De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Om een computer met zijn rand apparatuur te gebruiken heeft men kabels nodig. Soorten apparatuur: Schermen analoog of digitaal Toetsenbord, muis en printers.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Om een computer met zijn rand apparatuur te gebruiken heeft men kabels nodig. Soorten apparatuur: Schermen analoog of digitaal Toetsenbord, muis en printers."— Transcript van de presentatie:

1 Om een computer met zijn rand apparatuur te gebruiken heeft men kabels nodig. Soorten apparatuur: Schermen analoog of digitaal Toetsenbord, muis en printers Camera, fototoestel Externe harde schijven en DVD branders Audio toestellen

2  Afhankelijk van uw situatie kunt u beter de ene kabel gebruiken dan de ander.  Zo zijn er kabels die juist lange afstanden kunnen afleggen zonder veel kwaliteitverlies.  Daar tegenover staan kabels die het juist op korte afstanden beter doen.  Op basis van de voorbeelden kunt u bepalen welke kabel u het beste kunt gebruiken voor uw situatie.

3  Welke kabels heeft u nodig om gebruik te kunnen maken van uw computer en randapparatuur?  In de volgende dia’s staat uitleg over de kabels en aansluitingen.  Allereerst, welke aansluitingen zitten er op een computer en met welke kabels kunt u gebruik maken van deze aansluitingen.

4  USB: (16 ) Universal Serial Bus is de meest gebruikte kabel voor het aansluiten van apparatuur zoals printers, scanners, webcams, digitale foto toestellen, toetsenbord, muis, enz. Er zijn 3 verschillende USB connectoren.  USB A: Het gaat hier om een platte connector. Deze stekker gaat in het USB contact van een computer.  USB B: De meeste apparaten hebben een USB B connector om aangesloten te worden. De USB B stekker is meer vierkant dan plat. Deze stekker gaat in het contact van de randapparatuur.  Mini USB: De mini USB stekker is compact en plat. Deze wordt voornamelijk gebruikt voor kleinere apparatuur zoals mobiele telefoons. Deze stekker gaat in het contact van de randapparatuur.  Wireless USB: WUSB is een draadloze USB verbinding en werkt op een frequentie van 500 MHz. De verbinding heeft tot 3 meter afstand een bandbreedte van 480Mbps (60 MBp/s) en tot 10 meter afstand een bandbreedte van 110 Mbps. WUSB is voor de randapparatuur, zoals printers, gameconsole, scanners, camera’s en MP3, van de PC bedoelt. WUSB heeft een hoger data transfare rate(is dus sneller), dan Bluetooth.

5  Enkele eigenschappen van USB zijn dat de computer de host is.  Ook kunnen USB kabels los maximaal 5 meter lang zijn.  Deze lengte is door de tussenkomst van een usb-hub te vergroten tot maximaal 30 meter.  USB-adapters maken het mogelijk om oudere apparaten die geen USB hebben toch aan te sluiten.  Voorbeelden van USB-adapters:  USB-adapter voor een PS/2-interface, voor oude muizen en toetsenborden.  USB-adapter voor een seriële poort, voor modems en technische apparatuur.  USB-adapter voor een parallelle poort, voor oude printers.  USB-adapter voor een Game poort, voor het aansluiten van een analoge joystick.  USB-adapter voor een FireWire aansluiting, als u geen FireWire aansluiting heeft.

6  FireWire: (17) Ook wel iLink of IEEE-1394 genoemd, is een aansluitbus voor een computer, die vergelijkbaar is met USB.  FireWire wordt veel toegepast op Apple Macintosh computers en de meeste digitale videocamera's zijn standaard uitgerust met een FireWire poort.  Er zijn 2 soorten de 4 polige klein en kort en de 6-polige breed en langer.  Voor de verbinding met de computer wordt meestal de 4 naar de 6 polige aansluitingen gebruikt.  FireWire, kabels zijn beschikbaar in FireWire 400 en FireWire 800. Het komt er op neer dat het hogere getal snellere overdracht biedt.  FireWire 800 werkt met een kabellengte van maximaal 100 meter.

7  Een voordeel van FireWire is dat de verwerking van FireWire constant blijft, ook al zijn er meerdere apparaten aangesloten.  Als een FireWire 400-apparaat wordt aangesloten op een FireWire 800-poort, werkt het FireWire 400-apparaat uitsluitend op de oorspronkelijke FireWire 400-snelheid.  Firewire 6 polig Firewire 4 polig

8  Netwerkaansluiting/RJ-45/LAN: (7) Als u een internet verbinding wilt of een netwerk wilt aanleggen heeft u UTP kabels nodig.  De UTP kabel is een 8-polige connector en heeft altijd twee dezelfde uiteinden  U kunt verschillende soorten kabels tegen komen.  Het gaat nu om de meest voorkomende UTP kabel, straight en twisted pair.  Het verschil tussen een 'straight' en een ‘twisted’ kabel is dat er een viertal draden zijn verwisseld.  De reden hiervoor is dat twee computers onderling kunnen communiceren zonder een tussenstation nodig te hebben zoals een hub of een modem.  Tussen deze twee computers is dan geen internetverbinding.

9  De meest gebruikte kabel binnen UTP is de UTP CAT5.  Deze kabel heeft snelheden tot 100 Mbit per seconden. Voor een internetverbinding heeft u minimaal deze kabel nodig.  Er zijn nog meer UTP kabels zoals: CAT5E of CAT6 en 7. Deze kabels zijn alleen voor extreem hoge snelheden zoals 1000 Mbit per seconden.  Deze snelheden worden over het algemeen niet gebruikt voor thuis.  Of u nu ISDN of ADSL heeft, u kunt gebruik maken van dezelfde UTP kabel.  De maximum kabellengte van een UTP kabel is 100 meter.

10  HDMI : (14) High-Definition Multimedia Interface is een aansluiting voor audio- en videosignalen in ongecomprimeerde digitale vorm.  HDMI is de opvolger/uitbreiding van DVI. Omdat deze via hetzelfde ‘protocol’ werken zijn er dus ook verloopstekkers verkrijgbaar van DVI naar HDMI of andersom.  Een verschil is dat HDMI ook geluid kan transporteren. HDMI kan dus zowel beeld als geluid doorgeven, dit betekend dat u maar één kabeltje nodig heeft van de bron naar de ontvanger.

11  Om storingen te voorkomen wordt er over het algemeen een standaard van maximaal 5 meter kabel aangehouden.  HDCP is een systeem dat probeert piraterij te voorkomen.  Zowel de bron als de ontvanger moet dit ondersteunen.  Als de bron HDCP ondersteunt en de ontvanger niet, dan krijgt de ontvanger geen of alleen een laag resolutie signaal.  Als u een ouder scherm gebruikt die nog geen HDCP ondersteunt en een DVD- speler heeft die wel HDCP ondersteunt dan kunt u nog steeds niet naar HDTV kijken

12  VGA: (5) Virtual Graphics Array, Een standaard videoadapter, ontwikkeld door IBM voor de aansturing van een beeldscherm met een resolutie van 640 bij 480 beeldpunten in 256 kleuren.  Het VGA signaal is altijd analoog.  Er zijn verschillende upgrades gekomen van VGA.  Elke upgrade zorgde voor een hogere resolutie.  VGA, SVGA, XGA, SXGA en UXGA.  De resoluties van deze VGA soorten lopen op van 640 x 480 tot 1600 x 1200 pixels.  Al deze upgrades hebben dezelfde aansluiting behouden.

13  DVI: (6) Digital Visual Interface wordt voornamelijk gebruikt voor beeld.  DVI is onder te verdelen in drie verschillende soorten.  Deze soorten verschillen in het analoge signaal of het digitale signaal.  DVI-A (Analoog): DVI-A formaat wordt gebruikt om een DVI signaal te transporteren naar een analoge ontvanger.  Ondanks dat enige kwaliteit verloren gaat van de digitale naar analoge conversie is het toch een betere kwaliteit dan standaard VGA.  DVI-A is gelijkwaardig met DVI-I, zoals onderstaande:

14  DVI-I (Digitaal en Analoog): DVI-I formaat is een geïntegreerde kabel die zowel een digitaal naar digitaal signaal als een analoog naar analoog signaal doorstuurt.  Het werkt echter niet met een digitaal naar analoog signaal of een analoog naar digitaal signaal. (*single link)  DVI-D (Digitaal): DVI-D formaat wordt gebruikt voor digitale verbinding tussen bron (PC, DVD speler) en ontvanger (beamer).  Een digitale verbinding zorgt voor een sneller en hoogwaardiger beeld dan een analoge. (*single link)

15  DVI-D HDCP: Verschillend van DVI-A, DVI-I en DVI-D draagt dit type de codering HDCP.  Dit zorgt ervoor om illegaal gebruik tegen te gaan.  Het beeld wordt zwart op het moment dat er illegaal gedownloade dingen worden afgespeeld.  Wat is single and dual link?:  De DVI-D and DVI-I formaten zijn beschikbaar in single of dual link connectoren.  Single link kabels gebruiken één transmitter, dual link kabels gebruiken er twee.  De dual link kabels verdubbelen de transmissiesnelheid en zorgen daardoor voor een hogere signaalsnelheid en kwaliteit.

16 DVI-VGA Adapter

17  Audio line in/out Jackstekker: (8,9,10)  De 3,5 mm Jack stereostekker is een veel gebruikte plug voor geluid.  Hij wordt onder andere gebruikt voor de analoge aansluiting lijn-in, microfoon-in en lijn-uit op de geluidskaart, maar de stekker zit bijvoorbeeld ook in mp3 spelers.  De Jack is beschikbaar in een vrouwelijke variant (stopcontact) en mannelijke tegenhanger (stekker).  Om geluidsapparatuur aan te sluiten op uw computer wordt er vaak van de 3,5 mm Jack naar tulp variant gebruik gemaakt.  De Jackplug wordt omgezet naar twee tulpstekkers.

18  Deze zijn vaak wit en rood van kleur.  Met deze tulpstekkers kunt u dan de randapparatuur aansluiten, bijvoorbeeld een speakerset.  De kleinste Jack is 2,5 mm, wordt voornamelijk gebruikt op mobieltjes om bijvoorbeeld een headset aan te sluiten.  Microfoon in (8) ROZE Line out (9) Groen Line in (10) Blauw

19  S/PDIF: (11, 12) Heeft u een computer met een S/PDIF aansluiting?  Dan kunt u gebruik maken van het digitale S/PDIF signaal.  S/PDIF is een afkorting van Sony Philips Digital Interface.  S/PDIF is in staat het geluidssignaal digitaal over te brengen bijvoorbeeld van computer(geluidskaart) naar versterker of Dvd-speler naar versterker.  Er zijn twee verschillende S/PDIF kabels en aansluitingen.  S/PDIF coaxiaal: (12) De kabel van coaxiaal ziet er bijna hetzelfde uit als een tulpkabel.

20  Een coax kabel bestaat uit een binnen geleider, isolatiemateriaal, een geleidende afscherming en daarover opnieuw isolatiemateriaal.  Door de verschillende lagen is het signaal minder gevoelig voor storing, hoe groter de diameter van een coaxiale kabel hoe geringer het signaalverlies. . De stekkers zijn praktisch gelijk aan tulp. S/PDIF coaxiaal heeft een maximale data overdracht van 96 kHz.  S/PDIF optisch: (11) Het zit al in de naam, de bron zet het elektrische signaal om naar een lichtpuls (optisch).  De kabel bestaat uit een lichtgeleider van bijvoorbeeld plastic met daar omheen een afscherming. Maximale data overdracht is 48 kHz.  12 S/PDIF  Coaxiaal  11 S/PDIF  Optisch  Tulpkabel

21  PS/2-interface: (2) De PS/2 poort dient voor het aansluiten van bijvoorbeeld toetsenborden en muizen meestal op desktop PC.  Met de opkomst van USB worden de PS/2 aansluiting vervangen, toetsenborden en muizen hebben alleen nog maar een USB aansluiting.  LPT printerpoort: (4) De parallelle poort was bedoeld om printers op aan te sluiten enkel nog oudere printers.  Ook deze poort is vervangen door USB. Op notebooks is deze poort niet meer aanwezig.

22  Serieële poort: (3) De Serieële Poort ook wel COM(municatie)-poort genoemd kan gebruikt worden voor aansluiting van bijvoorbeeld een modem.  Voor de komst van de PS/2 poort, werd hier ook de muis op aangesloten.  Ook deze poort is vervangen door USB.  Game/midi poort: (15) De Game poort dient voor de aansluiting van een analoge joystick of Game pad en is bedoeld voor aansturing van spelletjes ( op geluidskaart ).  Vanaf 2007 verdween de gamepoort omdat ook de joysticks en gamepads via USB worden aangesloten.  Netspanning: (1) Power Supply Unit, voeding of stroomvoorziening.

23  Telefoonlijn/RJ-11: (13) De RJ-11 kabel is een 4-polige connector en heeft altijd twee dezelfde uiteinden.  Deze kabel word voornamelijk gebruikt als telefoonlijn. De connector wordt in een grote stekker geplugd die vervolgens weer in de muur wordt geplugd voor een telefoon/internet verbinding.  Bedankt voor de aandacht  Gerard


Download ppt "Om een computer met zijn rand apparatuur te gebruiken heeft men kabels nodig. Soorten apparatuur: Schermen analoog of digitaal Toetsenbord, muis en printers."

Verwante presentaties


Ads door Google