De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Gastcollege “Innovatie” Rolf Grouve 11 maart 2008.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Gastcollege “Innovatie” Rolf Grouve 11 maart 2008."— Transcript van de presentatie:

1 1 Gastcollege “Innovatie” Rolf Grouve 11 maart 2008

2 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 2 Inhoud Denkwerk Innovatieprocessen Universalisme en Particularisme Historische situaties Recente voorbeelden Bouw Conclusie Vragen

3 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 3 Denkwerk Noteer 5 voorbeelden van “geslaagde” innovaties Noteer 3 voorbeelden van “geflopte” innovaties Wat zijn de conclusies

4 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 4 Innovatieprocessen Bedrijfsdoelen: Winst Continuïteit op lange termijn Middel: Innoveren: Onderscheiden op kwaliteit, prijs, toegankelijkheid etc.

5 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 5 Innovatieprocessen Innoveren: Ideeën ontwikkelen en uitvoeren Technische vernieuwing Functionele vernieuwing Procesvernieuwing Middel: Geld Tijd Liquide middelen

6 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 6 Universalisme Positief: Consistentie Duidelijkheid Betrouwbaarheid Negatief: Bureaucratie Rigide Onpersoonlijk

7 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 7 Particularisme Positief: Flexibiliteit Ontvankelijkheid Interpersoonlijk Negatief: Corruptie Chaos Onbetrouwbaar

8 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 8 Historische situaties Gist Brocades: Opgericht 1869 (pionier), 20 april 1870 eerste productie van droog gist Jacques van Marken (1845-1905) Levensmotto: “Het eeuwig bereikbare is alleen de vooruitgang”) Eerste afgestudeerde technoloog van Nederland Sociale inslag: Pensioen Winstdeling Spaarbank Arbeidersdorp met weekblad, coöperatieve winkels, etc.

9 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 9 Historische situaties Gist Brocades: Biochemie: Gistproces Spiritusproces Suiker

10 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 10 Historische situaties Gist Brocades: Innovatie (1): Studiereizen Oostenrijk Geld (150.000 gulden, door aandelen uit te geven) Klanten werven in moeilijke economie Geïllustreerde bakkerscouranten Voorlichting over elektriciteit aan medewerkers Geen kinderen aannemen zonder lagere schooldiploma Oprichten volksspaarbank (Marten Mees)

11 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 11 Historische situaties Gist Brocades: Innovatie (2): Problemen “koppige” gist Combinatie gist / spiritus Nieuw beloningsysteem bonussen (naar functie)

12 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 12 Historische situaties Fokker: Tonny Fokker (1890-1939) Levensmotto: “Zolang ik iets heb om voor te vechten, voel ik mij lekker” Pionier van het eerste uur Cursus Aviatiek Individualistisch Vliegtuigbranche

13 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 13 Historische situaties Fokker: Innovatie: Trial en Error Geld (Fokker Senior) Hoog zwaartepunt met V-vormig geplaatste vleugels Spin (pianosnaren, bamboe etc.) Vliegshows Rondjes vliegen Burgerluchtvaart Militaireluchtvaart

14 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 14 Recente voorbeelden Financiële schandalen: Ahold: Functiescheiding “Geld maakt geld” Inkoopproblematiek / Marges Enron: Innovaties in surrealisme Persoonlijk gewin

15 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 15 Recente voorbeelden Innovaties: TomTom Google KPN TNT Zorverzekeraars Sara Lee / Douwe Egberts

16 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 16 Bouw - Omgevingsfactoren Marktwerking/aanbestedingen (prijs) ICT-componenten Mobiliteit Milieu/duurzaamheid Veiligheid Vergrijzing Bureaucratie Tegenstrijdige belangen

17 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 17 Bouw - Innovaties Samenwerking Cradle to Cradle Lean and Mean (PQRS-methode) Prijs Quantiteit Route Service

18 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 18 Conclusie Innovatie: Heeft verschillende facetten Is investeren Continue vooruitgang Mede afhankelijk van omgevingsfactoren

19 T r a I n I n g “s u b s I d I e – a d m I n I s t r a t I e. n l” 19 Vragen?


Download ppt "1 Gastcollege “Innovatie” Rolf Grouve 11 maart 2008."

Verwante presentaties


Ads door Google