De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SOCIAL MEDIA Module 1 Ontwikkelen van onderdelen van informatie- of mediasystemen gebaseerd op social media Social media bij AmeRijck.

Verwante presentaties


Presentatie over: "SOCIAL MEDIA Module 1 Ontwikkelen van onderdelen van informatie- of mediasystemen gebaseerd op social media Social media bij AmeRijck."— Transcript van de presentatie:

1 SOCIAL MEDIA Module 1 Ontwikkelen van onderdelen van informatie- of mediasystemen gebaseerd op social media Social media bij AmeRijck

2 Inhoud Waarom deze module? Opzet Basiskennis Rol van de ICT-beheerder

3 Waarom deze module? Social media zijn een vorm van informatie- of mediasysteem. Beheer van gebruik van social mediaplatformen is/wordt een taak van ICT. Bij het inrichten en gebruiken van social media komen veel technische zaken kijken.

4 Opzet De basis Wat zijn social media en hoe worden deze gebruikt? De inhoud Wat is de rol van een ICT-beheerder bij het opzetten en onderhouden van social media?

5 Basiskennis Wat zijn social media? Hoe worden social media gebruikt?

6 Wat zijn social media? Volgens 'Sociale media (…) is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Hoofdkenmerken zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers onderling.'

7 Wat zijn social media? Volgens 'Social media is een verzamelnaam voor alle internet- toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze. Het betreft niet alleen informatie in de vorm van tekst (nieuws, artikelen). Ook geluid (podcasts, muziek) en beeld (fotografie, video) worden gedeeld via social media websites. Met andere woorden, social media staat voor Media die je laten socialiseren met de omgeving waarin je je bevindt.'

8 De geschiedenis van Social Media

9

10 Social networks Sociale netwerken hebben als belangrijkste functies het aanmaken van een profiel, het delen van informatie en het toevoegen van vrienden. Facebook Hyves LinkedIn Friendster Google+

11 Location Based Services Location Based Services zijn netwerken waarop een gebruiker constant ergens ‘incheckt’ en zijn/haar volgers laat weten waar hij of zij op dat moment is. Foursquare Google Latitude

12 Reviewsites Er bestaan verschillende websites op het web waar klanten hun mening (‘review’) kunnen geven over producten en diensten. Reviewsites worden serieuzer genomen dan aanprijzingen van ‘experts’. Kieskeurig Zoover Tweakers

13 Weblogs (blogs) Weblogs (afgekort ‘blogs’) zijn oorspronkelijk ontstaan als onlinedagboeken met persoonlijke belevenissen van de schrijver. Tegenwoordig worden blogs ook zakelijk gebruikt. WordPress Typepad Blogger Tumblr Blogspot.com Dumpert.nl

14 Microblogging Sinds de introductie van Twitter is microblogging erg populair geworden. Net als bij weblogs zijn microblogs ook uitingen van persoonlijke ervaringen of van zakelijke bezigheden. Twitter Jaiku Plurk Pownce Numpa

15 Videosharing Naast het plaatsen van filmpjes kun je ook reageren op video’s en vrienden worden en toevoegen. YouTube Vimeo Dumpert

16 Fotosharing Naast het uploaden van foto’s kun je ook commentaar geven en foto’s van vrienden bekijken. Flickr Picasa Instagram

17 Wiki’s In een wiki werk je samen met anderen (wereldwijd of in je eigen taal) aan artikelen over elk mogelijk onderwerp. Het ‘sociale’ aspect van wiki’s is het delen en tot je nemen van kennis. Wikipedia

18 Nieuws Op sociale nieuwswebsites kan iedere bezoeker nieuws plaatsen. Ook kan elke gebruiker op nieuws stemmen. Het nieuwsbericht met de meeste stemmen komt boven aan de lijst te staan. NUjij eKudos Digg Mixx

19 Fora Op fora worden publieke discussies gevoerd. Bezoekers kunnen onderwerpen aandragen en reageren op onderwerpen van anderen. Bedrijven (en de verkeerde dingen die zij doen) zijn populaire onderwerpen van gesprek. Tweakers FOK.nl Viva.nl Socialmedia-forum.com

20 Marktplaatsen Een bijzondere vorm van social media zijn de marktplaatsen. Consumenten kunnen er elkaars producten (ver)kopen. Oorspronkelijk ging het vooral om tweedehands artikelen. Maar professionele handelaren bieden steeds meer nieuwe producten aan. Marktplaats eBay

21 Virtuele werelden Virtuele werelden spelen in op de behoefte aan escapisme: het jezelf onderdompelen in een nepwereld waarin je via een avatar rondwaart. Je avatar kan dingen doen die in de fysieke wereld niet mogelijk zijn, zoals vliegen. Communicatie vindt plaats via chat of instant messaging. Sommige virtuele werelden hebben zelfs een economie. In Second Life kun je virtuele producten en diensten met Lindendollars afrekenen. Second Life Active Worlds Kaneva Habbo Hotel Nicktropolis Club Penguin

22 Voor- en nadelen Voordelen Uitwisselen kennis en informatie Personen zijn makkelijk te vinden Snelle informele communicatie Laagdrempelig Groot publiek Nadelen Privacy is moeilijk te handhaven. Misverstanden vinden makkelijk plaats door korte berichten met typfouten. Gaat nooit meer weg. Verslavend Wie is wie in het echte leven?

23 Hoe worden social media gebruikt? Privé – Dat weet jijzelf als de beste. Zakelijk voor professionals – Vergroten netwerk – Vergaren informatie Zakelijk voor bedrijven – Uitbreiding klantenservice – Campagnes – Branding – Vergroten naamsbekendheid – Vergroten vertrouwen

24 De rol van de ICT-beheerder Het vaststellen van de vraag of informatiebehoefte van de opdrachtgever. Het maken van een functioneel ontwerp voor een social mediaomgeving. Het maken van een technisch ontwerp voor een social mediaomgeving. Het maken van een plan van aanpak voor de uitrol van een social mediaomgeving. Realiseren van een testomgeving.

25 Het vaststellen van de vraag of informatiebehoefte van de opdrachtgever

26 Rolverdeling Marketing en communicatie – Wat gaan we doen met social media? – Wat wil de markt? – Wat willen wij met de markt? – Wat doet onze concurrent? ICT-beheer – Hoe moet het globaal gaan werken? – Is er informatie-uitwisseling nodig tussen systemen? – Zijn er specifieke gebruikers, eisen en wensen? – Welke randvoorwaarden met betrekking tot (beveiligings)beleid zijn relevant?

27 Opbouw behoefteanalyse Opdracht – Welke opdracht heb jij/hebben jullie gekregen op basis waarvan je een behoefteanalyse gaat doen? Aanleiding – Wat is de reden voor het maken van een behoefteanalyse (in relatie tot social media)?

28 Opbouw behoefteanalyse Knelpunten – Wat zijn knelpunten waarbij de inzet van social media kan helpen? Uitgangspunten – Wat wordt of is er al gedaan met social media? Eisen en wensen – Wat moet de nieuwe omgeving kunnen en wat zou makkelijk zijn?

29 Eisen en wensen (MoSCoW) M – MUST – Dit moet de nieuwe omgeving kunnen om een succes te worden. S – SHOULD – Het is belangrijk dat de nieuwe omgeving dit kan. C – COULD – Wens. Het zou goed zijn als de nieuwe omgeving dit kan. W – WON'T – Hieraan wordt in de nieuwe omgeving geen aandacht geschonken.

30 Social media specifiek Informatiebehoefte in eerste instantie vaak gericht op marketing en communicatie. In een organisatie wordt op persoonlijk niveau vaak al zakelijk gebruikgemaakt van social media. Maar bepaalt dit het vervolg?

31 Het maken van een functioneel ontwerp voor een social mediaomgeving

32 Wat is een functioneel ontwerp? Voor een toepassing ontwikkeld kan worden, moet er een idee zijn waarvoor het moet dienen en hoe het moet functioneren. Een functioneel ontwerp beschrijft de functionaliteiten die men in de toepassing wil hebben.

33 Voorbeeld functioneel ontwerp Voor een eenvoudige tekstverwerker zou de functionele analyse de volgende eigenschappen kunnen noemen. Het programma moet de mogelijkheid hebben om teksten te openen; teksten op te slaan; spellingcontrole uit te voeren; teksten af te drukken. Er wordt nog niets gezegd over welke toetsen voor verschillende functionaliteiten gebruikt moeten worden. En ook niet of er in verschillende vensters gewerkt wordt. Dat is onderdeel van het technisch ontwerp. Bron:

34 Opbouw functioneel ontwerp Inleiding – Achtergrondinformatie – Opdrachtgever – Aannemer Probleemstelling Functionele eisen – Werkwijze – Gegevensoverzicht

35 Rolverdeling Marketing en communicatie – Welke informatie gaan we delen? – Hoe presenteren we het? – Hoe benaderen we de markt? – Hoe krijgen we volgers, likes enzovoort? – Welke platformen gaan we gebruiken?

36 Rolverdeling ICT-beheer – Hoe moet de informatie worden weergegeven? – Wie mag/moet gaan werken met de omgeving? – Welke functionaliteiten moeten beschikbaar zijn?

37 Functioneel ontwerp Inleiding – Achtergrondinformatie Waarom is dit functioneel ontwerp opgesteld? Bestaande ervaringen Voorbeelden van collega's, concurrenten of anderen – Opdrachtgever Wie heeft de opdracht gegeven voor het opstellen van dit functioneel ontwerp? – Aannemer Wie hebben dit functioneel ontwerp opgesteld?

38 Functioneel ontwerp Probleemstelling (voor ICT-beheerdeel) – Hoe moet de informatie worden weergegeven? Statische informatie – Lay-out en structuur – Foto’s en films – Standaardteksten (bijvoorbeeld een disclaimer) Dynamische informatie – Artikelen, teksten en beschrijvingen – Berichten – Data van andere media of platformen Interactief – App of andere toepassing – Direct contact met fysiek persoon

39 Functioneel ontwerp Functionele eisen – Werkwijze Hoe gaat de nieuwe omgeving gebruikt worden? – Wie gaat/mag er informatie op zetten? – Wie gaat/mag reacties verwerken? – Wie gaat/mag reageren? – Gegevensoverzicht Welke informatie gaat verspreid worden? Waar komt deze informatie vandaan? Welke technische vorm heeft deze informatie (bestandopbouw, structuur enzovoort)?

40 Gegevensoverzicht GegevenBronVorm Overzicht beschikbare producten Afdeling MarketingExcelbestand LocatiesAfdeling MarketingAccessdatabase FAQ'sServicedeskOracledatabase BedrijfsinformatieAfdeling MarketingTekstberichten met opmaak en eventueel foto's

41 Het maken van een technisch ontwerp voor een social mediaomgeving

42 Wat is een technisch ontwerp? Een technisch ontwerp bepaalt: – hoe een systeem zich aan de gebruiker presenteert; – hoe gegevens moeten worden ingevoerd; – hoe gegevens worden vastgelegd; – hoe gegevens worden verplaatst en uitgewisseld. Bron: ICT-kennisbank.nl

43 Het technisch ontwerp Inleiding – Algemene beschrijving – Achtergronden – Probleemstelling De toepassing in kaart gebracht – Beschrijving van de toepassing – Plaats van de toepassing binnen de bestaande infrastructuur – Technische randvoorwaarden

44 Overzicht technische infrastructuur

45 Het technisch ontwerp (vervolg) Overzicht technische opbouw Technische implementatie – Platform(en) – Software – Koppelingen

46 Keuze platform FacebookTwitterYouTubeGoogle+YammerFlickr… Productoverzicht Demofilmpjes Gebruikersnetwerk Communicatie met de helpdesk FAQ's Bekendmaken storingen etc. Foto's en filmpjes van opgeleverde projecten

47 Het technisch ontwerp (vervolg) Configuratie – Installatie – Configuratie en systeeminstellingen – Invoer/instellen basisgegevens – Gebruikersgroepen – Policies en rechten per groep – Gebruikers per groep

48 Gebruikers en gebruikersgroepen Afdeling Marketing Directie Servicedesk Product ontwikkeling Iedereen Jan Korneel X X Willem van der Laan X X Wim de Korte X X Jan Pieter Bos X X Jan Kees van Voren XX GroepBeschrijving Afdeling MarketingMedewerkers van de afdeling Marketing Directie ServicedeskMedewerkers van de servicedesk ProductontwikkelingMedewerkers van de afdeling R&D IedereenAlle gebruikers van een social mediaplatform (de hele wereld)

49 Rechten per groep Marketing afdeling Directie Servicedesk Prodcut ontwikkeling Iedereen Afdeling ICT Productoverzicht C C U M Demofilmpjes C UM Gebruikersnetwerk C UM Communicatie met helpdesk C UM FAQ's CCUM Bekendmaken storingen etc. CUM Foto's en filmpjes van opgeleverde projecten CUM C = aanmaken en wijzigen (create) U = gebruiken (use) M = beheer

50 Het technisch ontwerp (vervolg) Inrichting – Schermen en functionaliteiten – Logica/automatische af- en behandeling – Rapporten en overzichten

51 Social media specifiek Foto- en videobestanden – Formaten – Informatie in bestanden – Conversie – Auteursrechten Koppelingen tussen platformen Uitwijk/Fall-backscenario’s Rechten, groepen en accounts

52 Het maken van een plan van aanpak voor de uitrol van een social mediaomgeving

53 Wat is een plan van aanpak? Een plan van aanpak beschrijft: Wat gaan we doen? De op te leveren producten met de daaraan gestelde eisen worden vastgelegd. Deze eisen hebben betrekking op de functie, de kosten en de planning.

54 Het plan van aanpak Opdracht Op te leveren producten en resultaten – Per product: omschrijving, benodigde middelen, verantwoordelijke en uitvoerende Beperkingen en projectgrenzen Planning Kosten Risico’s

55 Op te leveren producten Per product: omschrijving, benodigde middelen, verantwoordelijke en uitvoerende Product/FunctieTaakVerantwoordelijkeUitvoerendeMiddel Per eenheidAantal Totaal 1 ProductoverzichtAanmaken omgeving op social mediaplatform HansMerelUren € 35,002 € 70,00 Aanmaken groepen en gebruikers HansMerelUren€ 35,003 € 70,00 Functie 1.1: Plaatsen planning Aanmaken benodigde pagina's HansMerelUren € 35,001 Instellen lay-outpagina'sHansRonUren € 35,000,25 € 8,75 Instellen rechtenHansGerardUren € 35,000,25 € 8,75 Controle werkingHans Uren € 35,000,5 € 17,50 Maken gebruikershandleiding HansEllenUren € 35,000,5 € 17,50

56 Beperkingen en projectgrenzen Wat valt wel onder het project en wat niet? Voorbeeld – Dit project richt zich op het inrichten van een omgeving voor maximaal 25 gebruikers. Het opleiden van de gebruikers en het ondersteunen van het gebruik valt buiten dit project.

57 Planning Wanneer zijn welke hulpmiddelen nodig? Wanneer is bepaalde capaciteit nodig? Wanneer zijn bepaalde producten klaar? Wanneer is bepaalde functionaliteit beschikbaar? Wanneer gaan we het ‘live’ zetten?

58 Kosten Bouwkosten – Benodigde hulpmiddelen (o.a. software, hardware, speciale accounts) – Uren/arbeid – Afschrijving overige gebruikte hulpmiddelen (o.a. computer, internetverbinding) – Aanschaf speciale apps – Ad-words enzovoort Beheerkosten – Benodigde hulpmiddelen – Uren/arbeid – Afschrijving overige gebruikte hulpmiddelen – Ad-words enzoovoort – Kosten gebruik platform en/of speciale functies of apps

59 Het realiseren van een testomgeving

60 Testen Controleren of product of systeem voldoet aan opgegeven specificaties.

61 Testrapportage Beschijft: – Voor de test Wat gaat getest worden? Hoe gaat getest worden? Welke uitkomsten worden verwacht? – Na de test Wat waren de uitkomsten? Verschillen tussen verwachting en echte uitkomst.

62 Testrapportage Specificatie van te testen functies Functietest – Te testen functionaliteit – Testscenario – Testinput – Verwachte werking/output – Werkelijke werking/output – Conclusie Conclusie – Totaaloverzicht uitgevoerde testen – Samenvatting geconstateerde fouten – Eindconclusie

63 Testevaluatie Verschillen tussen verwachte uitkomst en testresultaten. Bij verschil afwegen: Verschillen/fouten zijn zo groot dat deze hersteld moeten worden voordat het project verder gaat. Verschillen/fouten beperken zich tot onderdeel van het systeem. Dit onderdeel moet hersteld worden. Voor de andere onderdelen gaat het project verder. Verschillen/fouten zijn zeer klein en niet storend. Deze moeten wel opgelost worden, maar project kan verder. Het nieuwe systeem werkt beter dan verwacht. Het project kan doorgaan.

64 Volgende stap Module 2 Implementeren van een informatiesysteem gebaseerd op social media


Download ppt "SOCIAL MEDIA Module 1 Ontwikkelen van onderdelen van informatie- of mediasystemen gebaseerd op social media Social media bij AmeRijck."

Verwante presentaties


Ads door Google