De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Probleem Professionals gebruiken innovaties niet (helemaal) zoals bedoeld Waardoor mogelijk de effecten uitblijven bij de einddoelgroep (cliënten, patiënten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Probleem Professionals gebruiken innovaties niet (helemaal) zoals bedoeld Waardoor mogelijk de effecten uitblijven bij de einddoelgroep (cliënten, patiënten."— Transcript van de presentatie:

0 MIDI: MeetInstrument Determinanten van Innovaties
Margot Fleuren Theo Paulussen Paula van Dommelen Stef van Buuren

1 Probleem Professionals gebruiken innovaties niet (helemaal) zoals bedoeld Waardoor mogelijk de effecten uitblijven bij de einddoelgroep (cliënten, patiënten etc.)

2 Uitgangspunten Innovaties: programma’s, richtlijnen, technologieën
Intermediaire gebruiker versus eindgebruiker Perceptie van de (intermediaire) gebruiker staat centraal

3 TNO model voor invoering innovaties (Paulussen 1994; Fleuren 1997; Fleuren e.a. 2002, 2004, 2006, 2010, 2012) Determinanten Innovatieproces invoerstrategie(ën) adoptie continuering verspreiding implementatie omgeving organisatie gebruiker vernieuwing

4 Het meten van determinanten
Gemeenschappelijk uitgangspunt innovatiemodellen: meten van determinanten is basale activiteit is nodig voor (verbetering) invoering Ontbreken van gevalideerd overzicht / instrument determinanten

5 Determinanten onderzoekslijn TNO
Literatuurreview en Delphi-onderzoek implementatie experts Lijst 60 potentieel relevante determinanten in 2002 Lijst sinds 2002 in onderzoek TNO Aanzet ontwikkeling meetinstrument in 2012 Welke determinanten voorspellen gebruik? Combinatie 8 databases m.b.v. imputatietechnieken Raadpleging implementatie experts: beleid, onderzoek, praktijk

6 Visus Hart E Hart Kindermish Roken PAD PRIMA SLIM
N= N= N= N= N= N= N= N=59 Stap Stap 2 Selectie variabelen: Determinanten Mate van gebruik Eenduidigheid vinden in: Operationalisatie Antwoordcategorieën Stap tap 4 Aggereren 8 bestanden Multipele imputatie Regressie analyses

7 MuItivariate Imputation by Chained Equations (MICE) (Van Buuren 2012)
Vul ontbrekende waarde in via random trekking geobserveerde data: Imputeer de eerste variabele gegeven de anderen Imputeer de tweede variabele gegeven de anderen enz. Itereer deze stappen: meestal is 5 keer genoeg Voor m imputaties: herhaal de procedure m keer. We gebruikten m=50 multipele imputaties.

8 Resultaten 22 determinanten voorspellen 51% variantie in gebruik (univariaat) Gereduceerde lijst van 29 determinanten 22 op basis empirische data 6 op basis theoretische verwachtingen implementatie-experts 1 op basis praktijk ervaring implementatie-experts MIDI: MeetInstrument Determinanten van Innovaties

9 Kritische determinanten innovatie (Fleuren e.a. 2012)
> Procedurele helderheid > Juistheid > Compleetheid > Complexiteit > Congruentie huidige werkwijze > Zichtbaarheid uitkomsten > Relevantie cliënt

10 Kritische determinanten gebruiker (Fleuren e.a. 2012)
> Persoonlijk voor/nadeel > Descriptieve norm > Uitkomstverwachting > Subjectieve norm > Taakopvatting > Eigen-effectiviteitsverwachting > Tevredenheid cliënt > Kennis > Medewerking cliënt > Informatieverwerking > Sociale steun

11 Kritische determinanten omgeving / organisatie (Fleuren e.a. 2012)
> Wet- en regelgeving > Bekrachtiging management > Vervanging personeelsverloop > Capaciteit/bezettingsgraad > Coödinator > Tijd > Turbulentie in organisatie > Financiële middelen > Informatie over gebruik innovatie > Materialen en voorzieningen > Feedback aan gebruikers

12 Zes determinanten uit mulitivariaat model (Fleuren e.a. 2012; www.tno.nl/midi)
eigen-effectiviteitsverwachting formele bekrachtiging management Informatieverwerking persoonlijk voordeel/nadeel descriptieve norm tevredenheid cliënt

13 Conclusie / discussie www.tno.nl/midi
Onderzoek predictieve validiteit in andere settings

14 Vragen?


Download ppt "Probleem Professionals gebruiken innovaties niet (helemaal) zoals bedoeld Waardoor mogelijk de effecten uitblijven bij de einddoelgroep (cliënten, patiënten."

Verwante presentaties


Ads door Google