De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Socio-economische wijkgerichte aanpak Gent Adinda Baro, Dienst Economie Stad Gent.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Socio-economische wijkgerichte aanpak Gent Adinda Baro, Dienst Economie Stad Gent."— Transcript van de presentatie:

1 Socio-economische wijkgerichte aanpak Gent Adinda Baro, Dienst Economie Stad Gent

2 Socio-economisch en wijkgericht wat betekent dit? Economische insteek : – Versterken van economisch weefsel : bedrijvigheid, kantoren, detailhandel en horeca, sociale economie – Link met Stadsontwikkeling & Stadsvernieuwing Geografische insteek : – 34 winkelgebieden (concentratie van minstens 5 handelszaken) ingedeeld per bezoekmotief + 12 gebieden met verspreidde bewinkeling – 25 wijken in Gent

3 Dienst Economie : Winkelgebieden Gent

4

5 Global-Local ‘Mondiale kwesties zullen zich steeds meer in onze steden afspelen, en de grote scheidslijnen van de wereld zullen soms dwars door onze wijken lopen.’ Uit ‘De goede stad’, Geert Mak

6 Uitdagingen wijken … de stationsbuurt, de Watersportbaan, de wijk Malem, Ekkergem, de Brugse Poort, het Rabot, de Bloemekeswijk, Muide-Meulestede, de Oude Dokken, de Dampoort en Ledeberg. Allemaal wijken die mee het karakter van Gent bepalen en waar nog ontzettend veel uitdagingen liggen om Gent uit te bouwen tot stad van de toekomst. Uit ‘Dromen van Gent’, Mathias De Clercq.

7 Belangrijke fenomenen Uitdijende stadsranden : – impact op noties handelskern en periferie – evolutie naar meerdere punten van centraliteit? – Opportuniteit : plaats voor nieuwe projecten De stadsvlucht (met koopkrachtdaling in de steden tot gevolg) is gekeerd : – de Stad Gent investeert samen met private partners in de stad, maakt hier wonen en handel weer aantrekkelijk!

8 Uitdagingen Detailhandel Recent via media (krant, retail Update Newsletter, Comeos, …) : ‘De moderne consument is een lastige klant’ ‘Klok tikt voor traditionele retailers!’ ‘Hoe uw winkel opnieuw uitvinden?’ ‘Topwinkelstraten overleven wel, maar aanloopstraten en secundaire winkelcentra krijgen het moeilijk…’ Signalen van belangenverenigingen aan overheden o.a. van Comeos

9 Met andere woorden Het consumentengedrag wijzigt Het is nu tijd om hierover na te denken Innovatie is nodig Effecten op de huidige en/of gewenste vestigingslokatie Bekommernissen aanwezig rond investerings- en winkelklimaat (bv. mobiliteit, veiligheid, fiscaliteit, commerciële dynamiek, tewerkstelling)

10 Consumentengedrag (plaats) De Belgische consument winkelt in het centrum waar hij woont of werkt in shoppingcenters aan rand van/buiten de stad koopt online in baanwinkels (rangschikking naar belangrijkheid)

11 Beleid Dienst Economie Stad Gent Gents Winkel- en horecaplan 2020 – Ondersteuning naar handel en horeca in het centrum – Ook heel belangrijk de handel en horeca in centrumrand en rand te ondersteunen

12 Versterken van de economie in wijken en deelgemeenten op 3 sporen 1.Invullen van leegstand 2.Aantrekken van ondernemers 3.Promotie van het winkelgebied Veel aandacht voor flankerend beleid! Aandacht voor elementen die het investerings- en winkelklimaat bepalen : openbaar domein, mobiliteit, veiligheid, netheid

13 Case : wijk Rabot-Blaisantvest

14

15

16

17 Historiek van de wijk Evolutie van secundaire naar tertiaire/kwartaire sector Van fabrieken (textiel, telefonie, graan) naar een nieuw gerechtsgebouw, het vernieuwde KAHO (studentenparticipatie in project de Tondelier), een nieuw JOC, … Vroeger bloeiende winkelstraat met bovenlokaal bereik, nu eerder lokaal verzorgend en samenlevingsuitdagingen.

18

19 Huidige spreiding handel en horeca

20 Toekomstige economische ruimte Stadsontwikkelingsproject De Tondelier kwaliteit en duurzaamheid inherent 450 nieuwe woningen & groen 932m² kantoorruimte 2472m² commerciële ruimte samenwerking met KAHO rond duurzaam bouwen

21 Project Tondelier

22 Project Trambrugsite – woningen o.a. voor studenten – 2.065m² commerciële ruimte – Aldi/Buurtslagers reeds ingebed – nog 715m² beschikbaar

23

24

25 Dus vanuit dynamisch perspectief! Sterke evolutie te verwachten Impact op demografie : bewonersaantal stijgt Impact op inkomen in de wijk. Impact op bebouwingsgraad van de wijk! Impact op verhuisbewegingen. De Tondelier voert nu al een sterke communicatiecampagne naar bekend én aantrekkelijk maken van de plek.

26 Evolutie in de vraag De toekomstige vraag zal hoger liggen dan de huidige vraag, dus marktpotentieel – Vraag van bewoners (8.334) en passanten – Vraag van gebruikers van de wijk Gerechtsgebouw : bezoekers en werknemers per dag KAHO : studenten Toekomstige nieuwe woningen : zeker extra bewoners

27 Wat doet Dienst Economie?

28 1. Invullen van leegstand – Private spelers vullen de handels-en horecaruimte – Dienst Economie heeft overzicht van beschikbare ruimte – Lijsten Locatus van alle handelspanden en leegstanden – Het veldwerk door de infostewards (nieuwe functie sinds januari 2010) die het handelsweefsel inventariseren, contactgegevens van de handelszaken te verzamelen en het OOG bekend te maken – Overzicht van toekomstige ruimte – via geplande stadsontwikkelingsprojecten

29 2. Aantrekken van ondernemers Ondernemers kennen niet altijd de verschillende wijken. Dienst Economie informeert over wijken en economisch potentieel. Via folders en fiches gemaakt na traject met bewoners, handelszaken, dekenij en studiebureau. Verspreiding via middenstandsorganisaties en koepelverenigingen

30

31

32 Resultaten Ongeveer 50 kandidaten gezien (via deze campagne en via ruimte-vragen OOG) Wondelgemstraat van 18 naar 7 leegstanden Verhoging kwaliteitsvol aanbod Andere private actoren in de straat renoveren meer Nu reeds toeleidingen naar de nieuwe projecten : 5 naar de Tondelier, 4 naar de Trambrugsite, naar Rabottorens Inventarisatie van signalen van bestaande handelaars met interesse in nieuwe ruimte

33 3. Promotie van het winkelgebied Juni 2011 : lancering boodschappentassen specifiek voor de wijk Rabot-Blaisantvest Oktober 2007 : Gent verwent enveloppe met kortingsbonnen voor Gerechtsgebouw, KAHO en andere grote organisaties September 2006 : ‘Wondelgekke koopjes in zicht’ en textielfestival ‘Uit het stof!’

34

35

36 Flankerend beleid Signaalfunctie naar en samenwerking met andere diensten (stedenbouw, mobiliteit, cultuur, gebiedsgerichte werking …) – Economisch advies betreffende heraanleg Griendeplein, economie in nieuwe projecten… – Cultuur in Etalages – Aanpassingen parkeerregime voor winkelstraat – Veiligheid : Nieuwe Wijkgerichte Aanpak

37 Ondersteuningsmaatregelen van Dienst Economie Bestaan van OOG, wordt door infostewards persoonlijk bezorgd aan iedere handelszaak Aantal handelszaken die bij verbouwingen beroep deden op de steunmaatregel verfraaiing van handelspanden : 13 Aantal starterscontracten : 9 Steunmaatregel bedrijf en buurt : project Make-over tussen 2006 en 2008

38 9 Starters She’s Bio kapper, Wondelgemstraat 59 Ecohostel Andromeda, Bargiekaai 35 Eetavontuur, Molenaarstraat 71b Modeontwerpster Karolien Verstraete, Gasmeterlaan 100

39 Make-over

40

41 Nieuwe actie rond leegstand Raamstickers = Bijkomend instrument Recent ontwikkeld Voor alle gebieden in Gent met iets hogere leegstand (gemiddeld laag) Doelen : – snellere invulling van het leegstaand pand – Visuele verzachting van de leegstand in het straatbeeld – Bekendmaking OOG en de ondersteuning door de Stad

42 Drie verschillende raamstickers en slogans : beeld leeuw, giraf en beer

43 Werking in andere wijken/deelgemeenten Aanloopstraten Dampoortstraat, Nederkouter Ledeberg – Nieuwe ontwikkeling Keizerspoort – Heraanleg Brusselse Steenweg : minder hinder Infomarkt voor aanpalende handel en horeca Sint-Amandsberg – Opstart nieuw stadsvernieuwingsproject – Nieuwe handelsvereniging opgericht – Betoelaging in kader van Gent Ondernemende stad voor promotie van winkelgebied

44 Hier projectfiche Oude Dokken

45

46 Duurzaam ondernemen Good practices reeds volop aanwezig : – Ikea : FV panelen op dak, hergebruik regenwater, duurzame parkingverlichting, 5 oplaadpunten voor electrische wagens – Colruyt : op alle vestigingen fotovoltaïsche panelen; stimuleren fietsgebruik, samenwerking in projecten bv. PIEK1 – Torfs : glazen toegangsdeuren gesloten houden – Voorbeelden uit buitenland : Nederland duurzame winkelcentra

47 Concrete acties rond duurzaam ondernemen Uitwisselen van ideeën/acties rond innovatie en duurzame business modellen – Verder inzetten op groene/blauwe economie Steunmaatregel Bedrijf en Buurt – Projecten in te dienen tot 1 november 2012 Win-Win beurs : – Welkom op volgende editie!

48 Belangrijk voor leden COMEOS Waarvoor kan u terecht bij Dienst Economie : – met al uw vragen bij het OOG – informatie over beschikbare handels-en horecapanden – Informatie over nieuwe ontwikkelingen – Info branchemix in de 34 winkelgebieden – Alle Steunmaatregelen zie

49 Waar kunnen we samenwerken Bevorderen van complementaire winkelgebieden en een aangenaam winkelklimaat – U creëert een aanbod voor de consument en werkgelegenheid – U kan meedenken/werken rond acties ter promotie van het gebied waarin uw bedrijf zich bevindt – U kan acties opzetten in het kader van duurzaam ondernemen


Download ppt "Socio-economische wijkgerichte aanpak Gent Adinda Baro, Dienst Economie Stad Gent."

Verwante presentaties


Ads door Google