De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 De Blauwe Oceaan Strategie Kansen zien, Kansen plukken William van Vessem Wave Marketing Consultancy 29 mei 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 De Blauwe Oceaan Strategie Kansen zien, Kansen plukken William van Vessem Wave Marketing Consultancy 29 mei 2013."— Transcript van de presentatie:

1 1 De Blauwe Oceaan Strategie Kansen zien, Kansen plukken William van Vessem Wave Marketing Consultancy 29 mei 2013

2 2 Oude versus nieuwe markten Onderzoek van nieuwe bedrijven toont: –108 bedrijven –86% waren lijnextensies 38% van alle omzet 61% van alle winst Slechts 14% gericht op nieuwe markten

3 3 Traditionele concurrentie “Rode Oceanen” –Sectorgrenzen zijn afgebakend –Regels van het concurrentiespel zijn bekend –Gevecht om de bestaande vraag –Steeds minder winst en groei –Steeds minder gedifferentieerdere producten Bekende markt Grenzen Regels Overvol Marktleider Vechtmarkt

4 4 Het patroon doorbreken “Blauwe Oceanen” – Nieuwe vraag creëren en veroveren – Waarde-kostenafweging doorbreken – Concurrentie buitenspel zetten – Differentiëren tegen lage kosten – Creëren van steeds meer waarde: waarde-innovatie Nieuwe markten Producten en diensten VRAAG Winsten Concurrentie Niet-klanten

5 5 Waarde-innovatie Zowel lagere kosten als hogere klantwaarde –Schrappen of afzwakken van kosten waar de sector concurreert –Verhogen van waarde door elementen die de sector nooit bood te versterken of te creëren –Na verloop van tijd ontstaan ook nog schaalvoordelen –  gevolg van superieure waarde voor de klant Kosten Klantwaarde Waarde- innovatie

6 6 Voorbeeld Amerikaanse wijn-industrie Premium WijnBudget Wijn Veel keus Gepolariseerde Strategische Groepen

7 7 Amerikaanse wijn-industrie Kenmerken –Op twee na grootste markt in de wereld: $20 miljard –66% uit California, verder uit Italië, Frankrijk, Spanje, Chili, Argentinië, Australië –Sterk groeiend aantal nieuwe wijnen uit Oregon –Verkopen: #31 op de wereld per hoofd van de bevolking –Stagnerende markt! –8 producenten verdelen 75% van de markt, de overige 25% is bij 1600 spelers –Maar: consumenten vinden wijn verwarrend en complex

8 8 Yellow Tail strategie Australische wijn –Oorspronkelijk twee soorten: Chardonnay (wit) en Shiraz (rood) –Fruitig, zacht en zoetig - gemakkelijk toegankelijk voor mensen die geen wijn drinken - de meerderheid van de Amerikanen –Dezelfde fles voor witte en rode wijn: lagere logistieke kosten –Simpele, opvallende verpakking - met kangaroe –Niet intimiderend –Eigen winkeltjes –Het gaat niet om de wijn, maar om “The essence of a great land” –Australische kleding voor het winkelpersoneel - zij begrepen wat ze verkochten

9 9 Resultaten Yellow Tail strategie –Nummer 1 importwijn in de Verenigde Staten –Snelstgroeiende importwijn in de Amerikaanse geschiedenis: Nieuwe wijnconsumenten Budget drinkers gaan upgraden Premium drinkers gaan downgraden –In het begin: pers en kenners waren zeer kritisch –Nu: “Best Value”, diverse prijzen

10 10 Vier acties voor de Blauwe Oceaan Welke factoren die vanzelfsprekend zijn moeten geëlimineerd worden? Elimineren Welke factoren moeten ruim beneden de norm worden verlaagd? Reduceren Welke factoren moeten gecreëerd worden die de industrie niet biedt? Creëren Welke factoren moeten ruim boven de norm worden verhoogd? Verhogen

11 Andere voorbeelden van Blue Ocean Strategie Ryanair: Goedkope vliegtickets Elimineren: vaste zitplaats, papieren tickets Reduceren: prijs, aantal bestemmingen Verhogen: vliegvakanties voor de massa Creëren: betalen voor extra’s (catering, toilet, gegarandeerde zitplaats, bagage) 11

12 Andere voorbeelden van Blue Ocean Strategie Direct nieuws Elimineren: papieren krant, abonnement Reduceren: “editorials”, lengte van artikelen Verhogen: actualiteit, snelheid, breedte Creëren: interactiviteit (reageren, nujij.nl), meer foto’s, video 12

13 13 Langs de horizontale as staan de factoren van het product waarop een organisatie zich kan onderscheiden en in kan investeren. AnimalsClown Acrobats Choreography Rock Music Story Themes Multiple Shows Star Acts Price Relative Offering Level High Low CIRQUE DE SOLEIL TRADITIONAL CIRCUS Source: Kim & Mauborgne Pop Corn Waardecurve

14 14 Langs de verticale as staat het relatieve voordeel dat elke factor kan bieden aan de klant. AnimalsClown Acrobats Choreography Rock Music Story Themes Multiple Shows Star Acts Price Relative Offering Level High Low CIRQUE DE SOLEIL TRADITIONAL CIRCUS Pop Corn

15 15 Vier actieskader Yellow Tail Elimineren Wijnterminologie en onderscheidingen Rijpingseigenschappen Above-the-line marketing Versterken Prijs vergeleken met goedkope wijnen Betrokkenheid detailhandel Afzwakken Complexiteit van de wijn Assortiment van de wijn Prestige van de wijngaard Creëren Gemakkelijke drinkbaarheid Keuzegemak Plezier en avontuur

16 16 Waardecurve van Yellow Tail Fun and adventurous Very high High Normal Low Very low Non- existent Above-the-line- marketing Aging quality Ease of selection Easy drinking Vineyard prestige and legacy Wine complexity Use of enological terminology and distinctions in wine communication Wine range Price Premium Budget Yellow Tail

17 17 Vier actieskader Cirque du Soleil Elimineren Sterren Dierenshows Verkoopvergunningen Meerdere ringen Versterken Unieke locatie Afzwakken Plezier en avontuur Spanning en gevaar Creëren Thema Verfijnde omgeving Meerdere producties Artistieke muziek en dans

18 18 Waardecurve van Cirque du Soleil AnimalsClown Acrobats Choreography Rock Music Story Themes Multiple Shows Star Acts Price Relative Offering Level High Low CIRQUE DE SOLEIL TRADITIONAL CIRCUS Source: Kim & Mauborgne Pop Corn

19 19 FOCUS Blue Oceanstrategie heeft focus

20 20 serviceLoungeLocatie van het vliegveld Hub- activiteiten prijsSnelheid van afhandeling rond vliegveld Catering Relative Offering Level High Low Average Airline RyanAir Focus

21 21 AFWIJKEND Blue Oceanstrategie wijkt af van industriestandaard

22 22 PapierFoto’sActualiteitParticipatieFilmpjesCustomization (eigen nieuws) PrijsThema’s (doorlinken) Relatief aanbod- niveau Hoog Laag Traditionele krant Abonnement Afwijkende waardecurve Nieuwe waardecurve NU.nl

23 23 AnimalsClown Acrobats Choreography Rock Music Story Themes Multiple Shows Star Acts Price Relative Offering Level High Low CIRQUE DU SOLEIL NEW VALUE CURVE TRADITIONAL CIRCUS INDUSTRY Pop Corn Source: Kim & Mauborgne Afwijkend

24 24 COMPELLING TAGLINE Great strategies have a compelling tag-line offering that delivers a clear message OVERTUIGENDE SLOGAN Blue Oceanstrategie heeft een aantrekkelijke slogan

25 25 Overtuigende slogan


Download ppt "1 De Blauwe Oceaan Strategie Kansen zien, Kansen plukken William van Vessem Wave Marketing Consultancy 29 mei 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google