De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lessen 21 ste eeuw I. Vooraf: de conflicten zijn van aard veranderd II. Hoe omgaan met een pijnlijk verleden? III. Verzoening? IV. Tot slot: hebben Afrikanen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lessen 21 ste eeuw I. Vooraf: de conflicten zijn van aard veranderd II. Hoe omgaan met een pijnlijk verleden? III. Verzoening? IV. Tot slot: hebben Afrikanen."— Transcript van de presentatie:

1 Lessen 21 ste eeuw I. Vooraf: de conflicten zijn van aard veranderd II. Hoe omgaan met een pijnlijk verleden? III. Verzoening? IV. Tot slot: hebben Afrikanen een ‘short memory of hate’?

2 I. Vooraf: de conflicten zijn van aard veranderd  Het gaat nu veel meer om burgeroorlogen.  Krijgsheren zijn in de plaats gekomen van gevestigde legers.  In die conflictregio’s vervagen allerlei grenzen

3 II. Hoe omgaan met een pijnlijk verleden?  De strategieën  tribunalen en processen  waarheidscommissies  amnestie  “A devil’s choice”

4 Strategie 1: tribunalen en processen A. Waarom bestraffing verantwoord kan zijn 1. Opbouw of heropbouw van de morele orde  morele plicht tegenover de slachtoffers  een noodzakelijk reinigingsritueel  afschrikkingseffect

5 2. Vergroot de levenskansen van het nieuwe regime  gaat sabotage van binnenuit tegen  vermijdt lynchpartijen  verhoogt de legitimiteit van de nieuwe orde

6 B. De risico’s van strafrechtelijke vervolging  Kan levensvatbaarheid van nieuw regime bedreigen  Een strafproces beperkt het zicht op het verleden en kan botsen met de cultuur van een samenleving

7  Strafrechtelijke actie kan falen bij gebrek aan middelen agendaproblemen obstructie door politie en veiligheidsdiensten een beschadigd juridisch apparaat

8 Strategie 2: waarheidscommissies  De kenmerken  De mogelijkheden

9 Waarheidscommissies: de kenmerken  tijdelijk (1 à 2 jaar)  erkend door de overheid  niet-juridisch  in het kader van een regimewissel  met focus op het verleden  met focus op schendingen van mensenrechten  publiceert rapport met aanbevelingen

10 Waarheidscommissies: de mogelijkheden  kunnen het verleden in kaart brengen  kunnen straffeloosheid beperken  geven de slachtoffers een forum  voeden het publieke debat

11 Strategie 3: amnestie  Vormen van amnestie  De bezwaren

12 Vormen van amnestie  Blanco amnestie  Voorwaardelijke amnestie

13 Amnestie: de bezwaren  verplaatst de last van het verleden naar het slachtoffer  houdt de cultuur van de straffeloosheid in leven  brengt geen verzoening

14 “A devil’s choice”

15 III. Verzoening?  De lange weg naar verzoening  Enkele ‘guiding principles”

16 Verzoening: de stappen  van haat en vergelding naar geweldloze co-existentie  wederopbouw van vertrouwen in zichzelf en in de anderen  wederzijdse waardering van maatschappelijke visies

17 Verzoening: guiding principles  kan niet opgelegd worden  hangt af van de lokale context  mislukt als oorzaken van conflict blijven

18 IV. Tot slot: hebben Afrikanen een ‘short memory of hate’?


Download ppt "Lessen 21 ste eeuw I. Vooraf: de conflicten zijn van aard veranderd II. Hoe omgaan met een pijnlijk verleden? III. Verzoening? IV. Tot slot: hebben Afrikanen."

Verwante presentaties


Ads door Google