De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Schaalvoordelen & internationale handel specialisatie :  produceren op grotere schaal  lagere productiekosten  lagere prijs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Schaalvoordelen & internationale handel specialisatie :  produceren op grotere schaal  lagere productiekosten  lagere prijs."— Transcript van de presentatie:

1 Schaalvoordelen & internationale handel specialisatie :  produceren op grotere schaal  lagere productiekosten  lagere prijs

2 Schaalvoordelen & internationale handel In de eerste plaats relevant voor handel IL-IL : handel met verschillende landen in verschillende goederen (CA); handel met vergelijkbare landen in vergelijkbare goederen (schaalvoordelen) Waarom schaalvoordelen niet relevant voor handel IL-OL ?

3 Schaalvoordelen & internationale handel schaalvoordelen bij handel in verschillende goederen (= handel IL-OL) –ruilvoeteffecten; –‘locked in ‘ specialisatie  wederzijds voordeel ?

4 Schaalvoordelen bij handen # goederen

5 Schaalvoordelen bij handel # goederen

6 Schaalvoordelen bij handel in vergelijkbare goederen ruilvoeteffecten beperkt specialisatie (relatief) onbelangrijk  Handel IL- IL

7 Schaalvoordelen bij handel in vergelijkbare goederen consumenten : zoveel mogelijk variëteit; producenten : produceren op zo groot mogelijke schaal;  internationale handel : meer variëteiten geproduceerd op een grotere schaal (goedkoper)

8 Schaalvoordelen bij handel in vergelijkbare goederen Schaalvoordelen & variëteitsvoorkeur  imperfecte concurrentie  nieuwe handelstheorie (internationale handel bij imperfecte concurrentie)

9 Schaalvoordelen & variëteitsvoorkeur (monopolistische concurrentie) Aanbod : dalende gemiddelde kosten

10 Schaalvoordelen & variëteitsvoorkeur (monopolistische concurrentie) Vraagzijde : variëteitsvoorkeur (CES-nutsfunctie)

11 Schaalvoordelen & variëteitsvoorkeur : bepaling evenwicht) Bedrijven & vraag per variëteit identiek  twee relaties tussen p & n (winstmaximalisatie + vrije intrede op LT : evenwicht monopolistische concurrentie)  marktevenwicht bepalen (aantal variëteiten & prijs per variëteit)

12 Schaalvoordelen & variëteitsvoorkeur (monopolistische concurrentie) 1. “Break even” op LT

13 Schaalvoordelen & variëteitsvoorkeur (monopolistische concurrentie) 2. Winstmaximalisatie

14 Schaalvoordelen & variëteitsvoorkeur (monopolistische concurrentie) 2. Winstmaximalisatie (vervolg)

15 Schaalvoordelen & variëteitsvoorkeur (grafisch)

16 Schaalvoordelen & variëteitsvoorkeur : Stijging productieschaal ? PP-relatie onafhankelijk van de productieschaal; CC-relatie : rotatie in wijzerszin

17 Schaalvoordelen & variëteitsvoorkeur (grafisch)

18 CA & schaalvoordelen verzoenbaar ? 2 landen, 2 productiefactoren, 2 goederen (homogeen -X-, gedifferentieerd-M-) CA (factorbeschikbaarheidsvoordeel) : X ruilen tegen M (inter-industriehandel); schaalvoordeel & variëteitsvoorkeur : M ruilen tegen M (# varianten : intra-industriehandel) ; specialisatie : X en M volgens HO-theorema M (specifieke varianten onbepaald);

19 CA & schaalvoordelen verzoenbaar ? aandeel inter- & industriehandel afhankelijk van # in factorbeschikbaarheden Effect op factorvergoedingen (lonen) : –inter-industriehandel asymmetrisch ; –intra-industriehandel symmetrisch  verschillen in maatschappelijke steun & consensus rond handelsliberalisering ?

20 Concurrentie-effect van internationale handel Markten afgeschermd, binnenlands monopolie  prijs > gemiddelde kost internationale handel : intrede buitenlandse ondernemingen  marktverstoring kleiner & positief welvaartseffect

21 Concurrentie-effecten van internationale handel 2 ondernemingen, monopolist in eigen land (resp. A en B) omzet onderneming A in land A : 1000 e à € 10 uitbreiding omzet : –land A : 100 e à prijs € 9.9 –land B : 100 e à € 9  intreden in markt B ?

22 Concurrentie-effecten van internationale handel “Reciprocal dumping” internationale handel : monopolisten gaan elkaars markt betreden  concurrentie-effect

23 Concurrentie-effect internationale handel : grafische voorstelling

24 Empirisch onderzoek internationale handel Maatstaven : –comparatief voordeel; –intra-industriehandel Analyse : –geldigheid handelstheorieën (Leontiefparadox) –determinanten internationale handel (gravitatievergelijkingen)

25 Empirisch maatstaven comparatief voordeel 1.Netto-export 2.“Revealed Comparative Advantage” (Balassa-index) voor sector i in land j :

26

27 Empirisch maatstaven intra-industriehandel Problemen : Definitie industrie ? Aggregatieprobleem (IIH geheel > som IIH delen) correctie voor handelsbalansonevenwicht (neerwaarts effect op index IIH)

28 Empirische maatstaven intra-industriehandel : Grubel-Lloyd index

29 Grubel-Lloydindex : aggregatieprobleem

30

31

32 Grubel-Lloydindex : correctie handelsbalansonevenwicht

33 Empirische analyse internationale handel Leontief paradox : I/O decompositie internationale handel  VS exporten (1947) arbeidsintensiever dan importsubstituten

34 Leontiefparadox : hypothesen Meetfouten; voorkeur VS-consumenten kapitaalintensieve goederen; handelsbeleid; factorintensiteitsomkeringen; > 2 productiefactoren (K, L aggregatie te grof); arbeid VS # arbeid rest vd wereld

35 Determinanten internationale handel gravitatiemodellen : meest succesvol model verklaring IH handel; “ad hoc” initieel : IIH nu : consistent met verschillende determinanten IH


Download ppt "Schaalvoordelen & internationale handel specialisatie :  produceren op grotere schaal  lagere productiekosten  lagere prijs."

Verwante presentaties


Ads door Google