De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Virtueel Bedrijf Darco Jansen. Virtueel Bedrijf-kenmerken ­Samenwerkend leren (teamverband) ­aan opdrachten van echte opdrachtgevers ­tegen realistische,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Virtueel Bedrijf Darco Jansen. Virtueel Bedrijf-kenmerken ­Samenwerkend leren (teamverband) ­aan opdrachten van echte opdrachtgevers ­tegen realistische,"— Transcript van de presentatie:

1 Virtueel Bedrijf Darco Jansen

2 Virtueel Bedrijf-kenmerken ­Samenwerkend leren (teamverband) ­aan opdrachten van echte opdrachtgevers ­tegen realistische, professionele kwaliteitscriteria ­in een virtuele werk- en leeromgeving ­initieel gericht op individuele ontwikkeling Bedrijfsomgeving, -opdrachten en –producten zijn de middelen om medewerkers op te leiden

3 leren werken “ virtueel ” competentie individuele afspraken samenwerkend feedback bedrijf opdrachtgevers project functies plaats - tijd onafhankelijk Bedrijvend leren in een elektronische omgeving

4 Virtueel Bedrijf-bezichtigen ­Rondleiding door het gebouw (VB is een virtuele bedrijfsorganisatie) ­Structuur / functiegebouw ­Mensen ­Producten ­Schets werkprocessen ­Jaarverslag ­Audits op VB c.q. VB-afdeling

5 “Gebouwen” van een VB 1997: Gipphouse (KUN) 1998: Virtueel Milieuadviesbureau (OUNL, UM, Fontys, UT) in Studienet en eRoomStudienet eRoom 1999: Centrumveld (Pink) in Lotus omgeving 2001: OTO (OUNL) in Studienet (intra- en extranet)intraextranet en eRoomeRoom 2002: IT4Society (Rotterdam) was in In ontwikkeling 2003: ViaFina (Holding HO-niveau) in web + groupware 2003: BASIC VB (Fontys) in i.c.m. web 2004: VB “Accountancy” (HvU) in Quickplace i.c.m. web

6 Elektronische werk- and leeromgeving Poort Virtuele werkkamersBedrijfsweb ‘statisch’‘dynamisch’

7 Typische VB-werkplek Communicatie & coördinatie (Samen)werk-tools & -objecten Corporate-kennis & -identiteit / rules Just-in-time-leren & kennismanagement Competentie -instrumenten

8 Structuur / Functiegebouw studententeams onderwijsinstituut coaching bedrijfskennis transfer'oud' orders opdrachtgevers resultateninput VMAB VMAB (intra- en extranet)intraextranet

9 Belgium Germany Den Haag Fontys Twente OUNL Maastricht students: customers Mensen VMABVMAB, OTOOTO

10 Producten van een VB ­Een VB richt zich doorgaans op het vervaardigen van kennisintensieve producten zoals adviesrapporten. ­Bijvoorbeeld adviesrapporten op bijvoorbeeld financieel (VBA), economisch(ViaFina), juridisch, milieukundig (VMAB), natuurwetenschappelijk (BASIC) of informatietechnisch (OTO, IT4S, Centrumveld) domeinVMABOTO

11 Virtueel Bedrijf-werkprocessen (projectwerk) 1 Behoeften van opdrachtgever 3a Acties eerste fase 4 Resultaten tussentijds feedback+evaluatie 6 Eind- resultaten 7 Lessons learned 5 Review toekomstgericht 2 Werkplan specificeren opdrachtgever projectcoach opdrachtgever collega’s projectcoach verbeter-acties 3b Acties vervolgfase VMAB

12 VB-werkprocessen (persoonlijke ontwikkeling) 1 Leerbehoeften 3a Acties eerste fase 4 Resultaten tussentijds 6 Eind- resultaten 7 Reflectie eind feedback+evaluatie 5 Reflectie tussentijds toekomstgericht 2 POP specificeren evt. functio- neringsgesprek verbeter-acties 3b Acties vervolgfase competentie consulent collega’s projectcoach VMAB

13 Leerbehoeften POP Behoeften van opdrachtgever Werkplan Acties Resultaten Reflectie toekomstgericht Review toekomstgericht

14 VB-werkprocessen (bedrijfsperformance) Behoeften Resultaten i.r.t. bedrijfsperformance Acties Ondernemings- ontwerp Feedback Specificeren Van stakeholders Rollen en activiteiten rond bedrijfsvoering Audit Toekomstgericht Evaluatie Verbeteracties

15 Introduceren van een VB Introductie is geen sinecure Het is geen product maar een proces… …elke onderwijssituatie z’n eigen invulling Duidelijk andere invulling van onderwijs ­Kennis wordt anders aangeboden (J-I-T, J-E) ­Andere vormen van feedback en beoordelen ­Andere rol van docenten ­Meer verantwoordelijkheden bij studenten

16 Initiële ontwikkeling van een VB Het realisatietraject van een VB is te karakteriseren 1. het realiseren van een richtinggevend design, 2. het snel vormgeven van een prototype en vervolgens 3.het prototype laten ontwikkelen vanuit de exploitatie, van een startend naar een volwassen bedrijf.

17

18 Toepassingen voor bedrijven Bedrijfsopleiding: VB als vervanging van cursus (bv. Pink rond SDM-II) Versterken van Competentiemanagement met rollenhuis (HRM ondersteuning bij een Bank) Versterken van informatie- en kennismanagement tussen de instellingen / afdelingen (bv. virtueel waterschap) Kennisdeling en Performance in bedrijfsketen vooral bij invoeren nieuwe technologie (Keten-competentie- leren bij een telecombedrijf)

19 Darco Jansen Bedankt voor uw aandacht


Download ppt "Virtueel Bedrijf Darco Jansen. Virtueel Bedrijf-kenmerken ­Samenwerkend leren (teamverband) ­aan opdrachten van echte opdrachtgevers ­tegen realistische,"

Verwante presentaties


Ads door Google