De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007 Roel van Asselt Lector Instroommanagement en Aansluiting Saxion Hogescholen Lector Instroommanagement.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007 Roel van Asselt Lector Instroommanagement en Aansluiting Saxion Hogescholen Lector Instroommanagement."— Transcript van de presentatie:

1 1 Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007 Roel van Asselt Lector Instroommanagement en Aansluiting Saxion Hogescholen Lector Instroommanagement en Aansluiting Saxion HogescholenInhoud 1.Doorstroom en aansluitingen in het stelsel 2.De 50% doelstellingen en de Ad 3.Ontwerp Ad en plaats in het stelsel 4.Gevolgen en aandachtspunten

2 2 Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei Doorstroom en aansluiting in het stelsel Het stelsel, nu

3 3 Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei Doorstroom en aansluiting in het stelsel Hoe autonoom kunnen aansluitende opleidingen en werkveld zich ontwikkelen?

4 Instroom in Ho vanuit het: 1. Doorstroom en aansluitingen in het stelsel 1. Doorstroom en aansluitingen in het stelsel PM: Vmbo4 84% naar mbo naar Havo: 10% (stijgend) onderwijs uit: 6% Mbo4 64% naar hbo (stijgend) ( p/j) ___________________________________________________________________ Vwo 71% naar wo (stijgend) naar Hbo: 17% (dalend) onderwijs uit: 12% ______________________________ _______________________ Havo 82% naar hbo(afvlakkend) naar VWO: 4 % (stijgend) naar MBO: 6% (dalend) naar MBO: 6% (dalend) onderwijs uit: 8%

5 5 Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei Doorstroom en aansluitingen in het stelsel 1. Doorstroom en aansluitingen in het stelsel

6 6 Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei De 50% doelstellingen Relevantie van de 50% discussie? Van 42.5% naar 50% betekent ongeveer meer studenten in het hoger onderwijs In 4 jaar? Grotendeels uit Mbo = p/j dan niet (=64%) mbo4’ers naar hbo maar = (=100%) Als Mbo ‘Europees’ tot tertiair onderwijs behoort, zijn we klaar……. Vergroting instroom geen optie. Wel aanval op uitval en meer gediplomeerde tussenuitstroom

7 7 Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei De 50% doelstellingen 2. De 50% doelstellingen Doorstroom in en vanuit het VO verbetert, maar die in het HO niet; deze trend zet door, ook in cohorten na Rendement HBO na 5 jaar, excl. omzwaaiers

8 8 3. Ontwerp en doorstroom Ad Ontwerp “rest” Hbo mbo vo Ad Ad in her- ontworpenHbo master master Met Ad (toeval) “rest” Hbo Ad “rest” Hbo master master Hbo mbo vo Ad Ad apart ontwikkeld, inclusief gedualiseer- de mengvormen; kans op volumeprobleem master master Hbo nu propedeuse master master hoofdfase

9 9 Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei Ontwerp en doorstroom met Ad Doorstroom werkveld.Ad DUAAL Vanuit secundair onderwijs naar In het werkveld: bedrijfsopleidingen en informeel leren waarop informeel leren waarop het Hbo via EVC’s aansluiting moet kunnen vinden naar gedualiseerde vinden naar gedualiseerde of voltijdse Ad’s, B- en M-opleidingen HBODUAAL HBOBachelorMaster Ad

10 10 Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei Gevolgen / beleidskeuzes / aandachtspunten Intensiveren contacten werkveld Check duurzaamheid arbeidsmarktrelevantie Versterken loopbaanbegeleiding Meer ketendenken, EVC- en kennis van niet- formeel en informeel leren Herijken BSA-systematiek Verbeteren van de doorstroommonitoring Kritische reflecteren op volumes en Ad-ontwerp (ondoelmatige) Concurrentie hogescholen Herijken rollen van de shareholders


Download ppt "1 Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007 Roel van Asselt Lector Instroommanagement en Aansluiting Saxion Hogescholen Lector Instroommanagement."

Verwante presentaties


Ads door Google