De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dit project wordt ondersteund binnen Vlaanderen in Actie, een initiatief van de Vlaamse regering.Vlaanderen in Actie De wereld aan je voeten ! Kiezen voor.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dit project wordt ondersteund binnen Vlaanderen in Actie, een initiatief van de Vlaamse regering.Vlaanderen in Actie De wereld aan je voeten ! Kiezen voor."— Transcript van de presentatie:

1 Dit project wordt ondersteund binnen Vlaanderen in Actie, een initiatief van de Vlaamse regering.Vlaanderen in Actie De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world” Seminarie “Paradoxen mondialisering”

2 15/07/ ABB, Alfa Laval, AstraZeneca, Atlas Copco, Electrolux, Ericsson, H&M, Husqvarna, Ikea, Mönlycke, Saab, Sandvik, Scania, SKF, Stena Line, Tetra Pak, Volvo,...

3 Mondialisering, ethiek & economie ParadoxenVlaanderen: opgepast zelfgenoegzaamheidopgepast zelfgenoegzaamheid kwetsbaar exportlandkwetsbaar exportland nood nieuwe competenties (‘meer’ wereldburgers,nood nieuwe competenties (‘meer’ wereldburgers, ‘meer’ W&T) ‘meer’ W&T) De wereld aan je voeten!

4 1.Geen hard sociaal model cfr USA 2.Nieuwe jobs in ‘industrie’ ondanks hoge kosten welvaartsstaat 3.De ‘vloek’ van onze centrale ligging 4.Mega-multinationals: niet naar W-Europa 5.‘Meer’ delokalisering! (‘meer’ wereldburgers) 6.Kenniseconomie: niet enkel ICT & biotech! 7.Pragmatische vakbonden 8.Werk zat, ook voor laaggeschoolden: attitudes! 9.Maatschappelijk bewogen jeugd  samen Noord-Zuid kloof indijken (meer W&T) Paradoxen mondialisering

5 1.- Ethisch ondernemen: conditio sine qua non conditio sine qua non - ‘Geen’ hard sociaal model - ‘Geen’ hard sociaal model Paradoxen Mondialisering Ze creëert welvaart – in Noord én Zuid – om een degelijk sociaal systeem in stand te houden of te creëren (Vlaamse ondernemers die ‘investeren’ in lageloonlanden betalen er hogere salarissen) De mondialisering veroordeelt ons niet tot een hard sociaal model zoals in de VS (zie Zweden) Transparantie: iedereen toegang tot alle informatie niet-ethisch ondernemen wordt snel door de consument afgestraft “Iedereen moet meedenken”

6

7

8 ABB, Alfa Laval, AstraZeneca, Atlas Copco, Electrolux, Ericsson, H&M, Husqvarna, Ikea, Mönlycke, Saab, Sandvik, Scania, SKF, Stena Line, Tetra Pak, Volvo,... Nokia, Kone (liften), Wilson (tennisrackets), Atomic (ski- uitrusting), Stora Enso (papier), Neste Oil (chemie), Sanoma (magazines), Kemira (pulp & paper chemicals), Akers Datex (medische elektronica), Elcoteq (elektronica), Aker Yards (scheepsbouw), Nieuwe jobs in ‘industrie’ ondanks hoge kosten welvaartstaat ondanks hoge kosten welvaartstaat Paradoxen Mondialisering

9 Renault-Vilvoorde, Philips-Hasselt-Brugge, Alcatel-Antwerpen, DHL-Zaventem, VW-Vorst, Opel-Antwerpen ‘Vloek’ centrale ligging: verwend geweest ? Paradoxen Mondialisering

10 Renault-Vilvoorde, Philips-Hasselt-Brugge, Alcatel- Antwerpen, DHL-Zaventem, VW-Vorst, ‘Opel’-Antwerpen...  Meer Vlaamse ondernemers die touwtjes in handen nemen van int’l netwerken Droom: paar 100 doorgroeiers à la Jan De Nul, LMS, Reynaers Aluminium, Melexis, Europower, Melotte, DescleeClama, Van de Velde, Picanol, Barco, Option, BEST, Alpro,... De netwerkeconomie (& internet) maakt de KMO groter dan zij is. 4. Mega-multinationals: niet meer naar W-Europa niet meer naar W-Europa Paradoxen Mondialisering

11 Zonder delokalisering en int’l partnerschappen, zouden Bekaert, Barco, Picanol, DesleeClama, lingerie Van de Velde... niet meer bestaanZonder delokalisering en int’l partnerschappen, zouden Bekaert, Barco, Picanol, DesleeClama, lingerie Van de Velde... niet meer bestaan Het OOSTEN: GODSGESCHENKHet OOSTEN: GODSGESCHENK Koopkracht op binnenlandse Vlaamse markt gerealiseerd: onvoldoende om behoeften Vlaamse economie te dekken (energiefactuur) Koopkracht op binnenlandse Vlaamse markt gerealiseerd: onvoldoende om behoeften Vlaamse economie te dekken (energiefactuur) Zaken doen alleen in Europa rendeert niet Zaken doen alleen in Europa rendeert niet Delokalisering door Vlaamse bedrijven: behoudt/creëert jobs bij onsDelokalisering door Vlaamse bedrijven: behoudt/creëert jobs bij ons 5. ‘Meer’ delokalisering Paradoxen Mondialisering

12 6. Kenniseconomie: niet enkel ICT en biotech! niet enkel ICT en biotech! Paradoxen Mondialisering

13 Kenniseconomie ‘Traditionele’ sectoren (W&T ingebed) 6. Kenniseconomie: niet enkel ICT en biotech! niet enkel ICT en biotech!

14 Kenniseconomie ‘Traditionele’ sectoren Paradoxen Mondialisering

15 Wij Vlamingen durven veel te weinig onze dromen delen met partners “Wij Vlamingen durven veel te weinig onze dromen delen met partners” (B. Deryckere, Alpro) Paradoxen Mondialisering Kenniseconomie Kenniseconomie ‘Traditionele sectoren’ ‘Traditionele sectoren’

16 De genetwerkte onderneming Paradoxen Mondialisering Kenniseconomie Kenniseconomie Starten: nooit zo eenvoudig Starten: nooit zo eenvoudig

17 Kenniseconomie: wereldwijde export diensten Paradoxen Mondialisering

18 Als vakbond kunnen we de internationalisering en de uitbestedingen niet stoppen. Vroeger was het vooral onze strategie er voor te zorgen dat herstructureringen en ontslagen zo duur mogelijk werden; nu moeten we ageren voor middelen voor de begeleiding van mensen die zonder werk vallen” “You should never stop change” zeggen onze Nordic collega’s Guido Nelissen, ACV “Jeugd: forget 9 to 5” Luc Logge, ACV 7. Pragmatische vakbonden Paradoxen Mondialisering

19 ‘Meer’ wereldburgers (ondernemers, kaderleden) vs. Vlaamse ‘kerktorenmentaliteit ’ Meer ‘open’ partnerschappen vs. ‘wat we in ons eentje doen doen we niet beter’ Competenties: kennis (meer W&T) + attitudes (betrokkenheid, permanente vorming,...) + interculturele sociale vaardigheden (teamwerking, talen,...’wereldburgerschap’)  aanjagen lokale economie  jobcreatie lagergeschoolden 8. Werk zat, ook voor lagergeschoolden ook voor lagergeschoolden Vlaanderen: kwetsbaar exportland Paradoxen Mondialisering

20 Oosten: 5x meer W&T-ers (doorbraak W&T  vooruitgang welvaart) Westen: W&T met sociale accenten (meisjes, allochtonen)  ‘samen’ zorgen voor nieuwe algemene economische groei (ginder en hier)  ‘samen’ armoede 3 de wereld indijken (Afrika) Maatschappelijk bewogen jeugd  ‘meer’ W&T 9. Oost-West tegenstellingen  gemeenschappelijke kracht Paradoxen Mondialisering

21 ‘Gat’ in de markt? als eerste à toekomstige noden voldoen? Bestendiging van welvaart: ‘meer’ wereld-ondernemers die mondiale samenwerkingsverbanden aansturen, ‘meer’ W&T Competente verspreid over gans de wereld (W&T !) Competente partners verspreid over gans de wereld (W&T !) Voldoen aan materiele en maatschappelijke verwachtingen van partners Mondialisering = economie + ethiek


Download ppt "Dit project wordt ondersteund binnen Vlaanderen in Actie, een initiatief van de Vlaamse regering.Vlaanderen in Actie De wereld aan je voeten ! Kiezen voor."

Verwante presentaties


Ads door Google