De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Zaken doen op de politieke markt RECRONjuniorclub Jules Wilhelmus 28 november 2008.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Zaken doen op de politieke markt RECRONjuniorclub Jules Wilhelmus 28 november 2008."— Transcript van de presentatie:

1 Zaken doen op de politieke markt RECRONjuniorclub Jules Wilhelmus 28 november 2008

2 Zaken doen op de politieke markt

3 Programma  Voorstellen  Welke zaken wilt u doen?  Hoe pakt u dit aan?  Vragen?  En nu aan het werk?

4 Voorstellen  Directeur NGPR, Vereniging PR en Voorlichting  Medewerker werkgroep Massacommunicatie RU Utrecht  Woordvoerder minister van Economische Zaken  Vice President Burson-Marstseller  Director Corporate Affairs Public Morris International  Directeur/eigenaar WMC BV  Bestuur Stichting Instandhouding Nieuwspoort

5 Zaken doen op politieke markt  Welke zaken wilt u doen?

6 Welke zaken wilt u doen?  License to operate  Subsidie binnen halen  Voorstel tegenhouden  Voorstel versoepelen  Vergunning krijgen/uitbreiden En…  Een blijvende constructieve relatie met de overheid

7 Zaken doen met de politiek

8 Zaken doen op de politieke markt  Professionele vorm van politieke beleidsbeïnvloeding (lobby)  Op die plaatsen en momenten waar wetten en regels worden gemaakt, belasting wordt geheven of subsidies worden verstrekt  Wanneer niet-gewenste ontwikkelingen kunnen worden geremd en gewenste doelen kunnen worden gerealiseerd.

9 Gewone zaken en politieke zaken  Met goede lobby houdt u uw collectieve marktaandeel maximaal  Houdt u concurrenten op afstand  Kunt u als ondernemer uw eigen marktaandeel vergroten  10% van een kleine markt<10% van een grote markt!

10 Zaken doen op politieke markt  Welke zaken wilt u doen?  Kent u de spelers?

11 Spelers op de politieke markt  Regering  Parlement  Adviesorganen (RvS, Actel)  Ministeries  Agentschappen  Toezichthouders  Belangenorganisaties (NVB)  Maatschappelijke organisaties  Concurrenten  Media  Publiek

12 De spelers: De Haagse politiek

13 Ken uw gesprekspartners Politici Gebonden aan partijprogramma en regeerakkoord Hebben eigen mening/ervaring Willen herkozen worden Willen scoren Op zoek naar win-win Benauwd voor concurrentie en voor slechte publiciteit Willen graag vertellen dat ze er met de sector zijn uitgekomen Praten liever met echte ondernemers dan met een branche

14 mediacratie Media Parlement Kabinet

15 Maar ook: Lobbycratie Lobby Parlement Kabinet

16 Ken uw gesprekspartners Ambtenaren: Hebben macht en dat zult u weten Gaan voor hun specifieke onderdeel Risicomijdend Praten liever met branche dan met ondernemingen

17 Ministerie Politieke top Ambtelijke top SG--DG-- directeur De beleidsambtenaren

18 Zaken doen op politieke markt  Welke zaken wilt u doen?  Kent u de spelers?  Hoe pakt u het aan?

19 Hoe pakt u aan?  Probleemstelling en doelstelling  Arena-analyse (standpunten/bondgenoten/agenda/ beslissers/beïnvloeders)  Strategie Politieke boodschap Tone of voice Tijdspad/timing Alleen of samen Compromis of ‘alles of niets’  Middelen  Evaluatie

20 Wat wilt u bereiken?  License to operate  Subsidie binnen halen  Voorstel tegenhouden  Voorstel versoepelen  Vergunning krijgen/uitbreiden En…  Een blijvende constructieve relatie met de overheid

21 Arena analyse Ken de spelregels (besluitvorming, Reglement van Orde, vergaderschema’s etc.) Ken uw gesprekspartners! Wie hebben paralel/tegengesteld belang? Zijn coalities mogelijk? Besluitvorming: timing!

22 Hoe pakt u aan?  Probleemstelling en doelstelling  Arena-analyse (standpunten/bondgenoten/agenda/ beslissers/beïnvloeders)  Strategie Politieke boodschap Tone of voice Tijdspad/timing Alleen of samen Compromis of ‘alles of niets’  Middelen  Evaluatie

23 Middelen  Brieven, position papers, internet, e-mail  Persoonlijke gesprekken  Werkbezoeken, stages  Symposia, conferenties  Onderzoek  Media: opinieartikel/persconferentie/politieke advertentie/’lekken’  Bekleden strategische posities!  Publieksacties/aanbieden petitie/advertentie (als laatste redmiddel)

24 Uw imago en effectiviteit Wordt bepaald door:  Resultaten  Acties  Communicatie En….  Corporate story/primaire associatie

25 Politiek imago  Kernenergie (onveilig)  Alcohol (overmatig alcohol gebruik)  Tabak (dodelijk)  Voeding (obesitas)  Bio industrie (dierproeven)  Milieu beweging (agressief)  Banken (eigenbelang)  Pharmaceutische industrie (zakkenvullers)  Recron (??????????)

26 Wanneer gaat het mis?  Onvolledig verhaal vertellen (liegen)  Asymmetrische informatievoorziening  Bluffen  Te laat beginnen  Taakverdeling intern niet goed afstemmen  Evaluatie / afhechting vergeten.  Te nadrukkelijk aanwezig zijn (ander moet ook kunnen ‘scoren’)

27 Lobby: basis principes  Straal trots en zelfvertrouwen uit  U heeft een maatschappelijke rol!  Repareer het dak als de zon schijnt  Ken uw tegenstanders  U staat er niet alleen voor  Kies de juiste middelen  Vertrouwen komt te voet…  Timing, timing  Als u niet aan tafel zit…

28 Kies de juiste middelen  Brieven, position papers, internet, e-mail  Persoonlijke gesprekken (wie is de beste afzender?)  Werkbezoeken, stages  Symposia, conferenties  Onderzoek (laten doen)  Media: opinieartikel/persconferentie/politieke advertentie/’lekken’  Bekleden strategische posities in gemeenschap!  Publieksacties/aanbieden petitie (als laatste redmiddel)  Beroepscommissies

29 Vertrouwen komt te voet en … vertrekt te paard  Blijf zakelijk  Transparant  Betrouwbaar  Besef dat er meer belangen zijn  Wees constructief

30 Timing, timing  Ken het besluitvormingsproces  Lobby op het juiste moment  Bedenk wat uw tegenstanders zullen zeggen: anticipeer en reageer  Vorm op het juiste moment coalities

31 Als u niet aan tafel zit… wordt er ook niet voor u gedekt  Houd uw netwerk in stand  Blijf meepraten  Geef alternatieven, onderbouw en geef niet op

32 En nu aan het werk Uitdaging: recreatieondernemers willen dat er een fonds komt om voorzieningen voor hun rokende klanten te kunnen betalen (heaters, overkappingen terras, rookruimte etc.) Hoe pakt u dit aan: Welke argumenten richt u op wie? Wie zijn uw vrienden/vijanden? Coalities? Wat is uw strategie?

33 Vragen?


Download ppt "Zaken doen op de politieke markt RECRONjuniorclub Jules Wilhelmus 28 november 2008."

Verwante presentaties


Ads door Google