De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Trends in voeding - fruitsector. Trend is geen rage  Duurt 5 à 15 jaar  Gedrag dat door de rest van de samenleving wordt overgenomen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Trends in voeding - fruitsector. Trend is geen rage  Duurt 5 à 15 jaar  Gedrag dat door de rest van de samenleving wordt overgenomen."— Transcript van de presentatie:

1 Trends in voeding - fruitsector

2 Trend is geen rage  Duurt 5 à 15 jaar  Gedrag dat door de rest van de samenleving wordt overgenomen

3 Trends en ketenontwikkeling – waar kansen voor landbouw Basisgrondstof aanleveren in bulk OF Individueel, in de coöperaties of in samenwerkingsverbanden in spelen op trends in de voeding (product- en ketenontwikkeling)

4 Maatschappelijke veranderingen Verdunning huishoudens (meer en kleiner) Grensvervaging (tussen landen en markten) Immigratie Empowerment van de consument Oriëntatie op maatschappelijke normen en waarden

5 Maatschappelijke veranderingen Geld-tekort  tijd-tekort Technologische ontwikkeling Vergrijzing (yeepie’s) Verstedelijking

6 Inspelen op kansen - trends: Ontwikkelen en vermarkten van gemaksproducten of –voedsel Anticiperen op gezondheidstrend Gewenste productieketens (milieu,…) / ecologisch eetgedrag Beter zichtbaar maken van producent achter voedsel + slowfood en authenticiteit

7 Trends in voeding en groenten Fruit nog niet zo’n sterk ontwikkeld segment als bv. zuivel maar snelle evolutie Handig om allerlei toepassingen mee te ontwikkelen Hevige concurrentie

8 Gemaksvoedsel en -diensten Fruitsector loopt nog sterk achterop Kant- en klaartrend Handige verpakkingen (portieverpakkingen) Alles kleiner en makkelijker te bereiden (schoongemaakt, geschild,…) Van wegnemen ongemak naar creëren toegevoegde waarde (minimum 2 claims) bv. makkelijk en leuk voor kinderen,… Vierde gamma wordt steeds belangrijker voor grootdistributie Out of home

9 Gemaksvoedsel en -diensten

10 Voedsel voor gezondheid

11 Cholesterolverlagers Risicoverlagende producten (bv. Kanker, hart- en vaatziekten,….) Dieetoplossingen (fruit is bij uitstek light maar wordt niets mee gedaan) Fruit heeft perceptie mee… alles met fruit in lijkt gezond

12 Voedsel voor gezondheid

13 Goed gedrag / gewenste productieketens Milieu Eerlijke handel Ecologie Biologisch Organisch

14 Producent achter voeding / Slowfood / authenticiteit Algemene adoptie van consumententechnologie –Rappe Hap  Tegenbeweging: hang naar authenticiteit  mikken op direct contact, streeklabelling, zelfpluk,…

15 Producent achter voeding / Slowfood / authenticiteit

16 Voeding  5 G’s Gemak Gezond Genot Gezellig Goedkoop

17 Voeding  5G’s Zoveel mogelijk inspelen op unieke combinaties van 4 eerste G’s en segmentering naar doelgroep  durven dwarsdenken over het eigen product Bv. Fizzy Fruit Gemak (weinig tijd,portieverpakking…) Gezond (alternatief voor snoep,…) Leuk voor kinderen  Meerdere claims in één product

18 5 uitdagingen voor 2025 Take-out / take home: het ‘afhalen’ en thuis eten van diverse kant-en-klare gerechten is spectaculair toegenomen in Hapjeshonger. Toenemende populariteit van diverse kleine voorgerechten. ‘Bitesized’ voorafjes zijn een van de meest veelzijdige voedingsmiddelen anno Een trend die hiermee verband houdt, is uiteraard de (totale) ‘destructurering van de maaltijden.

19 5 uitdagingen voor 2025 Kindersegment. Kinderen vormen in 2025 een zo mogelijk nog belangrijker markt voor de voedingsindustrie. Eén van de eerste winkels die kinderen bezoeken is immers de supermarkt. Decommoditizing’ van ‘bulk’ producten zoals koffie, thee en suiker. Kritische consumenten(groeperingen): belangengroeperingen op mondiaal niveau hebben tegen 2025 aan invloed en macht gewonnen, waardoor ook de druk op de producenten is toegenomen, vooral op het vlak van marktbenadering en -bewerking.

20 Enkele algemene beschouwingen Voor iedereen van belang na te denken over product- en ketenontwikkeling Zowel individueel als samenwerkingsverbanden als op coöperatievlak zijn er massa opportuniteiten Trends in de voeding opvolgen en sneller op inspelen, meer en meer productinnovaties nodig, ook bij fruit Doorgedreven segmentering Innovatieve partnerships met bv. zuivelindustrie, verwerkende bedrijven,… Bespelen distributiekanalen

21 1 ste Vlaamse Water-Infodag Donderdag 8 Februari 2007, Sint-Niklaas 60-tal Infosessies over watermanagement op bedrijfsniveau voor alle sectoren Nieuwigheden en testresultaten op het vlak van: Waterontsmetting, wateropvang, waterzuivering & waterhergebruik Specifiek voor bedrijfsleiders uit de land-en tuinbouw Centrale infomarkt met toeleveringsbedrijven uit de land- en tuinbouw, overheidsdiensten & onderzoeksinstellingen

22 Hogeschool KaHo Sint-Lieven, Sint-Niklaas Doorlopend van 09:30-18:00 Kostprijs: 30 euro voor land- en tuinbouwers 20 euro voor leden Boerenbond/PCG Drank, eten, parkeerticket & infomap inbegrepen Vooraf inschrijven verplicht! Meer info: Bart Verhasselt Inschrijvingen: Tel: ste Vlaamse Water-Infodag Donderdag 8 Februari 2007, Sint-Niklaas

23 Agrocoach: Peterschapsproject voor ondernemende land- en tuinbouwers

24 Agrocoach 4 locaties: Lochristi, Kortrijk, Steenokkerzeel en Geel 8 à 10 sessies Begeleiding door ervaren bedrijfleider en innovatieconsulent Meer info: Start december/januari

25


Download ppt "Trends in voeding - fruitsector. Trend is geen rage  Duurt 5 à 15 jaar  Gedrag dat door de rest van de samenleving wordt overgenomen."

Verwante presentaties


Ads door Google