De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

H8 Marktgedrag, strategie en instituties Institutionele Economie Economische gedrag van onderneming en instituties Dr. P. de Vries.

Verwante presentaties


Presentatie over: "H8 Marktgedrag, strategie en instituties Institutionele Economie Economische gedrag van onderneming en instituties Dr. P. de Vries."— Transcript van de presentatie:

1 H8 Marktgedrag, strategie en instituties Institutionele Economie Economische gedrag van onderneming en instituties Dr. P. de Vries

2 Institutionele Economie Dr. P. de Vries H 8 Marktgedrag, strategie en instituties Volkomen concurrentie en marktgedrag; Onvolkomen concurrentie en strategisch marktgedrag; Onvolkomen concurrentie en instituties, een intermezzo; Bedrijf en institutionele organisatie; Marktpraktijken.

3 Institutionele Economie Dr. P. de Vries (1) Volkomen concurrentie en marktgedrag Evenwicht bij volkomen concurrentie (fig. 8.1); P P1P1 A B GTK MO=MB QQ1Q1 Q2Q2 P2P2 rent 0 MK

4 Institutionele Economie Dr. P. de Vries (1) Volkomen concurrentie en marktgedrag SGR-schema bij volkomen concurrentie (fig. 8.2) Structuur: –Veel vragers, veel aanbieders –Homogeniteit –Vrije toe- en uittreding –Geen transportkosten –doorzichtigheid Gedrag: –hoeveelheidsaanpassingen Resultaat: –Winst=0 –Pareto-efficiëntie

5 Institutionele Economie Dr. P. de Vries (2) Onvolkomen concurrentie en strategisch marktgedrag SGR-schema bij onvolkomen concurrentie (fig. 8.3) Structuur: –Aantal vragers, aantal aanbieders (beperkt) –Heterogeniteit –Moeilijkheden bij toe- en uittreding Gedrag: –Prijsstrategie –Productstrategie –Marketing –Onderzoek en ontwikkeling Resultaat: –Winstgevendheid bedrijfstak –Overwinst –Dynamische efficiëntie

6 Institutionele Economie Dr. P. de Vries Bedreiging van nieuwe bedrijven (2) Onvolkomen concurrentie en strategisch marktgedrag Sectorstrategie; Concurrentiekrachten bedrijfstak (fig. 8.4) Mogelijke toetreders substituten kopersleveranciers Bedrijfsconcurrententen Rivaliteit tussen bestaande bedrijven Onderhandelingspositie van kopers Bedreiging van substituten of diensten Onderhandelingspositie van leveranciers

7 Institutionele Economie Dr. P. de Vries (2) Onvolkomen concurrentie en strategisch marktgedrag Bedrijfsstrategie: Prijsbeleid; Afzetcurve (fig. 8.5). Q P 0 v v v’ v”

8 Institutionele Economie Dr. P. de Vries (3) Onvolkomen concurrentie en instituties, een intermezzo Instituties dragen bij door: Vermindering informatievraagstuk; Incentieven.

9 Institutionele Economie Dr. P. de Vries (4)Bedrijf en institutionele organisatie Q = f R (A, K, T, C) C betreft: ZZP, firma met personeel, maatschap, BV, NV, franchising, staatsbedrijf, non-profit.

10 Institutionele Economie Dr. P. de Vries (5) Marktpraktijken Marktpraktijken dichten de informatiekloof tussen vragers en aanbieders. Voorbeelden: Uiterste verkoopdatum; Kwaliteitsklassen; Garantie; Investering in reputatie; Uniformen; Erkenning door branche.


Download ppt "H8 Marktgedrag, strategie en instituties Institutionele Economie Economische gedrag van onderneming en instituties Dr. P. de Vries."

Verwante presentaties


Ads door Google