

70 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) SYMMETRISCHE VELDBEZETTING 8+K tegen K+8 in een 4-1-3

71 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 4V3MV1A 4V3MV1A 3A3MV2V  ASYMMETRISCHE VELDBEZETTING 8 tegen 8+K 3m

72 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Aard van het spelprobleem (= trainingsdoel!!!) Psychomotorische rijpheid van de speler Fysieke mogelijkheden van de speler Keuze juiste wedstrijdvorm afhankelijk van  Aantal spelers  complexiteit  Grootte terrein  balcontacten (scoringskansen en besluitvorming)/per speler BASICSTEAMTACTICS KEUZE WEDSTRIJDVORM

73 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Aanleren, verbeteren en perfectioneren van basistechnieken en basistactieken in wedstrijdechte omstandigheden:  vanaf 7 jaar Zoveel mogelijk leermomenten –kleine speeloppervlaktes –kleine aantallen «» Wedstrijdvormen : « BASICS »

74 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Uitvoeren van taak binnen –5-5 : ruitvorm –8-8 : dubbele ruitvorm –11-11 : Leermomenten in echte wedstrijdomstandigheden –aard van het spelprobleem bepalen = wie, wat, waar en wanneer –dit bepaalt de grootte van het terrein en het aantal spelers «» Wedstrijdvormen : « TEAMTACTICS »  elftalposities

75 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) - er kan gekozen worden voor een tussenvorm die de spelers helpt om later in de wedstrijdvorm het spelprobleem op te lossen - er kan gekozen worden om moeilijke technieken (kopspel, amorti, wreeftrap,...) in te oefenen en te perfectioneren - er kan gekozen worden voor het fun-element (bv shooting- game) of voor een conditioneel element (bv lenigheid), enz... Keuze van de tussenvorm al dan niet i.f.v. het oplossen van het spelprobleem Trainingsvoorbereiding  geen verplichting dat de tussenvorm altijd in verband met het trainingsthema staat

76 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) OPWARMINGOPWARMING WEDVORM1WEDVORM1 WEDVORM3WEDVORM3 COOLINGDOWNCOOLINGDOWN t WEDVORM2WEDVORM2 Afwisseling van wedstrijdvormen en tussenvormen 1 sessie kan meerdere trainingseenheden omvatten TRAININGSOPBOUW VAN EEN TRAININGSSESSIE TUSSENVORMEN

77 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) PROGRESSIEVE METHODE tijd complexiteitcomplexiteit 3/3 3/2 4/4 2/1 METHODIEK Er wordt met de meest vereenvoudigde wedstrijdvorm (hier 2 tegen 1) gestart om nadien progressief meer complexe vormen aan te bieden en te eindigen met de meest complexe wedstrijdvorm (hier 4 tegen 4).

78 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 4/4 3/3 ZANDLOPERMETHODE tijd complexiteitcomplexiteit 3/3 3/2 4/4 METHODIEK Er wordt tijdens de herkenningsfase met de eindvorm gestart om nadien af te dalen tot de meest vereenvoudigde wedstrijdvorm die nodig is om het probleem op te lossen. Nadien worden progressief meer complexe vormen aangeboden om te eindigen met dezelfde wedstrijdvorm als in het begin.

79 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Begin van de wedstrijdvorm Begin van de wedstrijdvorm - vrij - geconditioneerd: beginpositie spelers en beginpass Einde van de wedstrijdvorm Einde van de wedstrijdvorm - golven: omkeerbaarheid - continu: bepaalde tijd laten spelen of trainer kiest moment van einde Gebruik van bestaande belijning Gebruik van bestaande belijning ORGANISATIE

80 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Gebruik van bestaande lijnen en afmetingen: enkele tips 16,5m 40,32m = (2x11m) + (2x5,5m) + 7,32m 5,5m 11m Het strafschopgebied Variabel maar te berekenen met behulp van 9,15m streepje ORGANISATIE

81 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Gebruik van bestaande lijnen en afmetingen: enkele tips WV 8+K/8+K met 2 strafschop- gebieden op terrein van L/2 + 16,5m op volledige breedte Verplaatsbaar doel op 7m van verste punt van cirkel plaatsen 7m ORGANISATIE

82 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Tussenvorm is een volwaardige oefenvormTussenvorm is een volwaardige oefenvorm Wedstrijdvorm na opwarming en voor coolingdown = absolute must binnen de methodeWedstrijdvorm na opwarming en voor coolingdown = absolute must binnen de methode Een 3de, 4de,… wedstrijdvorm tussenin indien mogelijk maar afh. van tijdsduur training, leerproces spelers,...Een 3de, 4de,… wedstrijdvorm tussenin indien mogelijk maar afh. van tijdsduur training, leerproces spelers,... Keuze van de wedstrijdvorm ook afhankelijk van:Keuze van de wedstrijdvorm ook afhankelijk van: - weersomstandigheden - beschikbaarheid spelers - beschikbaarheid van het terrein BESLUIT = FLEXIBILITEIT


Download ppt "Initiator Voetbal (Getuigschrift C) les 4 : Opleidingsvisie Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 2009."

Verwante presentaties


Ads door Google