De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wetenschaps Onderwijs Nederland Vwo3 Geschiedenis Frans Levensbeschouwing.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wetenschaps Onderwijs Nederland Vwo3 Geschiedenis Frans Levensbeschouwing."— Transcript van de presentatie:

1 Wetenschaps Onderwijs Nederland Vwo3 Geschiedenis Frans Levensbeschouwing

2

3 De tweede Wereldoorlog

4 Ontstaan Jodendom  Abraham ( v. Chr.)  Kenmerkend voor het geloof: 1 God (JHWH) Uitverkoren volk Onderhouden van de Wet (Tora) Komst van een Messias  Hoogtepunt: koning David (1000 v. Chr.)

5

6 Diaspora  De verspreiding van het Jodendom over de wereld  586 v. Chr.  Babylon verovert Judea  Babylonische ballingschap  Joden assimileren niet

7 Zionisme  Vanaf 1890  Joods initiatief!  “De oplossing van het Joodse vraagstuk”  Vanwege vijandigheden in Europa verlangen Joden naar een eigen land  Na WOII: Israël

8 Wat was de rol van Frankrijk hierin?

9 ‘’Frankrijk, het land van de trots, van de mensen die redelijk gesloten zijn, waar er veel mensen waren/zijn die zich het verleden niet willen kunnen herinneren.’’

10 Le début de la guerre  3 sep. 1939: Frankrijk + Groot-Brittannië verklaren oorlog aan Duitsland  Mei 1940: Frankrijk wordt bezet  22 Juni 1940: Pétain sluit wapenstilstand  Frankrijk bestaat uit 2 delen: - Het bezette noorden - Het Vichy-régime in het zuiden

11

12 Vichy-régime  Waarom dit régime: - Verdere verzwakking uitsluiten - Duisland oppermachtig - Tijdwinst  Collaboratie met Duiters  Vichy-régime wordt erkent door Nazi- Duitsland  Jodenvervolging

13 La raffle du Vel d’hiv  Nacht van 16 op 17 juli 1942  Operatie ‘Vent printanier’ (lentewind)  Vichy-régime mobiliseert Franse politie  Alleen mannen zouden opgepakt worden

14  Mannelijke buitenlandse Joden zouden opgepakt worden  Voor 1940 geen telling van religies  2 Categorieën Joden - Franse Joden - Buitenlandse Joden  Vichy sloot deal met Duitsland, keuze tussen 2 slechten  Voor 1940 geen telling van religies  Na WOI Frankrijk veilige haven voor immigranten  Vanaf 1930 volledig omgekeerd

15  Instructies voor agenten - Identiteit controleren en daarna aanhouden - Niet ingaan op opmerkingen die arrestanten maken - Niet oordelen over gezondheid van arrestanten - Iedereen naar 1 e verzamelpunt - Maximale snelheid, zonder commentaar

16  Doel: Joden arresteren  Ook kinderen werden opgepakt  Mannen in minderheid  Vrijgezellen & koppels zonder kinderen  Drancy  Auschwitz  Families met kinderen  Vélodrome d’hiver  Franse politie hield razzia’s

17 Vélodrome d’hiver  Vélodrome = wielerbaan Hiver = winter  15 e arrondissement  Glazen koepel  7000 Joden zonder voorzieningen

18

19

20 Drancy & Beaune-la-Rolande  Oorspronkelijk militaire kampen  1941: kampen voor Joden

21

22  Duitse Gestapo voerde de bevelen  Mannen verlieten kamp als 1 e, daarna vrouwen, daarna kinderen BRIEF  Rechtzaak tegen Franse politie  Franse staat heeft zich nooit verontschuldigd  16 juli 1995: Jacques Chirac erkent rol van Frankrijk in de Jodenvervolging

23 Mémorial du Martyr Juif Inconnu  Monument ter nagedachtenis

24 Joodse filosofen Martin Buber Emmanuel Levinas

25 De theorie van Buber  Ich und Es In de omgeving van mensen bevinden zich voorwerpen. Mensen zien hun medemens vaak ook als voorwerp. Deze relatie is een monoloog, “Ich” blijft centraal staan.  Ich und Du Pas als mensen een vriendschappelijke relatie met elkaar aan gaan, kunnen zij de ander zien voor wie hij echt is. Deze relatie is een dialoog, een wisselwerking.

26 De theorie van Levinas  Al het “zijn” is gebaseerd op zelfbehoud.  Menselijk zelfbehoud is bewust zelfbehoud.  Conflict  compromis  Het gelaat van de Ander


Download ppt "Wetenschaps Onderwijs Nederland Vwo3 Geschiedenis Frans Levensbeschouwing."

Verwante presentaties


Ads door Google