De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Les 3: Opleidingsvisie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Les 3: Opleidingsvisie."— Transcript van de presentatie:

1 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Les 3: Opleidingsvisie

2 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Lesplan 1. Inleiding 2. Opleidingsvisie: Fun and formation 3. Opleidingsvisie: de speler staat centraal 4. Toepassing Fun in de praktijk

3 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1. Inleiding 1.Verwelkoming 2.Aanwezigheden

4 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Opleidingsvisie van de KBVB is het vertrekpunt –ontwikkeld in 2001 en sindsdien gedoceerd en bijgestuurd –getest in de praktijk tijdens de trainingen in de topsportschool en nationale jeugdploegen Uitbreiding van de visie naar alle KBVB-projecten en Belgische voetbalclubs Het eindproduct heeft een breed draagvlak: overleg en feedback van clubs, jeugdopleiders, lesgevers, enz. Aanpassing van de spelvormen sinds het seizoen –5-5, 8-8 en i.p.v. 5-5, 7-7, 9-9 en –gebaseerd op wetenschappelijke studie (K.U.Leuven) 2. Opleidingsvisie

5 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) JEUGDVOETBALLERVOLWASSENVOETBALLER 4. Acteur = SPELER 3. Methode = WEDSTRIJD- en TUSSENvormen 1. Filosofie = ZONE 2. Programma = LEERPLAN FUNFUNFUNFUN FORMATIONFORMATIONFORMATIONFORMATION 2. Opleidingsvisie

6 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 2. Opleidingsvisie: FUN en FORMATION

7 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Trainer, wanneer spelen we een matchke? Op het einde... als IK het beslis... en als je de oefeningen goed uitgevoerd hebt! FUN = al spelend leren!

8 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Uit liefde voor het verdwenen straatvoetbal Veel ‘leuke’ leermomenten aanbieden in de opleiding Van spelplezier over trainingsplezier naar competitieplezier Het plezier om te spelen en het plezier om te leren = voetbal spelen! FUN = al spelend leren!

9 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Plezier voor iedereen van debutantje tot profspeler Ook volwassenen gaan naar de training om een ‘matchke’ te spelen Fun voor iedere speler, ook voor de ‘mindere goden’! FUN = al spelend leren!

10 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Speelt bijna de gehele tijd voetbal Komt vaak aan de bal Krijgt veel scoringskansen Mag vrij spelen Wordt aangemoedigd door de coach Wordt gesteund door de ouders IEDERE SPELER FUN = al spelend leren!

11 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) “Laat het resultaat van de wedstrijd je niet verslaan!!!” MAKE SOCCER FUNTHE POWER OF FUN “Het hebben van plezier in voetbal is het allerbelangrijkste voor het ZELFVERTROUWEN en het GOED PRESTEREN” FUN = al spelend leren!

12 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) We lost, we won, either we have fun! FUN = al spelend leren!

13 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Voetbal spelen = fun! Een meerderheidssituatie cre ë ren, zodat de ene ploeg makkelijker tot scoren kan komen Toekennen van een puntensysteem: Positieve punten: +1 ; +2 … Negatieve punten: -1 ; -2 … Extra punten voor het scoren met het hoofd of met de mindere voet Puntentelling per ‘set’ of per helft van een wedstrijdje Aftellen vanaf een totaal tot nul (dartssysteem) Gebruik maken van materiaal (ballen, kegels, potjes, enz.) om een score bij te houden Actiemiddelen om de training aantrekkelijk te maken:

14 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Voetbal spelen = fun! Niet al te veel en eenvoudige richtlijnen meegeven Snelle wissels doorvoeren Afwisseling in de oefenstof Op verschillende terreintjes spelen tegen elkaar, in tornooivorm Oefenstof met voldoende kans op slagen aanbieden, zonder een bepaald leerrendement te vergeten Actiemiddelen om de training aantrekkelijk te maken

15 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Voetbal spelen = fun! Gebruik maken van DOELEN is primordiaal want: Voetballen = doelpunten maken Intense vreugde is = zelf scoren assist geven als ploeg scoren Actiemiddelen om de training aantrekkelijk te maken  Wedstrijdvormen = opleiding + plezier

16 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Rendement halen op training: opleiding + plezier gelijktijdig! Veel ‘leuke’ leermomenten aanbieden Geen lange wachtrijen  uitdagende organisatie Verwijzing naar het ‘straatvoetbal’ Zorg ervoor dat spelers (jong en oud) met plezier naar de training komen Fun voor iedere speler, ook voor de ‘mindere goden’! Een positieve coaching is de eerste stap Voetbal spelen = fun!

17 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Wedstrijdvormen en tussenvormen waar het fun- aspect specifiek aanwezig is Tracht ook in andere vormen steeds een vreugde beleving te creëren Voetbal spelen = fun!

18 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Scoren – assist – doelpunten verhinderen – strafschop stoppen Goed spelen én winnen Sfeer in de ploeg, spanning voor de wedstrijd  ploegsport Sfeer in ‘stadion’ Winnende doelpunt maken Alle wedstrijdvormen op training (vnl. 4+k/4+k, 7+k/7+k en 10+k/10+k) FUNNOT FUN Verliezen en slecht spelen Negatieve commentaar van supporters, ouders, trainers Individuele negatieve kritiek in groepsverband Strafschop missen, own goal, lobbal over keeper Kans missen, flater Wedstrijdvormen met grote meerheid-minderheid Voetbal spelen = fun!

19 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Afwerkingsoefeningen (na voorzet) met punten- systeem Individuele training op traptechniek (volley, VT, …) Penaltycup, VT nemen Piet piper, andere tornooivormen Positiespelletje 4/1 (ezelspel) FUNNOT FUN Spelen op balbezit zonder meer Opwarming volledig zonder bal Te lange uitleg, theorie Sommige scheidsrechterlijke beslissingen Handbalvormen, shadowgame, looptraining Voetbal spelen = fun!

20 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) FORMATION = procesgericht leren Uitgangspunten van een doelgericht opleidingsproces Gerichtheid naar het einddoel – wat moet de jeugdspeler ‘kunnen’ op het einde van de opleiding (= 17 jaar)? – einddoelstellingen op technisch, tactisch, mentaal en fysiek vlak Wedstrijdgerichtheid – de speler dient na zijn opleiding klaar te zijn om in de wedstrijd te presteren – wet van de transfer: wedstrijdvormen als het kan, tussenvormen als het moet Methodische opbouw – geleidelijkheid en herhaling – planning en evaluatie van de doelstellingen Leeftijdskarakteristieken en vaardigheidsniveau – typische leeftijdskenmerken op motorisch en psychologisch vlak, afhankelijk van de groeiontwikkeling en de rijpheid – doelstellingen per ontwikkelingsfase bepalen

21 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) EXPLORATIE = Balgewenning (5 – 7 jaar) INDIVIDUELE opleiding gericht op (7 – 17 jaar ): Basistechnieken en basistactieken = BASICS Het functioneren in ploegverband = TEAMTACTICS VERVOLMAKING = VERVOLMAKING = Integratie in volwassenvoetbal (vanaf 17 jaar) FORMATION = procesgericht leren

22 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) FORMATION = opvoeden Menselijke waarden verwerven – respect voor anderen: jeugdopleider, medespeler, tegenspeler, scheidsrechter, begeleiders, toeschouwers, enz. – respect voor zichzelf: rust, verzorging, voeding, enz. – respect voor het materiaal en de infrastructuur Leren neen zeggen tegen corruptie, druggebruik, racisme en geweld in het voetbal Spelen om te winnen maar leren verliezen Leren de spelregels van het voetbalspel na te leven (= fair-play) Leren respecteren van leefregels (= discipline) en zelfdiscipline verwerven Leren samenleven en samenwerken (= sociale competenties verwerven)

23 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 3. Opleidingsvisie: de speler staat centraal

24 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) « Speler »gerichte vereniging Iedere speler voelt zich ‘goed’ in zijn club Iedere speler wordt op een kwalitatief hoogstaande wijze op sportief vlak begeleid dankzij: bekwame jeugdopleiders jeugdopleiders die specialist zijn, hetzij binnen een bepaalde leeftijdscategorie, hetzij binnen een bepaalde taak (bv. keepertrainer, looptrainer, …) een technisch verantwoordelijke « jeugdopleiding » (=TVJO), die zijn jeugdopleiders omkadert en begeleidt en waakt over het naleven van de opleidingsvisie van de club De club heeft een begeleidingscel, die de speler helpt en ondersteunt in zijn opleiding (op studievlak, op mentaal vlak, op medisch vlak, …) Iedere speler traint in de best mogelijke materiële omstandigheden (terrein, ballen, vestiaires, verplaatsbare doelen, …)

25 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) « Speler »gerichte vereniging De wedstrijden en de trainingen zijn er voor de jeugdspelers en niet voor de ouders of de bestuursmensen! Op een klaar en duidelijke manier communiceert de club zijn opleidingsvisie aan alle betrokken partijen (jeugdopleiders, spelers, ouders, bestuurslui, enz.) Iedere speler moet zich kunnen identificeren met zijn club  De club staat garant voor een persoonlijke opvang van alle jeugdspelers  De club biedt iedere jeugdspeler maximale kansen om zich te ontplooien  De club geeft in zijn 1 ste elftal talentvolle jeugdspelers speelkansen  De club is ten opzichte van andere naburige clubs geen concurrent maar werkt samen op het vlak van jeugdopleiding

26 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Krachtige leeromgeving Inspirerend en stimulerend leerklimaat Interactie jeugdopleider en speler Wedstrijdgerichte taken en spelsituaties Speler krijgt de kans om spelproblemen zelf op te lossen Leeromgeving is verantwoordelijk voor leerresultaten Definitie

27 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Actief leren Zelfstandig leren: zelfexploratie  straatvoetbal (spontaan, vrij en ongedwongen) Constructief leren Soorten leren Krachtige leeromgeving

28 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Hij is een begeleider i.p.v. een leider Hij besteedt bij iedere speler evenveel aandacht aan zijn individuele ontwikkeling zodat hij zijn hoogst mogelijk niveau bereikt Hij moedigt zijn spelers steeds aan om te winnen, maar coacht nooit ten nadele van de ontwikkeling om een zo goed mogelijk wedstrijdresultaat te behalen. Hij creëert krachtige leeromgevingen waarin de speler maximale leerervaringen opdoet (= uitdagende leermomenten) Hij coacht iedere speler op een positieve en doeltreffende manier Hij observeert zijn spelers tijdens zelfstandige leermomenten (om goede feedback te verschaffen) Hij helpt bij het leren zijn spelers door de oefeningen aan te passen aan de mogelijkheden van zijn spelers (= remediëren) Hij heeft een voorbeeldfunctie (vriendelijkheid, levensstijl, stiptheid, enz.) Taak van de jeugdopleider Krachtige leeromgeving

29 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Kunnen samendenken, samenspelen en samenwerken Bereid zijn om naar elkaar te luisteren Durven uitkomen voor eigen standpunt Vertrouwen hebben in andere spelers Kritisch denken ontwikkelen (= eigen prestatie naar waarde kunnen inschatten) Communicatief zijn Initiatief durven nemen (durven fouten maken) Speler moet coachbaar zijn Rol van de speler Krachtige leeromgeving

30 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Nagaan of iedere speler zich ontwikkelt in functie van eigen mogelijkheden (permanent en gespreid) Doelstellingenevaluatie: evaluatie i.f.v. de doelstellingen van het leerplan Feedback geven aan speler over - wat hij al kan - wat hij nog niet kan - hoe hij uit zijn fouten kan leren Dergelijke evaluatie moet met speler nadien besproken worden en leidt tot reflectie en tot slotte tot zelfevaluatie Definitie Kwalitatieve evaluatie

31 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Bepalen van de beginsituatie Nagaan of spelers over de vereiste vaardigheden beschikken Nagaan of de spelers reeds bepaalde doelstellingen van het leerplan beheersen Nauwkeurige bepaling van de beginsituatie is ABSOLUTE NOODZAAK om het juiste trainingsthema te bepalen Vóór de trainingsreeks Kwalitatieve evaluatie

32 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Nagaan of alle spelers de opgelegde taken kunnen uitvoeren Nagaan in hoeverre de voorafbepaalde doelstellingen gerealiseerd werden Nodig om het leerproces te sturen –gemakkelijker of moeilijker maken van de oefenstof –remediëring en differentiatie Coaching na de uitvoering = geven van positieve motiverende feedback Tijdens de trainingsreeks Kwalitatieve evaluatie

33 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Op basis van alle verzamelde info beslissen of - voorafbepaalde nieuwe doelstellingen tijdens volgende trainingsreeks aangepakt kunnen worden - remediëring of differentiatie nodig is Deze evaluatie kan maandelijks, tweemaandelijks, tijdens winterstop en/of op het einde van het seizoen gebeuren De gemaakte vorderingen worden steeds met de spelers besproken Na de trainingsreeks Kwalitatieve evaluatie

34 Initiator Voetbal (Getuigschrift C)  Laat hem zelf- zijn beslissingen nemen - ondervinden (eigen ervaring)  Steun hem, wees geduldig en geef hem vertrouwen  Help hem- de goede beslissing te nemen - een oplossing te vinden - met een positieve coaching Give a man a fish, you feed him for a day … Teach a man to fish, you feed him for a lifetime! Speler staat centraal

35 Initiator Voetbal (Getuigschrift C)  Trainen zoals bij volwassen, met een uitgesproken ‘ championitis’ gedrag  Niet iedereen evenveel speelgelegenheid geven  Vanaf het begin tot het einde richtlijnen geven zonder dat de jeugdspeler kans krijgt om tussen te komen  Een minder begaafde jeugdspeler voortdurend verwijten  Een jeugdspeler vervangen wanneer hij op het terrein iets verkeerd uitvoert  De jeugdspeler beletten dat hij zelf een beslissing neemt door onafgebroken vooraf te roepen wat hij moet doen Speler staat centraal

36 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 4. Toepassing Fun in de praktijk 1.Voorbeelden ‘fun’ 2.Voorbeeldoefeningen door lesgever op terrein

37 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) FUN - WEDSTRIJDVORM 1 BESCHRIJVING:  Keeper van 2tal start met een schouderworp naar het 3-tal 3tal: elke speler telt individueel +1 punt bij het scoren van een doelpunt en -1 bij het missen van een doelkans (= niet lukken van een doelpoging, vb. redding van de keeper)3tal: elke speler telt individueel +1 punt bij het scoren van een doelpunt en -1 bij het missen van een doelkans (= niet lukken van een doelpoging, vb. redding van de keeper) 2tal:elke speler individueel +2 bij het scoren van een doelpunt2tal:elke speler individueel +2 bij het scoren van een doelpunt Winnaar is de individuele speler met de meeste punten nadat elke groep 10x aangevallen heeftWinnaar is de individuele speler met de meeste punten nadat elke groep 10x aangevallen heeft ORGANISATIE: Golven: 2 x 3 spelers en 3 x 2 spelersGolven: 2 x 3 spelers en 3 x 2 spelers Golf tot bal uit het spel isGolf tot bal uit het spel is Elk 3tal 10x de kans om aan te vallen en dan wisselen van functieElk 3tal 10x de kans om aan te vallen en dan wisselen van functie TITEL: 3+K / 2+K TOPSCORER TOPSCORER

38 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) FUN - WEDSTRIJDVORM 2 BESCHRIJVING:  vrij spel gedurende telkens 2’ waarbij het eerste doelpunt van elk « spel » steeds dubbel telt  Na elk spel worden de punten van de witte ploeg van terrein A opgeteld bij de punten van de witte ploeg op terrein B (idem zwart), de ploeg die dan (samen) de meeste punten behaald is de winnaar van het « spel » ORGANISATIE: 2 groepen (wit tegen zwart) met elke ploeg 2 x 3+K op 2 terreinen2 groepen (wit tegen zwart) met elke ploeg 2 x 3+K op 2 terreinen Een « spel » duurt 2’, een ploeg moet 6 « spellen » winnen om de « set » te winnen!Een « spel » duurt 2’, een ploeg moet 6 « spellen » winnen om de « set » te winnen! TITEL: 3+K / 3+K TENNISSPEL TENNISSPEL Terrein A Terrein B

39 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) FUN - WEDSTRIJDVORM 3 DESCRIPTION: - Opstelling: ruitvorm. - Continue spel. - Bij een doelpunt beginnen via aftrap met een bal uit het doel van de ploeg die gescoord heeft. - Fun: Tracht zo vlug mogelijk alle ballen in het doel van de tegenpartij te hebben! ORGANISATION: -Veld: zie tekening / 40m x 40m - 3 ballen in ieder doel + 1 bal in het midden. - Duur: 2 x 6’ TITEL: K+4 / 4+K AFWERKING AFWERKING

40 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) FUN - WEDSTRIJDVORM 4 BESCHRIJVING: Beide ploegen kiezen een trainer. Speler-Trainer bepaalt hoe zijn ploeg zal spelen. De tegenpartij doet hetzelfde. Beide trainers mogen niet weten wat de andere zal beslissen. Na 4 min spelen volgt 2 min pauze, de speler- trainer maakt eventueel een nieuwe veldbezetting. Duur 4 x 4 min (steeds wisselen van terrein) Welke speler-trainer wint het duel en scoort meeste doelpunten? ORGANISATIE: Vier homogene groepen, twee afgebakende terreintjes met een groot doel en 2 kleine doeltjes (afm. 40 x 40), twee verplaatsbare doelen, elke ploeg 3 hoedjes. Ploegen worden bepaald door de speler-trainer. Na elk doelpunt, pakt de scorende ploeg een hoedje van de tegenpartij. Wie heeft na bepaalde tijd de meeste hoedjes? TITEL: 5+K / 5+K SPELER-TRAINER SPELER-TRAINER TRAINER Speler-trainer

41 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) FUN - WEDSTRIJDVORM 5 BESCHRIJVING: Fun – spelen volgens het darts systeem. Ipv de doelpunten op te tellen, tellen we af. We starten op 10 en tellen af. Scoren met het hoofd of in volley = 3 punten Scoren met mindere voet = 2 punten Al de rest = 1 punt De bedoeling is van te eindigen op 0. ORGANISATIE: 2 ploegen van 7+K ½ terrein Alle spelregels TITEL: K+7 / K+7 DARTSSPEL DARTSSPEL

42 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) FUN - WEDSTRIJDVORM 6 BESCHRIJVING: Vrij spel maar: bij doelpunt van de neutrale speler = 2 punten Bij doelpunt van een infiltrerende verdediger = 3 punten ORGANISATIE: 2 ploegen van 7+K met neutrale speler centraal ½ terrein + 16m Alle spelregels 2 x 8’ TITEL: K+7 + N / K+7 INFILTRATIE INFILTRATIE

43 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) FUN - WEDSTRIJDVORM 7 BESCHRIJVING: Keeper brengt de bal in het spel, trachten zo snel mogelijk een doelpunt te maken. Als dezelfde ploeg ook het 2° doelpunt scoort, telt dit dubbel, als ze ook ee,n 3° doelpunt maken,telt dit voor 3 punten en is de werkelijke score 6-0 …. De tegenpartij kan bij het scoren van meerdere doelpunten na elkaar ook extra punten verzamelen ORGANISATIE: Doorschuiven: 2 spelers wisselen bij de ploeg die een doelpunt tegen gekregen hebben, de ploeg die scoort blijft staan. Voldoende ballen rond het terrein, wisselspelers halen de ballen op. Wedstrijden van 5’ TITEL: 4+K / 4+K 1, 2, 3, … keer scoren

44 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) FUN - WEDSTRIJDVORM 8 BESCHRIJVING: Op signaal starten de K het spel door een pass te geven aan het 3-tal op de aanvalhelft om trachten te scoren in de 2 kleine doeltjes.Op signaal starten de K het spel door een pass te geven aan het 3-tal op de aanvalhelft om trachten te scoren in de 2 kleine doeltjes. De 4 tegenstanders trachten via een collectieve pressing zeer snel in balbezit te komen om te scoren in het grote doel.De 4 tegenstanders trachten via een collectieve pressing zeer snel in balbezit te komen om te scoren in het grote doel. De wedstrijden eindigen als het eerste doelpunt gemaakt wordt. Indien er binnen de 2 minuten niet gescoord wordt, is er tocht en rustpauze voorzien.De wedstrijden eindigen als het eerste doelpunt gemaakt wordt. Indien er binnen de 2 minuten niet gescoord wordt, is er tocht en rustpauze voorzien. Welke ploeg zal na een gelukte collectieve pressing eerst kunnen scoren (1 punt)? En welke ploeg zal vanuit zijn minderheidssituatie (3+1) een doelpunt kunnen maken (2 punten)?Welke ploeg zal na een gelukte collectieve pressing eerst kunnen scoren (1 punt)? En welke ploeg zal vanuit zijn minderheidssituatie (3+1) een doelpunt kunnen maken (2 punten)? Na 20’ worden de punten per ploeg geteld.Na 20’ worden de punten per ploeg geteld. ORGANISATIE: - 2 terreinen van 25m op match: 2’/recuperatie: 1’  totaal: 20’ -Bij elke rustpauze wisselen de ploegen van terreinhelft. TITEL: DRUK ZETTEN 4/3+K 4/3+K

45 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) BESCHRIJVING: * X1 geeft lange lob naar X2 (bal moet in vierkant) * X1 werkt af op de voorzet van X2  Puntenverdeling bij doelpunt: 1: na controle 2: 1 tijd over de grond 3: volley 4: koppen 5: retro 6: voorzet rechtstreeks scoren scoren ORGANISATIE: Per 2 spelersPer 2 spelers Elke speler van het koppel geeft 5 voorzetten van links en 5 van rechts en werkt 10x af op doelElke speler van het koppel geeft 5 voorzetten van links en 5 van rechts en werkt 10x af op doel Het koppel met de meeste punten wint het spelHet koppel met de meeste punten wint het spel TITEL: voorzet + afwerken KONINGSKOPPEL KONINGSKOPPEL FUN – TUSSENVORM 1: Oefening

46 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) BESCHRIJVING: Spelers leiden bal naar doel (gelijktijdig starten) en trachten om het snelst (=1 punt) te scoren via shoot out Iedere speler van de groep komt 3x aan bod, punten per groep optellen ORGANISATIE: 2 groepen, iedere speler 1 bal TITEL: SHOOT OUT FUN – TUSSENVORM 2: Spelvorm

47 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) TITEL: 4+K/4+K+2 N VOORZETSPEL FUN – TUSSENVORM 3: Spelvorm BESCHRIJVING: Een doelpunt na de voorzet via de neutrale flankspelers telt voor dubbele punten, indien dit met het hoofd of in volley lukt telt dit zelfs voor 3 punten Zij kunnen enkel een voorzet trappen vanop de aanvallende helft, en de flankspeler die niet voorzet kan mee inkomen aan de 2° paal ORGANISATIE: 2 neutrale spelers op de flanken, zij worden om de 3’ gewisseld Half terrein met vrije zones op de flanken neutre

48 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) BESCHRIJVING: Het aantal doelpunten per ploeg en individueel optellen. Wie is de beste schutter? Wie is de beste doelman? ORGANISATIE: 2 ploegen (X/Y) met elk een keeper. Afwisselend een voorzet vanop R en L X1 -> X2 -> X1, X1 voorzet --> X3 of X4 werkt af. Na 8 voorzetten wisselen de spelers op de flank en de spelers centraal, na 16 voorzetten wisselen de 2 ploegen van kant, na 24 voorzetten wisselen de spelers aan de voorzet met de afwerkers en na 32 voorzetten worden de punten opgeteld. TITEL: SCOREN, VIA KOPBAL OF VOLLEY… FUN – TUSSENVORM 4: Oefening

49 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) BESCHRIJVING: De spelers trachten elke verdediger in zijn zone te dribbelen en uiteindelijk te scoren in het doel met de keeper als 3° tegenstander: 1 punt als de 1° verdediger is uitgeschakeld 2 punten als de beide verdedigers omspeeld zijn 5 punten als er ook gescoord wordt Nadat iedere speler 6 pogingen ondernomen heeft wordt het individueel klassement en het ploegentotaal opgesteld. ORGANISATIE: 2 ploegen staan parallel tov elkaar. Elke speler heeft 2 verdedigers en 1 keeper te omspelen. De verdedigers worden gewisseld nadat iedereen 3x aan bod kwam TITEL: DRIBBELPARCOURS FUN – TUSSENVORM 5: Spelvorm Verboden zone voor de K Verboden zone voor de V

50 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) BESCHRIJVING:. De 1° speler passt op de speler in het volgende vierkant. Die tracht na een geöriënteerde controle te scoren van binnen dat vierkant (doorschuiven) De ploeg die het snelst 10 doelpunte scoort, wint het spel ORGANISATIE: Iedere ploeg plaatst 5 spelers met bal in het 1° vierkant, 1 speler zonder bal in het 2° vierkant en zijn doelman in het doel van de tegenpartij. TITEL: DOELPOGING FUN – TUSSENVORM 6: Oefening K K

51 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Les 4: Opleidingsvisie

52 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Lesplan 1.Opleidingsvisie: initiatie zoneprincipes 2.Opleidingsvisie: initiatie wedstrijd- en tussenvormen

53 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1. Opleidingsvisie: initiatie zoneprincipes

54 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Zonevoetbal als opleidingsfilosofie Zone Individuele mandekking! Een spelconcept en geen spelsysteem! Zoneprincipes bij balverlies (B- ) maar ook bij balbezit (B+ )!  Zoneprincipes zijn spelprincipes die tijdens 11 tegen 11 toegepast worden en waaruit nadien teamtactics afgeleid worden.  Leerplan bevat teamtactics die in 5-5, 8-8 en aangeleerd worden (zie volgend deel: leerplan)

55 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) COLLECTIEF POSITIESPEL MET ALS DOEL DE TEGENSTAND TE BEHEERSEN IN DE ZONE, NAMELIJK DE ZONE TUSSEN DE BAL EN HET DOEL EN DE VOLLEDIGE WAARHEIDSZONE Definitie zonevoetbal  1 geheel van 11 spelers > som van 11 individualiteiten  Evenwichtige verdeling en beperking van de fysieke inspanningen  Gedeelde collectieve verantwoordelijkheid  Zeer snelle omschakeling van balbezit naar balverlies en omgekeerd: bv. na balrecuperatie kan er “ blind ” gespeeld worden (omdat balbezitter min of meer weet waar medespeler staat) EN

56 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1. EEN DEFENSIEF BLOK OPRICHTEN Individuele pressing door de speler die zich het dichtst bij de bal bevindt Zone: principes bij

57 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1. EEN DEFENSIEF BLOK OPRICHTEN Individuele pressing door de speler die zich het dichtst bij de bal bevindt Dekking door de dichtstbijzijnde medespeler(s) Zone: principes bij

58 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1. EEN DEFENSIEF BLOK OPRICHTEN Individuele pressing door de speler die zich het dichtst bij de bal bevindt Dekking door de dichtstbijzijnde medespeler(s) De andere spelers vormen een compact blok rond de zone bal- doel Zone: principes bij

59 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1. EEN DEFENSIEF BLOK OPRICHTEN Individuele pressing door de speler die zich het dichtst bij de bal bevindt Dekking door de dichtstbijzijnde medespeler(s) De andere spelers vormen een compact blok rond de zone bal- doel De keeper geeft dekking aan het blok Zone: principes bij

60 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1. EEN DEFENSIEF BLOK OPRICHTEN Individuele pressing door de speler die zich het dichtst bij de bal bevindt Dekking door de dichtstbijzijnde medespeler(s) De andere spelers vormen een compact blok rond de zone bal- doel De keeper geeft dekking aan het blok Zone: principes bij

61 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1. EEN DEFENSIEF BLOK OPRICHTEN 30-35m COMPACT BLOK m afstand tussen de spelers - spelers die kruisen - SYSTEMATISCH - BEWUST buitenspel - dekking door de DOELMAN DOELMAN Zone: principes bij

62 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 2. HET BLOK GLIJDT EN KANTELT ZO SNEL MOGELIJK Zone: principes bij

63 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 2. HET BLOK GLIJDT EN KANTELT ZO SNEL MOGELIJK Zone: principes bij

64 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 2. HET BLOK GLIJDT EN KANTELT ZO SNEL MOGELIJK Zone: principes bij

65 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) -High pressure 1.AANPASSEN AAN DE BESTAANDE WEERSTAND Zone: principes bij 3. KENMERKEN VAN EFFICIENT BLOK

66 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) -Medium pressure Zone: principes bij 3. KENMERKEN VAN EFFICIENT BLOK -High pressure 1.AANPASSEN AAN DE BESTAANDE WEERSTAND

67 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) -Low pressure Zone: principes bij 3. KENMERKEN VAN EFFICIENT BLOK -Medium pressure -High pressure 1.AANPASSEN AAN DE BESTAANDE WEERSTAND

68 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) -Voldoende spelers in het centrum -Hoe dichter bij doel, hoe strikter de dekking - verticale passing - diagonale passing - voorzet trappen 3.AFSLUITEN VAN DE DIRECTE SPEELHOEKEN: 2.BEHEERSEN VAN DE GEVARENZONE VOOR DOEL -Low pressure -Medium pressure 1.AANPASSEN AAN DE BESTAANDE WEERSTAND -High pressure Zone: principes bij 3. KENMERKEN VAN EFFICIENT BLOK

69 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) - Bal tussen het blok en de zijlijn WANNEER? Zone: principes bij 4. COLLECTIEVE PRESSING

70 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) - Bal tussen het blok en de zijlijn WANNEER? - Bij overtal - Bij moeilijke bal en zwakke tegenspeler Zone: principes bij 4. COLLECTIEVE PRESSING

71 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) - Bal tussen het blok en de zijlijn WANNEER? - Bij overtal - Bij moeilijke bal en zwakke tegenspeler WAAR? - Hoogte middenlijn Zone: principes bij 4. COLLECTIEVE PRESSING

72 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) - Bal tussen het blok en de zijlijn WANNEER? - Bij overtal - Bij moeilijke bal en zwakke tegenspeler WAAR? - Hoogte middenlijn HOE? - VM geeft startsignaal VM - Collectieve pressing: + afsluiten speelhoeken + geen speelruimte voor tegenpartij + zich niet laten uitschakelen Zone: principes bij 4. COLLECTIEVE PRESSING

73 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1. Eigen speelruimte vergroten Zone: principes bij

74 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 2. Rationele bezetting van zones: aanspeelbaarheid Zone: principes bij 1. Eigen speelruimte vergroten

75 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 3. Bewegingen zonder bal - vrijlopen - plaatswissels/switch - inschuiven (overtal) Zone: principes bij 2. Rationele bezetting van zones: aanspeelbaarheid 1. Eigen speelruimte vergroten

76 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 4. Zo snel mogelijk een nauwkeurige diepte- pass of diagonale pass geven Zone: principes bij 3. Bewegingen zonder bal - vrijlopen - plaatswissels/switch - inschuiven (overtal) 2. Rationele bezetting van zones: aanspeelbaarheid 1. Eigen speelruimte vergroten

77 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 5. De zwakke zone (in, naast of achter het blok) opzoeken d.m.v. snelle balcirculatie Zone: principes bij 4. Zo snel mogelijk een nauwkeurige diepte- pass of diagonale pass geven 3. Bewegingen zonder bal - vrijlopen - plaatswissels/switch - inschuiven (overtal) 2. Rationele bezetting van zones: aanspeelbaarheid 1. Eigen speelruimte vergroten

78 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 6. DOELPOGING bij werkelijke doelkans (shot, kop, enz.) Zone: principes bij

79 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 7. Steeds het MOMENT van balverlies voorzien 3/4/5 DTP Defensively Thinking Players Zone: principes bij 6. DOELPOGING bij werkelijke doelkans (shot, kop, enz.)

80 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Een defensieve « T » behouden Zone: principes bij 7. Steeds het MOMENT van balverlies voorzien 3/4/5 DTP Defensively Thinking Players 6. DOELPOGING bij werkelijke doelkans (shot, kop, enz.)

81 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) VASTE NUMMERS: identificatie met bepaalde functie! 1. Keeper 2. Rechter flankverdediger 3.Rechter centrale verdediger 4.Linker centrale verdediger 5.Linker flankverdediger 6.Rechter verdedigende MV 8.Linker verdedigende MV 10. Aanvallende middenvelder 7. Rechter flankaanvaller 9.Centrumspits 11. Linker flankaanvaller Bij de jeugd: in zone

82 Initiator Voetbal (Getuigschrift C)  Een maximaal aantal mogelijkheden voor het driehoeksspel Waarom bij jeugd?

83 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Efficiënte bezetting van de te bespelen (B+) en te verdedigen (B-) ruimte Omschakeling B+/B- en B-/B+ betekent snelle aanpassing van posities = flexibiliteit Verdediging met 4 i.p.v. met 3: - gemakkelijker verdedigen van de breedte van het terrein - tegen drie aanvallers nog één speler over: gevaar voor individuele mandekking in de zone is kleiner  verbeteren van ‘zone’positiespel i.f.v. mogelijk doelgevaar - uitverdedigen en inschuiven mogelijk door alle 4 de verdedigers  verbeteren van opbouwende kwaliteiten - verbeteren van onderlinge coaching wanneer ze geconfronteerd worden met wisselende tegenstanders; dit in tegenstelling met drie verdedigers tegenover drie aanvallers waar individuele mandekking wordt toegepast Waarom bij jeugd?

84 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Middenveld met drie centrale middenvelders – terug spelverdeler(s) opleiden (10) – inschuiven en taakovername wordt gestimuleerd (6 en 8) Drie aanvallers – meer aanspeelpunten vooraan in de voet (  fysieke arbeid) – buitenspelers (7 en 11) worden gestimuleerd om te durven dribbelen – diepe spits opleiden als targetman (aanbieden en terugleggen), als diep vrijlopende aanvaller (in de rug van de verdediging) en als afwerker vóór doel – aanmoedigen om voetbaloplossingen te vinden (= creativiteit) doordat er voor iedere aanvaller minder ruimte is Waarom bij jeugd?

85 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Zonefilosofie: waarom?  het lezen van de spelsituaties  het ‘decision making’ proces  het durven initiatief te nemen  het collectief spel (defensief en offensief)  het communicatievermogen  het concentratievermogen VERBETEREN VAN ZONE WITH YOUTH FOOTBALL PLAYERS = Putting brains in the muscles!

86 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 3. Opleidingsvisie: initiatie wedstrijd- en tussenvormen

87 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Wedstrijd- en tussenvormen « Teambuilding als route naar succes » Rinus MICHELS (2000)  STRAATVOETBAL was en is de belangrijkste natuurlijke opleidingsvorm. Helaas zijn door allerlei factoren de mogelijkheden voor straatvoetbal sterk verminderd of zelfs verdwenen.  Spelers dienen geconfronteerd te worden met trainingseenheden die de ingredi ë nten bevatten van het echte spel om zo de vereiste voetbalkwaliteiten voor het 5-5, 8-8 en te ontwikkelen.  Aan het POSITIESPEL worden enorme hoge eisen gesteld. Dit moet je al ontwikkelen bij de jeugd.

88 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) (de training) (de match) “Een verworven vaardigheid in de uitvoering van een geheel van activiteiten (de training) kan slechts overgebracht worden in een nieuw geheel (de match) als er een zo groot mogelijk aantal overeenkomsten tussen de twee situaties bestaan” Wet van de transfer ?

89 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Bij het aanleren van vaardigheden via geïsoleerde vormen is de kans reëel dat de spelers ze in de wedstrijd niet kunnen uitvoeren omdat ze de spelsituatie niet herkennen Tijdens de training dezelfde spelsituaties als in een wedstrijd aanbieden Trainen door middel van wedstrijdvormen Trainen door middel van wedstrijdvormen Wet van de transfer

90 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) De spelers kunnen in de wedstrijd de door de jeugdopleider gegeven richtlijnen niet uitvoeren omdat de spelsituatie te complex is Tijdens de training spelsituaties, die minder complex zijn dan in de wedstrijd, aanbieden Wet van de geleidelijkheid Trainen door middel van wedstrijdvormen Trainen door middel van wedstrijdvormen

91 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Soms is de meest eenvoudig wedstrijdvorm nog te complex om zich te concentreren op de juiste uitvoering (bv. wreeftrap) Nog meer eenvoudige leersituaties in meer geïsoleerde omstandigheden aanbieden Wet van de geleidelijkheid Trainen door middel van wedstrijdvormen Trainen door middel van wedstrijdvormen

92 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) De spelers dienen vaak met dezelfde doelstellingen uit het leerplan geconfronteerd te worden Tijdens de trainingen identieke spelsituaties regelmatig laten terugkomen Wet van de herhaling Trainen door middel van wedstrijdvormen Trainen door middel van wedstrijdvormen

93 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Soms komt de aan te leren vaardigheid te weinig voor in de wedstrijdvorm (bv. kopspel) Meer specifieke leersituaties in meer geïsoleerde omstandigheden aanbieden Wet van de herhaling Trainen door middel van wedstrijdvormen Trainen door middel van wedstrijdvormen

94 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1. afgebakend terrein met doel(en) op de doellijn 2. 1 bal 3. speler(s) bij ploeg in balbezit 4. speler(s) bij ploeg niet in balbezit 5. minstens 1 keeper in groot centraal doel 6. echte wedstrijdreglementen REGEL VAN 6 Wedstrijdvorm

95 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) K minstens 1 groot doel op doellijn -centraal (symmetrie) -5-5 en 8-8 = 5m op 2m = 7,32m op 2,44m -verdedigd door keeper kleine doeltjes (kegels) mag langs één zijde, bij voorkeur 2 (1 links en 1 rechts) Wedstrijdvorm

96 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Wedstrijdvorm: numerieke gelijkheid 8+k/k+8

97 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) K X X X° O O O 30m 20m 3+2N+K/3+K N N Met neutrale spelers Wedstrijdvorm K

98 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Wedstrijdvorm: neutrale spelers 7+K+2N/K+7

99 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) K X X ° X O O 30m 20m 3/2+K Numerieke ongelijkheid Wedstrijdvorm

100 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Wedstrijdvorm: numerieke ongelijkheid 9/K+7 6m

101 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Geen verplichte opdrachten naast de echte voetbalreglementen! Slechts 3x bal raken Doelpunt telt alleen maar na voorzet Wedstrijdvorm

102 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Spelvorm met kaatsers K X X X X° K O O O O 40m 30m 4+K+2/4+K+2 X X O O Geen wedstrijdvorm

103 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) X X X° O O O 30m 20m 3/3 zonder doelen Lijnvoetbal Geen wedstrijdvorm

104 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Met afgebakende zones K X X X X° K O O O O 50m 40m 7+K/K+7 X X O O O X Spelers blijven in hun vaste zone Geen wedstrijdvorm

105 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1.Positiespelen - spelvormen 2.Afwerkingsoefeningen 3.Technische oefeningen 4.Collectieve looppatronen 5.Automatisme zonder ‘echte’ tegenstanders (shadow-game) 6.Conditionele oefenvormen (al dan niet met bal) 7.Rustpauzes: tactische besprekingen/ tactische simulaties, enz. Tussenvormen

106 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) ANALYSE VAN DE BEGINSITUATIE (in functie van het beheersen van vaardigheden of leerplandoelstellingen) OPLOSSING VAN HET PROBLEEM VERTALEN IN RICHTLIJNEN  Richtlijnen tijdens wedstrijdvormen en tijdens tussenvormen THEMA VAN DE TRAININGEN Doelstellingen  spelprobleem EVALUATIE VAN DE UITVOERING VAN DE OPLOSSING of  Trainingsvoorbereiding: denkproces

107 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) thema uit doelstelling afleiden en verwoorden als spelprobleem bepalen van de oplossing van het spelprobleem keuze van de wedstrijdvormen i.f.v. het oplossen van het spelprobleem vertaling van de oplossing in richtlijnen Trainingsvoorbereiding keuze van de tussenvormen al dan niet i.f.v. het oplossen van het spelprobleem

108 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1 ‘echt’ spelprobleem zo concreet en nauwkeurig mogelijk definiëren 4W-vragen beantwoorden: * Wieis betrokken bij het spelprobleem? * Wat is het spelprobleem? * Waardoet het spelprobleem zich voor? * Wanneerstelt het probleem zich? Thema uit doelstelling afleiden en verwoorden als spelprobleem Trainingsvoorbereiding

109 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Thema uit doelstelling afleiden en verwoorden als spelprobleem: T+18: efficiënte bezetting: 1 ste – 2 de paal en 11m Trainingsvoorbereiding Wie De centrumspits (9) en de flankspeler (7) Wat Kiezen positie in dezelfde zone (2 de paal) waardoor de geboden doelkans niet optimaal kan benut worden Waar In de waarheidszone van de tegenpartij voor doel Wanneer Een medespeler infiltreert langs de flank, de achterlijn haalt en een bruikbare voorzet kan trappen. De centrumspits (9) en de aanvallende middenvelder (10) nemen niet deel aan de infiltratie via de flank.

110 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Meerdere oplossingen zijn mogelijk! zo concreet en nauwkeurig mogelijk definiëren van één of meerdere oplossingen 4W-vragen beantwoorden: * Wie is betrokken bij het oplossen van het probleem? * Wat is de oplossing? * Waar wordt het probleem opgelost? * Wanneer moet het probleem opgelost worden? Bepalen van de oplossing van het spelprobleem Trainingsvoorbereiding

111 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Bepalen van de oplossing van het spelprobleem Vb T+18: efficiënte bezetting: 1 ste – 2 de paal en 11m Trainingsvoorbereiding Wie De centrumspits (9), de aanvallende middenvelder (10) en de flankspeler (7 of 11) Wat Kiezen op het gepaste moment positie richting 1 ste paal, 2 de paal en 11m waardoor de geboden doelkans optimaal kan benut worden. Waar In de waarheidszone van de tegenpartij voor doel Wanneer Een medespeler infiltreert langs de flank, de achterlijn haalt en een bruikbare voorzet kan trappen. De centrumspits (9) en de aanvallende middenvelder (10) nemen niet deel aan de infiltratie via de flank.

112 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Eenduidige en gemakkelijk begrijpbare coachingpunten (zo kort en duidelijk mogelijk) Evolutie van ‘coach is coaching’ naar ‘players are coaching’ Coaching betekent dat de trainer de spelers helpt en de spelers elkaar helpen om het spelprobleem op te lossen Richtlijnen worden op het terrein coachingswoorden !!! Vertaling van de oplossing in richtlijnen Trainingsvoorbereiding

113 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Belang van de 4 W’s op de kwaliteit van de coaching (inhoud/vorm) * Wie  de spelers die je coacht * Wat  de coachingswoorden * Waar  opstelling als jeugdopleider * Wanneer  de coachingsmomenten (eventueel met bevriezen spelsituatie) Vertaling van de oplossing in richtlijnen Trainingsvoorbereiding

114 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) BALVERLIES POSITIEPRESS DEKKINGLOS SCHUIVENSLUITEN REMMENDICHTER BALBEZIT VERANDEROPEN GEEF RUG ZAKKENVOORUIT DIEPWEG ALLEENVRAAG Voorbeelden van coachingswoorden Vertaling van de oplossing in richtlijnen Trainingsvoorbereiding Coaching door de spelers: eventueel te vermelden in trainingsvoorbereiding (wie coacht wie?)

115 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Belang van de 4 W’s op de keuze van de wedstrijdvorm * Wie identiteit spelers en veldbezetting (= elftalposities) * Wat identiek karakter probleem en oplossing in wedstrijd en training * Waar plaats en grootte van het terrein * Wanneer identiek tijdstip dat het probleem en oplossing zich in wedstrijd en training voordoet + frequentie Keuze van de wedstrijdvormen i.f.v. het oplossen van het spelprobleem Trainingsvoorbereiding

116 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Pedagogische progressie voorzien in training  spelprobleem is gemakkelijker of moeilijker door speler(s) op te lossen 4 variabelen bij kiezen van wedstrijdvorm – afmetingen – aantal spelers  totaal: 2+K/2+K  6+K/6+K  numeriek verschil beide ploegen: 3+3N+K/3+K  4+K/3 – identiteit spelers – veldbezetting (elftalposities)  symmetrisch: beide ploegen met zelfde elftalposities  asymmetrisch: beide ploegen in verschillende elftalpositie Keuze wedstrijdvorm

117 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Symmetrische veldbezetting 8+K tegen K+8 in een 4-1-3

118 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 3A3MV2V  Asymmetrische veldbezetting 8 tegen 8+K 3m

119 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Aard van het spelprobleem (= trainingsdoel!!!) Psychomotorische rijpheid van de speler Fysieke mogelijkheden van de speler Keuze juiste wedstrijdvorm afhankelijk van  Aantal spelers  Complexiteit  Grootte terrein  Balcontacten (scoringskansen en besluitvorming)/per speler BASICS TEAMTACTICS Keuze wedstrijdvorm

120 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Aanleren, verbeteren en perfectioneren van basistechnieken en basistactieken in wedstrijdechte omstandigheden:  vanaf 7 jaar Zoveel mogelijk leermomenten –kleine speeloppervlaktes –kleine aantallen «» Wedstrijdvormen: « basics »

121 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Uitvoeren van taak binnen –5-5: ruitvorm –8-8: dubbele ruitvorm –11-11: Leermomenten in echte wedstrijdomstandigheden –aard van het spelprobleem bepalen = wie, wat, waar en wanneer –dit bepaalt de grootte van het terrein en het aantal spelers «» Wedstrijdvormen: « teamtactics »  elftalposities

122 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) - er kan gekozen worden voor een tussenvorm die de spelers helpt om later in de wedstrijdvorm het spelprobleem op te lossen - er kan gekozen worden om moeilijke technieken (kopspel, amorti, wreeftrap, enz.) in te oefenen en te perfectioneren - er kan gekozen worden voor het fun-element (bv. shooting- game) of voor een conditioneel element (bv. lenigheid), enz. Keuze van de tussenvorm al dan niet i.f.v. het oplossen van het spelprobleem Trainingsvoorbereiding  geen verplichting dat de tussenvorm altijd in verband met het trainingsthema staat

123 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Afwisseling van wedstrijdvormen en tussenvormen 1 sessie kan meerdere trainingseenheden omvatten Trainingsopbouw van een trainingssessie WEDVORM1WEDVORM1 TUSSENVORMEN WEDVORM2WEDVORM2 WEDVORM3WEDVORM3 COOLINGDOWNCOOLINGDOWN OPWARMINGOPWARMING

124 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) PROGRESSIEVE METHODE tijd complexiteit 3/2 3/3 4/4 2/1 Methodiek Er wordt met de meest vereenvoudigde wedstrijdvorm (hier 2 tegen 1) gestart om nadien progressief meer complexe vormen aan te bieden en te eindigen met de meest complexe wedstrijdvorm (hier 4 tegen 4).

125 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Methodiek Er wordt tijdens de herkenningsfase met de eindvorm gestart om nadien af te dalen tot de meest vereenvoudigde wedstrijdvorm die nodig is om het probleem op te lossen. Nadien worden progressief meer complexe vormen aangeboden om te eindigen met dezelfde wedstrijdvorm als in het begin. ZANDLOPERMETHODE tijd complexiteit 3/2 3/3 4/4 3/3 4/4

126 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Begin van de wedstrijdvorm - vrij - geconditioneerd: beginpositie spelers en beginpass Einde van de wedstrijdvorm - golven: omkeerbaarheid - continu: bepaalde tijd laten spelen of trainer kiest moment van einde Gebruik van bestaande belijning Organisatie

127 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Gebruik van bestaande lijnen en afmetingen: enkele tips 16,5m 40,32m = (2x11m) + (2x5,5m) + 7,32m 5,5m 11m Het strafschopgebied Variabel maar te berekenen met behulp van 9,15m streepje Organisatie

128 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Gebruik van bestaande lijnen en afmetingen: enkele tips WV 8+K/8+K met 2 strafschop- gebieden op terrein van L/2 + 16,5m op volledige breedte Verplaatsbaar doel op 7m van verste punt van cirkel plaatsen 7m Organisatie

129 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Tussenvorm is een volwaardige oefenvorm Wedstrijdvorm na opwarming en voor coolingdown = absolute must binnen de methode Een 3 de, 4 de, enz. wedstrijdvorm tussenin indien mogelijk maar afh. van tijdsduur training, leerproces spelers, enz. Keuze van de wedstrijdvorm ook afhankelijk van: - weersomstandigheden - beschikbaarheid spelers - beschikbaarheid van het terrein Besluit = flexibiliteit

130 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Les 5: Opleidingsvisie

131 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Lesplan 1.Inleiding 2.Opleidingsvisie: initiatie leerplan van 7 tot 17 jaar 3.DVD ‘leerplan 7-17’

132 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 1. Inleiding 1.Verwelkoming 2.Aanwezigheden

133 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 2. Opleidingsvisie: initiatie leerplan van 7 tot 17 jaar

134 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Leren is: –een continu proces: ontwikkelingsdoelen van... via... naar (= ontwikkelingslijnen) –cumulatief: de reeds verworven vaardigheden vormen de basis voor de nieuw aan te leren vaardigheden Het voetbalontwikkelingsmodel: –gebaseerd op het ontwikkelingsmodel van « balsporten » –vier ontwikkelingsfasen: vloeiende overgang van de ene fase in de andere –voetballeeftijd is de leidraad: grote individuele verschillen mogelijk per ontwikkelingsdomein (vb. fysieke achterstand t.o.v. mentale voorsprong, rekening houden met de biologische leeftijd) –de jeugdopleider kiest leerdoelen en -inhouden i.f.v. het niveau volgens het voetbalontwikkelingsmodel Het voetbalontwikkelingsmodel

135 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) ontwikkelen van balvaardigheden (< 5 jaar) evolutie van individueel naast elkaar spelen naar individueel tegen elkaar spelen (= oppositiespelen) (5-7 jaar) egocentrisme doorbreken: leren samenspelen met één of meedere spelers zonder gedifferentieerde opdrachten (7-11 jaar) Geleidelijk aan evolueren naar spelen in teamverband met gedifferentieerde opdracht (vanaf 11 jaar) Van aanleren ALGEMENE balvaardigheid naar presteren in groepsverband Ontwikkelingsmodel balsporten

136 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Het voetbalontwikkelingsmodel j Ik en de bal (fase 1: 2-2) collectief spel ‘dichtbij’ (fase 2: 5-5) collectief spel ‘2° graad’ (fase 3: 8-8) collectief spel ‘veraf’ (fase 4: 11-11) Speldimensies/ontwikkelingsfases Technisch-tactische ontwikkelingsdoelen binnen het leerplan TEAMTACTICS BASICS Vervolmaking exploratie

137 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Het voetbalontwikkelingsmodel j Ik en de bal (fase 1: 2-2) collectief spel ‘dichtbij’ (fase 2: 5-5) collectief spel ‘2° graad’ (fase 3: 8-8) collectief spel ‘veraf’ (fase 4: 11-11) Speldimensies/ontwikkelingsfases Mentale ontwikkelingsdoelen binnen het leerplan Vervolmaking exploratie Aanleren mentale basis- vaardigheden 1.Motivatie 2.Zelfcontrole en zelfdiscipline 3.Concentratie 4.Zelfvertrouwen 5.Interpersoonlijk en teamrelaties 6.Leefstijl Gebruik mentale vaardigheden i.f.v. trainingen Gebruik mentale vaardigheden i.f.v. competitie

138 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) j Ik en de bal (fase 1: 2-2) collectief spel ‘dichtbij’ (fase 2: 5-5) collectief spel ‘2° graad’ (fase 3: 8-8) collectief spel ‘veraf’ (fase 4: 11-11) Speldimensies/ontwikkelingsfases Fysieke ontwikkelingsdoelen binnen het leerplan (rekening houdende met de biologische leeftijd) Het voetbalontwikkelingsmodel Uithouding Lenigheid Snelheid Algemene Coördinatie Specifieke Coördinatie Algemene Kracht Specifieke Kracht

139 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Veldbezetting bij 2 tegen 2: duel (20m op 12m) Het voetbalontwikkelingsmodel DUEL

140 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Veldbezetting bij 5 tegen 5: enkele ruit (35m op 25m) Het voetbalontwikkelingsmodel ENKELE RUIT

141 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Veldbezetting bij 8 tegen 8: dubbele ruit (60m op 40m) Het voetbalontwikkelingsmodel DUBBELERUIT

142 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Veldbezetting bij 11 tegen 11: (100m op 60m) Het voetbalontwikkelingsmodel

143 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) kind moet wennen aan het gedrag van de bal kind moet weten hoe bal reageert als het er tegen trapt kind moet aanvoelen hoe hard/zacht het de bal moet raken kind moet aanvoelen wat het moet doen om de bal bij zich te houden terwijl het loopt kind is nog niet rijp om samen te spelen fun = al spelende leren fun = al spelende leren ik en de bal = 1 tegen 1 ik en de bal = 1 tegen 1 zelfontdekkend = “laat ze maar doen” zelfontdekkend = “laat ze maar doen”  spontaan leren Exploratiefase: 5-7 jaar Oog-voet coördinatie is moeilijker dan oog-hand- coördinatie

144 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Het geheel van technische en tactische basisvaardigheden (BASISCOMPETENTIES) die een speler nodig heeft om binnen de 11 tegen 11 goed te kunnen functioneren, ongeacht het spelsysteem en spelconcept 7-13 jaar = GOUDEN LEEFTIJD Ideale leeftijd om de psycho-motorische capaciteit te ontwikkelen Basics: definitie

145 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) B+: speler met balB-: i.f.v. bal en baldrager Balcontrole Leiden en dribbelen Afwerken Passing Interceptie (na balcontrole) 1-1:druk/tackle/remmen Afweren (van doelpoging) Interceptie (vóór balcontrole) B+: speler zonder balB-: situaties zonder bal Vrijlopen-steunen Speelhoeken afsluiten Strikte dekking Rugdekking Omschakeling B+  B -: spelsituaties na balverlies Omschakeling B-  B+: spelsituaties na balbezit Basics: indeling

146 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) B+ vrijlopen - steunen 1.Speler kan zich aanspeelbaar opstellen in de meest gunstige positie op het ogenblik dat speler aan de bal kan passen 2.Speler kan zich zodanig verplaatsen dat een medespeler daardoor aanspeelbaar wordt op het ogenblik dat speler aan de bal kan passen 3.Speler kan zich zodanig verplaatsen dat hij als tussenstation kan fungeren om een andere speler (3 de speler) gunstig in het spel te betrekken 4.Speler kan een medespeler steunen (= door snel en juist naar de bal te bewegen) als medespeler aan de bal in moeilijkheden zit (= als hij onder druk wordt gezet)

147 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) B+ passing 5.Speler kan met de juiste voet een korte pass op de juiste voet, met de juiste balsnelheid en op het juiste moment naar een medespeler geven die in de meest gunstige positie aanspeelbaar is en dichtbij staat 6.Speler kan met de juiste voet de korte pass op een zodanige manier trappen/koppen dat de passontvanger in de meest gunstige omstandigheden verder kan spelen (rollende bal, in de loop of in de voet) 7.Speler kan een halflange pass met de juiste voet en met de juiste balsnelheid geven naar een speler die in de meest gunstige positie aanspeelbaar is en die niet bereikbaar is met een korte pass

148 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) B+ passing 8.Speler kan de halflange pass op een zodanige manier trappen met de juiste voet dat de passontvanger in de meest gunstige omstandigheden verder kan spelen (in de loop) 9.Speler kan een lange pass met de juiste balsnelheid en met de juiste voet geven naar een speler die in de meest gunstige positie aanspeelbaar is en die niet bereikbaar is met een korte of halflange pass 10. Speler kan de lange pass met de juiste voet op een zodanige manier trappen dat de passontvanger in de meest gunstige omstandigheden verder kan spelen (in de loop) 11. Speler kan voorzet met de juiste voet op volle snelheid en zo hard mogelijk trappen tussen doel en verdediging en net buiten actiegebied van de doelman en tegenspelers en binnen het bereik van inlopende medespeler

149 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) B+ balcontrole 12. Speler kan zo snel mogelijk in het bezit van een lage pass komen 13. Speler kan een gerichte balcontrole met de juiste voet op een lage pass uitvoeren zodat in de meest gunstige omstandigheden kan verder gespeeld worden 14. Speler kan zo snel mogelijk in het bezit van een halfhoge pass komen

150 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) B+ balcontrole 15. Speler kan een gerichte balcontrole met de juiste voet op een halfhoge pass uitvoeren zodat in de meest gunstige omstandigheden kan verder gespeeld worden (indien mogelijk vanop de grond) 16. Speler kan zo snel mogelijk in het bezit van een hoge pass komen 17. Speler kan een gerichte balcontrole uitvoeren met de juiste voet op een hoge pass uitvoeren zodat in de meest gunstige omstandigheden kan verder gespeeld worden (indien mogelijk vanop de grond)

151 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) B+ leiden en dribbelen 18. Speler weet wanneer hij moet leiden (niemand in gunstige positie aanspeelbaar + geen werkelijke doelkans) 19. Speler kan zo snel mogelijk terreinwinst boeken bij het leiden 20. Speler kan zoveel mogelijk terreinwinst richting doel boeken bij het leiden 21. Speler kan de bal met de juiste voet zo dicht mogelijk bij zich houden bij het leiden 22. Speler kan zich zodanig draaien met de bal dat hij het spel in de meest gunstige omstandigheden kan verderzetten

152 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) B+ leiden en dribbelen 23. Speler weet wanneer hij moet dribbelen (niemand in gunstige positie aanspeelbaar, geen werkelijke doelkans en indien er bij balverlies geen direct doelgevaar is) 24. Speler kan een tegenspeler uitschakelen bij het dribbelen 25. Speler kan een tegenspeler langs de juiste kant dribbelen 26. Speler kan bij het dribbelen zoveel mogelijk terreinwinst richting doel boeken

153 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) B+ afwerken 27. Speler weet wanneer naar doel te trappen (bij werkelijke doelkans) 28. Speler kan van dichtbij een doelpunt maken (tot 10m) 29. Speler weet wanneer en van op welke afstand hij van ver naar doel kan trappen (bij werkelijk doelkans, rekening houdend met eigen mogelijkheden en de positie van de doelman en als er geen medespelers in meer gunstige omstandigheden aanspeelbaar zijn) 30. Speler kan van op halfverre afstand een doelpunt maken (10 à 20 m) 31. Speler kan van op verre afstand een doelpunt maken (20m en meer)

154 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) B- interceptie en afweren 32. Speler weet wanneer hij naar de bal moet gaan om hem te intercepteren en kan zich daarvoor op juiste wijze verplaatsen 33. Speler kan na de interceptie in het bezit van de bal blijven indien mogelijk 34. Speler kan een pass of een doelpoging afweren naar een voor de tegenpartij ongunstige plaats 35. Speler kan een mogelijke doelkans of doelpunt afweren

155 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) B- 1-1: druk/tackle/remmen 36. Speler kan tegenstander aan de bal zo snel mogelijk onder druk zetten als die in zijn zone komt (indien mogelijk voor balaanname) 37. Speler weet dat hij tegenstander aan de bal tot op 2m moet aanvallen 38. Speler kan beletten dat de bal voor doel wordt gebracht 39. Speler kan beletten dat er een gevaarlijke dieptepass gegeven wordt 40. Speler kan een juiste verdedigende lichaamshouding aannemen waardoor hij in gunstige omstandigheden het duel kan aanvatten 41. Speler kan het duel winnen door goede tackle/sliding/charge/kopbalduel

156 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) B- 1-1: druk/tackle/remmen 42. Speler kan indien mogelijk na duelwinst ook in het bezit van de bal komen 43. Speler kan duel op een hoge bal binnen zijn bereik goed aangaan 44.Speler weet wanneer hij remmend wijken moet toepassen (als hij de bal niet kan afnemen) 45. Speler kan de snelheid uit de actie van de tegenspeler halen waardoor speler(s) kunnen terugkeren en druk kunnen zetten 46. Speler kan de tegenstander bij het remmend wijken naar buitenkant duwen

157 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) B- speelhoek afsluiten, strikte dekking en rugdekking 47. Speler kan de speelhoeken naar zijn rechtstreekse tegenstander zo goed mogelijk afsluiten waardoor die zeker niet in zijn rug kan aangespeeld worden 48. Speler kan door een goede dekking beletten dat zijn rechtstreekse tegenstander ofwel aangespeeld wordt ofwel in gunstige omstandigheden de bal ontvangt 49. Speler kan zich op juiste afstand ten opzichte van dichtstbijzijnde medespeler opstellen waardoor hij de speler aan de bal snel onder druk kan zetten wanneer zijn medespeler uitgeschakeld is

158 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) B+  B- na balverlies 50. Speler kan onmiddellijk na het balverlies van zijn medespeler de juiste verdedigende positie innemen, hetzij de balbezitter onmiddellijk aan te vallen als die in zijn zone komt, hetzij je rechtstreekse tegenstander onmiddellijk zo kort mogelijk dekken en onmiddellijk de speelhoek naar gevaarlijk opgestelde tegenspelers af te sluiten 51. Speler kan na persoonlijk balverlies onmiddellijk het duel met de balafnemer aangaan of neemt onmiddellijk de positie over van medespeler die balbezitter aanvalt

159 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) B-  B+ na balrecuperatie 52. Speler kan zich onmiddellijk na balrecuperatie aanspeelbaar opstellen in de meest gunstige positie 53. Speler kan onmiddellijk na de balrecuperatie bij werkelijke doelkans naar doel trappen of zoveel mogelijk terreinwinst richting doel boeken via een individuele actie of via een pass

160 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Stilstaande fases 54. Speler kan een strafschop nauwkeurig trappen 55. Speler kan een vrije trap (directe + indirecte) nauwkeurig trappen 56. Speler kan een hoekschop nauwkeurig trappen 57. Speler kan nauwkeurig inwerpen 58. Speler kan zich juist opstellen bij hoekschop voor 59. Speler kan zich juist opstellen bij hoekschop tegen 60. Speler kan zich juist opstellen bij vrije trap (directe + indirecte) voor 61. Speler kan zich juist opstellen bij vrije trap (directe + indirecte) tegen

161 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Teamtactics: definitie Het geheel van handelingen om als individu binnen een team zo goed mogelijk te functioneren ongeacht het spelsysteem of spelconcept, gebruik makend van de basics, de fysieke en mentale vaardigheden.

162 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Balbezit (B+)Balverlies (B-) O pbouwzone beheersen – aanspeelbaarheid – balcirculatie I nfiltratie  waarheidszone Waarheidszone beheersen O pbouwzone beheersen – blokvorming – dieptespel beletten B alrecuperatie Waarheidszone beheersen Omschakeling B-  B+Omschakeling B+  B- Gevaarlijke tegenaanval opzetten Gevaarlijke tegenaanval beletten Teamtactics: indeling

163 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Aanspeelbaarheid 1.Openen: BREED 2.Openen: DIEP 3.Driehoekspel met evenredige onderlinge afstanden 4.Ruimte creëren voor zichzelf 5.Ruimte creëren voor medespeler en het benutten ervan Balcirculatie 6.Geen « dom » balverlies waardoor de tegenpartij een doelkans krijgt 7.Zo snel mogelijk de bal nauwkeurig doorspelen 8.Een zo hoog mogelijke balsnelheid ontwikkelen 9.Diagonale IN & OUT passing naar de zwakke zone van de tegenpartij 10.Een speler of lijn overslaan B+: Opbouwzone beheersen

164 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 11. Wanneer infiltreren: RUIMTE + OP HET JUISTE MOMENT 12. Infiltratie zonder bal: GIVE & GO 13. Infiltratie met bal: geen kans op onmiddellijk en/of gevaarlijk balverlies 14. Infiltratie met bal: leiden of dribbel: CHALLENGE B+: Infiltratie naar waarheidszone

165 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 15. Een doelkans creëren via een individuele actie 16. Een voorzet trappen die bruikbaar is voor een speler voor doel 17. Subtiele eindpass in de diepte 18. Efficiënte bezetting: 1 ste – 2 de paal en 11m 19. Strikte dekking ontvluchten: snel bewegen! 20. Diepte induiken maar opgelet off-side 21. Zo snel mogelijk afwerken bij werkelijke doelkans B+: Waarheidszone beheersen

166 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 22. De verste spelers lopen zich vrij (loshaken/uit blok) 23. Balrecuperatie: 1 ste actie is diep 24. DIEP bliiven spelen 25. In blok spelers: enkelen infiltreren (= SPRINT) B+: Gevaarlijke tegenaanval opzetten

167 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Blokvorming 1. speelruimte verkleinen: 35m op 35m (= SLUITEN) 2. Evenredige onderlinge afstanden (compact blok) 3. Medium blok: middenvelders bevinden zich t.h.v. middellijn 4. Centrale verdediger die zich het dichtst bij het duel bevindt, bepaalt de off-side lijn Gevaarlijke dieptepass verhinderen 5. Positieve pressing op de baldrager 6. Negatieve pressing op de baldrager 7. De dekking door de dichtste medespeler(s) 8. Geen kruisbeweging met naburige spelers maken 9. Het schuiven en kantelen van het blok 10. Een meeschuivende doelman B-: Zone bal - doel beheersen

168 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 11. Het duel proberen winnen maar NOOIT verliezen 12. Het duel proberen winnen bij 100% zekerheid 13. De bal recupereren door interceptie 14. Collectieve pressing bij kans op balrecuperatie B-: Recuperatie van de bal

169 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 15. Niet laten uitschakelen door een individuele actie 16. Een voorzet beletten 17. Een eindpass in de diepte beletten: centrum afsluiten 18. Efficiënte bezetting: 1 ste – 2 de paal en 11m 19. Kortere dekking: split-vision (bal + tegenspeler) 20. Geen systematisch off-side door stap te zetten 21. Doelpoging afblokken B-: Waarheidszone beheersen

170 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 22. Een hoge compacte T-vorm: restverdediging van minstens 4 spelers+K 23. Drukzetten en dieptepass verhinderen 24. « T-vorm »: de tegenaanval afremmen 25. « niet-T-vorm » spelers: zo snel mogelijk in het blok terugkomen B-: Gevaarlijke tegenaanval beletten

171 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Inhoudelijke bepaling volgens het voetbalontwikkelingsmodel 1+K/1+K2/2U6Balgewenning Football as a dribbling and shooting game (5j tot 7j) debutantjes U7Oppositiespelen 4+K/4+K5/5U8Toepassing 2/2 Football as a short passing game without off-side rule (7j tot 9j) duiveltjes U9Uitbreiding naar kort spel dichtbij 7+K/7+K8/8U10Toepassing 2/2 en 5/5 Football as a halflong passing game without off-side rule (9j tot 11j) preminiemen U11Uitbreiding naar half lang spel 10+K/10+K (11j tot 17j) miniemen 11/11 (1) U12- U13 Toepassing 2/2, 5/5 en 8/8 Football as a long passing game with off-side rule knapenU14- U15 Uitbreiding naar lang spel veraf scholieren11/11 (2) U16- U17 Perfectioneren

172 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Inhoudelijke bepaling volgens het voetbalontwikkelingsmodel BASICS TEAMTACTICS FYSIEK MENTAAL Leren is cumulatief

173 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) BASICSTEAMTACTICSFYSIEKMENTAAL jaar jaar jaar (1) jaar jaar (2) jaar Leerdoelen per ontwikkelingsniveau voor basics en teamtactics bepalen Trainingsinhouden op fysiek vlak bepalen Karakteristieken op mentaal vlak bepalen Inhoudelijke bepaling volgens het voetbalontwikkelingsmodel

174 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Einddoelstelling dient vaak in fasen aangeleerd te worden: Bv.: Basics5 en Basics6 – B5: Speler kan een korte pass op de juiste voet, met de juiste balsnelheid en op het juiste moment naar een medespeler geven die in de meest gunstige positie aanspeelbaar is en dichtbij staat – B6: Speler kan de korte pass op een zodanige manier trappen/koppen dat de passontvanger in de meest gunstige omstandigheden verder kan spelen (rollende bal, in de loop of in de voet) Inhoudelijke bepaling volgens het voetbalontwikkelingsmodel

175 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) BASICS: korte passing B5 en B jaar Niet van toepassing jaar B5: Korte passing (voet) naar speler die aanspeelbaar is B6: Korte passing (voet) over de grond (geen botsende bal) jaar B6: Korte passing (voet) in de voet of in de loop van speler jaar B5: Korte passing (voet) naar juiste voet jaar B5: korte passing met hoofd naar speler die aanspeelbaar is B6: korte passing met hoofd op of in de loop van de speler B5: Korte passing (voet) met juiste balsnelheid en op het juiste moment jaar B5: Korte passing (voet + hoofd) naar juiste speler (meest gunstige positie aanspeelbaar) Inhoudelijke bepaling volgens het voetbalontwikkelingsmodel

176 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 2/2 1+K/1+K2/2U6Balgewenning Football as a dribbling and shooting game (5j – 7j) debutantjes U7Oppositiespelen BESCHRIJVING VAN DE SPELOMGEVING 1 ste fase: kinderen spelen met de bal naast elkaar 2 de fase: kinderen spelen tegen elkaar (=oppositiespelen)  1-1 (het duel), d.w.z. leiden en dribbelen met accent op scoren

177 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) PSYCHOMOTORIEK 1° fase Algemene lichaams- en balvaardigheden oog-hand en oog-voet coördinatie: werpen, vangen en trappen 2° fase B+: balgewenning met de voet: leiden, dribbelen en trappen B-: de bal afnemen + het scoren beletten FYSIEKMENTAAL  KRACHT: heel weinig ontwikkeld  LENIGHEID: meestal grote lenigheid  UITHOUDING: erg oneconomisch lopen (veel energieverlies), snel moe (MAAR ook snelle recuperatie)  SNELHEID: reactiesnelheid in spelvorm  COORDINATIE: -weinig lichaamsbeheersing, evenwichtsgevoel, lichaams-, ruimte- en tijdsbesef, -vaak nog geen voorkeurvoet ontwikkeld (geen dominantie links of rechts)  Grote spontaneïteit  Speelt graag en maakt graag plezier  Sterk op zichzelf gericht  Vaak onrustig en vlug afgeleid  Concentratie: geen langdurige concentratie mogelijk  Gehecht aan de jeugdopleider  Opkijken naar jeugdopleider  Bootst jeugdopleider na 2/2

178 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 4+K/4+K5/5U8Toepassing 2/2 Football as a short passing game without off-side rule (7j tot 9j) duiveltjes U9Uitbreiding naar kort spel dichtbij BESCHRIJVING VAN DE SPELOMGEVING Ideale wedstrijdvorm is 5-5 (= enkele ruit) met passafstanden tot ongeveer 10 meter 5/5

179 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) BASICSTEAMTACTICS B+B+ B-B- B+B+ B-B-  Leiden en dribbelen  Korte passing  Controle op lage bal  Doelpoging tot 10m (dichtbij)  Doelpoging op lage voorzet  Vrij en ingedraaid staan  Vrijlopen: aanspeelbaar zijn door vrije ruimte te zoeken  Inworp  Druk zetten, duel of remmend wijken  Opstelling tussen tegenspeler en doel  Korte dekking op korte pass  Interceptie of afweren korte pass 1. openen breed 2. openen diep 14. infiltratie met bal: challenge 15. doelkans creëren via individuele actie 21. zo snel mogelijk afwerken bij werkelijke doelkans 5. positieve pressing op de baldrager 11. het duel nooit verliezen 12. het duel proberen te winnen bij 100% zekerheid 15. niet laten uitschakelen door individuele actie in waarheidszone 21. doelpoging afblokken FYSIEKMENTAAL  KRACHT: natuurlijke bewegingen, duels tussen homogene groepen (evenwicht)  LENIGHEID: meest soepele periode  UITHOUDING: de omvang van de training  SNELHEID: reactie, startsnelheid in spelvorm  looptechniek enkel observeren, speels scholen  COORDINATIE: -lichaamscoördinatie -o og-handcoördinatie -o og-voetcoördinatie  Wordt leergierig  Concentratie neemt toe  Is bereid om deel uit te maken van een team 5/5

180 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 7+K/7+K8/8U10Toepassing 2/2 en 5/5Football as a halflong passing game without off-side rule (9j tot 11j) preminiemen U11Uitbreiding naar half lang spel BESCHRIJVING VAN DE SPELOMGEVING Ideale wedstrijdvorm is 8-8 (= dubbele ruit) met passafstanden tot ongeveer 20 meter 8/8

181 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) BASICSTEAMTACTICS B+B+ B-B- B+B+ B-B-  Halflange passing  Controle op halfhoge bal  Doelpoging vanop 15 à 20m (halfver)  Doelpoging op halfhoge voorzet  Vrijlopen om zelf aanspeelbaar te zijn  Steunen  Corner + indirecte VT  Speelhoeken afsluiten  Korte dekking op halflange pass  Interceptie of afweren halflange pass  Corner + indirecte VT 4. ruimte creëren voor zichzelf + benutten 6. geen "dom" balverlies 10. een lijn overslaan bij passing diep 11. infiltratie op het juiste moment (ruimte) 12. infiltratie zonder bal: give & go 13. infitratie met bal: geen kans op direct balverlies 6. negatieve pressing op de baldrager 7. dekking door naburige speler 10. een meeschuivende doelman (hoge positie) 13. de bal recupereren door interceptie 8/8

182 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) FYSIEKMENTAAL  KRACHT: spelen met eigen lichaamsgewicht, duels tussen homogene groepen  LENIGHEID: neemt af, dus stimuleren  UITHOUDING: de omvang van de training en andere bewegingselementen (ademhaling!)  SNELHEID: reactie, startsnelheid in spelvorm  looptechniek enkel observeren, speels scholen  COORDINATIE: -lichaamscoördinatie - oog-handcoördinatie -oog-voetcoördinatie in tussenvormen  Wil zich meten met anderen  Kan in teamverband een doel nastreven  Is kritisch tegenover eigen prestatie en die van anderen 8/8

183 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 10+K/10+K11/11U12- U13 Toepassing 2/2, 5/5 en 8/8 Football as a long passing game with off-side rule (11j tot 15j) miniemen knapen U14 – U15 Uitbreiding naar lang spel veraf BESCHRIJVING VAN DE SPELOMGEVING Ideale wedstrijdvorm is met passafstanden van soms meer dan 30 meter (Bij het toepassen van de buitenspelregel ontstaat immers veel ruimte tussen verdediging en doel) 11/11 (1)

184 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) BASICSTEAMTACTICS B+B+ B-B- B+B+ B-B-  Lange passing  Controle op hoge bal  Doelpoging vanaf 20m (ver)  Doelpoging op hoge voorzet  Vrijlopen om een medespeler aanspeelbaar te maken  Vrijlopen door diep in de vrije ruimte te lopen (buitenspel omzeilen)  Directe VT  Speelhoeken afsluiten  Korte dekking op lange pass  Interceptie of afweren lange pass  Onderlinge dekking  Directe VT 3. driehoekspel (juiste afstanden) 5. ruimte creëren voor medespeler + benutten 7. zo snel mogelijk de bal nauwkeurig doorspelen 8. zo hoog mogelijke balsnelheid ontwikkelen 17. subtiele eindpass in de diepte 20. diepte induiken maar opgelet off-side 23. balrecuperatie: 1ste actie is diep 24. diep blijven spelen 1. sluiten (blok van 35m op 35m) 2. evenredige onderlinge afstand 3. medium blok 4. centrale verdediger dichtst bij het duel bepaalt off-sidelijn 8. geen kruisbeweg. met naburige speler 9. het schuiven/ kantelen van het blok 16. een voorzet beletten 17. een eindpass in de diepte beletten: centrum afsluiten 23. druk zetten en dieptepass verhinderen bij balverlies 11/11 (1)

185 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) FYSIEKMENTAAL  KRACHT: geen specifieke krachttraining, natuurlijke bewegingen, veelzijdigheid, duels tussen homogene groepen  LENIGHEID: grote algemene stijfheid  UITHOUDING: de omvang van de training + korte duurinspanningen met bal (opwarming)  20 sec regel!!  SNELHEID: explosief vermogen en maximale snelheid in spelvorm (let op voor A/R )  looptechniek verbeteren  COORDINATIE: basistechnieken herhalen  Beoordelingsvermogen stijgt  Eigen mening  Geldingsdrang neemt toe  Begin groeispurt: puberteit 11/11 (1)

186 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) 10+K/10+K11/11U16- U17 perfectionerenFootball as a long passing game with off-side rule (15j tot 17j) scholieren BESCHRIJVING VAN DE SPELOMGEVING Alle “basics” worden nu tot in de perfectie uitgevoerd. De jeugdspeler voert zijn taak binnen het spelsysteem zo goed mogelijk uit bij balbezit en balverlies (=teamtactics). 11/11 (2)

187 Initiator Voetbal (Getuigschrift C) BASICSTEAMTACTICSFYSIEKMENTAAL Vervolmaking via individuele training B +: 9. diagonale in & out passing naar zwakke zone 16. voorzet trappen die bruikbaar is vóór doel 18. efficiënte bezetting: 1ste, 2de paal en 11m 19. strikte dekking ontvluchten: snel bewegen 22. de verste spelers lopen zich vrij net vóór balrecuperatie 25. in blok spelers: enkelen infiltreren B -: 14. collectieve pressing bij kans op balrecuperatie 18. efficiënte bezetting: 1ste, 2de paal en 11m 19. kortere dekking in waarheidszone (split- vision) 20. geen systematische off-side door stap te zetten 22. een hoge compacte T-vorm (4sp's) 24. T-vorm: tegenaanval afremmen 25. niet T-vorm: zo snel mogelijk terug KRACHT: afh van de morfologie van de speler  snelkracht  LENIGHEID: onderhouden ifv blessures  UITHOUDING: extensieve en intensieve duurtrainging (geen weerstand!)  SNELHEID: explosief vermogen en maximale snelheid in spelvorm (recuperatie!)  looptechniek verbeteren  COORDINATIE: snelheid van uitvoering Groei blijft: mindere bewegingscont role Minder zelfvertrouwen Op zoek naar eigen IK Afzetten tegen normale waarden Spelers moeten meer en meer de intensie tonen om te willen winnen: daarvoor bepaalde opofferingen willen doen 11/11 (2)


Download ppt "Initiator Voetbal (Getuigschrift C) Les 3: Opleidingsvisie."

Verwante presentaties


Ads door Google