De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag.

Verwante presentaties


Presentatie over: "24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag."— Transcript van de presentatie:

1 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 Verhalen als lab voor voelen en denken Frank Hakemulder, Universiteit Utrecht Department voor Media- en Cultuurwetenschappen

2 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 Introduction

3 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 Introduction

4 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 Introduction Mar, Oatley et al. (2006) (een aantal keer gerepliceerd): Correlaties tussen - Theory of Mind (Reading the Mind in the Eyes Test) and - Narrative exposure (Author Recognition Test).

5 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 Introduction Kidd & Castano (2013)  “Understanding others’ mental states is a crucial skill that enables the complex social relationships that characterize human societies” (1) - Effects van (a) literaire (b) fictie op - Affective en cognitive theory of mind  Zijn (a) en (b) noodzakelijke voorwaarden?  Welk aspect in de tekst en de leeservaring is de oorzaak van de effecten?

6 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 Introduction

7 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 Effects of reading literature 1.In theorie 2.Empirisch onderzoek 3.Moreel laboratorium 4.Conclusie

8 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur In theory… Variatie in uw dieet!

9 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 Effects: Catharsis >Katharsis Aristoteles

10 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 Effects: Catharsis >Katharsis  Dagelijkse frustraties - Beadsley  Sociale spanningen - Bertrand Russell

11 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 Effects: Role models >Rolmodellen AchillesAeneas

12 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 Effects: Combining the utilitarian with pleasure >Het nuttige & het aangename Horatius

13 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 Effects: The moral laboratory >Moreel laboratorium Zola Aristoteles

14 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 Effects: Critical Reflection >Reflectie op de samenleving Gogol’Kafka

15 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 Effects: Critical Reflection >Reflectie op de samenleving I really think that the following discussion, forced many people to reflect on some very important issues, outside as well as inside the Islamic community. It is interesting to see one novel may go a long way, and that the genre still has that power.

16 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 Effects: Critical reflection >Reflectie op de samenleving Voorbeeld intertekstualiteit Golding’s Lord of the Flies in dialoog met Ballantyne’s Coral Island George Steiner

17 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 Effects: Emotional Intelligence >Mensenkennis Frank Palmer “ knowledge by acquaintance what an experience is like ”

18 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 Effects: Emotional Intelligence >Solidariteit Human solidarity is created by increasing our sensitivity to the particular details of the pain and humiliation of other unfamiliar sorts of people. Such increased sensitivity makes it more difficult to marginalize people different from ourselves by thinking, “ they do not feel it as we would. ” Richard Rorty

19 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 Effects: Renewed awareness >Literariteit Victor Shklovsky: De-automatisering Bertold Brecht Vervreemding

20 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 Effects: Complexity Martha Nussbaum >Begrip voor de complexiteit van ethische reflectie en het maken van morele beslissingen >Vergelijk:  Exodus 20:14 versus Anna Karenina > Complexiteit

21 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 Still sceptical? > Nog skeptisch?  Cultuur en literatuur zijn omnipresent; waarom dan nog zoveel misère? (Jerome Stolnitz)  Hoewel: Juist afname van geweld; valt samen met toegenome beschikbaarheid van literaire narratieve fictie. (Stephen Pinker)

22 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur Empirical research >Empirisch onderzoek  Perceptie van out-groups  Morele ontwikkeling  Sekse rollen  Normen en waarden  Self-esteem  Kritische reflectie  Reductie van anxiety  Empathie  Theory of Mind

23 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 Historical evidence >Historisch onderzoek  “Reading across boarders of class, sex, and nation”  As a consequence, they came to see others – people they did not know personally – as like them, as having the same kinds of inner emotions. Without this learning process, “equality” could have no deep meaning and in particular no political consequence. (p. 40)

24 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur Moral laboratory >Het moreel laboratorium:  Het perspectief van de lezer: “Fiction is like simulation software that runs on the hardware of the mind of the reader” (Oatley, Why fiction may be twice as true as fact)  Resultaten: - Imaginatie over hoe het zou zijn om iemand anders te zijn - Experimenteren met rollen - Katharsis

25 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 Challenges >Uitdagingen:  Van korte naar lange termijn effecten  Testen van theorie en tekst-gebaseerde hypotheses  Bepalen van de exacte oorzaken: - Identificatie? - Literariteit?

26 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014

27 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur Need for interdiscipinarity >“Forced to be” (Schoenmakers) Hoe worden lezers gestimuleerd zich te identificeren:  Perspectief?  Verhaal-affect structuur (suspense, nieuwsgierigheid)? >Wat is uniek voor literatuur?  Deviatie, tragere (diepere) verwerking >En waarom zouden we dat willen weten?

28 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 Know thy self

29 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 Building bridges

30 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 Thank you! Meedoen?


Download ppt "24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2014 24 januari 2014 universitair onderwijscentrum groningen dag."

Verwante presentaties


Ads door Google