De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ROM voor psychologen in de praktijk Dr. Udo Nabitz, Drs. Irma Höfte Portefeuillehouder Kwaliteit, Sectorbestuur NIP Utrecht, 9 December 2013 ROM-NIP-Dec2013-V3kort.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ROM voor psychologen in de praktijk Dr. Udo Nabitz, Drs. Irma Höfte Portefeuillehouder Kwaliteit, Sectorbestuur NIP Utrecht, 9 December 2013 ROM-NIP-Dec2013-V3kort."— Transcript van de presentatie:

1 ROM voor psychologen in de praktijk Dr. Udo Nabitz, Drs. Irma Höfte Portefeuillehouder Kwaliteit, Sectorbestuur NIP Utrecht, 9 December 2013 ROM-NIP-Dec2013-V3kort

2 Missie van het NIP 9 december 2013 ROM - NIP2 Het NIP bevordert de wetenschappelijk gefundeerde professionele beoefening van de psychologie en behartigt de belangen van de aangesloten leden. De beroepsvereniging wil daarbij een bijdrage leveren aan het maatschappelijk welzijn.

3 Inhoud 1. Van Prestatie Indicatoren naar ROM Ontwikkelingen 2007 – ROM in de Ambulante Zorg Resultaten ASI en de DASS 3. ROM in de Forensische Psychiatrische Zorg Resultaten van de HoNOS 4. Conclusie ROM - NIP3 9 december 2013

4 1. VAN PRESTATIE INDICATOREN NAAR REGULIERE OUTCOME MONITORING ROM - NIP4 9 december 2013

5 ROM - NIP5 Aanleiding en uitgangspunten Paradigma in de zorg: Kosten en Kwaliteit Implementatie hervorming zorgstelsel Financiering, marktwerking, DBC en prestatie Technische infrastructuur en grote organisaties Wetenschappelijk onderzoek RCT en innovatie Wetgeving kwaliteitswet, Cliëntenraden en WGBO Voorbeeld ziekenhuis: mortaliteitscijfers Burger is klant en wil transparantie en kwaliteit 9 december 2013

6 Terugblik 1990 PIGG en LMR gaan onder 2000 Benchmarkproject GGZ thermometer (Eta Mulder en Riet Aarsse) 2004 Introductie DBC en DIS 2006 Jaardocument Maatschappelijk Verantwoording en eerste PI (Jan Tromp en Eta Mulder 2007 Stuurgroep Transparantie GGZ en VZ (Dick Kaasjager en Eta Mulder) 2007 Participatie NIP in stuurgroep Transparante GGZ 2009 Oprichting van ZiZo, technische en organisatorische knelpunten 2011 Stichting Benchmark GGZ ROM - NIP6 9 december 2013

7 ROM - NIP7 Definitie Prestatie-Indicator Een indicator is een meetbaar aspect van geleverde zorg waarvan op basis van wetenschappelijk onderzoek is aangetoond, of door middel van consensus tussen experts aannemelijk is gemaakt, dat het een aanwijzing geeft over de kwaliteit van de zorg (Campbell 2002). Er kan dan onderscheid gemaakt worden tussen structuur-, proces- en uitkomstindicatoren. 9 december 2013

8 Conceptueel model PI uitkomsten behandeling input interne verbetering database Externe Verantwoording Inspectie en VWS Inkoop informatie Keuze infromatie Etalage infromatie Naar prof. J. Walburg ? ROM - NIP8 9 december 2013

9 ZiZo en projectstructuur Stuurgroep PR en Com. Sirm TNO Mediquest Plexus Projectgroep Basisset CIBG Projectgroep Zelfstandige Projectgroep Forensische Projectgroep Basisset Miletus Hoogleraren ZiZo Projecten Somatische zorg Gehandicatenzorg Apotheken Galant ROM - NIP9 9 december 2013

10 ROM - NIP Ontwickelingen Opzet van een database via CIBG Evaluatiestudies (Transo, TNO, PWC) Beperkte commitment van de partijeen 168 instellingen leveren aan over 2007 Visualiseringsrapport 2007 – 2012 Veel discussie over betrouwbaarheid Visualiseringsrapport Discussie ZN en GGZ-NL Interventie van VWS 10 9 december 2013

11 Basisset Prestatie-Indicatoren 28 prestatie-indicatoren: - 11 effectiviteit - 6 veiligheid - 11 cliëntgerichtheid Opgezet volgens een vast format ROM - NIP11 9 december 2013

12 Data voor rapporten ROM - NIP12 9 december 2013

13 ROM - NIP13 Visualisering Parnassia Bavo Groep, DEN HAAG, Np= 61011, Ns= 1234 Geestelijke Gezondheidszorg Oost Brabant, Boekel, Np= 17253, Ns= 736 Zonnehuizen, Zeist, Np= 1888, Ns= 61 Overwaal, Lent, Np= 80, Ns= 68 Reinier van Arkel, 's-Hertogenbosch, Np= 9111, Ns= 181 GGZ Noord- en Midden-Limburg, Venray, Np= 8842, Ns= 1139 Lievegoed Zorggroep, Bilthoven, Np= 1, Ns= 95 Symfora Groep, AMERSFOORT, Np= 13414, Ns= 122 GGZ Dijk en Duin, Castricum, Np= 10739, Ns= 1065 Orbis medisch en zorgconcern, Sittard, Np= 5306, Ns= 250 GGZ-centrum Westfriesland, HOORN, Np= 7273, Ns= 253 Centrum '45, Oegstgeest, Np= 2179, Ns= 107 Altrecht, DEN DOLDER, Np= 39684, Ns= 2352 Geestelijke Gezondheidszorg Friesland, Leeuwarden, Np= 23415, Ns= 1124 De Grote Rivieren, Dordrecht, Np= 13965, Ns= 1602 Eleos, GGZ, Nieuwegein, Np= 6871, Ns= 513 Buitenamstel Geestgronden, AMSTERDAM, Np= 19634, Ns= 421 Delta Psychiatrisch Centrum, Poortugaal, Np= 4948, Ns= 682 GGNet, Warnsveld, Np= 20731, Ns= 1897 GGZ Drenthe, Assen, Np= 16740, Ns= 914 Zwolse Poort, GGZ West-Overijssel, Zwolle, Np= 3029, Ns= 1570 Rivierduinen, Leiden, Np= 50064, Ns= 2370 AMC de Meren, Amsterdam Zuidoost, Np= 9358, Ns= 28 GGZ Noord-Holland-Noord, Heiloo, Np= 8571, Ns= 368 Psychotherapeutisch Centrum "De Viersprong", Halsteren, Np= 928, Ns= 176 Adhesie GGZ Midden-Overijssel, Deventer, Np= 9185, Ns= 569 Geestelijke Gezondheidszorg Delfland, Delft, Np= 11857, Ns= 815 Lentis Maatschappelijke Onderneming, Zuidlaren, Np= 28563, Ns= 354 Forum GGz Nijmegen, Np= 5505, Ns= 969 GGz Breburg Groep, Tilburg, Np= 16378, Ns= 1382 JellinekMentrum, Amsterdam, Np= 15298, Ns= 1576 Meerkanten GGZ Flevo-Veluwe, Ermelo, Np= 9242, Ns= 472 Mondriaan Zorggroep, HEERLEN, Np= 10230, Ns= 385 de Gelderse Roos, Wolfheze, Np= 14506, Ns= Percentage clienten met adequate informatieverstrekking (PI 3.11: 3 vragen van de GGZ thermometer) 9 december 2013

14 ROM - NIP14 KiesBeter van Unive 9 december 2013

15 Knelpunten GGZ 1. Instabiele projectorganisatie 2. Ontbreken van een instituut 3. Wisseling van onderaannemers 4. Geen samenwerkingsovereenkomst 5. Gebrekkige databeheer en cleaning 6. Betekenis van statistieken onduidelijk 7. Geen systeem voor informatieverstrekking 8. Ontbreken van fundamentele uitgangspunten ROM - NIP15 9 december 2013

16 Media berichten ROM - NIP16 9 december 2013

17 Samenvatting 1. Complexe ontwikkeling van 2007 tot Instabiel projectmanagement en structuur 3. Stabiliteit door opvolger van ZiZo, KZN of TTP 4. Basisset is waardevol en geaccepteerd 5. Minder PI met vermelding van N 6. Verlaat concern niveau en ga dieper 7. Streef naar ROM maar gebruik nu DIS 8. Thematiseer lange termijn aandachtspunten 9. Verstek NIP extern en NIP intern door acties ROM - NIP17 9 december 2013

18 Nieuwe richting ROM voor effectmeting per cliënt CQ Index voor cliënt ervaring en tevredenheid ROM - NIP18 9 december 2013

19 2. ROM IN DE AMBULANTE ZORG VERSLAVING EN ZORGPRGRAMMA’S ROM - NIP19 9 december 2013

20 ROM project van Arkin ROM - NIP20 9 december 2013

21 ASI Followup Verslavingszorg Structured intake assessment ASI/MATE) Follow-up time: 9 months after intake assessment EuropASI questions on 30 days preceding follow-up: Substance use Medical/psychiatric Employment/Income Family/social support Patienten teverdenheid (CQ) Kwaliteit van leven (EuroQol) 9 december 2013 ROM - NIP21

22 Behandeleffect 9 december 2013 ROM - NIP patiënten in zorg over 5 jaar N = 7927 geïnterviewde Resonse rate of 48% 10% heropname voor nazorg Tijdschrift voor Psychiatrie 2012, 54, 2

23 DASS in de BUCZ 11 zorgprogramma’s voor curatieve zorg Metingen 20 maanden (Oktober 2009 tot August 2011) N = 2989, depressie, angst, verslaving en overige stoornisse DASS: 21 vragen, laatste week, 0 = nooit, 1, 2, 3 = altijd Maximale totalscore: 126 Subscale scores: tussen 0-42 ROM - NIP23 9 december 2013

24 Samenvatting Bijna 3000 cliënten hebben pre- postmetingen Duidelijke verbetering bij alle teams met betrekking tot DASS totaalscore Depressie-, Angst- en Stresscore Bijna 50% van de vier afdelingen verbeteren, 30% stabiliseren, 20% verslechteren ROM - NIP24 9 december 2013

25 3. ROM IN DE FORENSISCHE PSYCHIATRISCHE ZORG ROM - NIP25 9 december 2013

26 26 Ontwikkeling van ROM 2006 start implementatie HoNOS Alle pb-ers getraind en pb-ers scoort na de behandelplan bespreking 2008: HoNOS in BHP format (consensus) Toevoeging van 3 items uit HKT : start nieuwe werkwijze ROM met NetQ applicatie 2012: aanpassing HoNOS instructie Hoogste score in 2 weken ipv BHP – BHP Pre- postmeting 26

27 Behandeltraject: BHP HoNOS Consensus beoordeling Opname Individueel en groepsafdeling Resocialisatie 1. Behandelplanbespreking BHP 2. Behandelplanbespreking BHP 3. Behandelplanbespreking BHP 4. Behandelplanbespreking BHP Pre- Postmeting van 1 jaar ROM - NIP27 9 december 2013

28 HoNOS Eenvoudig, snel, gratis beschikbaar, betrouwbaar, valide 12 klinische items; 4 schalen: gedrag (3 items), beperkingen (2 items), symptomen (3 items), sociaal (4 items) Interpretatie van de gemiddelde scores 0 = geen problemen 1 = minimale problemen (zelf hulp) 2 = matige problemen (professionele hulp) 3 = ernstige problemen (klinische opname) 4 = zeer ernstige problemen Lage score: geen problemen of symptomen Hoge score: zeer ernstige problemen of symptomen Normen Mulder (2004) Rotterdam: N = 559 klinische patiënt: 16,1 of 1,3 N = 73 ambulante psychotische patiënten: 11,3 of 0,9 Oudejans (2010) Amsterdam: N = 122 klinische patienten BU wijkgericht: 12,2 of 1,0 Dekker (2012) Amsterdam: N = 202 klinische patiënten: 16,9 of 1,4 ROM - NIP28 9 december 2013

29 29 Voorbeeld: HoNOS item 1 HONOS 1. Hyperactief, agressief, destructief of geagiteerd gedrag 0 ( ) geen problemen van deze aard gedurende de afgelopen periode 1 ( ) geïrriteerdheid, onenigheid, motorische onrust etc., maar vereist geen actie 2 ( ) agressieve gebaren, verbale agressie, opdringerig of lastig vallen, vernielingen van bezittingen (zoals gebroken kopjes of raam), verschijnselen van hyperactiviteit of agitatie 3 ( ) fysiek agressief naar anderen of dieren; dreigende houding, ernstige hyperactiviteit en vernieling van eigendom of bezittingen 4 ( ) minstens één serieuze fysieke aanval op mens of dier; vernieling van bezittingen (bv. brandstichting); ernstige intimidatie of aanstootgevend gedrag ROM - NIP29 9 december 2013

30 Verschil Pre-Post ROM - NIP30 9 december 2013

31 Samenvatting 1. Wat is de verandering in psychiatrische problematiek? Voor het patiënten cohort van 2012 is een verbetering gemeten. 2. Wat is de verandering per patiënt? Er is een positief behandeleffect bij 48%, een stabilisatie bij 43% en een negatief effect bij 9% van de patiënten. De resultaten zijn veel beter dan in Wat is het verschil tussen de afdelingen? Er is een groot verschil: 33% verbetering (4.0) en 78% verbetering (1.1) 4. De eerste resultaten moeten nader geanalyseerd worden. ROM - NIP31 9 december 2013

32 Conclusie ROM is een belangrijk instrument voor de GGZ ROM is toegepast wetenschappelijk onderzoek Resultaten zijn beschikbaar, transparant en uitdagend Verslavingszorg, zorgprogramma’s en forensische zorg Er zijn nog technische en methodologische problemen Er is tijd, inzet, samenwerking en vertrouwen nodig ROM is het kwaliteitsinstrument voor de cliënt, de professional, de instelling en de samenleving. ROM - NIP32 9 december 2013

33 Klazinga Pyramide 9 december 2013 ROM - NIP33 Kwaliteit 1 e echelon 2 e echelon 3 e echelon 4 e echelon Directies van de BU en merken Medewerkers Teamhoofden Raad van bestuur Cluster- management Kosten Cultuur Professionaliteit Zorg proces Projecten Systemen ROM

34 ROM - NIP Bedankt voor de aandacht en de belangstelling 34 9 december 2013


Download ppt "ROM voor psychologen in de praktijk Dr. Udo Nabitz, Drs. Irma Höfte Portefeuillehouder Kwaliteit, Sectorbestuur NIP Utrecht, 9 December 2013 ROM-NIP-Dec2013-V3kort."

Verwante presentaties


Ads door Google