De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Boeren sterker maken De Canadese ervaring met aanbodbeheersing Ron Versteeg Maart 2007.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Boeren sterker maken De Canadese ervaring met aanbodbeheersing Ron Versteeg Maart 2007."— Transcript van de presentatie:

1 Boeren sterker maken De Canadese ervaring met aanbodbeheersing Ron Versteeg Maart 2007

2

3 Overzicht van de presentatie Wie wij zijn De geschiedenis van aanbodbeheersing in Canada Vaststelling van productiequota De voordelen van aanbodbeheersing De WTO onderhandelingen en aanbodbeheersing Conclusie

4 DFC (Dairy Farmers of Canada): Het Begin 1934: De NDC (Nationale Melkveehouderij Raad) opgericht om de belangen van de melkveehouderij sector te behartigen 1942: de afdeling producenten werd onafhankelijk : de DFC (Canadese Melkveehouders) Aanbodbeheersing begon in de jaren 60 en 70 en heeft zich sindsdien steeds verder ontwikkeld.

5 Structuur van de DFC 10 leden die provinciale productschappen??? of producenten verenigingen (coöperaties ???) vertegenwoordigen Canadees Zuivel Netwerk (genetica) Alle producenten die een quota hebben zijn lid van een provinciale vereniging (cooperatie?) De raad van directeuren bestaat geheel uit melkveehouders.

6 Activiteiten van de DFC Beleid en contacten met de overheid Internationale Handel Marketing Voeding Operations??? Landelijk bureau???

7 Interactie Dairy Farmers of Canada Canadian Dairy Commission Marketing boards Zuivelverwerkers Associatie van Canada CMSMC Lobbyen voor prijzen en handel, Zuivelproducten promoten Prijzen vaststellen Quota onder de boeren verdelen Mellk verkopen aan de verwerkers Regulering van Volume & prijzen Nationale Regering Provinciaal Bestuur Lobby

8 Overzicht van de Canadese Zuivel Sector Boerderijen, verwerkers en andere statistieken

9 De Marktketen Boerderijen: boerderijen Verwerking De 3 grootste verwerkers: samen 70% van een markt van 12 miljoen Detailhandel: Grootste keten (Loblaws): 35% van de handel in voedsel De 10 grootste ketens: 90% van de handel in voedsel.

10 Canadese melkvee bedrijven In alle provincies en streken van Canada Altijd plaatselijk aanbod van verse melk Gemiddeld melkveebedrijf: 65 koeien, 1-2 voltijdbanen op boerderijen 21.4 % hebben stallen waar de koeien vrij rondlopen 78.6% habben stallen waar de koeien vastgebonden staan.

11 Verwerkers 460 fabrieken (verwerkingsbedrijven) Grote rationalisering – in 1965 waren er 1,413 fabrieken (begin van de aanbodbeheersing). De meeste fabrieken zijn gespecialiseerd: - melk, room, kazen, yoghurt, ijs, sour cream, boter / poeder, etc.

12 Wat produceren we? Van 62% wordt zuivelproducten gemaakt Van 38% van de melk wordt verse melk of room gemaakt. –IJs, yoghurt, sour cream: 5% –Bakkerij producten, diepvriesmaaltijden & pizzas, zoetwaren etc.: 11% –Kaas: 36% –Boter, melkpoeder, overig: – 5%

13 Toen Canada nog een grote exporteur was kregen de producenten een lage opbrengst Dus….Canada heeft de aandacht gericht op de interne markt Beknopte geschiedenis

14 Doelstellingen van het Canadese Zuivel systeeem 1)Het ordelijk op de markt brengen van melk door het aanbod af te stemmen op de vraag 2) De krachten in de onderhandelingen tussen belanghebbenden in evenwicht houden om een redelijke prijs voor de producent te bewerkstelligen 3) Ervoor zorgen dat de consumenten toegang hebben tot een voldoende aanbod van producten van hoge kwaliteit.

15 VRAAG IMPORT - TOTALE HOEVEELHEID DIE GEPRODUCEERD MOET WORDEN Provincie X Prov. Z Provincie Y BOEREN Aanbodbeheersing in een notendop BOEREN Individuele quota

16 Producenten hebben marktmacht nodig Om tegenwicht te bieden aan de marktmacht van andere belanghebbenden is collectieve actie ( of collectief vermarkten) nodig; maar om dit te bereiken is nodig: Wetgeving Vrijstelling van anti-trust wetgeving Canada gebruikt de wetgeving voor aanbodbeheersing

17 Steunpilaren van Aanbodbeheersing: Drie poten: Import beperking Vaststelling van de prijs voor de producent Regulering van de productie Alledrie even belangrijk

18 Hoe wij het aanbod afstemmen op de vraag

19 Aanbod afstemmen op de vraag Canadees Komitee voor Beheersing van het Melkaanbod Prov Non-voting Members CDC Chair Board

20 'De CMSMC schat de vraag in n.a.v. : 'De melk consumptie n Bepaling van de voorraden n De verwachte import n De traditionele export n Mogelijke verande- ringen in de markt Aanbod afstemmen op de vraag Stap 1: Inschatten wat de vraag zal zijn

21 'CMSMC stelt quota vast naargelang de vraag Aanbod afstemmen op de vraag Stap 2: Het productiedoel vaststellen

22 Aanbod afstemmen op de vraag Step 3: Quota toekennen

23 Step 4- Quota toekennen aan individuele Producenten Producers

24 Waarom aanbodbeheersing een beter alternatief is dan ‘vrije’/ ‘geliberaliseerde” handel

25 Aanbod in overeenstemming brengen met de vraag Voorkomt sterk wisselende prijzen

26 20% 31% 35% 54% Montreal, CanadaLondon, UKChicago, USBuenos Aires, Argentina City/Country Can $ / 3.5% BF het deel van de winkelprijs dat voor de boer isFarm-Retail Price Spread Aandeel van boeren in de winkelprijs

27 De stabiliteit van een constant aanbod

28 De prijs van de kosten van de boer vaststellen Formule voor de productiekosten –Contante kosten, kaptaalkosten, arbeid CDC overlegt ook met belanghebbenden en kijkt naar de consumentenprijs, de inflatie, en andere markt- en economische factoren voor zij prijsondersteuning voor boter en magere melk poeder bekendmaakt. De prijzen worden vastgesteld door Marketing Boards productschappen??? / pools

29 Formule voor productie kosten Cash Costs 45.6%18.24 € Capital Costs30.9%12,36 Labour23.5%9.40 Total Costs100%40,00 €

30 De onderhandelingsmacht in evenwicht brengen Marketing Overeenkomsten (MA) Over condities wordt onderhandeld tussen: Provinciale besturen en Verwerkers Coöperaties Privé ondernemingen Slechts een verkoper ( het provinciaal bestuur) onderhandelt over: het melkaanbod, de kwaliteit van de melk, klassen en prijzen, en betalingsvoorwaarden ten behoeve van de boeren.

31 De onderhandelingsmacht in evenwicht brengen Verdeling van de opbrengst van de producent

32 De prijs van de melk Average Milk Prices Paid to Producers Can $ per hl In Euro

33 Opbrengst voor de producent (Aftrek) Aftrek per hL maandelijkse levering: Transport $2.32/ hL Administratie$0.45 Promotie$1.22 Research en rasverbetering: $4.11 (2.67E) Producenten betalen voor de uitvoeringskosten van het systeem.

34 En Voordeel voor de Consument Een Canadese Paradox: producenten krijgen een hogere prijs en consumenten betalen prijzen die vergelijkbaar zijn met de amerikaanse prijzen. Waarom? Laten we eens een paar voorbeelden van handelsliberalisatie / deregulering bekijken…

35 Source: U.K. National Statistics, U.K. Department for Environment, Food and Rural Affairs Deregulering in de zuivel in de G.Britannië Ontwikkeling van detailhandelsprijzen en boerderijprijzen voor de zuivel in Gr. Britannië (1995 = 100)

36 Detailhandelsprijzen in Australië…

37 Na de BSE in Canada…

38 Aanbodbeheersing betekent dat de boer een eerlijker deel krijgt Source: Statistics Canada and Canadian Dairy Commission Evolution of retail and farm price, Canada (1995=100)

39 De context van de internationale handel Als we in aanmerking nemen dat minder dan 10% van alle voedsel op de wereldmarkt wordt verhandeld, is deregulering dan de oplossing voor alle landbouw-problemen?

40 De WTO en aanbodbeheersing Management Erkenning van verbanden De drie steunpilaren van de onderhandelingen staan met elkaar in verband. Binnenlandse steun Concurrentie in de export Markt toegang

41 WAAR GAAN WE NAARTOE?

42 De EU benadering van de WTO Herziening van het GLB: prijsondersteuning verminderen Lagere AMS (steun) Lagere export subsidies Lagere tarieven vereist Impact op de producenten wordt minder door ontkoppelde rechtstreekse betalingen?

43 Laten we de Doha / WTO eens wat eenvoudiger voorstellen… Als we aanbodbeheersing en voedselsoevereiniteit willen dan hebben we nodig: Bescherming van de binnenlandse markt door middel van tarieven en (tariff rate quotas) TRQ De WTO en aanbodbeheersing

44 Als we aanbodaanbodbeheersing en een op de lange termijn duurzame landbouw willen, willen we aanbieden: beperkte toegang tot al onze markten envoor alle producten Geen dumping: geexporteerde producten horen niet te profiteren van steunmaatregelen (ook niet van de binnenlandse steun volgens de blauwe, groene en gele ‘boxen’. ) WTO and Supply Management

45 Waar is aanbodbeheersing geschikt? Conclusie Aanbodbeheersing en een gemeenschappelijke markt zijn een logisch antwoord op toenemede liberalisering van de markt en toenemende marktconcentratie wetgevingMaar er is wetgeving voor nodig om het efficiënt te laten functioneren.

46 Waar is aanbodbeheersing geschikt? Conclusie Aanbodbeheersing en een gemeenschappelijke markt zijn een efficiënt middel om billijke prijzen voor producenten te krijgen Maar er is discipline van de kant van de producenten voor nodig.

47 Vragen?

48 Verkoop van melk: $4.2 miljard Draagt netto $8.3 miljard bij aan het BNP Verkoop van verwerkte producten: meer dan $10 miljard Ondersteunt economische activiteiten ter waarde van $26 miljard Biedt meer dan 142,600 banen: –Op de boerderij: 50,800 –Toeleveranciers: 25,200 –Verwerkende sector: 66,600 Economische bijdrage van de Canadese Zuivel industrie 2002


Download ppt "Boeren sterker maken De Canadese ervaring met aanbodbeheersing Ron Versteeg Maart 2007."

Verwante presentaties


Ads door Google