De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ons natuurgebied als ontvangstruimte Natuur.dag 2 oktober 2010.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ons natuurgebied als ontvangstruimte Natuur.dag 2 oktober 2010."— Transcript van de presentatie:

1 Ons natuurgebied als ontvangstruimte Natuur.dag 2 oktober 2010

2 Cel NatuurPatrimonium Cel NatuurPlanningCel NatuurProjecten duo-cel Cel BeheerOndersteuningCel BeheerUitvoering Dienst NatuurBeheer Afdeling Natuur Afdeling Beheer Cel NatuurBeleving 1 januari 2010 Cel NatuurBeleving

3 Cel Natuurbeleving: Bezoekerscentra Educatief Natuurbeheer Openstelling Infoborden

4 Ons natuurgebied als ontvangstruimte Het visitekaartje van de vereniging De blik van bezoekers –natuurbeelden –belevingswaarde –leesbaarheid Een droom van een natuurgebied

5 1. Visitekaartje van de vereniging NatuurBeleving: De uitdaging voor minstens dertig voorbeeldgebieden inrichten onderhoudssystemen te ontwikkelen die er voor zorgen dat de kwaliteit permanent in orde is. peters en meters voor elk gebied

6 2. De blik van bezoekers 2.1 Natuurbeelden Bron: Natuurbeelden van burgers en natuurbeschermers, Arjen Buijs

7 Natuurbeelden Iedereen is voor natuur (bescherming). Mensen hebben verschillende natuurbeelden. Natuurbeelden zijn holistisch: samenhangende betekenissen toegekend aan natuur. Natuurbeschermers: cognitieve betekenis Burgers: expressieve betekenis (beleving en ervaring)

8 Natuurbeelden Vier dominante natuurbeelden –Wildernisnatuurbeeld: ecocentrisch –Brede natuurbeeld: biocentrisch, gezondheid en de integriteit van dieren en planten –Esthetische natuurbeeld: aantrekkelijke en gevarieerde landschappen –Functionele natuurbeeld: antropocentrische waarde, natuur als hulpbron.

9 Functioneel natuurbeeld “Meer diversiteit is mooi, maar doe het zorgvuldig. Laat dode bomen niet staan. Bewoners en toeristen krijgen dan het gevoel dat ze in oorlogsgebied fietsen. Dit gaat ten koste van de aantrekkelijkheid. Het mag dan zo zijn dat de specht woont in die dode bomen, maar het bos moet gewoon netjes bijgehouden worden en regelmatig opgeruimd”.

10 Natuurbeelden Ecocentrische waarde heeft brede steun Ecocentrische waarden: vaker bij –Stedelijke mensen –Hoogopgeleide mensen –Vrouwen –Mensen met postmaterialistische waarden –Leden van natuurorganisaties.

11 Verschillen burgers - deskundigen

12 Deskundigen: natuurlijkheid, inheemsheid van soorten en ongestoorde ontwikkeling van ecosystemen. Burgers: spontaniteit van natuur en ontbreken van visuele verstoring bv. hoogspanningsmast: zeer verstorend voor burgers, maar invloed op biodiversiteit

13 Praktische toepassingen Gebieden verschillend inrichten Soms meer wildernisnatuur: –Avontuurlijk, laarzenpaden –Ver afgelegen gebieden Soms functioneler –Sociale ontmoeting (bankjes…) –Stedelijke gebieden (maar: veel stedelingen verkiezen wildernisnatuur!)

14 Praktische toepassingen Infoborden en natuurexcursies niet alleen objectief-wetenschappelijk niet alleen fysisch-geografische kenmerken Ook: gebruikswaarde Ook: kleurrijke verhalen Ook: culturele interpretatie van natuur Ook: overzicht van al het eetbaars

15 2.2 Belevingswaarde Verschillende habitats, andere belevingswaarde Hoogst: bos! Water en heide: belevingswaarde half zo groot Grasland: weinig belevingswaarde Vaak geen verschil tussen productiegrasland en ruige natuur

16 Belevingswaarde vier indicatoren (visuele) aantrekkelijkheid gevoel van verbondenheid bestaanswaarde van de natuur: belang van het voortbestaan veiligheidsbeleving

17 Praktische consequenties Grote inrichtingswerken Belang van verbondenheid is belangrijk Na werken: visuele aantrekkelijkheid beter Maar: verbondenheid is weg Dus: acties opzetten om opnieuw verbondenheid te creëren

18 Verbondenheid creëren Nieuwe verhalen/belevenissen over het gebied Geboortebos planten Wandelroutes Speelzone …

19 2.3 Leesbaarheid Bron: The Image of the City, Kevin Lynch

20 Leesbaarheid twee fundamentele behoeften: ‘begrijpen’ en ‘ontdekken’ zichtbare of onzichtbare omgeving –samenhang (directe informatie begrijpen) –leesbaarheid (indirecte informatie begrijpen) –complexiteit (directe informatie ontdekken) –mysterie (indirecte informatie ontdekken)

21 Een omgeving is aantrekkelijk indien –er voldoende informatie is om te blijven boeien –zonder dat je overspoeld wordt –zonder dat je in verwarring raakt.

22 vijf elementen als dragers –Routes –Grenzen of randen –Gebieden of districten –Knooppunten –Herkenningstekens (landmarks).

23 3. Een droom van een natuurgebied Wanneer je een schip wil gaan bouwen breng dan geen mensen bijeen om timmerhout te sjouwen of te tekenen alleen. Voorkom dat ze taken ontvangen Deel evenmin plannen mee Maar leer eerst mensen verlangen Naar de eindeloze zee. (A. de Saint-Exupéry; Le Petit Prince)

24 Natuurpunt kiest voor: zorg en vakmanschap avontuur en beleving verhaal en vereniging comfort en gezelligheid klank en kleur

25 Zorg en vakmanschap niet alleen goed bedoeld, ook goed gedaan materialen geven het beste van zichzelf hout heeft de boventoon zichtassen zijn zorgvuldig uitgekiend het plaatje is af met liefde en vakmanschap aan gewerkt alles is onderhouden en verzorgd

26 Avontuur en beleving ogenschijnlijk ongerept, onvoorspelbaar natuurlijk en spontaan, kronkelende paadjes beetje modder is mogelijk een boomwortel hier en daar het hoeft allemaal niet zo afgelikt natuur mag ook zichzelf zijn om te ontdekken, spannend en mysterieus

27 Verhaal en vereniging verhaal vrijwilligers en vereniging infoborden, bewegwijzering in stijl Natuurpunt een poort naar de wereld bezoekers naar binnen halen en verwelkomen aura straalt over grenzen heen naam langs wegen en spoorlijnen, in cafés, dorpen, parkings, bushaltes.

28 Comfort en gezelligheid plaats waar de bezoeker thuiskomt nestelen in comfortabele knusheid mooie plekjes, bankjes, duidelijke paden warm welkom gebied op mensenmaat, natuur voor iedereen plaats om te spelen en te genieten voor kinderen, personen met een handicap…

29 Klank en kleur biodiversiteit = kleurrijke natuur muziek, geuren en kleuren alom aanwezig schatkamer laatste toevluchtsoord voor soorten evenwicht beleving en bescherming

30 Basis: verhaal en vereniging Regelmatig publieksactiviteiten Niet-leden betalen min. 1 euro De gidsen vertellen over Natuurpunt Min. 1 keer/jaar een activiteit voor de buurt Communiceren over werken Info over het gebied op de website

31 Basis+: verhaal en vereniging Goed opgestelde infoborden in de huisstijl. Onderhoud van de borden. Plaatje van Natuurpunt bij de bewegwijzering. Geniet-bordjes. Uit den boze: borden op bomen, borden achter prikkeldraad, te hoog of te laag opgesteld…

32 Comfort: Zorg en vakmanschap Paden zijn onderhouden (ook plankenpaden). Bezoekers vinden hun weg (routes). De bewegwijzering is duidelijk en verzorgd Peters en meters doen regelmatige controle, Waterlopen zijn degelijk overbrugd. V-poortjes zijn voldoende breed. Prikkeldraad hindert niet. Afval wordt heel regelmatig verwijderd. Bij werken: informatie o.a. via tijdelijke infoborden. Gebiedsfolder ruim verspreid

33 Comfort+: Avontuur en beleving Het gebied heeft een hoge belevingswaarde, Belevingsaanbod voor min. een halve dag De routes: onverharde, afwisselende paden. De startplaats is goed uitgerust, met onthaal. Zitbanken strategisch opgesteld. Waterpartijen beleefbaar via vlonders, kijkhut. Optioneel: speelzone, rolstoeltoegankelijk

34 Top: Klank en kleur De hoofdtoegang is visueel zichtbaar. Langs belangrijke wegen staan naamborden. Er zijn geen visueel vervuilende elementen Beheerresten worden uitgelegd: De rasters zijn verzorgd Optioneel: link met erfgoed, cultuur (kunst)…

35 De droom… Beheerteams kiezen soort bezoekersopvang 5 mogelijkheden, van basis tot top Bezoekers beter sturen Communicatie: natuurgebied van de maand, Vrij-uit, Fiets- en Wandelgids… Ev. als basis voor investeringen

36 Helpen jullie deze droom waarmaken? Natuur.dag 2 oktober 2010


Download ppt "Ons natuurgebied als ontvangstruimte Natuur.dag 2 oktober 2010."

Verwante presentaties


Ads door Google