De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Gastcollege “Innovatie” Rolf Grouve 11 maart 2008.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Gastcollege “Innovatie” Rolf Grouve 11 maart 2008."— Transcript van de presentatie:

1 1 Gastcollege “Innovatie” Rolf Grouve 11 maart 2008

2 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 2 Inhoud Denkwerk Innovatieprocessen Universalisme en Particularisme Historische situaties Recente voorbeelden Bouw Conclusie Vragen

3 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 3 Denkwerk Noteer 5 voorbeelden van “geslaagde” innovaties Noteer 3 voorbeelden van “geflopte” innovaties Wat zijn de conclusies

4 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 4 Innovatieprocessen Bedrijfsdoelen: Winst Continuïteit op lange termijn Middel: Innoveren: Onderscheiden op kwaliteit, prijs, toegankelijkheid etc.

5 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 5 Innovatieprocessen Innoveren: Ideeën ontwikkelen en uitvoeren Technische vernieuwing Functionele vernieuwing Procesvernieuwing Middel: Geld Tijd Liquide middelen

6 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 6 Universalisme Positief: Consistentie Duidelijkheid Betrouwbaarheid Negatief: Bureaucratie Rigide Onpersoonlijk

7 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 7 Particularisme Positief: Flexibiliteit Ontvankelijkheid Interpersoonlijk Negatief: Corruptie Chaos Onbetrouwbaar

8 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 8 Historische situaties Gist Brocades: Opgericht 1869 (pionier), 20 april 1870 eerste productie van droog gist Jacques van Marken ( ) Levensmotto: “Het eeuwig bereikbare is alleen de vooruitgang”) Eerste afgestudeerde technoloog van Nederland Sociale inslag: Pensioen Winstdeling Spaarbank Arbeidersdorp met weekblad, coöperatieve winkels, etc.

9 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 9 Historische situaties Gist Brocades: Biochemie: Gistproces Spiritusproces Suiker

10 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 10 Historische situaties Gist Brocades: Innovatie (1): Studiereizen Oostenrijk Geld ( gulden, door aandelen uit te geven) Klanten werven in moeilijke economie Geïllustreerde bakkerscouranten Voorlichting over elektriciteit aan medewerkers Geen kinderen aannemen zonder lagere schooldiploma Oprichten volksspaarbank (Marten Mees)

11 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 11 Historische situaties Gist Brocades: Innovatie (2): Problemen “koppige” gist Combinatie gist / spiritus Nieuw beloningsysteem bonussen (naar functie)

12 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 12 Historische situaties Fokker: Tonny Fokker ( ) Levensmotto: “Zolang ik iets heb om voor te vechten, voel ik mij lekker” Pionier van het eerste uur Cursus Aviatiek Individualistisch Vliegtuigbranche

13 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 13 Historische situaties Fokker: Innovatie: Trial en Error Geld (Fokker Senior) Hoog zwaartepunt met V-vormig geplaatste vleugels Spin (pianosnaren, bamboe etc.) Vliegshows Rondjes vliegen Burgerluchtvaart Militaireluchtvaart

14 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 14 Recente voorbeelden Financiële schandalen: Ahold: Functiescheiding “Geld maakt geld” Inkoopproblematiek / Marges Enron: Innovaties in surrealisme Persoonlijk gewin

15 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 15 Recente voorbeelden Innovaties: TomTom Google KPN TNT Zorverzekeraars Sara Lee / Douwe Egberts

16 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 16 Bouw - Omgevingsfactoren Marktwerking/aanbestedingen (prijs) ICT-componenten Mobiliteit Milieu/duurzaamheid Veiligheid Vergrijzing Bureaucratie Tegenstrijdige belangen

17 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 17 Bouw - Innovaties Samenwerking Cradle to Cradle Lean and Mean (PQRS-methode) Prijs Quantiteit Route Service

18 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 18 Conclusie Innovatie: Heeft verschillende facetten Is investeren Continue vooruitgang Mede afhankelijk van omgevingsfactoren

19 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 19 Vragen?


Download ppt "1 Gastcollege “Innovatie” Rolf Grouve 11 maart 2008."

Verwante presentaties


Ads door Google