De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gastcollege, Rotterdam, 13.10.2006 Locatie marketing Dick de Jong & Eduard Dirkzwager.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gastcollege, Rotterdam, 13.10.2006 Locatie marketing Dick de Jong & Eduard Dirkzwager."— Transcript van de presentatie:

1

2 Gastcollege, Rotterdam, Locatie marketing Dick de Jong & Eduard Dirkzwager

3 Gastcollege locatiemarketing R’dam 2 / 30 Aanleiding ALGEMEEN “Wie tot de best georganiseerde havens ter wereld behoort en een toplocatie wil zijn voor grootschalige industrieën en dienstverlening, moet er ook zo uitzien. Zo eenvoudig is dat…” (Inleiding Regieboek Buitenruimte, 2001). INFORMATIECENTRUM voor op de Maasvlakte VOORZIENINGENCENTRUM voor Waalhaven Zuid  Hoe kijkt Merkator naar locaties?

4 Gastcollege locatiemarketing R’dam 3 / 30 Vooraf 1.) De wereld is vol van merken. Welk merk (in het algemeen) spreekt het meest tot uw verbeelding?. Voorbeelden; Coca Cola, ANWB etc. 2.) Ook locaties zoals pleinen, steden en landen zijn als merk te beschouwen. Welk merk in deze categorie spreekt het meest tot uw verbeelding? 3.) Wat is het meest onderscheidende aspect van de Rotterdamse haven? (let op: dit aspect hoeft niet perse fysiek te zijn)

5 Gastcollege locatiemarketing R’dam 4 / 30 Wat is marketing (mix)? American Marketing Association (AMA) –Marketing is an organizational function and a set of processes for creating, communicating, and delivering value to customers and for managing customer relationships in ways that benefit the organization and its stakeholders. Bronislaw Verhage: –Marketing is de -op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten (diensten of ideeën), om planmatig een reputatie te vestigen, transacties te bevorderen en duurzame relaties te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden hun doelstellingen verwezenlijken. Volgens Answers.com is Marketing:Answers.com –The act or process of buying and selling in a market. –The commercial functions involved in transferring goods from producer to consumer.

6 Gastcollege locatiemarketing R’dam 5 / 30 Wat is een merk? “A brand is a name, term, sign, symbol or design, or a combination of them which is intended to identify the goods or services of one seller or group of sellers and to differentiate them from those of competitors”. Giep Franzen; “Een merk bestaat alleen in de hersenen van mensen. Het is een netwerk van associaties tussen elementen in het geheugen.” Merkator: Een merk is een herkenbare propositie Vraag 1: welk merk spreekt het meest tot uw verbeelding?

7 Gastcollege locatiemarketing R’dam 6 / 30 Landrover

8 Gastcollege locatiemarketing R’dam 7 / 30 Ikea Persoonlijke routebeschrijving nodig? Vind je het toch makkelijker om de routebeschrijving naar onze vestiging stap voor stap uitgelegd te hebben? Klik op bovenstaande link! Het personeelsbeleid van IKEA is erop gericht mensen die recht door zee zijn en met beide benen op de grond staan, de kans te geven zowel op persoonlijk vlak als in hun beroep zichzelf te ontwikkelen. Zodat we samen het dagelijks bestaan van onszelf én van onze klanten kunnen verbeteren. Het IKEA logo is niet toevallig blauw en geel: het zijn ook de kleuren van de Zweedse vlag.

9 Gastcollege locatiemarketing R’dam 8 / 30 Positionering Waar staat het merk voor en waarin onderscheidt het zich van de concurrentie Voorbeelden: –Head & Shoulders (anti roos) –Volvo (veiligheid) –Heinz (Tomaten ketchup) –Unox (Hollands eten) –Becel (Gezond) –Las Vegas ….

10 Gastcollege locatiemarketing R’dam 9 / 30 Positionering Wie/wat is de Concurrerende omgeving? –De markt en de beschikbare alternatieven voor de gebruiker Focus Doelgroep? –The doelgroep en de situatie waarvoor het merk de beste keuze is op basis van waarden, houding en gedrag van de doelgroep Welk Inzicht? –Het specifieke element dat je weet van de focusdoelgroep waarop het merk is gebaseerd Wat zijn de specifieke Voordelen –De emotionele en functionele voordelen die gebruik van het merk bieden Wat zijn de Waarden en persoonlijkheid? –Waar het merk voor staat en de merkpersoonlijkheid Waarom zou men dit geloven? –Het bewijs dat wordt geleverd ter ondersteuning van de positionering Wat maakt dit merk Uniek? –De meest onderscheidende en concurrerende reden voor de focus doelgroep om te kiezen voor dit merk Wat is de Merkessentie? –De uitkomst van de merkanalyse verwoordt in één heldere zin of woord heilig !!!

11 Gastcollege locatiemarketing R’dam 10 / 30 Positionering en marketingmix

12 Gastcollege locatiemarketing R’dam 11 / 30 Locatie marketing Maar ook fysieke locaties als gebouwen, straten, steden, gebieden en landen zijn merken en dienen als zodanig te worden bestuurd vanuit een marketing gedreven instelling. (www.merkatormarketing.nl)www.merkatormarketing.nl Locaties, gebieden en steden presteren beter met een duidelijk herkenbare positionering. Zij onderscheiden zich daarmee van ander aanbod en worden merken in de concurrerende markt voor locaties en steden. (www.merkatormarketing.nl)www.merkatormarketing.nl Positioneringsparaplu –Regio –Stad –Gebied –Locatie Vraag: 2.) Ook locaties zoals pleinen, steden en landen zijn als merk te beschouwen. Welk merk in deze categorie spreekt het meest tot uw verbeelding?

13 Gastcollege locatiemarketing R’dam 12 / 30 Case (extern) New York Meeste mensen kennen New York van TV en film Gemeente New York heeft een afdeling van 140 personen op film crew faciliteiten Onbedoeld effect: New York? Gillende politie sirenes!

14 Gastcollege locatiemarketing R’dam 13 / 30 Case (extern) (Bl)IJburg “Blijburg heeft IJburg gered”, Pieter Joep van de Brink, voorzitter Amsterdamse vereniging van makelaars Informatiecentrum (projectbureau IJburg) Strandtent (Tanja van Mierlo)

15 Gastcollege locatiemarketing R’dam 14 / 30 Case (extern) Deventer Van Koekstad naar boekenstad Boeken, boeken en nog eens boeken en dat kilometers lang. Maar liefst 875 kramen stonden zondag 7augustus opgesteld langs de IJssel en in de historische binnenstad. Net als in voorgaande jaren trok de ‘Grootste Boekenmarkt van Europa’ duizenden bezoekers die in een serene stilte langs de kramen schuifelden en hun hart ophaalden aan boeken van allerlei genres.

16 Gastcollege locatiemarketing R’dam 15 / 30 Case (extern) Barcelona Van provinciestad naar wereldstad

17 Gastcollege locatiemarketing R’dam 16 / 30 Rol marketing in locatie ontwikkeling Ontwikkelen Functies en diensten Exploitatie Architectuur Besturen Plannen Stedenbouw Verkoop / promotie

18 Gastcollege locatiemarketing R’dam 17 / 30 Locatie Tijdstip introductie OppervlaktePrijs/m2 Functionele merkwaarden v/d locatie Overige … Veiligheid Emotionele merkwaarden v/d locatie Stedenbouwkundig plan Kunst & Cultuur Diensten / Service Levendigheid Kindvriendelijk Activiteiten Trendy / hip Zwervers/JongerenOntmoetingsplaats Andere huurders Duurzaamheid Architectuur Menselijke maat Betrokkenheid Vrouwvriendelijk Overige … PR&Communicatie Visie op positionering van de locatie Commercieel succes  Maatschappelijk succes 

19 Gastcollege locatiemarketing R’dam 18 / 30 Locatie merkmanagement bekendheidwaarderingloyaliteit 100%

20 Gastcollege locatiemarketing R’dam 19 / 30 Werkzaamheden gemeente kopers bewoners belegger Proces communicatieLocatie marketing makelaars pers ontwikkelaar I huurders eigenaar ontwikkelaar II Overheidsdiensten belangengroepen

21 Gastcollege locatiemarketing R’dam 20 / 30 Goudse Poort Westergouwe Gouwe park Spoorzone Case Gouda

22 Gastcollege locatiemarketing R’dam 21 / 30 Case Port of Rotterdam Wat is de positionering van de ‘Port of Rotterdam’? –Waar staat het voor en waarin onderscheidt het zich? Zie internet???

23 Gastcollege locatiemarketing R’dam 22 / 30 Positionering Port of Rotterdam? De missie van Havenbedrijf Rotterdam is het in partnerschap ontwikkelen van dé Europese haven van wereldklasse. Rotterdam, kwaliteitshaven De haven van Rotterdam biedt alles wat een logistiek en maritiem knooppunt nodig heeft. De haven moet blijven groeien,maar dan wel in balans. Niet alleen meer, maar ook beter. Kiezen voor kwaliteit, betekent een veelzijdige, duurzame, snelle en veilige, attractieve en schone kennishaven. Het versterken van de positie van de mainport door aanleg van de Tweede Maasvlakte.

24 Gastcollege locatiemarketing R’dam 23 / 30 Positionering Port of Rotterdam? Vraag 3.) Wat is het meest onderscheidende aspect van de Rotterdamse haven? (let op: dit aspect hoeft niet perse fysiek te zijn)

25 Gastcollege locatiemarketing R’dam 24 / 30 Positionering, de paraplu  Regio Rotterdam: Unieke Deltalocatie in Noord West Europa, Zuidvleugel Randstad. Gewenst: meer elan, meer kwaliteit, variatie en tempo. Ambitieus RO plan. (www.RR2020.nl)  Stad Rotterdam:Jonge, internationale, verrassende stad aan het water met een nuchtere daadkrachtige mentaliteit Rotterdam Durft: werken/economie: een stad die durft geeft creativiteit alle ruimte. Rotterdam streeft naar verbreding van de economische structuur. Natuurlijk is en blijft de haven een bron van inspiratie, werkgelegenheid en bedrijvigheid. (www.rotterdam.nl)  Haven van Rotterdam: groeiende kwaliteitshaven met vraag naar kennis. Haven verschuift naar Westen. Maasvlakte 2 is de nieuwe stap. Daarnaast ontwikkeling Stadhavens en havengerelateerde dienstverlening (www.Havenplan 2020)

26 Gastcollege locatiemarketing R’dam 25 / 30 De projecten Openbare ruimte en voorzieningencentrum Waalhaven – Zuid Waalhaven- Zuid is een strategisch, zeer gunstig gelegen gemengd bedrijventerrein aan de A 15. De in totaal meer dan 300 bedrijven bieden werk aan zo’n mensen. Momenteel wordt gewerkt aan de transformatie van het terrein naar meer havengerelateerde bedrijvigheid. Vroeger luchthaven. Sluit aan bij de (cultuur)historie van het gebied. Ontwerp fiets/voetgangersbrug en route Pier 3 (Waalhaven-Oost) – Charlois: Vanuit de stad bestaat heel lang de wens de fysieke verbondenheid tussen de stad en de haven te verbeteren. Aan de oostkant van de Waalhaven wordt momenteel een kantorenpark (Dockworks) gerealiseerd. Portcity. Een verbinding tussen het bedoelde havengebied en Charlois draagt bij aan de verbetering van het woonmilieu van Charlois, mensen kunnen eenvoudig vanuit de wijk en het park uitwaaien in de haven.

27 Gastcollege locatiemarketing R’dam 26 / 30 Informatiecentrum Maasvlakte 2: zien en beleven waarom Maasvlakte 2 noodzakelijk is: Het grootste bouwproject van de Rotterdamse haven sinds tijden is de aanleg van Maasvlakte 2. De Rotterdamse haven breidt zich uit in de Noordzee.

28 Gastcollege locatiemarketing R’dam 27 / 30 Merkator zet uw gebied op de kaart!


Download ppt "Gastcollege, Rotterdam, 13.10.2006 Locatie marketing Dick de Jong & Eduard Dirkzwager."

Verwante presentaties


Ads door Google