De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Round table retail: convergence consumer electronics & IT Channel Congress2005.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Round table retail: convergence consumer electronics & IT Channel Congress2005."— Transcript van de presentatie:

1 Round table retail: convergence consumer electronics & IT Channel Congress2005

2 Round table retail: convergence consumer electronics & IT Press…

3 Round table retail: convergence consumer electronics & IT De scene zetten GSM wordt MP3 player GSM wordt navigatie device Autoradios worden GSM’s en GPS-en PDA’s worden GPS en telefoon en Media Centers worden MP3 spelers Navigatiesystemen hebben een GSM functie DVD recorders met EPG’s Mediacenters met VCR kenmerken Camcorders met Bluetooth functies TV’s die PC monitors worden (waarbij SCART nu wordt aangevuld met DVI en VGA) Stereo installaties met een SPDIF connectie is naast de Digital Coax in Radio was vroeger simpel: FM of AM. Nu Internet Radio (TCP/IP), DAB, etc… TV idem: eerst antenne, dan kabel, en nu op zeer korte termijn TIVO, MCE, IdTV, DTVB en varianten Telefonie ook : vroeger PSTN, en GSM, nu VoIP, EDGE Quad play van de telco’s

4 Round table retail: convergence consumer electronics & IT Opportunititeiten/problemen Klant: beslissingscriteria Gamma: tot waar doe ik me, en wat stoot ik af? Marge: IT hardware versus Consumer Electronics, wie “verdient vandaag meest”, en ”hoe gaat dat evolueren”? Winkelinrichting: waar plaats ik wat? Competenties: hoe vorm ik mijn mensen om aan de nieuwe convergerende vragen te beantwoorden

5 Round table retail: convergence consumer electronics & IT De Klant Zoals Computerworld het schrijft: Stel dat u één van die consumenten bent en u hebt net beslist om uw oude TV-toestel buiten te kieperen en te kiezen voor een splinternieuw home- systeem inclusief LCD scherm, DVD recorder, media center etc... De dertiende maand is binnen, de auto is net afbetaald en u bent in een koopbui. “ waarom koopt hij dit toestel bij een gespecialiseerde A/V dealer, en het andere bij een hard discounter? Wat zijn zijn beslissingscriteria? –Imago? –Service? Installatie? –Prijs? –Reclame?

6 Round table retail: convergence consumer electronics & IT Gamma Wat zijn mijn (als reseller) beslissingscriteria om bepaalde goederen en diensten te verkopen? Moet ik breed gaan en opportunistisch zijn, of specialiseren en spelen op marge? Willen pure CE players zoals bvb. de TV fabrikanten wel met de cowboys van het ICT kanaal werken? Kannibalisatie: als ik tot nu toe enkel Pioneer navigatiesystemen heb verkocht, en nu ga ik PDA’s met Alturion, Tomtom of andere verkopen, wat verlies ik dan? Of win ik iets?

7 Round table retail: convergence consumer electronics & IT Marge Olivier Lanckriet in Computerworld quoten: “iedereen krijgt de klanten die hij verdient”. Wie dozen schuift krijgt prijzenshoppers en hobbyisten, wie extra aanbiedt, krijgt consumenten die op zoek zijn naar een oplossing. Is het waar dat er traditioneel op CE meer wordt verdiend dan op PC’s? Of is dat een fabeltje, en wordt er eigenlijk vooral verdiend op de high-end? Is het waar dat er meer wordt verdiend omdat er geen ‘dure’ distributeurs tussen zitten?

8 Round table retail: convergence consumer electronics & IT Shop design Als ik rondloop in een (niet nader te noemen) retailstore, zie ik een winkelinrichting die niet organisch is. Deze zou moeten wijzigen in functie van mijn op dat moment geldende belangstelling. Bijvoorbeeld: –ik koop digitale camera, heb nood aan papier, printer, inkt, memory sticks, batterijen, tasje, etc…. maar –die batterijen moeten ook te vinden zijn bij de remote controls van de TV, bij de muizen en keyboards, bij… en –de memory sticks bij de notebooks –de inkt bij de printers, etc.. En toch is het wel op te lossen. Deze oefening is reeds eerder (in een andere dimensie) gebeurd in bvb. de food retail. Kan dit?

9 Round table retail: convergence consumer electronics & IT Competenties Bedrijven komen uit verschillende hoeken: –Installateurs auto elektronica: zoals ARC en Auto 5 –Game stores met expertise in gaming –A/V shops met ervaring in configureren & afstellen AV systemen –Telco shops die straf zijn in GSM configuratie (installeren van GPRS/EDGE/UMTS accounts op smartphones) –Computer stores die WiFi en andere netwerken aanleggen/configureren Bij een convergentie zijn heel wat verschillende expertises nodig. Heeft elke zaak al deze competenties nodig, of is een basis pakket voldoende?

10 Round table retail: convergence consumer electronics & IT Dankjewel Grand merci


Download ppt "Round table retail: convergence consumer electronics & IT Channel Congress2005."

Verwante presentaties


Ads door Google