De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Van virtuele naar reële wereld: next step in ICT Kees van Hee.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Van virtuele naar reële wereld: next step in ICT Kees van Hee."— Transcript van de presentatie:

1 Van virtuele naar reële wereld: next step in ICT Kees van Hee

2 Agenda Informatiewereld Digitale agenda Teleoperated service robots Rose project 2

3 Informatiewereld Informatica gaat over informatie en informatieverwerking Informatie is een representatie van: concepten (denkbeeldige objecten) fysische objecten Informatiesystemen: registreren, presenteren, transformeren en genereren van informatie 3

4 Informatiesystemen IS supporten bedrijfsprocessen 1.Registratie van objecten en events in RS 2.Reporting en signalering 3.Planning van events 4.Executie van taken: initiatie van events IS het virtuele beeld van het RS Interactie tussen IS en RS 4 IS: informatiesysteem RS: reele systeem

5 Reele systeem is vaak zelf virtueel Bedrijfsprocessen bij: E-overheid: −Belasting innen; Subsidie toekennen;Vergunning verlenen Financiele instellingen: −Betalen; Lenen; Sparen; Beleggen; Verzekeren Events zijn speech acts! Ook geld is een concept Koppeling IS en RS: ‘ transactie in RS telt als IS het bevestigt’ Gaming: virtuele wereld Entertainment Sociaal contact Training (simulatoren) 5

6 Diigitale agenda ICT for social challenges: 1.Milieu 2.Gezondheidszorg 1.Electronisch patienten dossier 2.Ambient Assisted Living: action 78! 3.Culturele diversiteit 4.E-overheid 5.Intelligente vervoersystemen 6

7 Ambient Assisted Living IS voor het individu: −Sensoren detecteren −Ondersteunen het individu, b.v.: −“Waar is mijn bril?” −“Neem je pillen in!” Exoskeletten: −Fysiek ondersteuning −Volgens electrische fietsprincipe: verstek de actie van de mens Service robots: −Algemene dagelijkse handelingen −Deels autonoom, deels remote controlled 7

8 8 Teleoperated Service robots Twee componenten: master = cockpit en slave = service robot Ideaal: de service robot kan alle menselijke handelingen uitvoeren op ten minste elke plek waar een mens dat ook kan. De operator (mens) kan de besturing volledig overnemen Manipulation devices Feedback devices processorprocessor mastermaster internet

9 9 Tele-operations Ultieme vorm van afstandbesturing (remote control) Menselijk handelen over grote afstand. Verlenging van menselijke arm op wereld schaal. Ontkoppeling van plaats waar een handeling wordt bedacht en waar hij wordt uitgevoerd. Vergelijk dit met de revolutie van de electriciteit: de plaats waar energie wordt geconsumeerd is ontkoppeld van de plek waar het wordt geproduceerd Daarom wordt teleoperations een industriële revolutie!

10 10 Examples of teleoperations

11 11 Wat service robots nog meer kunnen... Service robots kunnen wel meer dan een mens: bewegen met meer kracht bewegen met grotere of kleinere snelheid bewegen over grotere afstand bewegen met meer precisie ze kunnen handelingen in veelvoud uitvoeren werken op een plaats waar een mens niet kan leven Men kan ze programmeren voor speciale taken Ze kunnen leren van voorbeeld-handelingen

12 Service vs industriële robots Service Willekeurige taken Niet routinematig Relatief langzaam Gemiddeld nauwkeurig Visual servoing, krachtgestuurd Navigeren In een ‘mensomgeving’ (intrinsiek veilig) Industrieel Vast geprogrammeerde taken Routinematig Hoge snelheid Zeer nauwkeurig Positie gestuurd Statisch of over vaste geleiding Industriële omgeving in een veiligheidskooi 12

13 Toepassingsmogelijkheden 13

14 Zorg op afstand NU Videocommunicatie om mensen thuis te ondersteunen Valdetectoren Personenalarmering Dus alleen informatieservices Geen fysieke hulp! Mextal, Marcel Gielen 14

15 Setup 15

16 Use Cases 16 Switching the light Opening/ closing doors Opening/ closing curtains Opening/ closing fridge Pouring milk Warming a precooked meal Preparing and bringing breakfast Detecting a person

17 Rose 1 Autonomous in Waalre 17

18 Rose 1 from the Care Center 18 In Veldhoven, at 15km distance

19 Rose 1: Handover and Opening a Bottle 19

20 Development of F2 20

21 Uitdagingen m.b.t. Gebruikers eisen Mens-machine interactie Sociaal gedrag Veilig en betrouwbaar Kosten effectiviteit Technologie Navigatie in onbekende omgeving Visual servoing Veiligheid en compliance met voorschriften Zelf-lerend systeem 21

22 Conclusie Tot nu toe zijn IS actief in de virtuele werelden Het wordt tijd dat IS het RS fysiek gaan beinvloeden! Over 10-20 jaar heeft ieder huis een service robot! 22


Download ppt "Van virtuele naar reële wereld: next step in ICT Kees van Hee."

Verwante presentaties


Ads door Google