De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Nieuw raamplan ICT A-stroom 2 juni 2009. Inhoud Waarom een nieuw raamplan? Twee pijlers Wijzigingen in het nieuwe raamplan ICT-integratie Voorwaarden.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Nieuw raamplan ICT A-stroom 2 juni 2009. Inhoud Waarom een nieuw raamplan? Twee pijlers Wijzigingen in het nieuwe raamplan ICT-integratie Voorwaarden."— Transcript van de presentatie:

1 Nieuw raamplan ICT A-stroom 2 juni 2009

2 Inhoud Waarom een nieuw raamplan? Twee pijlers Wijzigingen in het nieuwe raamplan ICT-integratie Voorwaarden voor ICT-integratie ICT-beleid nodig!

3 Waarom nieuw raamplan? VOET ICT voor BaO en SO sept 2007 Bij instroom in SO al elementaire ICT- vaardigheden verworven ICT-vaardigheden verworven in BaO in context van leergebieden Gevolg: niet altijd op gestructureerde manier aangebracht Gevolg: grote verscheidenheid in voorkennis

4 Waarom nieuw raamplan? Verworven ICT-vaardigheden  Computer aan-/uitzetten, los kabeltje detecteren, papier in printer steken.  Vlot werken met muis en toetsenbord.  Vlot werken met elementen van grafische gebruikersinterface.  Elementair gebruik maken van tekstverwerker.  Elementair gebruik van grafische objecten en multimediaobjecten.  Elementair gebruik van internet.

5 Twee pijlers

6 Aanbeveling voor apart vak ICT in het 1e jaar. Daarnaast ICT-integratie in de vakken. Belangrijk: vastzetten van verworven vaardigheden.

7 Wijzigingen - algemeen Formulering en indeling is anders Niets staat meer cursief Praktijk staat voorop

8 Wijzigingen - detail Elementaire vaardigheden bij het werken met software  Verworven in BaO, valt weg Gebruik toetsenbord, navigatietoetsen, muis Gebruik grafische gebruikersinterface

9 Wijzigingen - detail Kennismaking computerconfiguratie  Valt weg: Hoofdfuncties gegevensverwerkend proces Verbindingen tussen systeemcomponenten Printer bedienen Beeldscherm afstellen Computer correct starten en afsluiten Oplossingen als programma of computer vastloopt  Geen nieuwe leerstof

10 Wijzigingen - detail Sleutelattitudes bij het werken met software  Moeten verworven worden Basishulpmiddelen spontaan gebruiken Geregeld bestanden opslaan Auteursrechten respecteren

11 Wijzigingen - detail Het besturingssysteem  Valt weg: Verschil uitleggen tussen bestand en programma Programma’s starten en sluiten, schakelen tussen programma’s Bestanden openen en sluiten  Belangrijk: goed leren werken met de Verkenner  Verband tussen bestandspictogram, bestandsextensie en toepassing, beperkt tot de courante formaten

12 Wijzigingen - detail Tekstverwerking  Valt weg: Autocorrectie Instellingen van marges en tabulaties  Nieuwe leerstof: Letterkleur Randen en arceringen Opsomming Eenvoudige tabellen Opmaak kopiëren Gebruik van sjablonen

13 Wijzigingen - detail Tekstverwerking  Nieuwe leerstof: Afdrukstand Afdrukvoorbeeld gebruiken  Eenvoudige normen naleven (BIN-normen): Spatiëringregels rond leestekens Gebruik van opsommingen Notatie van telefoonnummers Notatie van datum Notatie van valuta

14 Wijzigingen - detail Het Internet  Valt weg: Begrip Internet en mogelijkheden toelichten Functie van webbrowser omschrijven Internetadres herkennen en gebruiken Surfen en webpagina’s afdrukken  Belangrijk: Kritisch en taakgericht zoeken op internet  Nieuw: Zich bewust zijn van andere vormen van communicatie

15 Wijzigingen - detail Nieuw: Presenteren  Vuistregels voor presenteren  Vooringestelde diaopmaak gebruiken  Verschillende vormen van diaopbouw gebruiken  Dia’s tussenvoegen, verwijderen, verplaatsen en kopiëren  Grafische vormen, afbeeldingen, hyperlinks, multimediale bestanden invoegen en de grootte ervan wijzigen.  Presentatie afdrukken  Presentatie starten en voor- en achterwaarts doorlopen

16 Wijzigingen Nieuw: grafische en multimediale objecten  Verschillende types van grafische bestanden herkennen  De afmetingen van een afbeelding kunnen aanpassen in functie van de bestandsgrootte  Verschillende types van multimediabestanden herkennen  Geluids- en videobestanden invoegen in andere toepassingen en afspelen

17 ICT-integratie ICT is een middel ICT moet een meerwaarde bieden

18 ICT-integratie Voorbeelden/ideeën in leerplannen 1e graad Vakgebonden Vaak met specifieke software  Cabri, geogebra  Applets  Google Earth, Google Maps  Taalsoftware  …

19 ICT-integratie Vakoverschrijdende projecten Doorbreken van vakken Verschillende ICT-toepassingen komen aan bod Voorbeelden in raamplan

20 Voorwaarden ICT-integratie Leerkrachten moeten over de nodige ICT-vaardigheden beschikken Leerkrachten moeten binnen en buiten de school toegang hebben tot een computer Leerlingen moeten voldoende basiskennis hebben Infrastructuur Samenwerking

21 ICT-beleid nodig! Schoolniveau  Toetsen- en takensjabloon  Vuistregels voor een goede presentatie  Leerlingen van 1e graad ook ELO laten gebruiken  Eenvoudige normen naleven  Vakoverschrijdende projecten  Nascholing

22 ICT-beleid nodig Vakgroep  Overzicht maken van de mogelijke ICT- toepassingen per jaar Infrastructuur  Computerlokalen  ICT aanleren  OLC’s  drempelverlagend, ondersteuning aanwezig  In vaklokalen, polyvalente klaslokalen  enkele pc’s

23 ICT-beleid nodig Software  Algemene software  Mogelijkheden van algemene software gebruiken  Vakgebonden software  Eenvoudige gratis programma’s

24 VRAGEN?


Download ppt "Nieuw raamplan ICT A-stroom 2 juni 2009. Inhoud Waarom een nieuw raamplan? Twee pijlers Wijzigingen in het nieuwe raamplan ICT-integratie Voorwaarden."

Verwante presentaties


Ads door Google