De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

(Interactieve) Digitale Televisie in het Lokale Bestuur Tussen “Droom” en “Werkelijkheid” -(nog steeds)- 18 januari 2007 - Mechelen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "(Interactieve) Digitale Televisie in het Lokale Bestuur Tussen “Droom” en “Werkelijkheid” -(nog steeds)- 18 januari 2007 - Mechelen."— Transcript van de presentatie:

1 (Interactieve) Digitale Televisie in het Lokale Bestuur Tussen “Droom” en “Werkelijkheid” -(nog steeds)- 18 januari Mechelen

2 DE DROOM Google Town Moeilijk te bereiken doelgroepen Producten- catalogus RSS Feeds op mijn TV Ik en mijn gemeente e-participatie in beweging Gemeentelijk nieuws - Nieuws uit mijn gemeente Live-beelden

3 Moeilijke doelgroepen Niet iedereen leest het infoblad van a tot z (maar het is wél héél populair !) Niet iedereen heeft internettoegang –50 % –Van die 50 % slechts weinig overheidsinfo Niet iedereen is actief in zijn/haar gemeente: ouderen, kinderen, jongeren, allochtonen,… Een bewegend beeld zegt vaak meer dan een halve bladzijde tekst

4 Producten en diensten (gefilterde) koppelingen met o.a. –Producten- en dienstencatalogus –Cultuurdatabank –Toerismedatabank Ook “generiek” beeldmateriaal aangeleverd door “derden” –Verkiezingen –Alcoholcontroles –Afvalophaling en sorteren –Zwervuilcampagnes –… Géén primaire focus op ‘interactieve’ diensten !

5 RSS-feeds op mijn TV Abonneren op “pop-ups” –Vergeet niet je vuilniszak buiten te zetten –Nog tickets voor het Cultureel Centrum voor vanavond – nu bellen –Het vuurwerk begint om 23:00u Selectie uit: –Gemeenteraad –College –Adviesraden –…

6 E-participatie Versterkt het bestuur en versterkt de samenhang in een gemeente –Burgers brengen zelf beeldmateriaal aan Uitleen camera’s + montageset Brengen 1 minuut film binnen die na “visie” op gemeente-tv kan –Inspraakprojecten –“ergernissen” in beeld (sluipverkeer, sluikstort) –Eigen feesten in de straat, wijk, vereniging Zorgt voor ideeën en input …

7 Live-beelden (toekomstmuziek !) Het debat voor de gemeenteraadsverkiezingen –En de verkiezingsshow nà de gemeenteraadsverkiezingen Manifestaties, happenings, sfeerbeelden,…

8 Google Town Van Google Earth op het web tot Google Town op TV

9 DE WERKELIJKHEID Té duur Te laat Geen universeel platform Van tekst naar beeld Té nieuwe technologie Onvoldoende Ontwikkelde technologie Onvoldoende knowhow Wie zal er content aanmaken ? Nog geen kritische massa Wie zal wat aanbieden ?

10 Wat willen we dan nù bereiken ? HET MOET HEEL EENVOUDIG ! Stadstelevisie – gemeentetelevisie –Van TV-Aalst tot TV-Zwijndrecht Communicatie met beelden –Regelmatig (minimaal wekelijks) uitzenden van actuele beelden met minimale (beeld)kwaliteit en goede inhoud Is al moeilijk genoeg ! HET IS GEEN WEB-TV !

11 Waarom ? (1) Digitale Televisie binnen het bereik van alle steden en gemeenten brengen –Financieel haalbaar –Operationeel haalbaar Basispakket zonder exclusiviteit –Je kan als gemeente je inwoners niet dwingen te kiezen voor een operator ! –Eerst een kritische massa opzoeken Samenwerken versus concurrentie

12 Waarom (2) Betere (andere) communicatie –Moeilijk bereikbare doelgroepen –Beeldcultuur exploreren –Interactiviteit door participatie burger Digitale kloof dichten (?) Bestuur en burger samenbrengen Verbeteren informatiedoorstroming

13 Uitgangspunten Voor de lokale besturen: –Maximaal rekening houden met de eigenheid en autonomie –Nauw betrekken bij ontwikkeling toepassingen –Vlotte manier van werken zonder financiële, logistieke en technische obstakels –Platformonafhankelijk ! Burgers moeten kijken: –1ste kijkervaring = televisie ! –Sterke content: inhoudelijk interessant, maar ook leuk & onderhoudend –Belang van (bestaande) communities (wijken, verenigingen,…) erkennen –Marketing en communicatie voor promotie gebruik Stabiel systeem met gatekeepersfunctie / centraal beheer & begeleiding Ontsluiting informatie verschillende overheidsniveaus

14 Wanneer ? 15 Piloten opstarten in 200? –Iedere platformaanbieder voorlopig voor zich… Uitbreiden in 200? –Platformonafhankelijk ! –Via regionale televisieplatform ? Ontwikkelen in –Nieuwe mogelijkheden + interactiviteit –Eenvoudiger bediening –Experimenten De toekomst ?

15 Wie doet mee ? Samenwerking: VVSG + MediaCiti Operatoren –Belgacom –Telenet –IN.DI Regionale zenders –Platform ter beschikking stellen ? Productiehuizen Media

16 Wat kost het ? Aanwezigheid op de verschillende platformen Technologie Content –Opleiding content aanmaken (blijft loonkost) –Productie van content buitenshuis –Beide Basisapparatuur –Camera + montagesoft-/hardware –…

17 Met de voeten op de grond

18 Meer info ? VVSG –0478/ –Abonneer je op het e-zine in verband met IDTV –03/ –Katleen Deraymaeker


Download ppt "(Interactieve) Digitale Televisie in het Lokale Bestuur Tussen “Droom” en “Werkelijkheid” -(nog steeds)- 18 januari 2007 - Mechelen."

Verwante presentaties


Ads door Google