De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

E-klassen: een afweermechanisme tegen een dreigend lerarentekort Arjan de Graaf (Bonhoeffercollege Castricum) René Westra (Petrus Canisius College Alkmaar)

Verwante presentaties


Presentatie over: "E-klassen: een afweermechanisme tegen een dreigend lerarentekort Arjan de Graaf (Bonhoeffercollege Castricum) René Westra (Petrus Canisius College Alkmaar)"— Transcript van de presentatie:

1 E-klassen: een afweermechanisme tegen een dreigend lerarentekort Arjan de Graaf (Bonhoeffercollege Castricum) René Westra (Petrus Canisius College Alkmaar) Docenten bio/NLT Projectcoördinatoren Innovatie Impuls Onderwijs Ontwerpers e-klas ecologie

2 Inhoud  Geschiedenis van e-klassen  Nut van e-klassen  Onderwijs: docent–leerling-computers en hun verhouding  Conclusies  Onze e-klas ecologie

3 Geschiedenis van e-klassen: S-tafette

4 Geschiedenis van e-klassen: 2005 Visby (Gotland)

5 Geschiedenis van e-klassen: 2007 Grenoble (Science on Stage)

6 René Westra & Arjan de Graaf : dynamische modellen Geschiedenis van e-klassen: 2009 Amsterdam (Amstel Instituut)

7 Geschiedenis van e-klassen: 2011 Den Haag (Innovatie Impuls Onderwijs) 

8 Geschiedenis van e-klassen: Insteek van IOO  Zorgen over de toekomst  E-klassen en PALs  Brede participatie (29 scholen)  Schoolteams  E-klassen test voor NLT, Informatica en Wiskunde D, gekoppeld aan onderzoek  Nieuwe modules voor de mono-vakken in de natuurwetenschap  Financiële impuls

9 Nut van e-klassen  Formele en informele “ learning activities that involve computers, networks and multimedia technologies” (Wong, 2007)  Tijd - en plaats-onafhankelijk electronisch leren

10 Nut van e-klassen  Generatie “M” of Einstein, ook wel Net-generation (Generatie theorie Becker)  Informatieverwerking op Einstein manier (creatief, multidisciplinair)  Slimmer, sneller, socialer; Mediasmart; Staan in constant contact met elkaar; Gewend aan lezen en direct reageren Generatie Einstein p-127 t/m 142 Baschma, J. en Groen, I.  Geeft extra mogelijkheden die in klassiek onderwijs niet mogelijk zijn  Leerlingen meer verantwoordelijkheid (2e fase)  Voorbereiding op toekomst  Helpt mogelijk bij tekort aan docenten

11 Nut van e-klassen  Lay-out meerwaarde: films, hyperlinks, animaties  Technische meerwaarde: vervanging van of oplossing voor dure, tijdrovende of onmogelijke experimenten  Aansluiting bij moderne leermethoden:    Didactische meerwaarde: snelle feedback, mogelijkheden voor meerdere leerstijlen /-lijnen  Maar: problemen zijn er ook!

12 Nut van e-klassen: enkele voorbeelden van e-learning tools  Webpagina’s Webpagina’s  Digitale toetsen (Question mark perception/ Mneme)  Virtuele leeromgevingen: Second Life; online virtuele patientsimulaties 1, 2; virtuele labs etc.12virtuele labs  Nieuwe tools: bijvoorbeeld apps, remote labs  Verschillende ELO’s  Screencasts

13 Nut van e-klassen: Blended learning  Blended learning: “‘blended learning refereert aan alle combinaties van face-to-face leren in combinatie met op technologie gebaseerd leren (e-learning) ” (Kerres, 2003)  Docent niet centraal, wel heel belangrijk  Veel thuis werken is mogelijk, maar het wordt geen afstandsonderwijs  Neemt deel bezwaren e-learning weg :  Zorgt voor meer betrokkenheid en voor beter groepsgevoel  makkelijker om kennis te delen, maar ook kritiek te leveren  Communicatie eenvoudiger  Controle + overzicht van docent blijven

14 Onderwijs: docent–leerling- computers en hun verhouding Voorwaarden: noodzakelijke componenten  3 belangrijke componenten: (Kerres 2003):  Content  Communication  Constructie component  Tenminste 2 componenten aanwezig, maar bij voorkeur alle 3

15 Onderwijs: docent–leerling- computers en hun verhouding Voorwaarden: noodzakelijke componenten 1. Content component:  Korte lessen  aandacht leerlingen + docenten gebruik  Attractief + duidelijke (multimedia) content  animaties  Relevante, korte zinnen in nabijheid van (multi) media  Web content: attractief en kort  Meerdere bronnen  kritische synthese bij lln  Gebaseerd op Multimedia principe van Mayer

16 Onderwijs: docent–leerling- computers en hun verhouding Voorwaarden: noodzakelijke componenten 2. Communicatie component:  Goede synchrone + asynchrone communicatie  Asynchroon  gebruik uitwisselen informatie  Synchroon  tot gedeeld begrip komen  Communicatie noodzakelijk voor discussie/ dieper begrip content.  Communicatie  betrokkenheid  Chat  monitoren van leerlingen door docent belangrijk  Docent  lln interactie belangrijk: verhoogt cijfers

17 Onderwijs: docent–leerling- computers en hun verhouding Voorwaarden: noodzakelijke componenten 3. Constructie component: – Goede instructies: worksheets, screencasts – Duidelijke doelen – Leren werken met ICT los van leren content – Links met eerdere inhoud – Uitgewerkte voorbeelden (in 1e instantie)  Zelf-uitleg opdrachten later – Toetsing/ beoordeling

18 Conclusies: positieve aspecten e-learning  Algemeen: zowel docenten als leerlingen positief  Gebruik ICT + veranderde content verhoogt motivatie van leerlingen  Verandering in content  aantrekkelijk voor leerlingen  Kan veroorzaakt worden door ‘halo’ effect  Verhoogde autonomie/ onafhankelijkheid van leerlingen  Variatie in content afgifte voor docenten  Spaart tijd uit  als efficient gebruikt  Ondersteunende rol voor de docenten  extra tijd om te helpen  Docenten ondersteuning  heeft positieve impact op leerlingen.

19 Conclusies: negatieve aspecten e-learning Docenten:  Voorbereiding kost tijd  Techniek en Communicatie  Angst voor controle verlies, orde verlies, technische problemen en plagiaat.  Minder monitoring van de prestaties van leerlingen. Leerlingen  ELO’s en E-learning  meer werk  Gebruik van ELO’s en e-learing  tijdrovend  Communicatie problemen  Leerlingen willen ELO niet als enig les- /bronnenmateriaal

20 Conclusies: te vervullen rol van de PAL  Nakijken van (digitale) opdrachten / toetsen  Ontwikkelen van digitale toetsen  Technische ondersteuning docent  Inhoudelijke ondersteuning docent  Technische/ inhoudelijke vraagbaak leerlingen (evt thuis via chat)  Zoeken naar uitbreiding van materiaal  ??????????

21 Onze e-klas: Dynamische ecologie graaf/ecologie/


Download ppt "E-klassen: een afweermechanisme tegen een dreigend lerarentekort Arjan de Graaf (Bonhoeffercollege Castricum) René Westra (Petrus Canisius College Alkmaar)"

Verwante presentaties


Ads door Google