De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Turkije “Springplank naar de toekomst”. Over ons… -Michael Westenberg – Founding Partner TIC b.v.: -Centraal-Oost Europa, Turkije en de MENA -business.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Turkije “Springplank naar de toekomst”. Over ons… -Michael Westenberg – Founding Partner TIC b.v.: -Centraal-Oost Europa, Turkije en de MENA -business."— Transcript van de presentatie:

1 Turkije “Springplank naar de toekomst”

2 Over ons… -Michael Westenberg – Founding Partner TIC b.v.: -Centraal-Oost Europa, Turkije en de MENA -business start-ups, reorganisaties, business development, sales & marketing -Trade & Investment Center (TIC) BV: -business development service provider -multinationals en sme’s -outsourcen van commerciële / organisatorische / financïele business development oplossingen -Benelux, Turkije, Midden-Oosten, Noord-Afrika

3 De Nederlandse invloed… -Turkije – Nederland 8 voetbal interlands -Sinterklaas, tulp, tuinkabouter -Forum Istanbul (€ 750 mln investering) -400 jaar diplomatieke betrekkingen (2012) -+/-1900 Nederlandse bedrijven in Turkije -Import – Export TR-NL $5.7 mld (2010) Recente ontwikkelingen in de MENA regio vergroot de interesse van investeerders in Turkije.

4 Turkije in vogelvlucht -Pre-emerging market (MIST) -Krachtige economie -Gem. groei GDP van 6.7% / GDP per capita $ (2010 est.) -Nr.15 - meest attractieve FDI bestemming Bevolking -Grote lokale markt, jong en dynamische arbeidsmarkt -Strategische geografische ligging -Logistieke hub (oost-west / noord-zuid) -Toegang tot 1.5 miljard potentïele klanten in Europa, Eurasia, het Midden Oosten en Noord Afrika -Energie & Transport Corridor -Attractief belasting, incentive & douane regime

5

6 FDI…de ups & downs…

7 Belangrijke sectoren -Agrarisch -Automotive -Chemisch -Energie -Financiële dienstverlening -FMCG -Medisch -ICT -Infrastructuur -Machine industrie -Onroerend goed -Support Centers (Offshoring) -Toerisme -Transport & Logistiek

8 Ter overweging: Entree strategie Zorg voor een solide basis met een business model toegespitst op de Turkse markt (cultuur / vraag) Commercial Code Wees voorbereid op de geïmplementeerde en de toekomstige veranderingen (2011 – 2013) Belastingen Overweeg de verdragen, doe aan fiscale planning en structurering. Supply Chain Management Turkije is geen EU, The Levant Quartet, vedragen met de MENA en Caucasus. Cultuur Istanbul is NIET Turkije > regionale / religieuze aspecten > lokale politiek

9 Entree strategie… Denk aan……. -Geen vastberadenheid, geen success -UW commerciële strategie VS de marktdynamiek van Turkije -UW prijspolicy VS lokale importregelgeving + douane + belastingwetgeving -Uw distributiemodel VS de demografische uitdagingen van Turkije -De nieuwe commerciële code (geïmplementeerd in Januari 2011) -Vergelijk niet met EUROPA of het MIDDEN OOSTEN Beslis en implementeer: -Distributie Model (agent/distributeur VS eigen entiteit VS hybride) -Partnerselectie

10 Commercial Code -“the new code” geïmplementeerd in Januari Nieuwe regelgeving inzake het besturen van een Turkse entiteit -Anonim şirket + Limited şirket -Gedreven door global crisis, verbeteren concurentiepositie, implementatie van standaarden, harmonisatie met de EU -Als NL investeerder let op: -Oprichtingseisen -Vereiste financiële audits -Verantwoordelijkheden van de BoD -Implementatie periode

11 Belastingen -Import -Invoerrechten en belastingen -Local -Corporate income tax = 20% -Individual income tax = 15% - 35% -Stamp tax -Incentives -General tax benefits -Tax zones -Sectorial taxes Focus: Intercompany transacties / Dividend

12 Supply Chain Management Documentatie -Luchtvracht: atr / awb / cvo / factuur / + ? -Zeevracht: atr / BL / cvo / factuur / + ? -Wegtransport: atr / cmr / cvo / factuur / + ? Let op: CO China / Agri - Vlees – Voedsel – Dranken - Medical Protectionisme -Quotas -Bijzondere heffingen -Vergunningen ( is dat de verantwoordelijkheid van de importeur ?) Transito hub & de voordelen -Caucasus / Levant Quarter / Midden-Oosten / Noord-Afrika -Free zones / bonded transit

13 De Turkse cultuur Do’s & Don’ts Normen & waarden Geloof, politiek & voetbal Het regio effect Blijf jezelf – ‘business is business’

14 Bedankt voor uw aandacht….vragen??? Visit


Download ppt "Turkije “Springplank naar de toekomst”. Over ons… -Michael Westenberg – Founding Partner TIC b.v.: -Centraal-Oost Europa, Turkije en de MENA -business."

Verwante presentaties


Ads door Google