De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Crosslab Sensory Shopping Vooronderzoek op inyourworld.wordpress.com Rianne Verweij 3DE.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Crosslab Sensory Shopping Vooronderzoek op inyourworld.wordpress.com Rianne Verweij 3DE."— Transcript van de presentatie:

1 Crosslab Sensory Shopping Vooronderzoek op inyourworld.wordpress.com Rianne Verweij 3DE

2 Crosslab Sensory Shopping: Wat zijn de mogelijkheden om in te spelen op zintuigen? Hoe kan je de zintuigen prikkelen tijdens het winkelen? Mensen gebruiken hun zintuigen voor het verzamelen van Informatie. Wat zie ik? Wat hoor ik? Wat ruik ik? Wat voel ik? Wat proef ik?

3 Crosslab Presentatie vooronderzoek:  Mijn ervaringen met zintuigen  Waarom zijn zintuigen belangrijk voor een ontwerper/vormgever?  Hoe kunnen deze gebruikt worden in een concept?  Met welke zintuigen wil ik gaan werken?  Wat is de relatie tussen de zintuigen en het idee van de zeepwinkel?  Wat voor nieuwe media moet ik gebruiken om deze zintuigelijke belevingen te maken?

4  Mijn ervaringen met zintuigen Zien Waarnemen met de ogen, beelden onthouden. Kijken.

5  Mijn ervaringen met zintuigen Horen Waarnemen met de oren. Luisteren. Geluiden horen en onthouden

6  Mijn ervaringen met zintuigen Ruiken Waarnemen met de neus, geuren herkennen en onthouden.

7  Mijn ervaringen met zintuigen Proeven Waarnemen met de tong, proeven, smaken herkennen en onthouden.

8  Mijn ervaringen met zintuigen Voelen Waarnemen door aanraking. Stuctuur, warm-koud. Materialen herkennen en onthouden.

9 Blog 1. De rollerdisco Combinatie van horen, zien en voelen. Het glijden over de vloer in combinatie met muziek. Het glijden kan ik gebruiken voor de zeepwinkel, maar dat kan ook op een andere manier, zoals op rolletjes lopen of op een liggende rolband.

10 Blog 2. Film: Juno Donker, spanning, afwachting, beleving. Bij het kijken naar een film ben je helemaal gefocust op het scherm en let je niet meer op de andere dingen om je heen.

11 Blog 3. Concert Queens of the Stoneage Mooi décor passend bij muziek Beweging en uitbundigheid. Meeslepend publiek, aanstekelijkheid van energie. Waar krijg je energie van?

12 Blog 4. Maki Ueda Onderzoek naar geuren Herrinerringen en herkenning We kregen geuren en moesten raden wat het was. Waar denk je aan bij deze geur? Welke herinnering heb je hieraan?

13 Blog 5. Tekst: Smelling the Brie Het shoppen via internet. En het blijven bestaan van de markt op het plein. Waar is de consument naar opzoek?

14 Blog 6. Brand! Het ruiken als alarm. Je kan schrikken van iets dat je ruikt. Het kan je verbasen en je komt gelijk in actie.

15 Blog 8. Opdracht 2: Proeven Kun je verschillend eten herkennen zonder gebruik van ogen en neus? Ik had 1 van de 6 goed, dus ik vond het erg moeilijk om te herkennen. Dorian daarentegen had het eten al gezien, en kon Wel raden welk eten het was. Zij had ze allemaal goed.

16 Proeven Smaken van het eten Zoet, zuur, zout en bitter

17 Blog 9. Doof of blind? Deze opdracht ging over het beleven van de stad. Alleen dan zonder iets kunnen zien, of iets te kunnen horen. Niets horen beviel me goed, maar niets zien terwijl de auto’s langs je racen, is vreselijk. Je bent zo afhankelijk op zo’n moment.

18 Maarten wijntjes Kan je zien met je handen? Door een test te doen met papieren met daarop een afbeelding in relief konden we proberen te zien met onze handen. Dat ging niet altijd even makkelijk. We hebben de contouren moeten volgen met onze vinger om er dan in ons hoofd een beeld bij te kunnen vinden.

19  Waarom zijn zintuigen belangrijk voor een ontwerper/vormgever? Een ontwerper/vormgever maakt elk moment van de dag gebruik van zijn zintuigen om zich te laten inspireren. Het verzamelen van indrukken en ervaringen is essentieel voor de vormgever om te kunnen ontwerpen.

20  Met welke zintuigen wil ik gaan werken? Ik wil gaan werken met de zintuigen zien, ruiken en voelen. Ik vind het belangrijk dat er gezien kan worden in een shopping experience omdat ik denk dat het anders erg beangstigend overkomt. Omdat ik ruiken wil gebruiken, zal het zien in zekere zin op de achtergrond komen te staan. Ruiken is een mooie zintuig omdat daar snel je eigen idee of herinnering aan gekoppeld word. Voelen wil ik ook gebruiken omdat je dan bewust met iets bezig bent.

21  Hoe kan je zintuigen gebruiken in een concept? Om de consument een echte belevenis te laten meemaken kan je meerdere zintuigen proberen te prikkelen. Je zou indrukken kunnen geven juist door middel van een geur of door iets te laten voelen en door licht en geluid enz. Er zijn veel mogelijkheden om in te spelen op de zintuigen van de consument. De zintuigen worden geprikkeld en er zullen gevoelen en herrinneringen opgeroepen worden.

22  Wat is de relatie tussen de zintuigen en het idee van de zeepwinkel? De zeepjes zullen niet te zien zijn ondanks dat ik toch kies voor het zien als zintuig. Omdat het ruiken en voelen in mijn concept op een hogere plek staat. Het gaat om het beleven van de zeep. Voor zeep is de geur al een zeer belangrijk factor.

23  Hoe kan je nieuwe media gebruiken om deze zintuigelijke experience te maken? Zien: Beeldschermen Film Projectie Internet Licht/Lampen Ipod

24 Voelen: Sensoren Warm/koud apparaat Beweging apparaat Ventilator Roltrap, achtbaan

25 Ruiken Geur blazer Parfum apparaat

26 Nieuwe media voor het concept: Voor de zeepwinkel zijn er veel mogelijkheden met het gebruik van nieuwe media om de klanten een ultiem zeepbeleving te geven.

27 Einde presentatie Door Rianne Verweij 3DE Lifestyle & Design


Download ppt "Crosslab Sensory Shopping Vooronderzoek op inyourworld.wordpress.com Rianne Verweij 3DE."

Verwante presentaties


Ads door Google