De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

E-klassen: een afweermechanisme tegen een dreigend lerarentekort

Verwante presentaties


Presentatie over: "E-klassen: een afweermechanisme tegen een dreigend lerarentekort"— Transcript van de presentatie:

1 E-klassen: een afweermechanisme tegen een dreigend lerarentekort
Arjan de Graaf (Bonhoeffercollege Castricum) René Westra (Petrus Canisius College Alkmaar) Docenten bio/NLT Projectcoördinatoren Innovatie Impuls Onderwijs Ontwerpers e-klas ecologie

2 Inhoud Geschiedenis van e-klassen Nut van e-klassen
Onderwijs: docent–leerling-computers en hun verhouding Conclusies Onze e-klas ecologie

3 Geschiedenis van e-klassen: S-tafette

4 Geschiedenis van e-klassen: 2005 Visby (Gotland)

5 Geschiedenis van e-klassen: 2007 Grenoble (Science on Stage)
5 Bertil Haarder och Ellen Trane Nørby Geschiedenis van e-klassen: Grenoble (Science on Stage)

6 René Westra & Arjan de Graaf : dynamische modellen
6 Geschiedenis van e-klassen: Amsterdam (Amstel Instituut) René Westra & Arjan de Graaf : dynamische modellen

7 Geschiedenis van e-klassen: 2011 Den Haag (Innovatie Impuls Onderwijs)

8 Geschiedenis van e-klassen: Insteek van IOO
Zorgen over de toekomst E-klassen en PALs Brede participatie (29 scholen) Schoolteams E-klassen test voor NLT, Informatica en Wiskunde D, gekoppeld aan onderzoek Nieuwe modules voor de mono-vakken in de natuurwetenschap Financiële impuls

9 Nut van e-klassen Formele en informele “learning activities that involve computers, networks and multimedia technologies” (Wong, 2007) Tijd - en plaats-onafhankelijk electronisch leren

10 Nut van e-klassen Generatie “M” of Einstein, ook wel Net-generation (Generatie theorie Becker) Informatieverwerking op Einstein manier (creatief, multidisciplinair) Slimmer, sneller, socialer; Mediasmart; Staan in constant contact met elkaar; Gewend aan lezen en direct reageren Generatie Einstein p-127 t/m 142 Baschma, J. en Groen, I. Geeft extra mogelijkheden die in klassiek onderwijs niet mogelijk zijn Leerlingen meer verantwoordelijkheid (2e fase) Voorbereiding op toekomst Helpt mogelijk bij tekort aan docenten

11 Nut van e-klassen Lay-out meerwaarde: films, hyperlinks, animaties
Technische meerwaarde: vervanging van of oplossing voor dure, tijdrovende of onmogelijke experimenten Aansluiting bij moderne leermethoden: Didactische meerwaarde: snelle feedback, mogelijkheden voor meerdere leerstijlen /-lijnen Maar: problemen zijn er ook!

12 Nut van e-klassen: enkele voorbeelden van e-learning tools
Webpagina’s Digitale toetsen (Question mark perception/ Mneme) Virtuele leeromgevingen: Second Life; online virtuele patientsimulaties 1, 2; virtuele labs etc. Nieuwe tools: bijvoorbeeld apps, remote labs Verschillende ELO’s Screencasts

13 Nut van e-klassen: Blended learning
Blended learning: “‘blended learning refereert aan alle combinaties van face-to-face leren in combinatie met op technologie gebaseerd leren (e-learning)” (Kerres, 2003) Docent niet centraal, wel heel belangrijk Veel thuis werken is mogelijk, maar het wordt geen afstandsonderwijs Neemt deel bezwaren e-learning weg: Zorgt voor meer betrokkenheid en voor beter groepsgevoel  makkelijker om kennis te delen, maar ook kritiek te leveren Communicatie eenvoudiger Controle + overzicht van docent blijven

14 Onderwijs: docent–leerling-computers en hun verhouding Voorwaarden: noodzakelijke componenten
3 belangrijke componenten: (Kerres 2003): Content Communication Constructie component Tenminste 2 componenten aanwezig, maar bij voorkeur alle 3

15 Onderwijs: docent–leerling-computers en hun verhouding Voorwaarden: noodzakelijke componenten
1. Content component: Korte lessen  aandacht leerlingen + docenten gebruik Attractief + duidelijke (multimedia) content  animaties Relevante, korte zinnen in nabijheid van (multi) media Web content: attractief en kort Meerdere bronnen  kritische synthese bij lln Gebaseerd op Multimedia principe van Mayer

16 Onderwijs: docent–leerling-computers en hun verhouding Voorwaarden: noodzakelijke componenten
2. Communicatie component: Goede synchrone + asynchrone communicatie Asynchroon  gebruik uitwisselen informatie Synchroon  tot gedeeld begrip komen Communicatie noodzakelijk voor discussie/ dieper begrip content. Communicatie  betrokkenheid Chat  monitoren van leerlingen door docent belangrijk Docent  lln interactie belangrijk: verhoogt cijfers

17 Onderwijs: docent–leerling-computers en hun verhouding Voorwaarden: noodzakelijke componenten
3. Constructie component: Goede instructies: worksheets, screencasts Duidelijke doelen Leren werken met ICT los van leren content Links met eerdere inhoud Uitgewerkte voorbeelden (in 1e instantie)  Zelf-uitleg opdrachten later Toetsing/ beoordeling

18 Conclusies: positieve aspecten e-learning
Algemeen: zowel docenten als leerlingen positief Gebruik ICT + veranderde content verhoogt motivatie van leerlingen Verandering in content  aantrekkelijk voor leerlingen Kan veroorzaakt worden door ‘halo’ effect Verhoogde autonomie/ onafhankelijkheid van leerlingen Variatie in content afgifte voor docenten Spaart tijd uit  als efficient gebruikt Ondersteunende rol voor de docenten  extra tijd om te helpen Docenten ondersteuning  heeft positieve impact op leerlingen.

19 Conclusies: negatieve aspecten e-learning
Docenten: Voorbereiding kost tijd Techniek en Communicatie Angst voor controle verlies, orde verlies, technische problemen en plagiaat. Minder monitoring van de prestaties van leerlingen. Leerlingen ELO’s en E-learning  meer werk Gebruik van ELO’s en e-learing  tijdrovend Communicatie problemen Leerlingen willen ELO niet als enig les- /bronnenmateriaal

20 Conclusies: te vervullen rol van de PAL
Nakijken van (digitale) opdrachten / toetsen Ontwikkelen van digitale toetsen Technische ondersteuning docent Inhoudelijke ondersteuning docent Technische/ inhoudelijke vraagbaak leerlingen (evt thuis via chat) Zoeken naar uitbreiding van materiaal ??????????

21 Onze e-klas: Dynamische ecologie


Download ppt "E-klassen: een afweermechanisme tegen een dreigend lerarentekort"

Verwante presentaties


Ads door Google