De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Verhalen als lab voor voelen en denken

Verwante presentaties


Presentatie over: "Verhalen als lab voor voelen en denken"— Transcript van de presentatie:

1 Verhalen als lab voor voelen en denken
Frank Hakemulder, Universiteit Utrecht Department voor Media- en Cultuurwetenschappen

2 Introduction

3 Introduction

4 Theory of Mind (Reading the Mind in the Eyes Test) and
Introduction Mar, Oatley et al. (2006) (een aantal keer gerepliceerd): Correlaties tussen Theory of Mind (Reading the Mind in the Eyes Test) and Narrative exposure (Author Recognition Test).

5 Effects van (a) literaire (b) fictie op
Kidd & Castano (2013) “Understanding others’ mental states is a crucial skill that enables the complex social relationships that characterize human societies” (1) Effects van (a) literaire (b) fictie op Affective en cognitive theory of mind Zijn (a) en (b) noodzakelijke voorwaarden? Welk aspect in de tekst en de leeservaring is de oorzaak van de effecten? Introduction

6 Introduction

7 Effects of reading literature
In theorie Empirisch onderzoek Moreel laboratorium Conclusie Effects of reading literature

8 Variatie in uw dieet! 1. In theory…

9 Katharsis Aristoteles Effects: Catharsis

10 Dagelijkse frustraties Beadsley Sociale spanningen Bertrand Russell
Katharsis Dagelijkse frustraties Beadsley Sociale spanningen Bertrand Russell Effects: Catharsis

11 Rolmodellen Achilles Aeneas Effects: Role models

12 Effects: Combining the utilitarian with pleasure
Het nuttige & het aangename Effects: Combining the utilitarian with pleasure Horatius

13 Effects: The moral laboratory
Moreel laboratorium Aristoteles Zola Effects: The moral laboratory

14 Effects: Critical Reflection
Reflectie op de samenleving Gogol’ Kafka Effects: Critical Reflection

15 Effects: Critical Reflection
Reflectie op de samenleving I really think that the following discussion, forced many people to reflect on some very important issues, outside as well as inside the Islamic community. It is interesting to see one novel may go a long way, and that the genre still has that power. Effects: Critical Reflection

16 Effects: Critical reflection
Reflectie op de samenleving Voorbeeld intertekstualiteit Golding’s Lord of the Flies in dialoog met Ballantyne’s Coral Island George Steiner Effects: Critical reflection

17 Effects: Emotional Intelligence
Mensenkennis Frank Palmer “knowledge by acquaintance what an experience is like” Effects: Emotional Intelligence

18 Effects: Emotional Intelligence
Solidariteit Human solidarity is created by increasing our sensitivity to the particular details of the pain and humiliation of other unfamiliar sorts of people. Such increased sensitivity makes it more difficult to marginalize people different from ourselves by thinking, “they do not feel it as we would.” Richard Rorty Effects: Emotional Intelligence

19 Effects: Renewed awareness
Literariteit Victor Shklovsky: De-automatisering Bertold Brecht Vervreemding Effects: Renewed awareness

20 > Complexiteit Martha Nussbaum Begrip voor de complexiteit van ethische reflectie en het maken van morele beslissingen Vergelijk: Exodus 20:14 versus Anna Karenina Effects: Complexity

21 Still sceptical? > Nog skeptisch? Cultuur en literatuur zijn omnipresent; waarom dan nog zoveel misère? (Jerome Stolnitz) Hoewel: Juist afname van geweld; valt samen met toegenome beschikbaarheid van literaire narratieve fictie. (Stephen Pinker)

22 Perceptie van out-groups Morele ontwikkeling Sekse rollen
Empirisch onderzoek Perceptie van out-groups Morele ontwikkeling Sekse rollen Normen en waarden Self-esteem Kritische reflectie Reductie van anxiety Empathie Theory of Mind 2. Empirical research

23 “Reading across boarders of class, sex, and nation”
Historical evidence Historisch onderzoek “Reading across boarders of class, sex, and nation” As a consequence, they came to see others – people they did not know personally – as like them, as having the same kinds of inner emotions. Without this learning process, “equality” could have no deep meaning and in particular no political consequence. (p. 40)

24 Het moreel laboratorium:
Het perspectief van de lezer: “Fiction is like simulation software that runs on the hardware of the mind of the reader” (Oatley, Why fiction may be twice as true as fact) Resultaten: Imaginatie over hoe het zou zijn om iemand anders te zijn Experimenteren met rollen Katharsis 3. Moral laboratory

25 Van korte naar lange termijn effecten
Uitdagingen: Van korte naar lange termijn effecten Testen van theorie en tekst-gebaseerde hypotheses Bepalen van de exacte oorzaken: Identificatie? Literariteit? Challenges

26

27 4. Need for interdiscipinarity
“Forced to be” (Schoenmakers) Hoe worden lezers gestimuleerd zich te identificeren: Perspectief? Verhaal-affect structuur (suspense, nieuwsgierigheid)? Wat is uniek voor literatuur? Deviatie, tragere (diepere) verwerking En waarom zouden we dat willen weten? 4. Need for interdiscipinarity

28 Know thy self

29 Building bridges

30 Meedoen? Thank you!


Download ppt "Verhalen als lab voor voelen en denken"

Verwante presentaties


Ads door Google