De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Canon Van revolutionair naar reactionair. Hoofdpunten Revolutionair tot 2005 –Marktleider digitale spiegelreflex (DSLR) –De modellen die hun daar brachten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Canon Van revolutionair naar reactionair. Hoofdpunten Revolutionair tot 2005 –Marktleider digitale spiegelreflex (DSLR) –De modellen die hun daar brachten."— Transcript van de presentatie:

1 Canon Van revolutionair naar reactionair

2 Hoofdpunten Revolutionair tot 2005 –Marktleider digitale spiegelreflex (DSLR) –De modellen die hun daar brachten Reactionair na 2005 –Technologische ontwikkelingen –Productcyclus

3 Marktleider DSLR Onbetwiste globale marktleider DSLR verkoop –2004: 62,8% 2004 – 2005: toename DSLR productie bij concurrentie: Konica Minolta 7D, Nikon D50. –2005: 49,5% –2006: 46,7% –2007: 48,7% Bronnen:

4 Marktleider DSLR Witte lens = Canon Functionaliteit en / of slimme marketingtruc?

5 Revolutionair Revolutie “plotselinge radicale omslag of verandering” Marktleider door revolutie.

6 Revolutionaire modellen EOS 300D Amateur Augustus 2003 Revolutie: –Eerste DSLR prijs <€1000 –Eerste DSLR Gericht op amateur\ –DSLR verkoop tov vorig jaar >250% EOS 20D Semi Prof Augustus 2004 Revolutie: -Hoogste resolutie semi prof sinds meer professionele aspecten dan voorganger EOS 1D mkII Professional Januari 2004 Revolutie: - Eerste Prof DSLR voor sportfotograaf met 8bps en 8 MP sensor EOS 5D Professional Augustus 2005 Revolutie: - Eerste volbeeld sensor camera voor <€ compacte behuizing

7 Kannibalisme “ als de introductie van een nieuw product de omzet van andere producten van dezelfde organisatie gaat aantasten. “ Bron:

8 Kannibalisme EOS 10D Februari 2003 € 1500 EOS 300D Augustus 2003 € D technologie gebaseerd op 10D technologie. Grootste verschillen: - 300D minder robuust D kan nieuwer systeem lenzen aan. Voor 90% dezelfde camera. Prijsverschil: 60%!

9 Kannibalisme EOS 10D Februari 2003 €1500 EOS 300D Augustus 2003 €900 Canon’s strategie tegen kannibalisme: Bestaande functies achteraf verwijderen. (Bron: - Aanpasbare flitssterkte = uit - Lichtgevoeligheid sensor beperken van ISO 3200 naar ISO Automatisch scherpstellen op bewegende objecten = uit. Marketing standpunt: Begrijpelijk Technologisch en consument standpunt: Onbegrijpelijk

10 Stelling Als marktleider met te weinig concurrentie en vrees voor kannibalisme, is Canon van een consumentgericht, revolutionair bedrijf, veranderd in een winstgericht, reactionair bedrijf.

11 Stelling Canon Consument gericht en revolutionair  Marktleider met grote productielijn Vrees voor kannibalisme en te weinig concurrentie  Reactionair en winstgericht.

12 Reactionair Reactie “in het algemeen, een handeling (actie) die volgt op een andere handeling…” Niet reactionair: Google. Apple. Reactionair: Microsoft X-Box.

13 Canon is reactionair Afstemming op de concurrent: –Productcyclus afgestemd op concurrentie –Productontwikkeling afgestemd op concurrentie

14 XXD Productcyclus Semi-professionele markt 10D : februari 2003 –Nikon concurreert met succesvolle D70 »anderhalf jaar later  20D: augustus 2004: significante upgrade –Geen directe concurrentie in de semi pro markt »anderhalf jaar later  30D: februari 2006 minimale upgrade In 3 jaar één upgrade in de semi-professionele markt. Opvallend: Canon lanceert in de amateur markt wel de 400D met nieuwe technologie (sensor reiniging, sensor).

15 XXD Productcyclus Semi-professionele markt : Nikon lanceert 2 concurrerende modellen (D200, D80) anderhalf jaar later na 30D  40D: augustus significante upgrade –Nikon lanceert concurrerend, beter model (D300). 1 jaar later  Onderbreking normale productcyclus 50D: augustus 2008 – significante upgrade “Recent history has seen Canon release new models every 18 months-or-so but it's been a busy year with newcomers such as the Nikon D300 getting a lot of attention in the 40D's keen amateur/professional segment “ Bron:

16 5D ontwikkeling volbeeld prof camera <€2500 5D: augustus 2005 –Tot 2008 Geen directe concurrentie in dit segment! –Na anderhalf jaar geen nieuw model in februari 2007 = Onderbreking normale productcyclus –Nikon lanceert concurrerend model in september D mkII: september 2008

17 Niet meer revolutionair Voorbeelden revolutionaire ontwikkelingen: –Hogere lichtgevoeligheid sensor –Hoger dynamisch bereik sensor –Eye controlled autofocus –Compactere DSLR zonder spiegel –Beeldstabilisatie bij sensor en lens

18 Niet meer revolutionair Ontwikkelingen niet meer revolutionair Sensor 5D: 21 megapixel  –Sony: 24 Megapixel Sensorreiniging  –primeur: Olympus Film op DSLR  –Primeur: Nikon Liveview DSLR  –Primeur: Olympus VGA LCD scherm  –Primeur: Nikon Bruikbare ISO waardes boven 6400  –Primeur: Nikon DSLR gericht op beginnende fotograaf (1000D)  –Primeur: Nikon (Marktleider dit segment!)

19 Technologie geremd door marketing EXCLUSIVE: Canon engineers held back by marketing department's "megapixel race“ Canon technicus: “We have the technology to blow the competition away by adapting the new 50D sensor tech in a full frame format and just easing off a little on the megapixels.” 50D sensor tech = 15MP  naar volbeeld formaat: 38,4 Megapixels 5D mkII = ‘maar’ 21 Megapixels?

20 Technologie gestremt door marketing Gebrek aan concurrentie lijdt tot beperking innovatieve technologie: –Geen revolutionaire significante upgrades in nieuwere modellen als concurrentie niet aanwezig is. Vrees voor kannibalisme lijdt tot beperking technologie. Amateur segment: niet activeren van geïntegreerde functies. Professionele segment: Geen volledige weerbestendigheid bij 5 serie zoals 1 serie Bestaande technieken niet automatisch overgebracht in nieuwe modellen: –EOS 400D betere sensor dan 30D –EOS 50D heeft geavanceerder scherpstelmodule dan 5D

21 Conclusie Canon is niet innovatiegericht, niet consumentgericht. Maar winstgericht. Product development & technologische ontwikkelingen geremd door marketingstrategieën : Vrees voor kannibalisme Absentie van concurrentie


Download ppt "Canon Van revolutionair naar reactionair. Hoofdpunten Revolutionair tot 2005 –Marktleider digitale spiegelreflex (DSLR) –De modellen die hun daar brachten."

Verwante presentaties


Ads door Google