De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS) 1/16 iokonpsmeanwinkregsoreepngbstnvgdrenelismncheaiemsn Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese.

Verwante presentaties


Presentatie over: "University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS) 1/16 iokonpsmeanwinkregsoreepngbstnvgdrenelismncheaiemsn Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese."— Transcript van de presentatie:

1 University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS) 1/16 iokonpsmeanwinkregsoreepngbstnvgdrenelismncheaiemsn Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn. Het einge wat blegnaijrk is, is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. We neomen dit wrood precpetie. Het is lastig om het concept carpoolen toe te passen voor eenmalige gebeurtenissen Meeliften Trefwoorden: Focus op eenvoud Dimensies: generieke inkoopbehoeften; etc. Carpool Vergelijkbaar met F1- team, verschillen: activiteiten steeds door 1 partij uitgevoerd; etc. Konvooi Trefwoorden: eenmalig; kostenreductie; etc. Dimensies: weinig leden; formeel; etc. F1-team Trefwoorden: leren; standaardisatie; etc. Dimensies: lange termijn; informeel; etc. Busrit Trefwoorden: Schaal- grootte; 3e partij Dimensies: veel con- tracten; formeel; etc. De Snelwegmatrix: Inkoopsamenwerkingsvormen aantal verschillende gezamenlijke activiteiten invloed van alle leden op de gezamenlijke activiteiten

2 University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS) 2/16 Fredo Schotanus

3 University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS) 3/16 Waarom horizontale samenwerking? Klant Leverancier verticale samenwerking horizontale samenwerking Leverancier Leveran- cier

4 University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS) 4/16 Een voorbeeld van inkoopsamenwerking Org. B Org. C Organisatie A x 4

5 University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS) 5/ =3: klinkt mooi, maar er kunnen ‘beren op de weg’ zijn Bron: Buter, 2006

6 University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS) 6/16 De Snelwegmatrix Inkoopsamenwerkingsvormen Het is lastig om het concept carpoolen toe te passen voor eenmalige gebeurtenissen Meeliften Trefwoorden: Focus op eenvoud Dimensies: generieke inkoopbehoeften; etc. Carpool Vergelijkbaar met F1- team, verschillen: activiteiten steeds door 1 partij uitgevoerd; etc. Konvooi Trefwoorden: eenmalig; kostenreductie; etc. Dimensies: weinig leden; formeel; etc. F1-team Trefwoorden: leren; standaardisatie; etc. Dimensies: lange termijn; informeel; etc. Busrit Trefwoorden: Schaal- grootte; 3e partij Dimensies: veel con- tracten; formeel; etc. aantal verschillende gezamenlijke activiteiten invloed van alle leden op de gezamenlijke activiteiten activiteiten: specificeren, selecteren, contracteren, evalueren, informatie delen, personeel en andere hulpmiddelen delen, beleid en procedures delen, benchmarking, etc. indicatoren: complexiteit, controle, intensiviteit, gezamenlijk beslissen, gezamenlijke vergaderingen, gelijke rollen, zelfmanagement, decentraliteit, aanpassing aan specifieke inkoopbehoeften, etc. 1 organisatie regelt alles; rest lift mee Verdeel alles onderling

7 University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS) 7/16 Succesfactoren (p < 0.05) vrijblijvende deelname voldoende tijd in steken alle leden dragen kennis bij alle leden tonen commitment goede communicatie eerlijke allocatie van besparingen Niet onderscheidend vertrouwen in de andere leden Een grootschalige enquête

8 University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS) 8/16 inkoopprijs inkoopvolume (m 2 ) Kwantumkortingen ontrafelen Meeste korting- schema’s verlopen trapsgewijs We kunnen deze lijn vangen in 1 functie (min. R 2 =,96) B. C. A. alle prijs- besparing

9 University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS) 9/16 Mogelijke besparingsverdelingen Gelijke Prijs Proportioneel Aangepaste Compromiswaarde Org. A (groot) B … C (klein) totaal wanneer (on)eerlijk? x € 250

10 University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS) 10/16 Stelling theoretische (on)eerlijkheid De Gelijke Prijs methode is theoretisch oneerlijk als een organisatie in een samenwerkingsverband meer dan 38% van het totale inkoopvolume inkoopt omdat dan niet meer aan verscheidene eerlijkheidseigenschappen wordt voldaan

11 University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS) 11/16 Bewijs stelling

12 University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS) 12/16 Ervaren eerlijkheid VS theoretische eerlijkheid allo cati e met hod e allo cati e leiden tot......voldoet leidt tot......past bij eig en- sch app en Rangorde Symmetrie Et cetera… Proportioneel Et cetera… Gelijke prijs match?

13 University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS) 13/16 size does matter!


Download ppt "University of Twente Initiative for Purchasing Studies (UTIPS) 1/16 iokonpsmeanwinkregsoreepngbstnvgdrenelismncheaiemsn Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese."

Verwante presentaties


Ads door Google